Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Najs!

Acer skärmen verkar grymt bra! Blir lätt en sån, och tyvärr därmed inte ett nvidia kort.
För mig så är det viktigare med minst 3 bra inputs (då jag kommer köra 3 datorer till samma skärm, med en usb switch för mus+tangentbord).

Då är frågan, Radeon Fury X (med ny pump revision) eller en Radeon Fury Pro med eftermarknadskylare...

Och då fanns Fury Pro recensioner ute, bra prestanda om man jämför kort i standardutförande.. Problemet är ju att ett 980 går att hitta för 5000 kr och kan överklockas till samma eller högre prestanda än Fury Pro (och X) i 2560x1440. Kostar då Fury Pro 1000 kr mer så kan det bli svårmotiverat.. Förutom att man då sparar pengar på skärmen när man inte måste köpa G-sync varianten.

Permalänk
Medlem

Haft en Dell u3415w sen i februari nu. Kan väl inte säga att jag är enormt imponerad av det egentligen. Mitt största problem är att det är riktigt få spel som verkligen har stöd för det. I stort sett bara singleplayer-spel stöder 21:9 ordentligt, vilket är lite sorgligt.

Det är dock rätt trevligt att arbeta på, nackdelen blir väl när man har flera skärmar med olika upplösning inkopplad. Det uppstår lite märkliga buggar och grejer som leder till att man får starta om skärmen lite då å då, men det kan jag väl leva med. Har ju ändå AMD å crossfire, så man får väl skylla sig själv..

Kanske nya drivarna kan göra det lite bättre, vem vet.

Kan också tillägga att det är lite tråkig känsla i u3415w, det känns lite som en TV i det att man MÅSTE ha vsync på, annars är det som att skära i ögonen att spela något.

Screen tearing DELUXE. :c

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Och då fanns Fury Pro recensioner ute, bra prestanda om man jämför kort i standardutförande.. Problemet är ju att ett 980 går att hitta för 5000 kr och kan överklockas till samma eller högre prestanda än Fury Pro (och X) i 2560x1440. Kostar då Fury Pro 1000 kr mer så kan det bli svårmotiverat.. Förutom att man då sparar pengar på skärmen när man inte måste köpa G-sync varianten.

Om endast jämför grafikkort är jag ombedd att hålla med. Förhoppningsvis går priset ner och nosar på 980 priset.

Tittar man på OC resultaten i Fury Pro recensionen så verkar de dra rätt jämnt med OC 980 i 1440p
man bör dock tänka på att 3440x1440 är ~34% fler pixlar än 2560x1440, och verkar som Fury skalar bättre i högre upplösningar, så kan tänka mig att det ger en minimal fördel för Fury Pro i den upplösningen.

Dröm combon för mig just nu hade vart ett 980TI + Acer free sync skärmen (förutsatt att nvidia stödde VESA apdaptive sync).
kommer inte klara mig på en skärm ingång, och anser inte en hdmi 1.4 som verkar vara andra skärmingången på g-sync varianten inte är bra nog, då den kommer begränsa refresh raten på skärmen till 50 hz.

Näst bästa valet blir nog ett Fury Pro med Acer skärmen.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Entusiast

Har kört 21:9 i lite över ett år nu... kanske längre? Började med att gå från en 27" och två 24" på sidan om till en 29" och en 24" på sidan om. Hade lite småsvårt med att det plötsligt blev så litet på det vertikala planet, att gå från surround på 5760x1080 till 2560x1080 var inga större bekymmer då det ändå ofta kändes som att man inte hade nån riktig nytta av hela bredden. Efter ett tag så vande man sig med det vertikala och stornjöt av 21:9-formatet. De flesta spel jag körde funkade 21:9 utmärkt i och de som inte hade stöd för det gick att modifiera...

När 34" dök upp så var ju inte priset det allra roligaste, men övertid inom industrin på jul gjorde att en sån skärm beställdes. Testade först LG34UM95 men den led av på tok för mycket BLB. Sen blev det Samsungs VA-skärm, men defekt powerknapp och VA var inget jag fastnade för. Sen var AOC's skärm prissänkt till 5990 och jag slog till.

Nackdelen med 21:9 och IPS är att jag aldrig kommer kunna lämna det. 16:9 är nåt jag aldrig mer kommer vilja sitta vid och TN känns sunkigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Om endast jämför grafikkort är jag ombedd att hålla med. Förhoppningsvis går priset ner och nosar på 980 priset.

Tittar man på OC resultaten i Fury Pro recensionen så verkar de dra rätt jämnt med OC 980 i 1440p
man bör dock tänka på att 3440x1440 är ~34% fler pixlar än 2560x1440, och verkar som Fury skalar bättre i högre upplösningar, så kan tänka mig att det ger en minimal fördel för Fury Pro i den upplösningen.

Dröm combon för mig just nu hade vart ett 980TI + Acer free sync skärmen (förutsatt att nvidia stödde VESA apdaptive sync).
kommer inte klara mig på en skärm ingång, och anser inte en hdmi 1.4 som verkar vara andra skärmingången på g-sync varianten inte är bra nog, då den kommer begränsa refresh raten på skärmen till 50 hz.

Näst bästa valet blir nog ett Fury Pro med Acer skärmen.

Problemet är ju att nvidia inte stöder freesync, och att skärmen beter sig underligt om man kör med overdrive utan freesync

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Problemet är ju att nvidia inte stöder freesync, och att skärmen beter sig underligt om man kör med overdrive utan freesync

Skickades från m.sweclockers.com

Illa formulerat av mig, drömcombo var just menat som dröm dvs att nvidia stödde vesa adaptive sync

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

@Zpnk:

Du får helt enkelt köpa en enorm skärm som har samma fysiska bredd som 34-tummarna

Jag tröttnade tyvärr på 21:9 pga för dåligt med stöd i spel. Men visst var det grymt rent produktivt med två rutor på vardera del av skärmen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Logixx:

@Zpnk:

Du får helt enkelt köpa en enorm skärm som har samma fysiska bredd som 34-tummarna

Jag tröttnade tyvärr på 21:9 pga för dåligt med stöd i spel. Men visst var det grymt rent produktivt med två rutor på vardera del av skärmen.

Problemet är ju att det inte är den fysiska bredden utan bildförhållandet... har vant mig med bredd tack vare surround och sen 21:9. Spela spel i 16:9 är otänkbart för mig

Alla spel jag kör funkar klockrent i 21:9 och de få som inte funkat i det har gått att modda som tur är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

@lappen81 har du något exempel på en skärm med inbyggd usb switch ?

det måste vara specat på något sätt, då ett par av usb portarna måste vara dedikerade som switch portar (antagligen markerade med motsvarande skärminput).

tittar du på portarna på Acer skärmen så ser man direkt att den är tänkt som en "vanlig" usb hub, dvs en input, 4 outputs
http://www.tftcentral.co.uk/images/acer_xr341ck/P1110600.JPG

dock relativt enkelt fixat, man behöver något liknande denna så kan man köra samma mus/tangentbord etc för flera datorer:
IOGEAR 4x4 USB Switch

Enligt utsago på overclockers http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=28254422#po... så har Dell U3415W (Curved 21:9 34" men ingen freesync) det men det står ingenting om det i manualen, börjar fundera på om det skulle kunna vara någon extra feature i displayport, annars har den 2 upstream portar och 4 downstream, kanske det som menas med KVM switch men begränsat till 2maskiner då?

Tack för tipset för separat KVM, smidiagare om det går att hitta integrerat annars kanske det får bli en sån, jag väntar nog ett tag till iaf

Permalänk
Medlem

@Zpnk:

Du kan ju alltid köra en custom upplösning på t. ex Philips 4K.

Nej, jag ska inte övertala dig till någonting. Jag tycker det senaste året har varit förjävligt jobbigt att välja mellan alla olika modeller som kommit ut på marknaden bara

Permalänk
Medlem

Finns det någon chans att det kommer en 21:9 3440x1440 g-sync monitor med minst 2 bra inputs i
höst? (2 displayport alt 1 display port + hdmi 2.0)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Logixx:

@Zpnk:

Du kan ju alltid köra en custom upplösning på t. ex Philips 4K.

Jepp, kan bara säga att det fungerar superbra, 3840x1607 blir 21:9, ingen skalning. Ser absolut ingen anledning att köpa en 21:9 istället för philips 40tum 4k om den inte kommer med något extra som freesync/gsync/högre frekvenser..och personligen skulle jag inte ens skaffat en då då en sådan ser ut som en dvärg i jämförelse. Nej väntar på en 40k eller mer med gsync.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av retro123:

Jepp, kan bara säga att det fungerar superbra, 3840x1607 blir 21:9, ingen skalning. Ser absolut ingen anledning att köpa en 21:9 istället för philips 40tum 4k om den inte kommer med något extra som freesync/gsync/högre frekvenser..och personligen skulle jag inte ens skaffat en då då en sådan ser ut som en dvärg i jämförelse. Nej väntar på en 40k eller mer med gsync.

Dock blev jag inte överförtjust i VA i mitt försök med Samsungen... sen är det tungt nog att driva 3440x1440 och 3840x1607 är ytterligare ett par procent att driva

Permalänk
Medlem

Nu har TFT Central släppt en recension på Acer XR341CK med amd freesync. Skärmen ser riktigt trevlig ut och använder sig av samma panel som Dell U3415W fast överklockad till 75hz, lägre responstid, betydligt lägre inputlag och som nämnt med amds freesync. Frågan är om det är värt de ca 2500 kr mer mot dells skärm? I vilket fall som helst är det kul att se nya skärmar dyka upp i 21:9/34" formatet. Det hade även varit intressant om fler paneltillverkare än Samsung och Lg hade hoppat på tåget med paneler i denna storleken!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Skrivet av leog523:

Nu har TFT Central släppt en recension på Acer XR341CK med amd freesync. Skärmen ser riktigt trevlig ut och använder sig av samma panel som Dell U3415W fast överklockad till 75hz, lägre responstid, betydligt lägre inputlag och som nämnt med amds freesync. Frågan är om det är värt de ca 2500 kr mer mot dells skärm? I vilket fall som helst är det kul att se nya skärmar dyka upp i 21:9/34" formatet. Det hade även varit intressant om fler paneltillverkare än Samsung och Lg hade hoppat på tåget med paneler i denna storleken!

Jag tror ju helt klart det är värt 2500kr mer pga slippa tearing osv också med freesync, mindre inputt lag och även lite högre hz, ska själv beställa hem en här i augusti

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Beställt en acer xr34 skärm och ett fury x kort nu. Får hoppas det är nya revisionen av pumpen nu.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Skrivet av Cove:

Beställt en acer xr34 skärm och ett fury x kort nu. Får hoppas det är nya revisionen av pumpen nu.

Trevligt jag kände inte för slänga 11k på en skärm så efter velande så testa jag och slog till på Samsung s34e790c och fick ett riktigt riktigt fint exemplar. Hänger med riktigt riktigt bra i spel och färgerna är mycket mycket bra efter lite inställningar :).

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Hur blir det med spel som inte klarar 21:9-upplösningar utan bara typ 1920x1080. Dras bilden ut på bredden (buuuh!), eller blir det centrerad med svarta fält ute i kanterna (jippi!)?

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Hur blir det med spel som inte klarar 21:9-upplösningar utan bara typ 1920x1080. Dras bilden ut på bredden (buuuh!), eller blir det centrerad med svarta fält ute i kanterna (jippi!)?

Steget under är 2560x1440 , men ja det blir svarta kanter på sidorna då, finns även flawless widescreen fixar till dom flesta spel som inte stödjer formatet från början. Jag har inga problem då dom spel jag kör stödjer formatet.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Finns det någon chans att det kommer en 21:9 3440x1440 g-sync monitor med minst 2 bra inputs i
höst? (2 displayport alt 1 display port + hdmi 2.0)

En bump på den här frågan, har samma fundering nu en månad senare. Kan dock även tänka mig Freesync.

Skulle trycka på köp om det inte vore för skärmfoten på Acer Predator XR341CK. Usel kontruktion som gör att skärmen hamnar 30 cm ut från väggen jag inte vill borra i och sätta VESA-fäste.

Bra trådstart för övrigt, länge leve 21:9

Visa signatur

i7 6700K, GTX 970, ASUS Z170-A, 16GB RAM, Samsung 840 EVO 250GB,

Permalänk
Skrivet av EMMHMMS:

En bump på den här frågan, har samma fundering nu en månad senare. Kan dock även tänka mig Freesync.

Skulle trycka på köp om det inte vore för skärmfoten på Acer Predator XR341CK. Usel kontruktion som gör att skärmen hamnar 30 cm ut från väggen jag inte vill borra i och sätta VESA-fäste.

Bra trådstart för övrigt, länge leve 21:9

Det finns ju andra skärmfötter att köpa lösa.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R9 Fury X

Permalänk
Medlem

Är bra sugen på Acer Predator X34 G-sync varianten. Tänkte mest köra World Of Warcraft, tror ni mitt GTX670 pallar med det?

Permalänk
Medlem

Linus har gjort en video review av Acer skärmen:

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

13.000:- för Acer X34 är ju inte direkt billigt. Kan ju inte tro att det är värt det priset även fast jag bra gärna vill ha den. Hutlösa priser!

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Lutar för min del mot en AOC 34" ultrawide, om ingen kan rekommendera något bättre för samma peng. Ska väl gå bra att spela lättare spel som WoW/Fifa med ett 290? För det mesta kommer den användas till surf/skolarbeten/serier.

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk

Jag undrar också som Bumbsan om det är värt att köpa AOC 34", kostar minst men hur mycket sämre är den än de dyrare varianterna? Någon som sitter på en som kunde tänka sig skriva ett par meningar om den?

EDIT: Ska spela lite på den, men bara casual. Har en ROG Swift som får ta hand om FPS. I första hand vill jag dock ha den till programmering och slippa ha IDE'r och dokument på olika skärmar.

EDIT2: Och är det egentligen någon skillnad i flat vs. curved?

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se vad ASUS skärm landar på prismässig då jag just nu är sjukt sugen på en X34 predator.
https://pcdiy.asus.com/2015/06/asus-34-ultrawide-qhd-ips-219-...

Då jag sitter med 780 i SLI blir det en G-Sync skärm och nu dyker två bra upp.
ASUS skärmen måste klara 100Hz med G-Sync annars blir det nog Acers då jag är van vid 144Hz nu och har spelat på 60 vilket inte är roligt.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

För er som sitter med en 21:9 skärm idag hur är det att spela FPS spel på en sådan?
Cod eller Bf?

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

får hem min samsung skärm 34" 3440x1440 idag, så nu ska jag testa om det var värt en uppgradering eller om jag måste skaffa 2x titan för att det ska vara värt det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!