Permalänk
Medlem

Ny dator ca 20k

Tjena!

Det är dags att köpa en ny dator(stationär), har nu en Asus laptop som snart är 2-3 år gammal.

Har kollat runt lite själv, och denna från komplett ser helt ok ut:
https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11017
Men jag är i ärlighetens namn inte så insatt i datorer nuförtiden.

Verkar den prisvärd?

Är det värt att vänta på Skylake? Nu är iofs skylake bara ca 2 veckor bort så det kanske inte är så mycket att fundera på.

Datorn kommer att till 95% användas för att spela, i nuläget har jag inga grafikkrävande spel jag lirar.
Men å andra sidan har jag inte en dator som klarar av det.
För nu spelas det mest LoL, FM201varenuärförår, Diablo 3, CS:GO osv

Om du har ett bättre förslag för ca 20,000 så vänlige motivera så kanske jag kan lära mig nått på kuppen.

Fred!

Permalänk
Medlem

Ska inge skilja många slantar mellan komplett paket och vad man kan plocka ihop själv. Sen hade jag nog bytt ut PSU mot EVGA supernova som de har med som alternativ.

Gillar du det där chassit då om komplett valt?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomboba:

Tjena!

Det är dags att köpa en ny dator(stationär), har nu en Asus laptop som snart är 2-3 år gammal.

Har kollat runt lite själv, och denna från komplett ser helt ok ut:
https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11017
Men jag är i ärlighetens namn inte så insatt i datorer nuförtiden.

Verkar den prisvärd?

Är det värt att vänta på Skylake? Nu är iofs skylake bara ca 2 veckor bort så det kanske inte är så mycket att fundera på.

Datorn kommer att till 95% användas för att spela, i nuläget har jag inga grafikkrävande spel jag lirar.
Men å andra sidan har jag inte en dator som klarar av det.
För nu spelas det mest LoL, FM201varenuärförår, Diablo 3, CS:GO osv

Om du har ett bättre förslag för ca 20,000 så vänlige motivera så kanske jag kan lära mig nått på kuppen.

Fred!

Jag hade personligen valt att bygga själv. Den du har länkat innehåller ett nätagg i budgetkvalité, en 4790(utan k) samt ett tangentbord du troligtvis aldrig kommer använda. Jag tycker det känns bättre att skräddarsy en dator efter mina behov(bygga själv).

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

@Sifear:
Nja jag känner inget speciellt om chassit, det var bara en dator med ungefär det jag ville ha till ungefär den budgeten jag har.

Permalänk
Medlem

@fille044:
Jo jag har kollat lite på Inet, för att montera hela kittet själv kommer inte hända. Tummen mitt i handen delux.
Men som sagt är sjukt dåligt insatt i datorer, å om jag slängde ihop ett kit så skulle jag garanterat missa nått väsentligt

Permalänk
Medlem

Kostar 799kr att låta Inet bygga den, kanske ett alternativ?

Permalänk
Medlem

@RealPower: Ja därför jag tittat på delar på Inet, just för att de bygger åt mig

Men problemet är inte byggnationen utan vad som ska vara i, å få med allt som behövs.
jag slängde ihop nått å det rann snabbt iväg långt över budget

Permalänk

de spel du lirar klarar en pc för 10k maxad... är det något annat spel du väntar på annars så är det ju 10 laxar i sjönn du kan göra annat kul med...

Visa signatur

Citera!

Permalänk

Tänk på att om du inte KAN överklocka så kan du ju alltid lära dig eller skippa "k:et"
Överklocka är en väldigt användbar sak man kan använda för sina processorer eller grafikkort. Men kom ihåg att inte ta ett budget aggregat. Ta ett högt nätaggregat även om du är intressad av att köra SLI/CF konfiguration. Köp inte nån märkesdator oftast mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

@adrian_cool69: Njae, alltså anledningen till att jag lirar det jag gör är ju delvis för att burken jag har inte pallar så mycket mer.
Men om jag hade resurser att lira annat så kommer jag garanterat göra det.

Å bättre å lägga ett par extra slantar nu, å kunna lira vad jag vill. Än att begränsa mig redan vid inköpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomboba:

@RealPower: Ja därför jag tittat på delar på Inet, just för att de bygger åt mig

Men problemet är inte byggnationen utan vad som ska vara i, å få med allt som behövs.
jag slängde ihop nått å det rann snabbt iväg långt över budget

Läste lite fel där... Aja, du kan säkert få hjälp att hitta nått bra paket av nån, är lite stressigt idag för mig så hinner inte hem annars skulle jag satt ihop en kundvagn till dig nu...

Permalänk

denna pris = 19812 sek http://imgur.com/FYUDTfQ
väldigt bra prestanda för pengarna

Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomboba:

@fille044:
Jo jag har kollat lite på Inet, för att montera hela kittet själv kommer inte hända. Tummen mitt i handen delux.
Men som sagt är sjukt dåligt insatt i datorer, å om jag slängde ihop ett kit så skulle jag garanterat missa nått väsentligt

Man kan köpa till tjänsten montering på tex. Inet.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8204185/dator-15k

Denna dator har jag absolut ingenting att klaga på och jag tycker inte att det finns någon som helst anledning för dig att gå högre.
Det finns bättre grafikkort, men då måste man nästan veta lite om saker och ting för att kunna tillgodogöra sig det till fullo.

Motivering:

Ett moderkort med chipset Z97 vilket gör att du kan överklocka i framtiden om det skulle bli aktuellt, iochmed att du nog inte är intresserad av det själv kan det vara onödigt. MEN om du bara följer en enkel guide så finns det extremt mycket prestanda att hämta om du köper en eftermarknadskylare.

8 GB RAM, behöver man mer så vet man om det, annars finns det plats för ytterligare 8 GB vid behov.

EVGA GS 650 W, behövs inte mer och det är ett bra märke och en bra serie.

GPU, AMD 390, 8 GB VRAM, ett väldigt prisvärt och högpresterande kort, inte i det absoluta toppsegmentet, men smakar det så kostar det. Och ju högre upp i toppsegmentet du letar sig, desto mindre prisvärt blir det (men givetvis bättre).

Fractal Design S chassi är lite utav ett "Svenssonchassi" som Sweclockers själva säger, enkelt och snyggt (subjektivt då såklart).

Montering och Operativsystem för att få en fungerande produkt hem till dörren.

Permalänk
Medlem

@JacobsDator: Ser bra ut, räcker 128 gig sd hårrdisk dock?
någon rekommenderade minst 500, men då blev det genast mycket dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomboba:

@RealPower: Ja därför jag tittat på delar på Inet, just för att de bygger åt mig

Men problemet är inte byggnationen utan vad som ska vara i, å få med allt som behövs.
jag slängde ihop nått å det rann snabbt iväg långt över budget

Hursomhelst, här i mitt förslag. http://www.inet.se/kundvagn/visa/8204261/2015-07-20

Börjar då med ett litet paket. Går självklart att modifiera

EDIT: Har inte lagt till en eftermarknadskylare. Tänkte först stoppa in en NH-D15 för jag har den själv och är otroligt nöjd, men då monterar inte inet den pga fraktrisk. Så jag lät det vara

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

@Nesvop: Jag måste erkänna att jag nog hade tittat på Nvida 980 korten för det mesta när det kommer till grafik, men med priset det blev totalt på detta har jag ju gott om pengar till övers för att få in ett sånt.
Men det kanske inte fungerar till övriga komponenter?

Och jag har hellre en dator som räcker ganska länge, så att maxa ut vid 20k är helt ok. OM det skulle vara att det hamnar nått k över 20 är det inte omöjligt heller.

Permalänk
Medlem

@N0iZE: Nått sånt där har jag ungefär tittat på, jag skulle nog vilja försöka få ihop 16 gig ram. Finns det plats för fler ram minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomboba:

@Nesvop: Jag måste erkänna att jag nog hade tittat på Nvida 980 korten för det mesta när det kommer till grafik, men med priset det blev totalt på detta har jag ju gott om pengar till övers för att få in ett sånt.
Men det kanske inte fungerar till övriga komponenter?

Och jag har hellre en dator som räcker ganska länge, så att maxa ut vid 20k är helt ok. OM det skulle vara att det hamnar nått k över 20 är det inte omöjligt heller.

Skrivet av thomboba:

@N0iZE: Nått sånt där har jag ungefär tittat på, jag skulle nog vilja försöka få ihop 16 gig ram. Finns det plats för fler ram minnen?

I sådana fall är det typ detta du bör kika på.
Det går att sätta i två RAM-stickor till, dubblera bara RAM-minnet från början.
Jag kan tycka att det nog inte är värt det prismässigt kanske, men om du ska spendera 20k ska du spendera dem såhär ;-).

Permalänk
Medlem

Det finns ju så många alternativ, knåpa ihop detta mer ser redan att många hunnit komma med förslag.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8204338/2015-07-20

EDIT: OBS, Råka ta en 4670K istället för 4690K Som kostar mindre och är snabbare/nyare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

hah! jag skulle just klistra in nästan exakt samma förslag, med några skillnader:
seasonic 660w platinum (+500:-)
asus istället för gigabyte mobo
M.2 evo 850 istället för 2.5" (+500:-, troligen inte värt det)

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

hah! jag skulle just klistra in nästan exakt samma förslag, med några skillnader:
seasonic 660w platinum (+500:-)
asus istället för gigabyte mobo
M.2 evo 850 istället för 2.5" (+500:-, troligen inte värt det)

Känns inte så värt att slänga in ett platinum agg för 500Kr mer, satt själv och övervägde om jag skulle ta in ett Corair HX750i/Seasonic 660w men valde ändå EVGA.

ASUS Z97-A är helt klart ett alternativ som jag byggt med förut och brukar rekommendera, men efter att det ramlat in diverse små problem med byggkvalitén så valde jag denna gång Gigabyte. Men tror de handlar mer om man har tur eller ej med handplockningen Båda blir skit bra oavsett vilken man väljer.

M.2 är nog bara onödigt om man inte har speciella behov av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomboba:

@N0iZE: Nått sånt där har jag ungefär tittat på, jag skulle nog vilja försöka få ihop 16 gig ram. Finns det plats för fler ram minnen?

Absolut, bara välja till mer RAM. Tog 8 GB för många brukar klara sig på det

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Känns inte så värt att slänga in ett platinum agg för 500Kr mer, satt själv och övervägde om jag skulle ta in ett Corair HX750i/Seasonic 660w men valde ändå EVGA.

ASUS Z97-A är helt klart ett alternativ som jag byggt med förut och brukar rekommendera, men efter att det ramlat in diverse små problem med byggkvalitén så valde jag denna gång Gigabyte. Men tror de handlar mer om man har tur eller ej med handplockningen Båda blir skit bra oavsett vilken man väljer.

M.2 är nog bara onödigt om man inte har speciella behov av det.

Nej, du har helt rätt. EVGA g2 serien verkar grym. Själv är jag lite sucker för efficiency så platinum var givet för mig (satt på hx750 innan (gold)).
Har även hållit mig till asus mobo eftersom de senaste jag haft har varit utomordentligt stabila. Testar MSI denna build, men var lite nyfiken på asrock också.
*sidenote/ Verkar som om varken asus eller MSI lyckas något vidare med fläktstyrning... att det ska va så jävla svårt!?*

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem

Tjena igen,

Funkar det här så att denna tråd hamnar överst nu igen?

Om så, jag bestämde mig för att invänta skylake (som ju kom idag)

Har satt ihop denna inköpslista:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8262681/2015-08-05

Kan ni vänliga själar titta över den och se om jag saknar något viktigt eller om något annat bör tänkas på.

Min budget med skärm har stigit från de 20k till absolut max 30k men då tänker jag mig en Acer Raptor(144hz, g-sync den modellen) skärm för 7990:- eller vad den nu kostar.

Jag har egentligen ingen preference på några av delarna jag plockat i förutom grafikortet.
Allt annat är jag öppen för förslag på att byta ut om det finns en anledning.

Edit: hade missat nätagg, nu tillagt

Permalänk
Medlem

Kan någon vänlig själ titta över den här inköpslistan se om jag missat något viktigt?

Och om det är något som är helt tokigt eller bör bytas ut så är jag mer än öppen för förslag.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8266532/2015-08-06

Skulle vara bra att kunna få ner priset under 25k men behålla ungefär samma prestanda.

Permalänk

@thomboba: Du har ju valt ett av de dyraste moderkorten, behöver du verkligen alla funktioner? Annars kan du ju lätt spara in en tusing där.
Jag ställer samma fråga ang. valet av "PRO-versionen" av Win. 10? Annars kan du spara ca 500:- genom att välja "Home-versionen".

I övrigt ser jag väl inget att anmärka på.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Oj, insåg inte att det var PRO versionen av windows. Bra upptäckt!
har pillat om inköpet ganska ordentligt, tagit mig under 25k trotts att jag la till en CPU kylare:
Detta är uppdaterade listan:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8267074/2015-08-06

Om det verkar helt ok så beställer jag efter lunch.

Hur får man fri-frakt via sweclockers? många bäckar små

fel inköpslista länkad
Permalänk

@thomboba: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Tyvärr så monterar inte Inet kylare som väger över 750g.

Men annars ser det ut som en grym dator.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: aha, ok kan du rekomendera någon som de monterar?
jag vill verkligen inte in å pilla i datorn själv :S

Permalänk

@thomboba: Du kan ju kika lite närmare på denna http://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

Visa signatur

Citera för svar.