The Witcher 3: Wild Hunt – den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Gör jag någon vinst i att installera om spelet på min nyinköpta ssd?
Funkar det bara att klippa och klistra in savefilerna i spelet igen? Lite nojig att 60 timmars spelande går åt skogen.

du kan ju göra en backup på sparfilerna bara

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

du kan ju göra en backup på sparfilerna bara

Och det räcker med klippa och klistra? Så fungerade det ju förr på den gamla goda tiden. Blev lite osäker med dagens mer avancerade spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Och det räcker med klippa och klistra? Så fungerade det ju förr på den gamla goda tiden. Blev lite osäker med dagens mer avancerade spel.

Japp. Det ligger en mapp i Mina Dokument där alla sparfiler finns. Jag gjorde själv en backup när jag bytte från GOG till Steam.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vet inte om man får posta erbjudande på spel och då ber jag om ursäkt.

Jag köpte Witcher 3 idag för 23 euro på GMG med nyckel hos GOG. Super!

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torr:

Vet inte om man får posta erbjudande på spel och då ber jag om ursäkt.

Jag köpte Witcher 3 idag för 23 euro på GMG med nyckel hos GOG. Super!

Det finns en tråd med spel-rea tips under övriga spel. Men ser inget fel i att du skrev här.

Permalänk
Medlem

Då har man precis köpt spelet. Semestern är kommen.
För någon som sällan spelar klart spel, så undrar jag hur långt är spelet om man endast kör main quests? Försöker klara det så fort som möjligt med andra ord så att jag inte hinner tröttna.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Då har man precis köpt spelet. Semestern är kommen.
För någon som sällan spelar klart spel, så undrar jag hur långt är spelet om man endast kör main quests? Försöker klara det så fort som möjligt med andra ord så att jag inte hinner tröttna.

Jag klarade det på ca 70 timmar med måttlig mängd sido quests.
Går nog snabbare men det är ett väldigt trevligt spel om än något tidskrävande.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Outlaw84:

Jag klarade det på ca 70 timmar med måttlig mängd sido quests.
Går nog snabbare men det är ett väldigt trevligt spel om än något tidskrävande.

70 timmar! Oj, ja då kanske jag inte ska räkna med att spela klart det här spelet heller.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

70 timmar! Oj, ja då kanske jag inte ska räkna med att spela klart det här spelet heller.

Det är ett riktigt bra och kul spel men har du tajt med tid så är det inte det lämpligaste spelet där ute.
Men man tröttar inte, det är ganska växlande spel.

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

70 timmar! Oj, ja då kanske jag inte ska räkna med att spela klart det här spelet heller.

Beror helt på vilken svårighetsgrad du kör på. Klarade det på 48 timmar på näst svåraste men har hört att om man endast kör mainquest så ska det vara möjligt att klara det på ca 25- 30 timmar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Torr:

Vet inte om man får posta erbjudande på spel och då ber jag om ursäkt.

Jag köpte Witcher 3 idag för 23 euro på GMG med nyckel hos GOG. Super!

Får man fråga lite mer specifikt hur du gjorde det? Använde du alltså en nyckel som hittas på GOG för att köpa det billigare på GMG och exakt var hittas i så fall den nyckeln?
Tack på förhand!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Får man fråga lite mer specifikt hur du gjorde det? Använde du alltså en nyckel som hittas på GOG för att köpa det billigare på GMG och exakt var hittas i så fall den nyckeln?
Tack på förhand!

Jag gick in på greenmangaming, köpte spelet/nyckeln där, fick nyckeln direkt i mailen som jag sedan använde på gog.com för att ladda ned spelet. Använde mig av deras "steam"-variant. Lätt som en plätt.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Torr:

Jag gick in på greenmangaming, köpte spelet/nyckeln där, fick nyckeln direkt i mailen som jag sedan använde på gog.com för att ladda ned spelet. Använde mig av deras "steam"-variant. Lätt som en plätt.

Hmmmm okej men spelet kostar ju 33 euro och inte 23 euro på greenmangaming just nu.
Skrev du fel i första inlägget eller finns det något magiskt sätt att få ner priset till 23 euro?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Torr:

Vet inte om man får posta erbjudande på spel och då ber jag om ursäkt.

Jag köpte Witcher 3 idag för 23 euro på GMG med nyckel hos GOG. Super!

Det är helt okej, tråden handlar ju trots allt om spelet, och det kan ju hända att folk som inte köpt det än tittar in här. Men skriv gärna också i denna tråd för spelfynd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm okej men spelet kostar ju 33 euro och inte 23 euro på greenmangaming just nu.
Skrev du fel i första inlägget eller finns det något magiskt sätt att få ner priset till 23 euro?

My bad! Det var pund såg jag. Jag bara betala för jag såg att det var mer än halva priset. Skyller på att jag fick lön idag. Jag bara betalar

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2

Permalänk
Medlem

Vilken stämning det är i spelet. Gillar verkligen att det inte känns lika hjärndött som andra RPG.
Gillar även att animationerna på kroppsspråket inte är helt horribelt som i andra RPG också. Fortfarande långt kvar tills det inte längre märks av men det är ett stort kliv fram jämfört med Skyrim och liknande spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Vilken stämning det är i spelet. Gillar verkligen att det inte känns lika hjärndött som andra RPG.
Gillar även att animationerna på kroppsspråket inte är helt horribelt som i andra RPG också. Fortfarande långt kvar tills det inte längre märks av men det är ett stort kliv fram jämfört med Skyrim och liknande spel.

Helt otrolig känsla är det. Kommer på mig själv då och då att jag inte gör något uppdrag utan går bara runt och tittar på bergen, träden, bäckarna och miljön

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Hur är spelet jämfört med Skyrim som jag tyckte var otroligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur är spelet jämfört med Skyrim som jag tyckte var otroligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att säga hur du skulle uppfatta skillnaden, men för mig är den väldigt stor. Dock älskar jag Skyrim (stort fan av Elder Scrolls-serien) och jag älskar Witcher-serien, men de är helt olika spel som har lyckats enormt bra på sina olika håll. I Skyrim skapar du ju din egen karaktär i form av ras, kön, utseende, skills, men även de val du bemöts av på dina äventyr. I Witcher får du då aldrig möjligheten att välja mellan vissa av dessa då din karaktär redan är producerad till en viss del, men detta kompenseras med en mycket större detaljrikedom när det främst kommer till karaktärer - speciellt Geralt. Skyrim hålls ganska skuggigt och nedtonat för att alla olika möjligheter/vägar ska få en så pass balanserad smak som möjligt. Det blir aldrig något mer djup än det du själv i din fantasi skapar, vilket har sina för och nackdelar. Witcher ger mycket mer än så. Du får en story som är väldigt intressant, huvud- och -sidkaraktärer som är väldigt djupa och på detta så får du fortfarande möjligheten att, som i Skyrim, påverka din omvärld med dina egna val.

Känner att detta var fel tid på dygnet att skriva, haha, men här har du det! Witcher och Skyrim är som att jämföra äpplen och bananer; de är båda frukt, men passar olika bra för olika ändamål.

TL;DR?

Witcher vs Skyrim Pros

  • Intressanta karaktärer (mycket djup)

  • Bra story (inte lika platt och gråtonigt)

  • Vacker spelvärld (rentav realistiskt (snackar inte grafikmässigt, men ja, även grafikmässigt))

Witcher vs Skyrim Cons

  • Inte samma utformning av karaktär

  • Inte samma mängd val, men detta kompenseras väl

  • Ingen Fus Ro Dah

Dold text

Witcher är mer "Här har ni A och målet är C - gör B till er egen upplevelse" medan Skyrim kör på "Här har ni A och gör vad ni vill med det".

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur är spelet jämfört med Skyrim som jag tyckte var otroligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Bidrar inte med något konkret eftersom jag anser att du själv bör ta reda på det. Men det är ljusår bättre än Skyrim på alla vis enligt mig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Gör jag någon vinst i att installera om spelet på min nyinköpta ssd?
Funkar det bara att klippa och klistra in savefilerna i spelet igen? Lite nojig att 60 timmars spelande går åt skogen.

det fungerar kopiera dem ifrån din user profil i Windows.

Ska bli nice med nya DLC NG+

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Gillar spelet enormt mycket. Bästa RPGt på länge enligt mig, världen känns så levande och storyn underbar.

Men jävligt besviken på efterscenerna, vill se mer av vad som hänt i världen. T ex hur Novigrad förändras efter jag dödat kungen. Sen hade det inte vart helt fel med en cutscene när man rider hem till Triss(Yennifer kändes mest meh) speciellt med tanke hur mycket krut dom lagt på romanser. Men jag är definitivt inte besviken på spelet i sin helhet

Dold text
Permalänk
Medlem

Har precis klarat huvudkampanjen nu, är nästan tagen, vilken resa det har varit!

Enligt mig är det här det bästa RPGet någonsin, ja det klår Baldurs Gate 2, Planescape Torment, Morrowind etc

Karaktärerna (enligt mindre viktiga sådana) är levande och djupa, miljöerna oerhört välgjorda och stämningen i spelet är oslagbar, det är en farlig värld på många sätt och den känslan finns hela tiden där.

Fortfarande en hel del kvar att göra dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Har precis klarat huvudkampanjen nu, är nästan tagen, vilken resa det har varit!

Enligt mig är det här det bästa RPGet någonsin, ja det klår Baldurs Gate 2, Planescape Torment, Morrowind etc

Karaktärerna (enligt mindre viktiga sådana) är levande och djupa, miljöerna oerhört välgjorda och stämningen i spelet är oslagbar, det är en farlig värld på många sätt och den känslan finns hela tiden där.

Fortfarande en hel del kvar att göra dock

Bara att hålla med, det känns väldigt levande. Karaktärer och story är mycket bra gjorda.

Permalänk

Börjat spela i 21:9 förhållande nu. Någon som vet om man kan få bort de svarta kanterna som dyker upp i filmsekvenser/ dialoger?

Mäktigt fint är det ju när det väl är som det ska

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag tyckte väldigt mycket om det första witcher. Witcher 2 tyckte jag inte om så frågan är vad jag skulle tycka om trean? Skyrim ,Dragon Age Origins och Fallout 3 är dem bästa rollspelen jag har spelat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tyckte väldigt mycket om det första witcher. Witcher 2 tyckte jag inte om så frågan är vad jag skulle tycka om trean? Skyrim ,Dragon Age Origins och Fallout 3 är dem bästa rollspelen jag har spelat.

JAg spelade inte ens klart witcher 2 om jag ska vara ärlig, allting kändes bara "meh", både kontrollerna och själva spelinlevelsen.
Witcher 3 däremot, nu ligger jag på 80 timmar, har fortfarande en del kvar och måste bara säga att det är helt fenomenalt. Det är som två helt olika(lika) spel.

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med att ladda sparfiler efter w10 uppgradering?
Sekvenserna innan man kommer till main menu är inte riktigt som dom ska men dom går att klicka förbi med space till menyn, sen väljer jag min sparfil och det är bara svart och händer ingenting.
Jag kan starta ett nytt spel utan problem.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Japp. Det ligger en mapp i Mina Dokument där alla sparfiler finns. Jag gjorde själv en backup när jag bytte från GOG till Steam.

Var du tvungen att köpa spelet igen då? Eller fungerar gog key på stream?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200