R9 290 4Gb (Sapphire Tri-X), plötsligt gröna flimrande artefakter?

Permalänk
Medlem

R9 290 4Gb (Sapphire Tri-X), plötsligt gröna flimrande artefakter?

Har haft kortet sedan första Juli, har fungerat exemplariskt med moderna spel, behöver aldrig köra fläkten snabbare än 60% för att hålla mig nere på 55-60 grader.

För en halvtimme sedan uppstod gröna artefakter som bara gömmer sig i vissa gråtoner och svarta fält, videoexempel nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=sPGPMx4n-H8

(flaskan i bild är för att lura min S4:s autofocus att fokusera på skärmen)

Spelar ingen roll hur kallt kortet är (har kört fläkten på 80% i windowsmiljö sista halvtimmen, 37 grader, fortfarande artefakter i gråa och blåa fält. När man kollar på film (youtube eller filmfiler) är artefakterna absurt många, i alla skuggor och kanter...

Vad göra?

PS: Jag överklockar inte kortet, det duger så fint utan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Videon är privat...

Permalänk
Medlem

Fixat, offentlig nu.

Visa signatur

MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arnkell:

Har haft kortet sedan första Juli, har fungerat exemplariskt med moderna spel, behöver aldrig köra fläkten snabbare än 60% för att hålla mig nere på 55-60 grader.

För en halvtimme sedan uppstod gröna artefakter som bara gömmer sig i vissa gråtoner och svarta fält, videoexempel nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=sPGPMx4n-H8

(flaskan i bild är för att lura min S4:s autofocus att fokusera på skärmen)

Spelar ingen roll hur kallt kortet är (har kört fläkten på 80% i windowsmiljö sista halvtimmen, 37 grader, fortfarande artefakter i gråa och blåa fält. När man kollar på film (youtube eller filmfiler) är artefakterna absurt många, i alla skuggor och kanter...

Vad göra?

PS: Jag överklockar inte kortet, det duger så fint utan.

Bra bild på filmen (har själv en S4:a). Men har du testat med olika drivrutiner till graffet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Testat nån annan kabel till monitorn ?

Permalänk
Medlem

@klubban100: Den var det. DVI-kabeln var mojsad, har skaffat en ny. Tack! Har aldrig haft problem förr med DVI, har tyckt dom är så mycket robustare än VGA, men uppenbarligen inte osårbara.

Visa signatur