Windows startmeny får prestigefull utmärkelse för god design

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Varför måste en starmeny vara "designad".

Kan man inte bara göra en som funkar? Så fort man får en sådan här "utmärkelse" för något som bara borde vara där och göra sitt jobb så vet man att man misslyckats.

Vad tror du att industridesign betyder?

hint: Det är inte synonymt med utseende.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Startisback

Jag la in startisback meny istället. Funkar bättre.
http://startisback.com/

Permalänk

Varje gång jag hör ordet eller läser ordet "app" tänker jag på denna reklam och ordet i sig känns mer som ett skämt än något seriöst.
I win7 så står det "Alla Program" när man klickar på startmenyn, i win10 "alla appar" ser det ut som. Att kalla Notepad, Battlefield 4 eller en webbläsare som Firefox för App skulle då jag anse som kränkande av ett program. Man kan även ha plugin's i firefox och även det ordet känns högre i rang än app/appar. Jag räknar till 16 tiles/ikoner med platt blå bakgrund, ser nästan identiska ut och jag kan inte förstå hur fantasilösa designers MS har.

Jag gissar att målet är att när 1 miljard sitter på win10 och vi väl börjat köpa saker via MS kontinuerligt som office365 då är det lätt att fortsätta räcka ut plastkortet och stödja en av världens mäktigaste företag så fort det kommer någon trevlig dlc eller en vettig startmeny för några euro/dollar via MS försäljningssida.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Windows 10 är gratis så de kan motivera säljande av appar och visande av reklam. Windows 10 är en plattform för att samla in information om dig. Kommer inte installera skiten innan någon moddar bort allt som har att göra med metro, appar och övervakning.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hur kan man vinna ett pris för att lägga ett "skrivbord" på startmenyn å säga revolutionärt?
Allt vi gör i datorväg är katalogstyrt, varför mer klutter?
Vill jag ha en genväg till ett program torde jag väl då välja att skapa en passande genväg eller?
Som att säga "Jag vet, vi lägger startmenyn på skrivbordet (Win8)"

Ren fin yta med brutal råkraft under.

Det särspeglas på allt!
Bilar, hem, ägodelar m.m.
Varför kan inte VI användare få det?
Men absolut, installera bara mumbo jumbo 3000 å kör dessa fixar.
Vi har haft denna idiotiska byråkrati länge.
Varför tror ni XP slog igenom så pass å vägra lämna marknaden?
Inte var det för att det var en sjuk blandning av skräp iallafall.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Win key + Q > skriv vad du vill öppna > tryck enter > profit?

Så slapp man till och med snusk startmenyn i Win 8

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Dessvärre är startmenyn i Windows 10 alldeles för stor och bloatad (stavning?) då har jag ändå varit inne i inställningarna och ställt in den på att vara mindre.
Men som många säger kan man ju alltid högerklicka istället...

http://i.imgur.com/mYMrVlJ.png
Står den är hörredu Nu använder jag dock aldrig startmenyn.

Skrivet av Akaiko:

Win key + Q > skriv vad du vill öppna > tryck enter > profit?

Så slapp man till och med snusk startmenyn i Win 8

Skickades från m.sweclockers.com

Kör bara på Win > skriv vad du vill öppna istället. Q är helt onödigt ju

Permalänk

Inte så svårt att vinna priset, när dom visat redan innan hur man inte ska göra startmenyn på desktop och sen går tillbaks till en välfungerande startmeny efteråt (ja visat värsta tänkbara mardrömmen att navigera i på desktop, dessutom röran med dubbla os gjorde inte saken bättre):)

Det bevisar ju om något att flesta inte gillade modern, förutom viss @strejf då (på desktop då, mobil tror jag säkert det fungerar bättre):D

Enda dom behöver fixa är modern delen av startmenyn (så man kan ändra storlek på den t.ex vill ha den mindre). Även att den kanske kan fällas in så den är ur vägen tills man ska använda den.

Synd att dom inte lanserade det dom lovande med win 8.1, utan släppte nytt os i stället.
Verkar även som efter året gått så kan man inte byta viss hårdvara (moderkortet), få se om MS säger något om detta. Extra dumt för dom med retail, när MS lovade retail till retail (men i själva verket bara supportdelen som flyttas över och sitter med OEM version av win 10).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

http://i.imgur.com/mYMrVlJ.png
Står den är hörredu Nu använder jag dock aldrig startmenyn.

Kör bara på Win > skriv vad du vill öppna istället. Q är helt onödigt ju

Oj jäklar vad liten du lyckats få startmenyn jag får nog jobba lite till med min för att få ner den ytterligare lite i storlek då.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Oj jäklar vad liten du lyckats få startmenyn jag får nog jobba lite till med min för att få ner den ytterligare lite i storlek då.

Är inte så svårt. Det är bara att dra in den. Är allt jag har gjort

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xpanterx:

Så alla vi som inte tyckte om Win 8 är "gnälliga"? Jag tycker varken om namnet, utseendet eller känslan som det här påfundet med appar till Windows medför och kommer nog aldrig att göra det.

Om vi kunde fått valmöjligheten att ändra utseendet som vi ville (i stora drag naturligtvis) så hade alla varit nöjda. Det går säkert att få det ungefär som jag önskar med tredjepartsprogram, men den funktionen skulle man önskat att den varit inbyggd...

P.s. Jag vill påpeka att jag inte tycker illa om Win 10, det är bara detaljer i utseendet jag skulle vilja ändra på.

Nej nu var det du som kallade dig själv gnällig av någon anledning eftersom jag inte sett någon annan klaga på existensen av nyttprogram i Windows. Frågan var vad du egentligen klagar på för du verkar inte helt klar med det. Vad har Windows 8 med saken att göra? Vi pratade ju startmenyn hos Windows 10. Att moden UI inte var helt genomtänkt på en stationär dator är väl de allra flesta överens om men det är ju borta nu. Är det faktumet att det är kvar några ikoner i startmenyn som du inte tycker om? Rent funktionellt har de ju bara flyttat dina låsta ikoner i startmenyn från övre halvan av program du använder ofta till sidan. Blev min installation av VLC en app bara för att ikonen är lite större och fyrkantig på startmenyn? Vad jag kan se har vi ungefär samma möjlighet att ändra utseendet som vi alltid haft i Windows, det vill säga relativt begränsat. Vi kan flytta runt lite ikoner och mappar men inte mycket mer.

Så du tycker inte om namnet app? För att det finns applikationer till Windows är ju inget nytt. Det har funnits sedan 1985. Förkortningen app har funnits sedan 1981. Min Ti 83+ hade en knapp som det står Apps för och den släpptes 1999, 7 år innan första iPhonen kom och ett år innan den första smartphonen (Ericsson R380) släpptes.

Du fortsätter alltså att klaga på appar men det verkar fortfarande vara något helt annat du egentligen är missnöjd med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Oj jäklar vad liten du lyckats få startmenyn jag får nog jobba lite till med min för att få ner den ytterligare lite i storlek då.

Precis vad han säger, du får först högerklicka på alla "tiles" och välja att "Ta bort från Start" , sen när "app"-listen är tom kan du dra in den ytterligare i högerkanten, precis som vilket annat fönster som helst.

Se muspekaren i kanten på startmenyn nedan:

http://imgur.com/PMpKPHF

Edit: Man såg visst inte muspekaren, men ja, det är bara att hålla musen över kanten, och justera storlek. :x

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Är inte så svårt. Det är bara att dra in den. Är allt jag har gjort

Skrivet av Stenfan:

Precis vad han säger, du får först högerklicka på alla "tiles" och välja att "Ta bort från Start" , sen när "app"-listen är tom kan du dra in den ytterligare i högerkanten, precis som vilket annat fönster som helst.

Se muspekaren i kanten på startmenyn nedan:

http://imgur.com/PMpKPHF

Edit: Man såg visst inte muspekaren, men ja, det är bara att hålla musen över kanten, och justera storlek. :x

Sådär ja startade min andra dator där jag har Windows 10 och fixade bort alla tiles och krympte startmenyn så mycket jag kunde.
Nu är jag faktiskt rätt nöjd med startmenyn!
Tack för hjälpen!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: Jag är långt ifrån ensam att inte uppskatta det här (som kallas) appar i windows, bara i denna tråd ser du flera som skrivit precis det.

Den här diskussionen tror jag inte kan leda till något vettigt, jag har redan förklarat vad jag menade och att fortsätta den kommer bara leda till att vi hamnar på dagisnivå utan att komma fram till något.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

@Zotamedu: Jag är långt ifrån ensam att inte uppskatta det här (som kallas) appar i windows, bara i denna tråd ser du flera som skrivit precis det.

Den här diskussionen tror jag inte kan leda till något vettigt, jag har redan förklarat vad jag menade och att fortsätta den kommer bara leda till att vi hamnar på dagisnivå utan att komma fram till något.

Det är många som har missuppfattat vad "app" är.

Permalänk

@philipborg: "Effektiv"?

Vad är det som är effektivt med att ha en startmeny nere i vänstra hörnet?
Hur ofta är man nere i vänstra hörnet och meckar med musen?
För att sedan gå in på meny till meny till meny, det är ju så ineffektivt så man blir mörkrädd.

Windows 8 däremot, när du trycker på windowsknappen på tangentbordet så får du upp dina genvägar precis i mitten på skärmen, där man normalt är och tittar, och normalt har musen.

Det är betydligt mer effektivt om något.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Skrivet av Stenfan:

Precis vad han säger, du får först högerklicka på alla "tiles" och välja att "Ta bort från Start" , sen när "app"-listen är tom kan du dra in den ytterligare i högerkanten, precis som vilket annat fönster som helst.

Se muspekaren i kanten på startmenyn nedan:

http://imgur.com/PMpKPHF

Edit: Man såg visst inte muspekaren, men ja, det är bara att hålla musen över kanten, och justera storlek. :x

Gött synd man inte kan reglera den lite mer fritt än allt eller inget.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Det är många som har missuppfattat vad "app" är.

Ok, vet inte varför du citerar mig med den informationen dock.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Bloat

Dessutom så är det intressant att väldigt många klankade ned på metro för att det var "bloat" och sedan visar dom en skärmdump på hur det såg ut.

Så här såg mitt ut.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Ok, vet inte varför du citerar mig med den informationen dock.

För att du skrev: Jag är långt ifrån ensam att inte uppskatta det här (som kallas) appar i windows, bara i denna tråd ser du flera som skrivit precis det.

Appar och applikationer är samma sak... många har inte förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

@philipborg: "Effektiv"?

Vad är det som är effektivt med att ha en startmeny nere i vänstra hörnet?
Hur ofta är man nere i vänstra hörnet och meckar med musen?
För att sedan gå in på meny till meny till meny, det är ju så ineffektivt så man blir mörkrädd.

Windows 8 däremot, när du trycker på windowsknappen på tangentbordet så får du upp dina genvägar precis i mitten på skärmen, där man normalt är och tittar, och normalt har musen.

Det är betydligt mer effektivt om något.

Jag använder ytterst sällan "Alla program" och när jag använder det är det för att jag ej minns vad programmet heter, då vill jag bläddra igenom sorterat på tillverkare. Det jag pratar med "effektivt" är att jag vill ha anpassade menyer med olika verktyg, t.ex. Administrativa Verktyg som jag använder väldigt ofta. En meny är ytterst subjektivt så kan mycket väl hända att det som är effektivt för dig är ineffektivt för mig. Jag finner både Windows 8/8.1/10's meny bristande i funktionalitet.

Skulle gärna se en meny som växer fram från musen så att man slipper flytta den. Någonting i denna stilen:

Dold text

Men såvitt jag vet finns inte någon sådan att installera. Hade annars varit väldigt trevligt om den även var ordentligt konfigurerbar.

Mitt största problem med Windows 8/8.1 menyn är att den täcker hela skärmen. Mitt problem med windows 10 menyn var bristande konfiguration, vilket även var ett problem med Windows 8/8.1 och till viss del windows 7. (Om man inte vill gå in och ändra i registret, vilket jag inte orkar.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

@philipborg: "Effektiv"?

Vad är det som är effektivt med att ha en startmeny nere i vänstra hörnet?
Hur ofta är man nere i vänstra hörnet och meckar med musen?
För att sedan gå in på meny till meny till meny, det är ju så ineffektivt så man blir mörkrädd.

Windows 8 däremot, när du trycker på windowsknappen på tangentbordet så får du upp dina genvägar precis i mitten på skärmen, där man normalt är och tittar, och normalt har musen.

Det är betydligt mer effektivt om något.

Vet man vad man letar efter så funkar det ju lika bra att trycka på windows-knappen och börja skriva i såväl 7 som 8 och 10.

Om man däremot inte vet vad det man ska använda heter och vill leta runt bland kategorierna, ofta samtidigt som man läser instruktioner på en websida, så är det rätt jobbigt om den menyn tar upp hela skärmen tycker jag.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Vet man vad man letar efter så funkar det ju lika bra att trycka på windows-knappen och börja skriva i såväl 7 som 8 och 10.

Om man däremot inte vet vad det man ska använda heter och vill leta runt bland kategorierna, ofta samtidigt som man läser instruktioner på en websida, så är det rätt jobbigt om den menyn tar upp hela skärmen tycker jag.

Frågan är hur komplicerad startmeny man har om instruktionerna för den är så lång att man måste kunna läsa den medan man håller på?

Permalänk

Så Windows start meny fick utmärkelsen för att den ser likadan ut på telefon som dator?

Märkligt låga krav för att få den utmärkelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

För att du skrev: Jag är långt ifrån ensam att inte uppskatta det här (som kallas) appar i windows, bara i denna tråd ser du flera som skrivit precis det.

Appar och applikationer är samma sak... många har inte förstått det.

Vad jag skrev ovan har inget att göra med det (jämför Win 7 med Win 8 så kanske du förstår bättre vad jag menade), "app-plikation", det är inte speciellt svårt att förstå...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

Win key + Q > skriv vad du vill öppna > tryck enter > profit?

Så slapp man till och med snusk startmenyn i Win 8

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte ens trycka på Q, endast Win key och börja skriva

Permalänk
Inaktiv

Hur kan folk tycka att den är snygg? Jag uppgraderade från Windows 7 och laddade omedelbart ner 3rd party start meny. Jag gillade inte hur de har bytt allt nödvändigt till skräpet "life at glance".

Permalänk

Det mest komiska är att startmenyn sök och meddelande bara kan lägga av. Installerade bara Malwarebytes och sen så sluta det hela fungera, ska ju inte sluta fungera bara för man installerade ett program. Är ju helt sjukt i så fall.

Antingen det eller adware jag tog bort, som hette wander burst . men inte ens win 7 har varit så ostabilt att ett program gör delar av os:et obrukbart.

Fungerade bra i flera dagar. Fix jag hittade med powerrshell fungerade inte för mig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Vad jag skrev ovan har inget att göra med det (jämför Win 7 med Win 8 så kanske du förstår bättre vad jag menade), "app-plikation", det är inte speciellt svårt att förstå...

Om det är designen på startmenyn som inte gillas, blanda inte in appar i diskussionen då? O.o

Permalänk
Medlem

All apps listan är ju värdelös, stor och klumpig och man får scrolla ihjäl sig.
Och man kan inte pinna grejjer på vänstra delen av startmenyn.

Annars är den väl godkänd.... men tillräckligt bra för att vinna ett pris? Njaaaaaaeee?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >