Problem Win10 på Lamina?

Permalänk

Problem Win10 på Lamina?

Har försökt ett par gånger nu att installera Windows 10 på laminan. Men finns ju bara 5,5 gb ledigt på c innan man börjar installationen. När installationsprogramet startar lägger den ju filer på c driven så det blit endast 3gb fritt vilket är för lite så fastnar sen.

Någon som lyckats? Vågar man dra en clean installation och tömma disken innan eller någon som har lyckats på annat sätt?

Permalänk
Medlem

Har också försökt x-antal gånger att göra det utan att lyckas.
Försöker jag installera från usb så får jag bara "katalogfel"...
Hittade info på http://www.lamina.info/faq/ att det idag inte går att installera Win 10 på dem.
Funderar på att återställa en och testa igen med USB-uppgradering.
Det går inte att boota från USB och uppgradera, där är det bara clean som gäller. I o m att dator inte är känd som Win 10 av MS så måste man ha Win 10 nyckel... Känns som man har fastnat i moment 22

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj då. Skrev upp mig för en uppgradering till min Lamina T-8 och trodde inte detta skulle vara några problem då skaffa win10 appen säger så..
Får väl lägga det på is lite för det borde ju gå och jag vill ha win10!

Permalänk
Medlem

Läget just nu
1) Återställt min
2) Startar installation från USB
3) Installerar Win 10 till SD-kort för att få burken "godkänd". Finns inte plats på "C" för Win 10
4) Plan sedan på ren ominstallation och rensa Win 8.1 återställningspartitionen så OS får plats på C

Återkommer

Permalänk
Medlem

Installerat klart min första Lamina
Behövde inte göra en ren installation.
Installationen hade hamnat på C och endast utnyttjat minneskortet under själva installationsprocessen.
Rensade bort gamla Windows och installationsfiler och nu har jag drygt 6GB ledigt i burken.
Jag noterade att det låg installationsfiler för Office på drygt 0,5GB som jag plockade bort.
Tycker den fungerar klart bättre med W10 än med 8.1.
Har även nu i samband med installation använt extern tangentbord och mus vilket gör den lättare att hantera.

Så sammanfattningsvis
1) Skapa USB-installationsmedia med Windows 10 Home via Microsofts verktyg
2) Återställ datorn till hur den var vid leverans
3) Använd USB-minnet (om tillräckligt stort) alt SD-kort när val kommer upp i installationsprogrammet för vart Win 10 skall installeras pga platsbrist
4) Rensa bort gammalt via Diskrensning (krävdes ett par ggr samt omstart för att få den till att ta allt)
5) Gå in i inställningar, lagring och väj där att kolla på c-disken och plocka bort de program mm som finns där som du inte vill ha

Bökigt sätt att uppgradera men det fungerar...

Permalänk
Medlem

@lasse_74: Härligt att höra! Men då måste jag ju få igång min stationära först. =S Men en bra sporre. ^^

Permalänk

Gjorde en återställning. Plockade bort alla appar, inkl Office. Plockade bort hiberfil.sys med PrivaZer. Ställde ner pagefile.sys till 200mb. Gjorde en usb sticka på min andra dator. Hade 8,3gb fritt innan jag startade installationen. Men Windows 10 installationen lägger ju massa filer på c: Disken. Så hade 6,1gb fritt när den började prata om för lite ledigt utrymme. Valde då sdkortet som extra men ändå behövde man tydligen 6,8gb fritt på c. Valde att inte hämta uppdateringarna under installationen. Kommer inte vidare. Finns inget mer att rensa?

Permalänk
Skrivet av lasse_74:

Så sammanfattningsvis
1) Skapa USB-installationsmedia med Windows 10 Home via Microsofts verktyg
2) Återställ datorn till hur den var vid leverans
3) Använd USB-minnet (om tillräckligt stort) alt SD-kort när val kommer upp i installationsprogrammet för vart Win 10 skall installeras pga platsbrist
4) Rensa bort gammalt via Diskrensning (krävdes ett par ggr samt omstart för att få den till att ta allt)
5) Gå in i inställningar, lagring och väj där att kolla på c-disken och plocka bort de program mm som finns där som du inte vill ha

Bökigt sätt att uppgradera men det fungerar...

Jag gjorde som @lasse_74 anvisade och det fungerade bra.

Dock tog jag bort hibernate via kommandot "powercfg -h off" i Powershell och minskade pagefile innan jag startade installationen från USB. Detta gav mig ca 6,3 gb ledigt.

När Win10 startat, körde den någon uppdatering och ville sen starta om - detta ledde till att skärmen flimrade som en tok, som en gammal tv utan kanalinställning. Väntade ett tag, och höll inne power-knappen en stund utan att veta vad jag gjorde. Sen startade den upp och allt verkar fungera.

Hela systemet är väldigt segt i nuläget, så jag vågar nog inte rensa bort några gamla filer än i den händelse att jag vill återställa. (om det ens hänger ihop, jag är nybörjare)

Några synpunkter på att systemet är segt som sirap?

Hur som helst: tack till alla som bidragit till att jag kunnat installera på min Lamina, i synnerhet @lasse_74 och @asine

Edit: Segheten verkar ha försvunnit, vet inte varför.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag efter återställningen inte anslöt till wi-fi och skippade uppdateringarna i installationsprocessen.
@danieludd hur mkt ledigt hade du på sd-kortet? Programmet behöver 9GB

Permalänk
Skrivet av lasse_74:

Kan tillägga att jag efter återställningen inte anslöt till wi-fi och skippade uppdateringarna i installationsprocessen.
@danieludd hur mkt ledigt hade du på sd-kortet? Programmet behöver 9GB

Ca 27gb. Är ett 32gb kort. Men när jag väljer det så säger ju installationen till mig att jag ändå behöver ytterligare 6,8gb på c-disken.

Försökte flytta lite också från återställningspartionen men det hände något i själva flytten när plattan startade om. Så den är typ brickad nu känns de som får väl sikta på clean install. Laminan har fastnat i recoveryloop bara, någon som vet hur man kan boota den i felsäkert läge eller göra en återställning utan att komma in i Windows. Känns som om jag provat allt som brukar funka på en vanlig pc. 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av danieludd:

Ca 27gb. Är ett 32gb kort. Men när jag väljer det så säger ju installationen till mig att jag ändå behöver ytterligare 6,8gb på c-disken.

Försökte flytta lite också från återställningspartionen men det hände något i själva flytten när plattan startade om. Så den är typ brickad nu känns de som får väl sikta på clean install. Laminan har fastnat i recoveryloop bara, någon som vet hur man kan boota den i felsäkert läge eller göra en återställning utan att komma in i Windows. Känns som om jag provat allt som brukar funka på en vanlig pc. 😏

Mkt surt
Testa med USB tangentbord och gå in i bios.
Kanske kan välja att boota till återställning därifrån.
Kommer inte ihåg om det var DEL som man skulle trycka på.
Tänk även på att deaktivera rapid boot (eller liknande) så du hinner välja bootenhet

Hoppas det löser sig

Permalänk
Skrivet av lasse_74:

Mkt surt
Testa med USB tangentbord och gå in i bios.
Kanske kan välja att boota till återställning därifrån.
Kommer inte ihåg om det var DEL som man skulle trycka på.
Tänk även på att deaktivera rapid boot (eller liknande) så du hinner välja bootenhet

Hoppas det löser sig

Tack för input Lasse. Del stämmer ja. Har stängt av secure boot och valt boot override men icke. Började fundera nu i efterhand om sdkortet skulle varit ntfs? Kört mitt som fat32. Tänkte om installationen kanske villa lägga allt i en stor fil och därmed krävde mer av c disken?

Har ändå grejat en hel del med datorer och hårdvara innan men känner mig nollad. 😊

Update: Kör en Clean install och blåser hela minnet nu. 😁 återkommer hur det gick sen.

Permalänk

Liten uppdatering/varning...

Jag försökte återställa till Windows 8.1.

Eftersom jag hade använt USB för installationen av Windows 10,
krävdes att samma USB satt inkopplad vid återställning.
Dock kan plattan inte återställas på enbart batteriström, utan behöver
vara inkopplad till elkontakt.

Det verkar som om Windows 10 kommer att stanna på min Lamina,
om jag inte hittar en USB-hub så att jag kan koppla in både USB-minne
och laddare samtidigt. Hoppsan

Permalänk
Skrivet av Gandolforf:

Liten uppdatering/varning...

Jag försökte återställa till Windows 8.1.

Eftersom jag hade använt USB för installationen av Windows 10,
krävdes att samma USB satt inkopplad vid återställning.
Dock kan plattan inte återställas på enbart batteriström, utan behöver
vara inkopplad till elkontakt.

Det verkar som om Windows 10 kommer att stanna på min Lamina,
om jag inte hittar en USB-hub så att jag kan koppla in både USB-minne
och laddare samtidigt. Hoppsan

Jag kör USB Hub hela tiden på laminan under installationen. Blir lite svårt att kombinera mus/tangentbord och usb pinne annars. 😊 laddaren sitter ju i egen ingång. Iaf på Lamina 8' som jag har. 😊

Permalänk

Ingen separat laddkontakt på T-701, tyvärr, endast en micro-USB.

Permalänk

Nu har jag kört en Clean install av Win10 på Laminan. Fungear rätt bra. Men skärmen roterar inte automatiskt längre? Får gå in i inställningar och ändra om jag vill ha den liggande eller stående. Någon som vet vad som kan vara fel eller om det är någon driv som saknas? Bildskärmen heter Allmän PNP-Skärm i enhetshanteraren. Vad heter era? eller är det grafikdrv?

Tack på förhand.

MVH
Daniel

Permalänk

Samma namn på min.
Om man trycker på den lilla meddelande-ikonen i nedre höra hörnet finns ett gäng snabbinställningar, bland annat "Rotationslås", har du kollat den?
Ursäkta om jag säger självklarheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandolforf:

Ingen separat laddkontakt på T-701, tyvärr, endast en micro-USB.

Ända tillfället man kan säga tyvärr då du "alltid" har en laddare i närheten istället föra att bara ha en(1)!! =D=O =,(

Permalänk
Skrivet av Gandolforf:

Samma namn på min.
Om man trycker på den lilla meddelande-ikonen i nedre höra hörnet finns ett gäng snabbinställningar, bland annat "Rotationslås", har du kollat den?
Ursäkta om jag säger självklarheter

Det är mer jag som verkar korkad. 😃 självklart har jag kollat där. 'Rotationslås' existerar ej på min. Eftersom jag körde en Clean install så är det säkerligen någon drivrutin jag missat. Frågan är bara vad det kan vara då. 😊

Update, http://www.ondaforum.com/topic/725-auto-rotate-does-not-work-...

Samma problem. Har drivers men vet inte hur jag skall få dit dem? Har ingen meny alls som heter sensorer i enhetshanteraren. Någon som vet?

Permalänk

Nu verkar allt fungera. Fått till alla drivrutiner m.m.. Dock en sak som verkar skum. När jag håller skärmen rakt upp så vill dan ligga ned. När jag lägger plattan ner så vill skärmen stå. Finns det något sätt att kalibrera accelerometern eller ?

Stort tack för all hjälp jag fått hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danieludd:

... Dock en sak som verkar skum. När jag håller skärmen rakt upp så vill dan ligga ned. När jag lägger plattan ner så vill skärmen stå. Finns det något sätt att kalibrera accelerometern eller ?

Stort tack för all hjälp jag fått hittills.

Min Lamina 801 är också knäpp: när jag håller den vertikalt blir bilden upp o ner.

Permalänk
Medlem

Kör nu W10 Home 32-bit på Lamina 801. Gjorde en ren installation med USB och tog bort alla partitioner. Allt funkar ok förutom att jag glömde ta reda på Windows 8.1 serienummer så nu är den inte registrerad.
En hjälpsam person på Facebook i gruppen "Windows 10 i Sverige" https://www.facebook.com/groups/1520205541552342/ hjälpte mig fixa rotationsproblemen.
Kan skicka zipfilen: "kxaccel-1.0.13.20-win8-x86.exe" och .reg-filen om någon är intresserad.

Permalänk
Skrivet av tibhaj:

Kör nu W10 Home 32-bit på Lamina 801. Gjorde en ren installation med USB och tog bort alla partitioner. Allt funkar ok förutom att jag glömde ta reda på Windows 8.1 serienummer så nu är den inte registrerad.
En hjälpsam person på Facebook i gruppen "Windows 10 i Sverige" https://www.facebook.com/groups/1520205541552342/ hjälpte mig fixa rotationsproblemen.
Kan skicka zipfilen: "kxaccel-1.0.13.20-win8-x86.exe" och .reg-filen om någon är intresserad.

Hej,

Jag har samma problem med rotation på surfplattan. Du kan gärna skicka den till mig på shiva_nele@msn.com.

Tackar i förhand.

Permalänk

Bumpar den här tråden lite eftersom plattan precis reades ut för 399 kr. Tänkte sammanställa allt om hur jag uppgraderade den till Windows 10, och sedan fick alla drivrutiner att fungera. Jag kan verkligen rekommendera att man gör detta, windows 10 är en enorm uppgradering från gamla 8.1 på flera olika sätt, bland annat har det tillförts en funktion som komprimerar ram-minnet när det börjar ta slut istället för att skriva ut det till disk. Detta gör en väldigt stor skillnad har jag märkt, eftersom vi bara arbetar med 1 GB ram här.

Det är tyvärr inte så lätt att göra detta som att bara ladda ned uppdateringen från Windows Update eftersom det lilla inbyggda minnet på 16 GB helt enkelt är för litet för att husera installationsfilerna, den nya installationen, och kopian den gör av den gamla installationen. Så här gjorde jag istället, med ett 16 GB stort usb minne.

1. Ladda ned Windows 10 Media Creation Tool för att skapa ett USB-minne som innehåller alla installationsfiler, och viktigast av allt alla uppdateringar. Detta ger dig funktionen för komprimerat primärminne direkt från början. Välj 32-bitars Windows Home på svenska för att säkerställa att licensen för Windows 8.1 kan användas.

2. Ladda plattan till 100 % (viktigt eftersom installationen tar mer än en timme, och belastningen på plattan säkert är hög under hela tiden)

3. Kör in Windows 10-USB-minnet i plattan, och starta setup.exe på minnet. Det är viktigt att starta uppdateringen direkt från Windows, annars fungerar det inte.

4. Kommer inte ihåg ordningen exakt, men välj att ladda ned uppdateringar, spara ingenting i uppgraderingen (viktigt) och när den säger att det saknas x GB ledigt utrymme, välj att använda USB-minnet som mellanlagring i uppdateringen.

5. Nu installeras Windows 10, det tar mer än en timme om man som jag använde ett långsamt USB-minne... Någonstans i processen får man komma ihåg att stänga av sådan datainsamling som man inte gillar.

6. Med Windows 10 installerat, kör diskrensning för att ta bort kopian av den gamla Windows 8.1-installationen och en massa annat skräp. Man får trycka på "ta bort systemfiler" tror jag det var.

7. Kör Windows Update manuellt vilket drar in senaste drivrutinerna för grafiken och kanske lite annat.

8. Nu ska vi fixa två saker som inte fungerar, rotation på skärmen, och att Wifi inte överlever sleep

9. För att fixa skärmrotation ladda ned detta paket med diverse drivrutiner, ignorera allt utom mappen G-sensor. Kör där kxaccel-1.0.13.20-win8-x86.exe och när det är klart kör kionix_sensor_orientation.reg. Starta om plattan. Nu kommer alternativet att stänga av skärmlås att finnas i notifikationsmenyn.

10. För att fixa att wifi tappar anslutningen i vila (även känt som connected standby) ladda ned en uppdaterad wifi-drivrutin här. Ja det är för en annan surfplatta, men de har samma wifi-krets. Välj Windows 10, och sedan "Realtek RTL8723BS 802.11n SDIO Wireless LAN Drivers". Installera det och starta eventuellt om.

Lite övriga punkter som kan vara av intresse:

• Det finns från början en återställningspartition för Windows 8.1. Denna tas bort i uppgraderingen. Ta inte bort den innan uppgraderingen! För att spara plats innehåller den även vissa read-only bootfiler för 8.1. Om du vill vara helt säker kan du kopiera denna innan installation av Windows 10.

• Även om jag vill köra Chrome så är det ingen idé med bara 1 GB ram. Edge fungerar dock helt OK, och när stöd för tillägg tillkommer (adblock) kan det säkert bli en tillräckligt bra ersättare.

• Steam in home streaming är fullt möjligt eftersom videon kan hårdvaruaccelereras och du har en (liten) HDMI-utgång. Kanske kan denna platta användas som en "smartare" steam link bakom en TV? Du behöver då en USB-hubb som kan husera en USB-ethernet-adapter samtidigt som plattan laddas genom denna, vilket tydligen väldigt få hubbar klarar av, så här får man googla lite. Men jag testade med lite sänkt kvalitet över wifi och det gick att streama i 60 fps 1280x720 då.

• Internationellt är plattan även känd som "Linx 7". Det är vad jag kan se exakt samma hårdvara, men den internationella varianten verkar också ha en 32 GB-version. Hur som helst, googlar man på detta får man betydligt fler resultat.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Bumpar den här tråden lite eftersom plattan precis reades ut för 399 kr. Tänkte sammanställa allt om hur jag uppgraderade den till Windows 10, och sedan fick alla drivrutiner att fungera. Jag kan verkligen rekommendera att man gör detta, windows 10 är en enorm uppgradering från gamla 8.1 på flera olika sätt, bland annat har det tillförts en funktion som komprimerar ram-minnet när det börjar ta slut istället för att skriva ut det till disk. Detta gör en väldigt stor skillnad har jag märkt, eftersom vi bara arbetar med 1 GB ram här.

Det är tyvärr inte så lätt att göra detta som att bara ladda ned uppdateringen från Windows Update eftersom det lilla inbyggda minnet på 16 GB helt enkelt är för litet för att husera installationsfilerna, den nya installationen, och kopian den gör av den gamla installationen. Så här gjorde jag istället, med ett 16 GB stort usb minne.

1. Ladda ned Windows 10 Media Creation Tool för att skapa ett USB-minne som innehåller alla installationsfiler, och viktigast av allt alla uppdateringar. Detta ger dig funktionen för komprimerat primärminne direkt från början. Välj 32-bitars Windows Home på svenska för att säkerställa att licensen för Windows 8.1 kan användas.

2. Ladda plattan till 100 % (viktigt eftersom installationen tar mer än en timme, och belastningen på plattan säkert är hög under hela tiden)

3. Kör in Windows 10-USB-minnet i plattan, och starta setup.exe på minnet. Det är viktigt att starta uppdateringen direkt från Windows, annars fungerar det inte.

4. Kommer inte ihåg ordningen exakt, men välj att ladda ned uppdateringar, spara ingenting i uppgraderingen (viktigt) och när den säger att det saknas x GB ledigt utrymme, välj att använda USB-minnet som mellanlagring i uppdateringen.

5. Nu installeras Windows 10, det tar mer än en timme om man som jag använde ett långsamt USB-minne... Någonstans i processen får man komma ihåg att stänga av sådan datainsamling som man inte gillar.

6. Med Windows 10 installerat, kör diskrensning för att ta bort kopian av den gamla Windows 8.1-installationen och en massa annat skräp. Man får trycka på "ta bort systemfiler" tror jag det var.

7. Kör Windows Update manuellt vilket drar in senaste drivrutinerna för grafiken och kanske lite annat.

8. Nu ska vi fixa två saker som inte fungerar, rotation på skärmen, och att Wifi inte överlever sleep

9. För att fixa skärmrotation ladda ned detta paket med diverse drivrutiner, ignorera allt utom mappen G-sensor. Kör där kxaccel-1.0.13.20-win8-x86.exe och när det är klart kör kionix_sensor_orientation.reg. Starta om plattan. Nu kommer alternativet att stänga av skärmlås att finnas i notifikationsmenyn.

10. För att fixa att wifi tappar anslutningen i vila (även känt som connected standby) ladda ned en uppdaterad wifi-drivrutin här. Ja det är för en annan surfplatta, men de har samma wifi-krets. Välj Windows 10, och sedan "Realtek RTL8723BS 802.11n SDIO Wireless LAN Drivers". Installera det och starta eventuellt om.

Lite övriga punkter som kan vara av intresse:

• Det finns från början en återställningspartition för Windows 8.1. Denna tas bort i uppgraderingen. Ta inte bort den innan uppgraderingen! För att spara plats innehåller den även vissa read-only bootfiler för 8.1. Om du vill vara helt säker kan du kopiera denna innan installation av Windows 10.

• Även om jag vill köra Chrome så är det ingen idé med bara 1 GB ram. Edge fungerar dock helt OK, och när stöd för tillägg tillkommer (adblock) kan det säkert bli en tillräckligt bra ersättare.

• Steam in home streaming är fullt möjligt eftersom videon kan hårdvaruaccelereras och du har en (liten) HDMI-utgång. Kanske kan denna platta användas som en "smartare" steam link bakom en TV? Du behöver då en USB-hubb som kan husera en USB-ethernet-adapter samtidigt som plattan laddas genom denna, vilket tydligen väldigt få hubbar klarar av, så här får man googla lite. Men jag testade med lite sänkt kvalitet över wifi och det gick att streama i 60 fps 1280x720 då.

• Internationellt är plattan även känd som "Linx 7". Det är vad jag kan se exakt samma hårdvara, men den internationella varianten verkar också ha en 32 GB-version. Hur som helst, googlar man på detta får man betydligt fler resultat.

Precis vad jag letade efter! Hade tänkt att skapa en ny tråd men gjorde en sökning innan utan några högre förväntningar. Tack!

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem

Trevligt, blir att kika närmare på denna tråden ikväll eller i helgen när man kanske orkar ta sig tid att uppgradera plattan.

Hur blir prestandan efter uppgraderingen? Så länge den reder sig likadant som innan uppgraderingen är det ju okej men om den blir "seg som sirap" som någon skrev är man ju kanske inte så lockad att uppgradera.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Trevligt, blir att kika närmare på denna tråden ikväll eller i helgen när man kanske orkar ta sig tid att uppgradera plattan.

Hur blir prestandan efter uppgraderingen? Så länge den reder sig likadant som innan uppgraderingen är det ju okej men om den blir "seg som sirap" som någon skrev är man ju kanske inte så lockad att uppgradera.

Hörde från en kompis att prestandan fortfarande var bra i Windows 10, men det är några mindre problem med grafikdrivrutinerna. Ibland hänger sig skärmen (En gång per 1-2 timmar?) och man får stänga av skärmen och sätta på den igen. Inte världens grej, men värt att notera.

Batteritiden är väldigt viktig för mig, är det någon som vet hur batteritiden var före samt innan uppgradering från W8.1 till W10?

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Hörde från en kompis att prestandan fortfarande var bra i Windows 10, men det är några mindre problem med grafikdrivrutinerna. Ibland hänger sig skärmen (En gång per 1-2 timmar?) och man får stänga av skärmen och sätta på den igen. Inte världens grej, men värt att notera.

Batteritiden är väldigt viktig för mig, är det någon som vet hur batteritiden var före samt innan uppgradering från W8.1 till W10?

Hmm, spännande. Det är iofs hanterbart för min del då jag i första hand bara använder plattan till att glo på någon serie i sängen när jag ska sova. Brukar i regel somna inom en halvtimma då ändå. =P

Batteritiden kan väl knappast bli sämre tänker jag, den är ju ingen höjdare från början på den här plattan. Ska försöka få tid att uppgradera min platta någon gång i veckan, så om ingen hunnit svara om batteritiden innan dess så kan jag försöka komma ihåg att lämna en rad eller två om det.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Vart lite väl ivrig med att uppgradera till Windows 10 när plattan komma fram. Tur nog så kan jag säga att batteritiden är minst lika bra som på Windows 8.1 som plattan levererades med.

@TheVeryUberEnd's metod fungerade för mig utan problem, dock två noteringar:

Steg 1 görs på en annan dator än surfplattan, och att välja "Windows 10" fungerar när man väljer vad man vill ha för version. Dock måste detta vara 32-bitars!

I steg 9 fick jag själv gå in i registry och redigera ett par registrynycklar då alla rotationer var förskjutna 90 grader (och sedan 180 grader när jag hade uppdaterat drivrutinerna genom Device Manager). Upplever ni samma problem så finns lösningen här.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Plattan är seg så klart, men den är inte segare efter uppdatering. Skulle nog säga att den är snabbare faktiskt. Funktionen med komprimerat ram hjälper en del.

Skrivet av XFTality:

Har inte haft problem med att skärmen hänger sig. Windows kan sega ihop totalt när det blir riktigt ont om minne och det måste skrivas ut till disk, men skärmen fortsätter att fungera. Testa det gamla vanliga, uppdatera drivrutiner osv.

Batteritiden är nog oförändrad skulle jag säga. Cirka 4-5 timmar med skärmen på, tappar 20-30 % i vila över natten (precis som i sweclockers recension).

Fråga: Kan någon testa om hdmi fungerar? Jag kan verkligen inte få plattan att ens upptäcka att en skärm skulle vara ikopplad. Har installerat om drivrutiner och testat olika knep som man googlat fram. Bootar jag Linux fungerar det direkt, så felet ligger säkerligen i Windows.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150