Permalänk
Medlem

Dator inför ingenjörsstudier

Hejsan,
Som titeln säger så letar jag efter en dator som inte i förstahand ska var för spelande utan istället ska den vara för mycket studier. Program som datorn gärna ska köra bra är tex CAD och Matlab. Hade föredragit datorer på 14"-16" med "fullstort" tangentbord, vill alltså gärna ha nummerknapparna på sidan av tangentbordet. Jag har inte satt upp någon direkt budget utan skulle uppskatta lite intressanta förslag i olika prisklasser att titta närmare på. Är det någon som har några förslag?

Permalänk
Medlem

Ligger i badet med surfplattan så har inga direkta tips mer än att titta på denna tråden:
Det som sagts är ännu relevant #15525244

Generellt så tycker jag personligen fullhd, bra batteri och låg vikt är det du bör söka efter på prisjakt. Äpple datorer brukar fungera mycket bra för detta... Med det inte sagt att det är enda alternativet. Kanske hittar tillbaka senare med några tips Lycka till med studierna.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Jo men precis det är väll egentligen bra batteritid jag har letat efter mest. Sen är det 5 års studier så har letat efter ganska bra grejjer så de ska hålla några år framöver! Glömde skriva det, vill egentligen absolut inte ha en mac Tack så mycket! @Hzup:

Permalänk
Medlem

Jag pluggar till Civilingenjör inom Medieteknik och tycker min Macbook Air är perfekt. Filmredigering och andra tunga beräkningar kan jag göra hemma eller på skolans datorer så jag prioriterade något som är lätt och enkelt att ha med sig varje dag (och batteritid som räcker för en hel dag).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Dell XPS 13" hade för mig varit ett givet val, ta en titt på den!

Skickades från m.sweclockers.com