Permalänk

mini-Itx bygge med 10k budget

Hej, Har tänkt mig att bygga en m-itx, datorn ska vara för gaming.

Men eftersom jag är väldigt grön med att bygga datorer så ber jag om er hjälp att sätta ihop en köp lista åt mig som jag kan kolla upp och lära mig.

min Budget är 10k (+2k, men helst inte).

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8312380/2015-07-18
Något i denna stilen borde passa dig

Permalänk

Tack för tipset )

har en sak jag undrar över, kan man överklocka en m-itx utan att det blir för varmt o förstöra datorn?

Permalänk
Medlem

@Therock22: Det beror ju på kylare etc. Kylaren på grafikkortet är ju ofta det som får lida mest, så där kanske man inte kan förvänta sig lika höga nivåer. CPUn borde man dock kunna nå nästan lika högt på. (Svaret här baseras på bygget ovan som ser ganska bra ut)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therock22:

Tack för tipset )

har en sak jag undrar över, kan man överklocka en m-itx utan att det blir för varmt o förstöra datorn?

Beror helt på delarna du valt, stora chassin som prodigy har utmärkt kylning och fixar nästan vilken överklockning som helst.

Med sluten vattenkylning kan du få bort värmen även i ett väldigt kompakt bygge.

Valet av komponenter är viktigare i ett litet chassi, energisnåla komponenter blir mycket viktigare för att minimera värmeutvecklingen t.ex skulle jag inte stoppa något highend från AMD i ett kompakt system då värmeutvecklingen skjuter i höjden när du börjar överklocka.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

@Cruentusa: så om du kollar på ovanför bygge , skulle du rekommendera att jag ändrar något tex prodigy chassi eller byte av kylning? eller så funkar den bra så som den är ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therock22:

@Cruentusa: så om du kollar på ovanför bygge , skulle du rekommendera att jag ändrar något tex prodigy chassi eller byte av kylning? eller så funkar den bra så som den är ?

Kan inte klaga på chassit, väljer man något större kan man lika gärna köra med m-atx istället.

Ta 16gb ram direkt, du har bara två platser och kommer behålla systemet i runt fem år utan problem. Bortsett från att det inte finns en chans att 8gb ram räcker då så lägg ett par hundra extra nu och spara pengar i det långa loppet.

Personligen skulle jag välja ett 80+ guld semi-passivt nätaggregat för att göra datorn så tyst som möjligt i idle och minimera värmeutvecklingen.

En bättre cpu-kylare skulle jag också ta för den kan du använda i nästa system om 5+ år, t.ex en NH-U12S eller be quiet! Shadow Rock 2 med dubbla radiatorytan.

Detta är rekommendationer som bara gör datorn dyrare men tyvärr går det inte att komma ifrån, det är dumt att snåla på något när allt utom grafikkortet mycket väl kan användas i fem år och slipper du göra några andra uppgraderingar har den ursprungliga investeringen väl betalat av sig.

Att göra uppgraderingar och fixa kabeldragningeni ett så litet chassi är inte kul så kan man minimera behovet av det är det väldigt bra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Testpilot

Något i stil med detta kanske?

Endast komponenter av hög kvalité utan någon direkt kompromiss.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8308837/10k-dator-mitx

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Kan inte klaga på chassit, väljer man något större kan man lika gärna köra med m-atx istället.

Ta 16gb ram direkt, du har bara två platser och kommer behålla systemet i runt fem år utan problem. Bortsett från att det inte finns en chans att 8gb ram räcker då så lägg ett par hundra extra nu och spara pengar i det långa loppet.

Personligen skulle jag välja ett 80+ guld semi-passivt nätaggregat för att göra datorn så tyst som möjligt i idle och minimera värmeutvecklingen.

En bättre cpu-kylare skulle jag också ta för den kan du använda i nästa system om 5+ år, t.ex en NH-U12S eller be quiet! Shadow Rock 2 med dubbla radiatorytan.

Detta är rekommendationer som bara gör datorn dyrare men tyvärr går det inte att komma ifrån, det är dumt att snåla på något när allt utom grafikkortet mycket väl kan användas i fem år och slipper du göra några andra uppgraderingar har den ursprungliga investeringen väl betalat av sig.

Att göra uppgraderingar och fixa kabeldragningeni ett så litet chassi är inte kul så kan man minimera behovet av det är det väldigt bra.

Jag skulle vilja syna din tankegång här ovan, kan du komma med ett realistiskt scenario där 8gb inte skulle räcka?

Skulle snarare råda att gå på 8gb nu, alla early adopters kommer gladeligen sälja sina surt förvärvade ddr3 minnen när de samlar damm bredvid nya skylakeskrytbyggen.
Tvivlar att TS behöver mera om det inte ska redigeras eller renderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joole22:

Maximal längd av grafikkort i Raijinteks chassit är 170mm, längden på GTX 970 ITX är 183mm.

Jag vet inte om det går att plocka bort något(hårddiskbur osv) för att få plats med just det kortet i chassit, då jag inte har någon förstahandserfarenhet av det, men något som bör kontrolleras innan beställning.