Windows startmeny får prestigefull utmärkelse för god design

Permalänk
Medlem

Kan man som tidigare (98:an?) skapa mappar i 1:a menyn i 10:an? (asso ej Alla program-menyn o ej nytt fönster).
(annars är utmärkelsen ett skämt.. eller det är det hursom).

Permalänk
Avstängd

Windows 10 startmeny är helt fruktansvärt värdelös.

Högerklicksmenyn på startknappen i Windows 8.1 är det bästa som hänt Windows någonsin.
Ge tillbaka min startknapp från Windows 8.1!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Högerklicksmenyn på startknappen i Windows 8.1 är det bästa som hänt Windows någonsin.
Ge tillbaka min startknapp från Windows 8.1!
http://www.bilddump.se/bilder/20150806182600-155.4.56.62.jpg

Den där finns i Windows 10 också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Den där finns i Windows 10 också!

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man!

xD (Y)

Dold text
Permalänk
Medlem

I princip allting som är skapat av människan är designat, sedan finns det bra och dålig design

Skrivet av CFSsss:

Varför måste en starmeny vara "designad".

Kan man inte bara göra en som funkar? Så fort man får en sådan här "utmärkelse" för något som bara borde vara där och göra sitt jobb så vet man att man misslyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Min poäng är att det är konstigt att gnälla över att det finns appar i Windows då ett operativsystem utan appar inte är direkt användbart för de allra flesta. Speciellt inte när du senare erkänner att du kör appar. Så då är frågan vad det egentligen är du stör dig på då det inte är existensen av appar. Är det rutmönstret med stora ikoner för diverse program och live tiles som du stör dig på? Alltså hur genvägar till appar presenteras i ett grafiskt användargränssnitt eller är det något annat som är problemet?

Så alla vi som inte tyckte om Win 8 är "gnälliga"? Jag tycker varken om namnet, utseendet eller känslan som det här påfundet med appar till Windows medför och kommer nog aldrig att göra det.

Om vi kunde fått valmöjligheten att ändra utseendet som vi ville (i stora drag naturligtvis) så hade alla varit nöjda. Det går säkert att få det ungefär som jag önskar med tredjepartsprogram, men den funktionen skulle man önskat att den varit inbyggd...

P.s. Jag vill påpeka att jag inte tycker illa om Win 10, det är bara detaljer i utseendet jag skulle vilja ändra på.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Det faktum att man inte kan använda utrymmet för "most used" till att fästa valfria appar istället gör att den bara får med absolut minsta marginal godkänt av mig.
Tur man kan sköta allt med tangentbordet och aktivitetsfältet så man slipper använda startmenyn för den lär aldrig bli bra eller meningsfull igen.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sybre:

Var finns alternativet för "Meh.."
Den är väl snygg(ish) men inte ett dugg effektiv i jämförelse med allt innan 8/8.1

Bara jag som knappt använder startmenyn på win7? lägger allt jag behöver som små ikoner i taskbaren

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Så alla vi som inte tyckte om Win 8 är "gnälliga"? Jag tycker varken om namnet, utseendet eller känslan som det här påfundet med appar till Windows medför och kommer nog aldrig att göra det.

Om vi kunde fått valmöjligheten att ändra utseendet som vi ville (i stora drag naturligtvis) så hade alla varit nöjda. Det går säkert att få det ungefär som jag önskar med tredjepartsprogram, men den funktionen skulle man önskat att den varit inbyggd...

P.s. Jag vill påpeka att jag inte tycker illa om Win 10, det är bara detaljer i utseendet jag skulle vilja ändra på.

Appar = tillämpningsprogram ... som @Zotamedu redan förtydligat.

Du skriver som att det skulle vara något nytt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Den ser väl ok ut, men jag hoppas man kan ta bort allt det där med "appar" (är ingen telefon) utan ett tredjepartsprogram.

Tredjepartsprogram?

Ifall du syftar på Windows så nej. Däremot så är apparna från andra utvecklare än Microsoft tredjepartsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Appar = tillämpningsprogram ... som @Zotamedu redan förtydligat.

Du skriver som att det skulle vara något nytt?

Du kanske skulle läsa igenom igen, jag vet vad en app är, vet du vad olika smak är? Det är inte direkt en ny företeelse...

Skrivet av Verminator:

Tredjepartsprogram?

Ifall du syftar på Windows så nej. Däremot så är apparna från andra utvecklare än Microsoft tredjepartsprogram.

Jag pratade om program så som Start 8/10. Vad du pratar om har jag ingen aning om...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Jag pratade om program så som Start 8/10. Vad du pratar om har jag ingen aning om...

Du skrev detta: Den ser väl ok ut, men jag hoppas man kan ta bort allt det där med "appar" (är ingen telefon) utan ett tredjepartsprogram.

EDIT: Jag läste den som två meningar. Jag förstår hur du menade nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Du skrev detta: Den ser väl ok ut, men jag hoppas man kan ta bort allt det där med "appar" (är ingen telefon) utan ett tredjepartsprogram.

Jag får väl förtydliga: Jag hoppas att det går att få ett Win 7 - liknande utseende utan program så som Start 8/10. Ok?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Du kanske skulle läsa igenom igen, jag vet vad en app är, vet du vad olika smak är? Det är inte direkt en ny företeelse...

Du skrev ju att du vill ta bort apparna.

Men du menar enbart genvägarna på startmenyn? Eftersom en dator blir tämligen oanvändbar utan appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Du skrev ju att du vill ta bort apparna.

Men du menar enbart genvägarna på startmenyn? Eftersom en dator blir tämligen oanvändbar utan appar.

Haha ja en dator utan program/appar är ju ingen höjdare, antar att du använt Win 7? Då vet du hur jag vill ha det. Om inte så har jag redan förklarat det mer utförligt i den här tråden flera gånger och det blir lite tjatigt att göra det om och om igen (tips till någon som känner sig hugad att citera mig här igen ).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Ja win 10 startmenyn är inte helt obegriplig men den klassiska layouten från xp eller win 7 är mer logisk tycker jag.

Använder classic shell tills de tagit förnuftet till fånga och planterar in klassisk startmeny som alternativ.

Har allt i startmenyn inte en icon att se förutom startknappen i hörnet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dessvärre är startmenyn i Windows 10 alldeles för stor och bloatad (stavning?) då har jag ändå varit inne i inställningarna och ställt in den på att vara mindre.
Men som många säger kan man ju alltid högerklicka istället...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag tror den här debatten om appar och icke bottnar i att många i grunden frågar sig vem i hela friden som kom på idén att skapa ett konkurrerande program ekosystem till Windows? FFS det har ju redan det mest flexibla och avancerade applikationsutbud som existerar. Givetvis på gott och ont men ut på nätet och leta efter det du behöver och tanka freeware, shareware eller köp.

Universal apps kommer på grund av detta fortsätta, precis som modern-appar till W8, ha en väldigt brant uppförsbacke. Både på grund av ovan nämnda orsak samt att gränssnittsmantrat runt dem är en absurd designutopi. Vem f*n sätter sig och skriver ett långt Word-dokument på en XBOX eller Hololens? Att det tekniskt går, ja. Är det praktiskt användbart, ungefär lika mycket som en iPad för att spela Quake live. Universal apps kommer ha ett par nyttoappar som t.ex. nytillkomna twitter appen. Men mer avancerade saker än Microsofts egna Office-försök lär dröja. Om ens dyka upp. Han som skrev alla WP-kopior av populära appar och tjänster lär gnugga händerna i alla fall.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Jag gillar startmenyn som den är, tycker inte alls den är för stor. O_o

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Varför måste en starmeny vara "designad".

Kan man inte bara göra en som funkar? Så fort man får en sådan här "utmärkelse" för något som bara borde vara där och göra sitt jobb så vet man att man misslyckats.

Jag håller med, måste vara anledningen till att ingen köper Apples produkter, design är så överskattat.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag kör min startskärm i fullskärm på min stationära, precis som i Windows 8.1. Bra att man får välja tycker jag.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Det faktum att man inte kan använda utrymmet för "most used" till att fästa valfria appar istället gör att den bara får med absolut minsta marginal godkänt av mig.
Tur man kan sköta allt med tangentbordet och aktivitetsfältet så man slipper använda startmenyn för den lär aldrig bli bra eller meningsfull igen.

Jag håller helt med. Jag är inte imponerad av den nya menyn. Den fyller sin funktion, men inte mycket mer.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara hur man lyckas få den att bli lika smal som den klassiska startmenyn.
Inte ens om man stänger av allt som jag lyckats hitta så vill den krympa.
Ska den ta upp halva skärmen så kunde den lika gärna ta upp hela skärmen, så det är inte mycket till förbättring där.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Appar hör inte hemma i en pc värld. Jag tycker ändå att win7 startmeny är mycket bättre och jag använder min startmeny vare dag så därför är jag hård.

Omt MS kan låta oss välja vilken startmeny man vill ha från win7 eller win10 en sån dröm skulle jag tänka mig.

Jag är en person som vill ha flera val och inte bara så här ska det se ut och inget men.

Okej, jag förstår.
Jag håller med dig om att "appar" inte hör hemma i en pc värd.
Som tur är behöver man inte använda "appar" i Windows 10 om man inte vill.
Iofs mycket bättre nu när apparna körs i fönster istället för fullskärm som det var i Windows 8. Så nu är "apparna" som vanliga program.. T.ex. är Kalkylatorn i Windows 10 en så kallad "app" men ser ut som ett vanligt program och fungerar bra på desktop. Apputbudet är dock uselt i dagsläget.

Du kan ju ladda ner Classic Shell gratis och få Windows 7 startmenyn i Windows 10 om du vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det inte är en renodlad startmeny, utan ett myller av allt möjligt, har jag svårt att förstå vad det fantastiska med designen är. Förutom att jag upplever den som ful associerar jag mer till vad som skulle kunna beskrivas som "en liten skärm i skärmen".

Vi får väl se vilket myller av nya GPO:er det här kommer att kräva. Det känns som att ens jobb mer och mer går i riktningen att rensa bort skräp än att lägga till praktiska funktioner.

Permalänk
Medlem

De flesta är nog bara så lyckliga att Microsoft tagit sitt förnuft till fånga och slopat den vansinniga start-skärmen från Win8 samt dessa idiotiska "hot corners" som var frustrerande om man var fjärruppkopplad till en maskin och visade skärmen i ett fönster. Vet inte hur många gånger jag "gnuggat" pilen nere i hörnet av ett RDP-fönster för att få fram startmenyn på Win8 och Server 2012...

Så vad som helst blir prisbelönt jämfört med det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Oj det var oväntat, personligen så tycker jag att startmenyn kunde förbättras en hel del, känns som den delen med alla program listade (till vänster) är för liten, dessa fyrkanter tycker jag inte så mycket om.

Kan ju dock säga att det är ett bra steg mot framtiden om man ser från Windows 8/8.1 dock så tycker jag fortfarande bättre om den som fanns i Windows 7

Du vet väl att du kan ta bort fyrkanterna och förstora progamlisten till vänster genom att dra och släppa i kanterna på startmenyn va?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

Startmenyn i windows 10 blev alldeles utmärkt efter jag kört in Start10

Permalänk
Medlem

den är väl helt okej. förstår mig inte riktigt på den ännu, men den är inte dålig iaf. den är godkänd

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Jag får inte mest använda appar i min lista och kan inte heller dra in några där, och vill helst undvika att behöva använda de nya fyrhörningarna som normalt sitter till höger. Någon som vet vad detta kan bero på? För som ni ser på bilden är min lista helt tom vilket bara känns onödigt, har inte ändrat några inställningar förutom att jag tog bort fyrhörningarna och gjort menyn smalare.

Länk till bild:
https://i.gyazo.com/f96d2599d65711f915d09ed106dba5ce.png