Hjälp mig bygga min nya hemmaserver. (please)

Permalänk
Medlem

Hjälp mig bygga min nya hemmaserver. (please)

Hej! Har idag en "server" bestående av en gammal, ful burk med en masa hårddiskar hängande löst, då chassit inte har plats för alla. Det är ett 1156 moderkort med en i3 processor, nerklockad till 1,2 ghz för att minska fläktljud och energiåtgång.

Nu har jag dock lite högre ambitioner. Här är min kravspec:

Nya servern ska ha/klara:

Minst 8 3,5" platser
Minst två 2,5" platser
USB 3
Minst två nics och helst Intel.
Trådlöst AC nic*
Semipassiv nätdel.

Vad jag ska köra för mjukvara/använda den till:

Pfsense
Freenas
Plex
Vent server
Teamspeak server
Usenet-nedladdning

Kanske något annat smått jag har glömt också.

Jag vill köra detta parallellt och med goda prestanda i alla lägen, men jag vill att det ska dra så lite ström som möjligt och att systemet ska vara så tyst som möjligt.

Hårddiskar har jag redan. Hur mycket Ram tror ni jag behöver?

Här är nyckel-komponenter jag tror skulle passa:

Fractal Design Define R5 (Svart)
EVGA SuperNOVA G2 750W
Asus Maximus VI Gene
Intel Core i7 4790T
Zalman Cube FX100

Vad tror ni, har jag tagit i för mycket vad gäller cpu?

All input är välkommen. Gärna förslag på andra alternativ.

Cheers!

Permalänk
Hedersmedlem

För mig är ECC ett krav vid sådan användning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej! Har idag en "server" bestående av en gammal, ful burk med en masa hårddiskar hängande löst, då chassit inte har plats för alla. Det är ett 1156 moderkort med en i3 processor, nerklockad till 1,2 ghz för att minska fläktljud och energiåtgång.

Nu har jag dock lite högre ambitioner. Här är min kravspec:

Nya servern ska ha/klara:

Minst 8 3,5" platser
Minst två 2,5" platser
USB 3
Minst två nics och helst Intel.
Trådlöst AC nic*
Semipassiv nätdel.

Vad jag ska köra för mjukvara/använda den till:

Pfsense
Freenas
Plex
Vent server
Teamspeak server
Usenet-nedladdning

Kanske något annat smått jag har glömt också.

Jag vill köra detta parallellt och med goda prestanda i alla lägen, men jag vill att det ska dra så lite ström som möjligt och att systemet ska vara så tyst som möjligt.

Hårddiskar har jag redan. Hur mycket Ram tror ni jag behöver?

Här är nyckel-komponenter jag tror skulle passa:

Fractal Design Define R5 (Svart)
EVGA SuperNOVA G2 750W
Asus Maximus VI Gene
Intel Core i7 4790T
Zalman Cube FX100

Vad tror ni, har jag tagit i för mycket vad gäller cpu?

All input är välkommen. Gärna förslag på andra alternativ.

Cheers!

Tycker valet på cpun ser bra ut en stark i7 kommer hålla i sig väldigt länge och nätagget ser bra du behöver inte watten men det är väl väldigt svårt att hitta lägre wattade med så många sata kontakter så.

Chassit är för övrigt det bästa jag haft visst väldigt tyst å smidigt att bygga i

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

För mig är ECC ett krav vid sådan användning.

Hej och tack för ditt inlägg. Hur påverkar ECC min server positivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Hej och tack för ditt inlägg. Hur påverkar ECC min server positivt?

Ska du köra freenas är det ECC som gäller. Rent generellt får man inte ens hjälp om man inte kör ECC minnen då det är så pass viktigt vid sådan drift.
Finns bra med information här: https://forums.freenas.org/index.php?threads/hardware-recomme...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Ska du köra freenas är det ECC som gäller. Rent generellt får man inte ens hjälp om man inte kör ECC minnen då det är så pass viktigt vid sådan drift.
Finns bra med information här: https://forums.freenas.org/index.php?threads/hardware-recomme...

Hoppsan! Detta hade jag ingen aning om. Är det en stabilitetsfråga på något sätt då?

Permalänk
Medlem

Stabilitet? Nä, FreeNas kommer inte krasha utan. Det som kan hända är att ett stuck-bit error i ditt minne får filsystemet att "rätta" alla dina data till oläsligt skit, som du aldrig kan rädda något från.
Du ska ha ECC i ett sådant här system. Bara FreeNAS ska sen ha 1GB RAM för varje TB lagringsutrymme i grunden. Plex, TS, och usnet nedladdningar går att installera pluggins för i FreeNAS, så man slipper en virtuell maskin, Vent, vet jag inte riktigt, jag misstänker att det fortfarande är till att kompilera själv.

Hur mycket minne du behöver totalt...
Värden till de virtuella maskinerna äter ju något, och sen beror det mest på hur många användare PFsense ska hantera, vilken hastighet, hur mycket du ska titta på trafiken som passerar, och om den ska hantera VPN'er eller bara "normal" trafik.
Med andra ord, det är svårt att peka med hela handen och säga "så mycket minne behöver du"
Du får stolpa upp hur mycket minne var "del" behöver, och lägga ihop det, avrunda uppåt, och håll tummarna.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Stabilitet? Nä, FreeNas kommer inte krasha utan. Det som kan hända är att ett stuck-bit error i ditt minne får filsystemet att "rätta" alla dina data till oläsligt skit, som du aldrig kan rädda något från.
Du ska ha ECC i ett sådant här system. Bara FreeNAS ska sen ha 1GB RAM för varje TB lagringsutrymme i grunden. Plex, TS, och usnet nedladdningar går att installera pluggins för i FreeNAS, så man slipper en virtuell maskin, Vent, vet jag inte riktigt, jag misstänker att det fortfarande är till att kompilera själv.

Hur mycket minne du behöver totalt...
Värden till de virtuella maskinerna äter ju något, och sen beror det mest på hur många användare PFsense ska hantera, vilken hastighet, hur mycket du ska titta på trafiken som passerar, och om den ska hantera VPN'er eller bara "normal" trafik.
Med andra ord, det är svårt att peka med hela handen och säga "så mycket minne behöver du"
Du får stolpa upp hur mycket minne var "del" behöver, och lägga ihop det, avrunda uppåt, och håll tummarna.
B!

Tack för värdefull input! Jag börjar tänka att jag kanske har varit lite väl ambitiös. Låt mig istället tala om vad det är jag vill ha ut av maskinen - i prioritetsordning. Kanske räcker det med en smärre uppfräschning av den jag redan har.

1. Filserver lokalt.
2. Streama/transcoda media lokalt och över internet till android och IOS-enheter.
3. Dela filer med kompisar över internet. Kanske med FTP och/eller DC-hub, eller vad det nu är som gäller nuförtiden.
4. Vent/TS server.
5. Enklare bottar för spel (Anarchy Online)
6. Routa (gillar inte min Router rent allmänt - Com Hem)

Permalänk
Medlem

Jag tycker iofs att en (Free?)NAS låter som helt rätt för det mesta av det där. Och en brandväggsburk, om man nu inte vill leva med sin router. Jag har iofs valt att köra mitt som separata system, för att slippa virtualisera. AO, och / eller bottar vet jag ingenting om, så där kan jag inte ge något input.
Det går att köpa färdiga x86 baserade NASar med funktionaliteten du söker, men det är lite kul att snickra på egen hand. Jag har valt att köra något av en blandning, så jag har en blandning gammal hårdvara.
NAS från NetGEAR, en första generationens NV+, som efter en minnesuppgradering klarar av torrents, och streamning av film utan transcoding. Den slavar 4'a diskar, och sköter sig själv.
En så kallad "Headless Server" från HP, en X310, som fick en VGA kabel, och uppgraderades med Amahi som OS i stället för Windows Home Server.
En HP ML 350 med 2x E5450, (8x3Ghz Harpertown) och 32GB ECC RAM, och DELL PERC H700, med Microsoft server 2012.
Egentligen är ju de här bara leksaker, och jag hade klarat mig bra med bara mittburken. Men jag leker mycket, så det är bra med leksaker.
Som brandvägg kör jag en gammal i5'a med Smoothwall.

Och så undrar folk hur det kan vara så varmt hemma hos mig jämt... Ja du. Ingen aning.
Men kontentan av det hela är att det blir antagligen både dyrare, och mer komplicerat att bygga något själv, även om du väljer att till stora delar återanvända gamla delar så är det inte automatiskt enklare, och i dag får man sjukt bra prestanda, om än i ett lite begränsat paket, när man köper färdiga lösningar. HP har microservrar som är sjukt prisvärda, men stödjer färre HD's än vad du vill ha... En färdig NAS med 8'a diskar, och utan 2.5" platser får man från 6K, ungefär... QNAP TS-869L

Jaja. Jag kommer alltid uppmuntra egna byggen.
Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Du ska ha ECC i ett sådant här system. Bara FreeNAS ska sen ha 1GB RAM för varje TB lagringsutrymme i grunden.

Bör inte ska. Det är en rekommendation dessutom riktad till enterprise då den är ärvd från zfs generellt.

Permalänk
Avstängd

Jag funderar också på att bygga ihop en egen NAS. Utgår ifrån Synology DiskStation DS2415+. Vilken kostar ca 12000 kr just nu utan hårddiskar.

Då jag vill bygga så kompakt som möjligt har jag kikat lite på ASRock C2750D4I som har 8-kärnig CPU, 12 SATA-platser, dubbelt nätverk och stöd för 64GB ECC-minne.

Men sen började jag fundera på mjukvara. Väljer man Freenas så kan man inte köra annat filsystem än ZFS som jag förstått det? Vad finns det annars för mjukvara som mer liknar Synologys? Eller får man köra fulversionen av Synologys DSM helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Bör inte ska. Det är en rekommendation dessutom riktad till enterprise då den är ärvd från zfs generellt.

Jag skulle säga att det är "ska" just eftersom det är en rekommendation riktad mot "enterprise"lösningar, som är regelbundet säkerhetskopierade. Handen på hjärtat så vet vi ju att privata filer är fullständigt oersättliga, och sällan speciellt noggrant säkerhetskopierade... Så är det någonstans det är viktigt att lagrings-systemet är garanterat 100% säkert, är det hemma.

Skrivet av Verminator:

Men sen började jag fundera på mjukvara. Väljer man Freenas så kan man inte köra annat filsystem än ZFS som jag förstått det?

Så vitt jag vet "kan man" köra andra filsystem. Det rekomenderas, och finns guider för det, när man inte kan köra direkt mot hårdvaran, främst i en del virtualiserade miljöer. Men en stor del av poängen är just att ha ett ECC baserat system, med ett filsystem som aggressivt letar, och korrigerar fel. Så jag kan inte låta bli att undra varför du inte vill köra ZFS?
Det finns säkert en anledning, jag känner bara inte till den.
B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så vitt jag vet "kan man" köra andra filsystem. Det rekomenderas, och finns guider för det, när man inte kan köra direkt mot hårdvaran, främst i en del virtualiserade miljöer. Men en stor del av poängen är just att ha ett ECC baserat system, med ett filsystem som aggressivt letar, och korrigerar fel. Så jag kan inte låta bli att undra varför du inte vill köra ZFS?
Det finns säkert en anledning, jag känner bara inte till den.
B!

Enligt vad jag läst om man använder ZFS och skapar en "storage pool" så finns det ingen möjlighet att "ta bort/lägga till" hårddiskar i efterhand.

Har själv en Synology just nu som detta inte är några problem med... förutom att den är lite liten nu och istället för att köpa en ny större Synology så skulle jag vilja plocka ihop en egen. Men samtidigt så vill jag och kan inte skaffa alla diskar på en gång.

Jag har inte läst på ordentligt ännu dock, så jag kanske har missförstått det.

Permalänk
Medlem

Det går att läga till fler diskar, men det är en vidrig process, om jag förstått det rätt, och risken för att något går fel är tydligen halvstor, så man ska ha en vettig backup, vilket gör det enklare att bara kopiera ut allt, och börja om från början. Expandera på befintligt antal diskar är är enligt vad jag läst mig till simpelt nog.
Jag håller mig fortfarande till Windows och hårdvaru-RAID, så jag har ingen erfarenhet rent praktiskt...
B!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det går att läga till fler diskar, men det är en vidrig process, om jag förstått det rätt, och risken för att något går fel är tydligen halvstor, så man ska ha en vettig backup, vilket gör det enklare att bara kopiera ut allt, och börja om från början. Expandera på befintligt antal diskar är är enligt vad jag läst mig till simpelt nog.
Jag håller mig fortfarande till Windows och hårdvaru-RAID, så jag har ingen erfarenhet rent praktiskt...
B!

Hm, jag får nog lägga ut lite extra ändå för att få en Synology som detta inte är några problem med. Modellerna för 12 diskar är ju extremt kostsamma. Men användarvänligheten samt att det bara är o slänga in diskarna o köra gör det nästan värt det.

Permalänk
Medlem

Jag har i cirka 5 år kört en vanlig PC med win 7-8-10 som hemmasever. Asus Z68-Pro med i2500k och 12gb minne. Kör 4x2Tb disk, den är kopplad till TV:n o används som film/stream-tittar maskin + backup för familjens alla datorer och telefoner. Kör Minecraftserver + IIS och ibland drar jag igång en VMware box på den för SQL Server. Har även en FTP area dit kompisar får ta backup på sina filer.

Maskinen har snurrat 24/7 utan minsta problem. Kollar SMART data på diskarna och ser till att maskinen är dammfri.

Den klarar iofs bara 6 diskar på MB, men det är ju bara att lägga till ett SATA kort så får man fler portar. Men det finns ju diskar på 4-6tb nu så 6 platser borde räcka.

En sån maskin bygger man ju ihop för 4-5kkr idag.

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Notera FreeNas ram-mängd och ECC.
Ska trådlöst nic vara till pfsense.. funkar det verkligen?

Edit: 750w psu?? Borde inte 300w räcka bra?