Systembolagets hutlösa ockerpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är väl ganska lågt räknat dessutom. Inte många bilar som drar 0,5l/mil fullastade med 2-3 personer och 100+ liter vätska...
Det lönar sig om man bor nära dessa länder, ja... men ska man köra tvärs över landet för dem så försvinner lönsamheten snabbt.

Man tycker att både Tysklands bordershop och Ullared ser typ likadant ut varje gång dock... så det funkar inte riktigt som vettig ursäkt mer än högst 1 gång om året iaf...

Självklart skulle jag inte åka mer än max en gång om året eller bara en gång i livet Inte så man åker till Ullared varje helg.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@sniglom

Hade du varit uppriktigt intresserad av att bli klokare istället för att komma med längre och längre "förtydliganden" hade du sökt upp det här själv, men men...

Här har du forskning som bidrar till i att vi har alkoholmonopol i Sverige:

Alcohol Monopoly and Public Health

Changes in alcohol consumption resulting from the elimination of retail wine monopolies: results from five U.S. states.

Jag citerar:

"Either scenario was projected to substantially increase alcohol consumption as a result of private
market forces for alcohol entering Sweden."

"There are no examples of where a private system, regardless of how that system
was created and is regulated, has led to lower levels of alcohol consumption or fewer alcohol
harms compared to an earlier state retail monopoly. This is a result of the inherent tensions
between an free market approach to alcohol and the more regulated and controlled
approach of an alcohol retail monopoly."

"Swedish alcohol policy reduces over-consumption and consumption by minors, and
thereby associated injury and harm, by means of a combination of tax-based price controls,
effective enforcement, and a retail monopoly system that has historically served to
restrict availability and access."

"Results: After controlling for both nationwide and state-specific trends, we found significant increases in wine sales after privatization of 42% in Alabama, 150% in Idaho, 137% in Maine, 75% in Montana and 15% in New Hampshire. The increases in liters of pure ethanol per year in the form of wine were 621,000 in Alabama, 432,000 in Idaho, 364,000 in Maine, 363,000 in Montana and 171,000 in New Hampshire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ser att min radbrytning var lite dum, jag menar såklart gårdsbutikerna och de microbryggerierna med vallfärdningen.

Ungdomar dricker mindre än nånsin trots att det är lättare att få tag på sprit nu än förr så jag är inte helt säker på att det skulle vara ett problem. Ica har ju 18 på alkoholfri öl och energidryck dessutom, det lär inte vara helt lätt att smita igenom där.

Jag är mycket väl medveten om att missbrukare finns i alla samhällsklasser. Men att lite extra möjligheter att handla skulle göra någon nämnvärd skillnad tvivlar jag. Det finns gott om smuggelsprit tillgänglig mer eller mindre dygnet runt och det är inte så svårt att planera så man har dricka så det räcker över helgen om man är alkis med pengar.

När det gäller ICA och ungdomar behöver de inte "smita igenom" utan de kan lättare få tag på en langare och med mycket mindre risk att åka fast än idag.

När det gäller alkoholister visar det mest på att du inte riktigt förstår sjukdomen, alkoholister kan mycket väl försöka begränsa sin tillgång till sprit när de är nyktra, men när det väl slår till sen så blir allt en jakt på mer. Det går nog inte direkt att jämföra hur lätt det är att få tag på "smuggelsprit" jämfört med att bara behöva knalla in på valfritt kvällsöppet ICA en söndag, det tror jag att du också förstår.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Du behöver inte köpa mat med mycket eller tillsatt socker. Välj varorna utan tillsatt socker och de som naturligt innehåller väldigt lite.

Ja visst kan man det men det frångår inte principen att vi behöver mat för att överleva men alkohol kan knappast räknas till något människan behöver för sin överlevnad.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Skillnaden är ju att skiten folk köper med sig från Tyskland inte går att dricka...
Lätt värt att pröjsa för finare öl som finns att hitta i Systembolagets breda sortiment. Men visst hade varit fint om det var billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Se min uträkning nedanför, 10 flak öl och jag går +-0 mot att handla på bolaget.
Är man 2 i bilen räcker det med 5 flak och kanske en flaska sprit för att gå med vinst.

Ett par middagar per år där man bjuder på ett par öl till maten så går det åt bra mycket mer.

Fem flak är alltså 120 burkar. Ett par middagar x ett par öl är 4 öl per skalle och år. Detta innebär alltså att du bjuder in 30 pers till dina middagar. Eller så överdriver du.

Fem flak på ett år hinkar jag säkert i mig helt själv, men ditt exempel (eller vad vi ska kalla det) var riktigt fattigt. Jag skulle dock aldrig dricka så mycket av någon pissig 70kr/flak-öl

Citat:

Med tjänstebil betalar jag ca 9kr/mil för privat körning. Det ger 900:- i kostnad för bilen, lägg till 1095:- för tur och retur samma dag som inkluderar både H-H samt R-P och jag landar på exakt 2000:- inklusive allt (1745:- om man stannar i Tyskland mindre än 3 h).

För de flesta kostar det mer än 9 kr/mil, 50-100% mer är garanterat inte ovanligt. Ett sunkigt 740/940-skåp som säkert är ett vanligt fordon bland Tusklandsresenärer borde landa på 12-14 kr/mil t.ex (minimalt underhåll, 0 i värdeminskning, men ganska hög förbrukning).

Permalänk
Hedersmedlem

Allmän [personliga] synpunkt på beteckningen monopol:

Systembolaget må ha monopol på försäljningen, men inte mer. Systembolaget har alltså ett begränsat monopol.

Systembolaget ägnar sig inte åt marknadsföring, utan det sköts av producenterna och distributörerna. I det här sammanhanget kan marknaden anses avreglerad.

Prissättningen är konkurrenskraftig särskilt med hänsyn till att Systembolaget inte ägnar sig åt kampanjer, rea och utförsäljningar. Förutom skatter använder sig Systembolaget av ett fast påslag, lika för alla produkter. Leverantörer har därför full kontroll över vad slutpriset blir och kan, vilket de också gör, anpassa sitt pris för att optimera sin försäljning.

Nackdelar med den här typen av monopol kan diskuteras, men den enda verkliga nackdelen jag funnit är paradoxalt nog Systembolagets krav på att alla produkter ska vara tillgängliga via alla Systembolag (det finns möjligheter att sälja via lokala butiker inom ett begränsat geografiskt område, utan att behöva ansvara för landsvidd försäljning). Kostnaden för transporter är leverantörens ansvar. I de flesta fall är detta bra och garanterar att alla har samma ekonomiska möjligheter att njuta av lyx. Nackdelen är att det för vissa lokala producenter blir för dyra omkostnader att sälja via Systembolaget och de därför inskränker sig till direkt försäljning till restauranger och de närmaste Systembolagen. Fast om detta försämrar möjligheterna i jämförelse med andra länder är nog oklart, då de lokala producenterna där ändå måste försöka nå ut till återförsäljare och hur stort försäljningsområdet blir beror oavsett på vilka resurser denne har. Monopolet kan därför både stimulera och hämma mikrobryggerier.

Slutsatsen är att Systembolaget endast har ett relativt monopol.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Systemet.
Kunnig personal och enormt utbud är långt bättre än tonvis av billig blasköl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

När det gäller ICA och ungdomar behöver de inte "smita igenom" utan de kan lättare få tag på en langare och med mycket mindre risk att åka fast än idag.

När det gäller alkoholister visar det mest på att du inte riktigt förstår sjukdomen, alkoholister kan mycket väl försöka begränsa sin tillgång till sprit när de är nyktra, men när det väl slår till sen så blir allt en jakt på mer. Det går nog inte direkt att jämföra hur lätt det är att få tag på "smuggelsprit" jämfört med att bara behöva knalla in på valfritt kvällsöppet ICA en söndag, det tror jag att du också förstår.

Hur är det lättare för en langare att gå in på ica än på systemet?
Enda skillnaden är anpassning till öppettider.

Visst kan det vara som du beskriver om alkoholisterna, men vi är inne på ideologi nu
och jag tycker staten ska lägga sig i så lite som möjligt.
Jag är för en begränsning av alkoholen, men inte som systemet fungerar idag.
Majoriteten ska inte straffas för att några få inte kan hantera det.
Godkända matbutiker liknande hur apoteket finns i dem idag vore förträffligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Ge konkreta exempel på hur majoriteten straffas.

Apoteket? Tja, inte önskar då jag det någon av Systembolagets nuvarande anställda och kunder. För både anställda och kunder har det delvis blivit ett rent elände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur är det lättare för en langare att gå in på ica än på systemet?
Enda skillnaden är anpassning till öppettider.

Visst kan det vara som du beskriver om alkoholisterna, men vi är inne på ideologi nu
och jag tycker staten ska lägga sig i så lite som möjligt.
Jag är för en begränsning av alkoholen, men inte som systemet fungerar idag.

Hur det är lättare? Det finns hur många ICA på varje systembolag? Som läget är idag är det inte svårt för polisen att hålla ett öga utanför systemet en helg för att se om ungdomar fiskar langare och det är lätt för personalen på systemet att märka om någon verkar handla väldigt ofta och då saker som ungdomar dricker, inte en 50+ A-lagare. Det skulle gör det MYCKET lättare att langa och att hitta langare om ICA sålde det istället.

Sen är det inte "några få" som har alkoholrelaterade problem i Sverige idag, jämför man det med t.ex vapen så skulle det vara några få som hanterade vapnen fel jämfört med de som inte gör det, men jag tror inte att så många är för friare vapenlagar?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Apoteket? Tja, inte önskar då jag det någon av Systembolagets nuvarande anställda och kunder. För både anställda och kunder har det delvis blivit ett rent elände.

Håller med delvis iaf.

Öppettider är betydligt bättre, och vet du vad du ska ha (tex receptfritt och så) så har det blivit bättre. Jag kan handla lite alvedon och andra saker på söndagen när jag ändå är och handlar annat på tex ICA.

Men, när det gäller recept... och deras kunskap. Yikes...!
Till och börja med har de sällan något inne. Man måste traska ner till apoteket för att få reda på att "den är beställningsvara" eller slut. (Ringa går inte längre hos många Apotek). Och sen gäller det att du har tur och får den som är kunnig när du är vid kassan. Många gånger får man den "andra" som måste fråga den kunniga hela tiden, vilket tar tid hos båda expediterna.

Behöver du recept så är det ofta bättre att bege sig till de vettiga och större apoteken, då de har det mesta hemma och de har kunnig personal.

De kunde mao lika bra lagt lite alvedon i kassan hos ICA då det finns väldigt lite poäng att ha tex Apotek Cura med recept, när det inte fungerar. De enda som fungerar är deras fina reklamskyltar om att de har rea på detta just nu.

Personligen vill jag inte ha våra systembolag på detta sätt. Men öl/cider och enklare viner skulle kunna fungera på "ICA". Problemet är just att det då bara är till folk som dricker för att det ska drickas. Ingen personal kan på något sätt hjälpa dig välja ett gott vin till en viss mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag och min sambo dricker alkohol ganska sällan, kanske en gång i månaden och då vin när vi lagar någon god mat. Det har hänt ganska många gånger att man handlar god mat fram mot lördagskvällen och sen kommer på att systemet är stängt. Då känner i alla fall jag mig "straffad", likaså när man inte kan köpa dryck som redan är kyld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Jag och min sambo dricker alkohol ganska sällan, kanske en gång i månaden och då vin när vi lagar någon god mat. Det har hänt ganska många gånger att man handlar god mat fram mot lördagskvällen och sen kommer på att systemet är stängt. Då känner i alla fall jag mig "straffad", likaså när man inte kan köpa dryck som redan är kyld.

Att beskylla omvärlden för ens brist på framförhållning och sedan att kalla detta för att bli straffad är lustigt, men inte mycket mer.
- Samma fenomen skulle uppenbara sig för dig och dina gelikar oavsett system och mer med det är det inte.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Att beskylla omvärlden för ens brist på framförhållning och sedan att kalla detta för att bli straffad är lustigt, men inte mycket mer.
- Samma fenomen skulle uppenbara sig för dig och dina gelikar oavsett system och mer med det är det inte.

Jag håller inte med, monopolet har vi för att minska konsumtionen och skydda utsatta personer och det orsakar mig besvär. Lägg gärna märke till att jag skrev "straffad", det är alltså inget stort problem men lite irriterande ibland.

Permalänk
Medlem

Alkohol kulturen i Sverige är helt annat, om man jämför t.ex Tjeckien så är det ju pilsnernas land. Efter att ha varit där ett flertals gånger så kan jag säga att dom vet hur man skall dricka pilsner (Inte dricka sig redlöst berusad). Men då är priserna helt andra också, inne på krogen så kostar en öl t.ex 11 kr för en 0.5l. Samt där finns det inget som heter "förfest" där man sitter hos någon och dricker innan krogen. Utan alla samlas på parken eller på en pub.

Men sen vet man ju inte hur det hade sett ut heller här i Sverige ifall vi hade haft någorlunda priser på alkoholen. Tycker dock t.ex att Sverige kunde kanske ha lite mindre % på sin starköl, kanske 4.3% max på en Norrlands eller en Mariestad.

Permalänk
Medlem

Inget fel på systemet. Det man dricker i större mängder såsom sällskapsvin etc köper man ändå från tyskland. Finare viner etc för lite mer intima middagar etc, matlagningsingredienser och annat smått och gott från systemet. Kostar lite mer, men går inte att köpa billigt ändå

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Jag håller inte med, monopolet har vi för att minska konsumtionen och skydda utsatta personer och det orsakar mig besvär. Lägg gärna märke till att jag skrev "straffad", det är alltså inget stort problem men lite irriterande ibland.

Det är din brist på framförhållning som orsakar dig problem, lite självrannsakan vore på sin plats.

Visst måste du ha plats för en röding och en viting hemma i något skåp om du är sällan-drickare?
Vin är ju ingen färskvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kakann:

Jag visste inte att jag skulle anse mig straffad då samma sak inträffat mig några gånger i Italien. Jag bär nog inte på samma offerkänsla. Eftersom matbutiker är stängda i många av de rikare EU-länderna på söndagar straffas alltså deras invånare av en nationell översittartradition? Eller är alkohol mycket viktigare än andra matvaror?

Permalänk

Jag tycker priserna ändå är ganska vettiga, om än lite i överkant. Det har ju som sagt ett syfte och jag har råd så jag klagar inte. Sedan om än Systembolaget lägger på sitt så är det ju fortfarande skatten som slår högst.

Sedan kan jag tycka att "kontrollera" genom skatt och förbud inte är helt rätt. Vi kommer inte sluta åka bil för att bensinen blir dyrare, vi är så illa tvungna att fortsätta. Likaså tror jag inte Sverige kommer kollapsa i en missbrukarepidemi om marknaden för alkohol blir fri.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag visste inte att jag skulle anse mig straffad då samma sak inträffat mig några gånger i Italien. Jag bär nog inte på samma offerkänsla. Eftersom matbutiker är stängda i många av de rikare EU-länderna på söndagar straffas alltså deras invånare av en nationell översittartradition? Eller är alkohol mycket viktigare än andra matvaror?

Där skillnaden är att i Sverige är det bara Systembolaget som har stängt, i övriga Europa är det vanligt att det mesta är stängt på Söndagar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Prismässigt är systemet inte så farligt, sett till vad jag köper i alkoholväg, dvs whisky. Utbudet är däremot rätt dassigt.

Det går väl att beställa nästan vad som helst om det är ok att vänta någon vecka.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Föredetting
Skrivet av robbankentor:

Det går väl att beställa nästan vad som helst om det är ok att vänta någon vecka.

Det behöver alltså inte vara upplagt som en artikel i deras sortiment? Det är vad jag utgår ifrån, och där hittar jag inte mycket vettigt. Hittar några enstaka okej whiskysorter som står som "finns i beställningssortiment", men inte en enda Octomore, till exempel.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superstoffe:

Sedan kan jag tycka att "kontrollera" genom skatt och förbud inte är helt rätt. Vi kommer inte sluta åka bil för att bensinen blir dyrare, vi är så illa tvungna att fortsätta. Likaså tror jag inte Sverige kommer kollapsa i en missbrukarepidemi om marknaden för alkohol blir fri.

Bensin/diesel är många beroende av för sitt arbete osv, därför är man i stort sett tvungen att bita i det sura äpplet och betala även om literpriset skulle uppgå till 25kr eller liknande. Detsamma gäller inte för alkohol, vi behöver egentligen inte sprit och skulle priset på alkohol dubblas eller tredubblas så skulle många nog dra ner på sitt intag som följd.

Läs forskningen som jag länkade till i mitt tidigare inlägg, en fri alkoholförsäljning skulle ha negativa konsekvenser för Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det behöver alltså inte vara upplagt som en artikel i deras sortiment? Det är vad jag utgår ifrån, och där hittar jag inte mycket vettigt. Hittar några enstaka okej whiskysorter som står som "finns i beställningssortiment", men inte en enda Octomore, till exempel.

http://www.systembolaget.se/bestalla-drycker/privatimport/

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jag har använt privatimport en gång, en rätt intressant historia.
Efter att ha fastnat för Lindemanns Apple på krogen så bestämde jag mig för att prova privatimporten. Beskedet var att systemet inte befattar sig med 3,5%-ig öl, då fick jag vända mig till importören. Sagt och gjort, jag pratade med importören och de skulle kolla upp saken. Det visade sig att de skulle behöva sälja till en livsmedelsbutik vilket inte var möjligt att göra bara för min lilla beställning. Negativt besked alltså.

Döm om min förvåning när ölen någon månad senare dök upp i beställningssortimentet, då med en alkoholhalt på 4%. Numera finns den i fasta sortimentet och utgör någon slags fruktölsmotpol mot godisslisket Timmermans Kriek.

TLDR; Privatimport funkar säkert bra så länge det inte är folköl som efterfrågas.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sniglom:

...
Trots detta har jag bara sett två länkar i hela tråden.
Den ena visar vad som händer i finland när man förändrar tillgången, utan att jobba med efterfrågan.
(Alltså inte en jämförelse mellan olika länder, skador och system).

Om det du säger är backat av forskning, länka en bra rapport.
Säg inte att jag har fel baserat på att du tror det finns forskning.

Men det är du som säger att forskningen och den allmänna uppfattningen är fel, då är det upp till dig att bevisa. Allt vi säger är att den forskning som finns på ämnet och som är allmänt känd sannolikt stämmer. Det finns mängder med forskning på området och den är ganska entydig. För exempel kan du kolla på http://www.varforsystembolaget.se

Citat:

Jag har aldrig påstått att jag vet allting, det kan du se om du läser mina inlägg. Jag är skeptisk till vårt system och hur välfungerade det är, inget annat. Jag tror inte lösningen är att omedelbart avreglera, lösningen är att undersöka och använda de resultaten man hittar till något bra.

Jo? Mitt förslag är att göra mer forskning/jämförelser för att se om vårt monopol är effektivt. Är det inte effektivt behöver vi göra om. Det räcker med att lyssna på systembolagets reklamfilmer för att se att skadeverkan inte är i fokus.

Men vad du inte inser är att det görs forskning på ämnet och den kommer fram till samma slutsats om och om igen: Vårt monopol är ett effektivt system för att begränsa skadeverkningarna av alkohol.

Citat:

Nu verkar vi ha utgångspunkten att monopolet är effektivt och därför letar vi efter positiva skillnader utifrån det, som ett bevis på att monopolet är bra och fungerade. Om monopolet är bästa lösningen, varför är monopolet i minoritet?

För att andra länder har andra prioriteringar än folkhälsa, lobby-pengar/mutor från spritföretag exempelvis eller "frihet". De flesta länder begränsar dock försäljningen av alkohol på ett eller flera sätt. Tider som alkohol får säljas exempelvis, eller vart man får sälja det, och förstås åldersgränser och så. Och självklart blir folk sura när eller om man begränsar möjligheten att komma åt deras drog liksom.

Citat:

Min åsikt: bäst vi jämför och tar reda på detta, kanske behöver vi göra om.
Din åsikt(?): Vi kan inte veta något om morgondagen, jag vet inget som skulle kunna vara bättre, så låt allt vara som det är. Skulle någon annan hitta en bra lösning som direkt går att applicera här, så kan vi göra det där och då.

Fin halmgubbe där. Självklart så hade vi bytt till en bättre metod om någon hade kommit på en sådan, men ingen har det. Du kanske tycker det är ok att experimentera med sådana här saker på stor skala men det tycker inte jag riktigt. Men fortfarande förstår jag inte riktigt vad problemet med systemet är. Utbudet är mycket bra, priserna är bra i förhållande till skattesatsen, det verkar ha en stor positivt effekt på folkhälsan osv. det enda problemet är tillgänglighet, att det inte är öppet alla dagar eller kvällar och att en del kanske inte har ett systembolag så nära liksom. Men det är ju medvetet, tillgängligheten ska begränsas då det är en stor del av vår modell. De som bor långt från ett bolag är en annan sak förstås, men de bor sannolikt långt från det mesta och har valt det själva liksom.

Citat:

Sedan har jag dessutom gjort ett antal konkreta jämförelser/förslag på vad man skulle kunna göra om man ville minimera skadeverkningar. Jag har diskuterat allt från analys av inköp, krav på alkomätare, ett "alkoholkort", bättre kontakt mellan systemet, kunder och rehab/hjälp. Förbud att sälja alkohol till någon som är drabbad av alkoholism.

Mycket av dina förslag är dock helt beroende av ett monopol. Ica kommer exempelvis inte att kontakta socialtjänsten för att en kund köper för mycket alkohol liksom. Ett alkoholkort får ju samma problem som handeln med utsläppsrätter: För att det inte ska bli orättvist måste man tillåta rätt så stora volymer och då blir det lätt att komma över andras utsläppsrätter eller alkoholinköpsrätter billigt och då har det ingen effekt. Alkomätare är väldigt dyrt, ska man införa det som krav i alla bilar så blir det en merkostnad per bil på åtminstone 10 000 och utslaget på de miljoner bilar som finns i landet är det en oerhörd kostnad. Ska man ha alkomätare i butiken som säljer alkohol så är det både en stor kostnad för dem men det innebär nästan också ett krav på monopol för att de ska fungera.

Citat:

Men kanske är mina förslag "oseriösa" eftersom jag är en sweclockare som inte har möjlighet att göra en stor studie i effektivitet av mina förslag? Och om jag inte inte kommer med förslag så är jag gnällig och inte konstruktiv? Vi kan nog båda vara överens om att mina förslag aldrig kommer bli mer än lösa idéer utan någon framforskad bakgrund, eftersom jag inte har möjlighet att arbeta med det här.

Mitt förslag är SCIENCE. Mät och jämför, utan politik. Har andra länder en högre effektivitet i alkoholskador per liter än vad vi har, undersök varför, försök applicera det här. Även om jag har gett ett par förslag (som ögonöppnare) så vill jag inte vi ska "hitta på" förslag, forskning och utvärdering.

Men det är det ju inte. Du säger att du vill ha mer forskning när vi redan har en massa och du har inte sagt varför den inte duger mer än att du inte gillar slutsatsen de kommer fram till.

Citat:

Vad är måttet på skadeverkningar? Är det skador per liter? Är det skador per 100.000 invånare? Om du har läst bra jämförelser, så läser jag gärna dem, länka.

Båda är mått på skadeverkningar som är bra i sitt sammanhang. Men det finns fler mått förstås, hur stor andel blir alkoholister exempelvis eller när alkoholdebuten sker. Problemet med statistiken är inte att vi inte har tillräckligt bra mått utan att länder skiljer sig åt på många sätt så det är svårt att jämföra rakt av. Forskningen gör vad den kan för att få jämförbara resultat dock och hur man än ser på det så ser det rätt så bra ut för vår modell.

Citat:

Och än en gång, hur ser effektiviteten ut? Hur är det med skador per liter, följer den utvecklingen hur vår utveckling hade sett ut med en större tillgång eller är den annorlunda?
Än en gång forskning, om de verkar ha en lägre mängd skador per liter mot vad vi har, kanske vi ska se över om de gör något annorlunda och applicera det här.

Frankrike har exempelvis en mindre mängd skador per liter än oss. Dock dricker de ganska mycket mer så totalt så är ju skadorna ändå större än här. Ska vi försöka få oss mer som dem? Är det bättre om vi skulle dricka säg dubbelt så mycket men bara ha 50% mer skador än idag? Man kanske inte bara ska fokusera på skador per liter?

Citat:

Jag menar att vi ska arbeta utifrån ett jämförande arbete mellan olika länder och hur deras skadebild ser ut i förhållande till köpkraft, alkoholrestriktioner, förbrukning och skadeverkningar.
Om vi hittar en kulturell (eller vad vi ska kalla det) skillnad som verkar ge goda resultat så får vi se hur man kan applicera det här.

Men man kan inte applicera en kultur liksom.

Citat:

Det är svårt för mig att gissa hur man ska bäst genomföra en hypotetisk ändring, framförallt eftersom detta inte är mitt arbetsområde. Allt jag försöker få fram är att man bör undersöka noga och arbeta därefter.

Men det är det ju inte. Vad du vill få fram är att vårt system är dåligt. Du förutsätter att andra lösningar är bättre trots bevisen för motsatsen.

Citat:

Du gillar att säga att det är effektivt och fungerar bra, men vad jämför du med när du säger det? Personligen har jag stött på för många alkoholister för att hålla med om att det fungerar bra.

Jag jämför inte utan tittar på forskning som jämför exempelvis Västeuropa eller inom EU eller det så kallade spritbältet. Vi har alkisar här och det är ju tråkigt men de är inte fler än i andra länder liksom.

Citat:

Vad är det för forskning som hela tiden bedrivs, men trots detta inte kommit längre än TV-reklam om att vi inte ska köpa ut och propaganda om att ett högt pris är bra för oss och det minskar tillgången (fastän försäljningen stiger).

Forskningen ligger till grund för vårt system och vårt fortsatta förtroende till det, inte bara till några kampanjer med tveksam effektivitet.

Citat:

Om det nu genomförs massa god forskning (som du säger, men inte länkar) och denna tyder på att monopolet är bra, finner jag det väldigt konstigt att konsumtionen stiger istället för att minska. Om något skulle detta tyda på att vi är i en katastrofsituation där monopolet trots ett antal prisökningar de senaste åren inte kan hålla drickandet i schack.

Konsumtionen stiger av flera anledningar och inte på alla områden. Antalet utlämningstillstånd har exempelvis ökat ganska kraftigt på senare tid precis som alkoholreklamen. Kvinnor blir mer jämlika och dricker därför mer. Trenden går mot mer vardagsdrickande men det har inte riktigt minskat helgdrickandet för det. Se exempelvis http://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/13059/R2013-08-A... eller http://som.gu.se/digitalAssets/1375/1375055_347-362-holmb-o-w... .

Citat:

Hur resonerar du kring att vi inte kan känna till morgondagen och att genomsnittsdrickandet är problemet, samtidigt som genomsnittsdrickandet har ökat?
Om genomsnittsdrickandet är boven (som många här inne påstår) borde detta vara en katastrof för hela monopolet.
Det skulle vara ett tecken på att det inte fungerar eller att vi höjt priserna alldeles för lite under de senaste åren.

Genomsnittet är inte boven utan problemdrickandet förstås. Men genomsnittet hänger ganska bra ihop med problemdrickandet också. Fler som dricker en öl eller två varje dag innebär fler alkoholister liksom.

Citat:

Tyvärr är inte svaret "höj priserna mer", för varje höjning gör också smuggelsprit och egenköp mer lönsamt.

Jo, det är absolut en risk och det är ju därför som vi bland annat fått lördagsöppet på bolaget och så. Det är alltid en avvägning och vi kommer ju alltid att behöva justera systemet. I Göteborg hade vi exempelvis en massa svartklubbar på åttiotalet och för att få bort det så lät de krogar ha öppet till 5 på helgerna samtidigt som polisen slog ner på svartklubbarna. Nyligen så ville man få ner våldet på stan och ville då sänka öppettiderna igen, vilket krögarna förstås protesterade mot. Kompromissen blev 3 på fredagar och 5 på lördagar. Vi får se om det innebär svartklubbar på stor skala igen, men det verkar gå åt det hållet. Det finns alltid intressen som drar åt alla håll liksom och man måste väga de olika gruppernas intressen mot varandra och mot folkhälsa, skatteintäkter, kriminalitet osv.

Citat:

Så vad ska vi göra? Invänta morgondagen och se glada ut? Säga att det finns forskning som visar att vårt system är bäst, fastän trenden för de mätetal vi använder är negativ?
(försäljningskällorna snattade jag från: http://www.uvell.se/2015/04/07/opinionsbildnings-bolaget-2638...

Trenden är negativ men fortfarande ligger vi bra till. När eller om vi inte gör det i framtiden så måste vi förstås utvärdera systemet, vilket vi förstås redan gör löpande hela tiden, men kanske djupare.

Citat:

Du verkar tro att min lösning är att ta bort monopolet, sänka priset och naivt tro att allting ska lösa sig. Det har jag aldrig påstått och jag försökte förtydliga precis detta i föregående svar till dig.
Forska! Undersök, jämför och agera agera. Det är vad jag vill göra.

Det görs redan men eftersom du inte gillar vad forskningen kommer fram till (eller inte har behagat läsa den) så vill du ha mer forskning. Din uttalade skepsis om vårt system tror jag färgar din uppfattning av situationen.

Citat:

Jag vill inte bara vrida på knapparna och tro att det jag gör är bra eller effektivt.
Jag vill inte vrida på knapparna och sedan politiskt forska för att hitta att min förändring var positiv (med valfritt mätvärde, mot valfritt land).
Jag är skeptisk till vårt nuvarande system != jag vill ödelägga vårt nuvarande system.
Jag är skeptisk till systembolagets propaganda != systembolagets propagande måste vara osanning.

Personligen tror jag inte på att monopolet är så effektivt som många andra tror. Därför skulle jag gärna se att man forskade och jämförde länder och skador och verkade utifrån det.

Du upprepar detta hela tiden men det görs redan och vi ligger som sagt bra till.

Citat:

Att fokus som visades upp var hur vårt system visar upp mindre skadeverkningar per drucken liter, mindre alkoholism, mindre allt möjligt. Du kanske tycker det är gnälligt, men jag kan inte tänka mig något som är mer konstruktivt än att minska nuvarande hybris, undersöka och agera där efter.

Men är det så?
Du säger att den bevisligen fungerar, men utan några källor på det. Tidigare källor har handlat om genomsnittsförbrukning och den stiger. Sen väljer du praktiskt att lägga över ansvaret för att något bättre ska ske på någon annan.

Men forskningen finns där, om du ägnar en minut åt att söka så hittar du den, varför ska jag behöva visa välkänd och accepterad forskning för dig liksom?

Citat:

Vi hade kunnat ha inställningen att det är vårt ansvar nu, att hela tiden jobba för att hitta den bästa lösningen.
Men tänk på personen som ska göra detta, till att börja med behövs pengar till forskningsanslag.

I bästa fall kommer en sådan lösning att minska skador årtionden framåt och behålla nuvarande inkomst från monopolet.
I värsta fall kommer sådan forskning visa upp att monopolet är ineffektivt, det betyder att man sätter hela systembolaget i gungning, säker statlig inkomst. Det är inget som kommer skaffa dig många vänner inom politiken.
Eller om det skulle tyda på att monopolet ska finnas kvar, med ett antal inskränkande förändringar eller utbildning/propaganda.
Det kommer inte göra dig populär hos väljarna.

Merparten i Sverige är positiva till monopolet och hela systemet så det är nog ingen större politisk risk.

Citat:

Missta mig inte för att foliehatten sitter på, för det gör den inte. Men det är ett politiskt laddat ämne att forska om, särskilt om det skulle visa sig att vi har haft fel och behöver göra om. Tänk själv att vara VD för systembolaget och behöva förklara varför du bedrivit en felaktig politik i 25 år, varför gjorde man inte denna typen av forskning tidigare? Behövs systembolaget om skadeverkningarna är lägre? Det blir helt enkelt en stor soppa av det och därför kan vi inte räkna med att "någon annan kommer med något bättre" om vi inte aktivt ser till att det händer.

Men allt är inte svartvitt liksom. Kommer vi på en bättre modell än den vi har så betyder inte det att den var felaktig utan bara att vi har hittat något bättre. Skulle det nya vi kommer på vara tvärtom mot idag så hade vi gjort fel förstås, visar det sig att färre restriktioner och lägre skatter på något sätt leder till mindre skador från alkoholen så har vi agerat felaktigt. Men hur sannolikt är det att en ny och bättre modell skulle se ut så liksom? Att man justerar metoden efter faktiska resultat betyder inte att den var felaktig innan bara att den kunde bli bättre liksom, och det är vad vi gjort sedan systemet infördes.

Citat:

Det hade jag haft, eftersom vi kan se vad som hände när USA förbjöd alkoholen. Med vår fria rörlighet inom EU finns det ingen anledning att tro att vi kommer undan smuggling. Det är relativt enkelt att framställa alkohol själv. Det finns helt enkelt väldigt mycket som gå otroligt fel vid ett totalförbud, om man inte verkligen tar reda på vilka negativa effekter det kan ha och hur man ska undvika dem.

Jo därför säger jag att det inte är realistiskt och att det hade krävts en ersättare till alkoholen i så fall. Närmast till hands ligger cannabis som enligt forskningen inte är alls så skadligt som alkohol och som redan finns i landet och så, men det är förstås en helt annan drog än alkohol och hade inte kunnat ersätta den så enkelt. Alltså kommer det inte att ske. Allt jag menar är att för mig personligen hade alkoholen gärna fått vara förbjuden då jag inte är särskilt intresserad av den och således hade det inte påverkat mig nämnvärt. Smugglingen hade förstås ökat likväl som hembränning och sannolikt hade vi fått mycket större problem med kriminalitet som USA fick under förbudstiden och som vi har idag med droghandel, så för samhället hade det inte varit så bra. Alkoholkonsumtionen gick också upp ganska kraftigt under förbudstiden så hur man än ser det så är det nog ingen bra idé.

Citat:

Är priset en liten del? Jag vill påstå att det är en högst central del, som systembolaget till och med pratar om i sin egen marknadsföring. Det är en stor skatteintäkt som är viktig att skydda.
Du får gärna förklara vad den stora delen av vår alkoholpolitik är. (och då menar jag inte systembolagets tv-reklam).

Jo, vi behöver alkoholskatten för att kompensera för en del av kostnaderna som alkoholen står för, annars hade vi fått ta från andra delar av det offentliga för det. Och det fungerar förstås också som ett incitament att inte köpa så mycket. Men jag vidhåller att skatt och pris är en liten del av vår alkoholpolitik och att monopolet, åldersgränser, hårda krav på krögare osv. är minst lika viktiga.

Citat:

Monopolet är hela förutsättningen för priset?

Nja, självklart hade man inte kunnat detaljstyra priset utan monopolet men priset beror till absolut största delen på skattesatsen och den har inget att göra med monopolet.

Citat:

Hur väl fungerar våra hårda krav då? Det ska vara förbjudet att sälja till en berusad person. Gå in på valfri nattklubb och fråga dig själv om det upprätthålls.

Precis, det håller inte riktigt utanför systembolaget för att handlare/krögare med vinstintresse förstås väljer det som betyder mer pengar för dem och pressar sina anställda till samma sak. Det är ett ganska bra argument för fortsatt monopol i mina ögon.

Citat:

En annan del av våra hårda utskänkningskrav är just prissättningen. Du får inte ha gratis alkohol tillsammas med mat, du får inte tjäna för lite på din alkohol och så vidare. Till skillnad från nykterhetskravet så upprätthålls detta på riktigt, något som TS och visar med sin frustration.

Precis, fina delar av vår alkoholpolitik. Höga priser på krogen kan man ju tycka vad man vill om men fortfarande så är alkoholen inte så dyr överallt så det har nog inte att göra med lagkraven. En stor stark kan man hitta för 20-25kr i de flesta aningen större orter exempelvis och tycker man att det är för dyrt så får man väl sitta hemma med sina burkar då liksom (eller kanske ta en vit dag ).

Citat:

Lagar om var du får vara full någonstans, inte lagar mot fylla. Stor skillnad. Du blir bortförd från platsen, men ingenting hindrar dig från att handla mer sprit senare.

Sitter man i fyllecell (eller på exempelvis TNE) så är det inte så lätt att handla mer alkohol. Man kan också exempelvis bli av med sitt körkort bara för att man är opålitlig i nykterhetshänseende (läs: full på stan för ofta/mycket), vilket jag tycker är att gå lite för långt. Har man inte kört bil full och inte är någon fullblodsalkis som konstant har en för hög promillehalt så borde inte ens drickande påverka ens möjlighet att köra bil. Polisen har också möjlighet (eller skyldighet) att kontakta socialtjänsten vid missbruksproblematik och så.

Citat:

Nu blandar du ihop friskt.
Nykterhetskravet vid bilkörning är en del av körkortet, det är inte en del av "alkoholkortet".
Kör du onykter blir du inte av med alkoholen, du blir av med möjligheten att köra bil.
Nykterhetskontrollen är ett test för att du inte bryter mot kraven för att få ha ditt körkort.

Jo och det var precis därför som jag tog upp dem. Du säger att vår alkoholpolitik bara innefattar skatter och att det skulle vara som att låta vår trafiksäkerhetspolitik endast bestå av höga bensinskatter men det är bara dumt. Varken den ena eller andra politiken består av endast en sak utan båda har en mängd olika metoder för att upprätthålla politiken, som de jag nämnde. Nykterhetskontroller är en del av vår trafiksäkerhetspolitik precis som exempelvis åldersgränserna är en del av vår alkoholpolitik.

Citat:

Hastighetsbegränsningen är en begränsning för att vi inte ska utsätta oss själva och andra för onödig fara när vi kör.
En motsvarighet till hastighetsbegränsning skulle kunna vara att ha promillebegränsning på krogen, dvs, du får dricka men inte hur mycket som helst.

Du menar som vi redan har? Att man inte får sälja alkohol till en märkbart berusad person. Att ha en promillegräns blir förstås väldigt meckigt på flera sätt. Blåskontroller är inte tillförlitliga kort efter konsumtion exempelvis så det skapar ju problem på krogen. Kostnaden för alla kontrollapparater är en del av det hela. Att alla inte köper sin egen alkohol varje gång gör att effektiviteten inte är så hög precis som hela biten med att krogen förstås hellre friar än fäller eftersom det är fördelaktigt för dess ekonomi. Vi skulle kunna ha fotbojor på alla som kontinuerligt mäter promillehalten eller så, men jag tror inte det hade varit så populärt direkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Där skillnaden är att i Sverige är det bara Systembolaget som har stängt, i övriga Europa är det vanligt att det mesta är stängt på Söndagar.

Det står ju tydligt i inlägget du citerar, så istället för att upprepa samma sak, vad är din poäng?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lagom som det är nu. Hade bara velat att det vore öppet till 15 på söndagar också.

För enkelhetens skull, ifall det blir bra väder eller något oväntat händer.

Permalänk
Medlem

Det sämsta är väl att man inte kan köpa en kall öl eller kallt vitt vin direkt på systemet, innan typ picknicken.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3