Behöver hjälp med billigt server bygge

Permalänk

Behöver hjälp med billigt server bygge

Hej, behöver lite hjälp att hitta billigt ECC moderkort, helst med 4 ram slots helst med minst 16GB totalt stöd (helst med mer), och självklart intel socket stöd (då med E3/i3 1150 socket).
Har kollat på mullet.se på deras E3 serie (men tänkte börja med att köra i3 för att hålla kostnaderna nere), men vet inte hur säkert det är att beställa därifrån så vill helst hålla mig till t.ex. komplett.se eller webhallen.com

vill också helst börja med 8GB ram (DDR3 ECC) men kan sträcka mig till 16GB om det finns billigt.

Min budget ligger runt 2500-3500kr som högst (för RAM + Moderkort + CPU), har redan chassi, psu (450watt), hårddiskar (4st 2TB i RaidZ3), UPS, så det är inte något som prioriteras just nu.

just nu kör jag bara en x3 AMD cpu och 8GB DDR2 icke-ecc minnen i min server, och vill helst köra med ecc och intel cpu för att dra ner strömförbrukningen och öka säkerheten att data inte försvinner/blir korrupt.

Sammanfattat:
Moderkort med 16gb minst i totalt stöd och 4 slots samt med ECC stöd.
CPU tänkte jag börja med en intel i3 CPU.
RAM 8GB ECC i början och kunna uppgradera till 16GB och eventuellt mer i framtiden.
Budget: 2500-3500kr

Några förslag på delar som kan falla i min budget, eller det är bara att hosta upp mer pengar?

Permalänk

Testat begagnat?

@marcusorwen:

Här finns det ju rätt billiga bladservrar du kan lägga bud på? Kanske kan vara en bra start?
http://it-auktion.se/index.jsp?category=Servrar__och__N_etver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av axeburken:

@marcusorwen:

Här finns det ju rätt billiga bladservrar du kan lägga bud på? Kanske kan vara en bra start?

Skulle hellre kika under deras "Speldator" isf, http://it-auktion.se/index.jsp?category=Datorer.6__Speldator ... vet inte varför en Xeon Hexacore räknas som det men ... meh

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Tack för länkarna får väl hålla koll där då, har ni använt it-auktion själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusorwen:

Hej, behöver lite hjälp att hitta billigt ECC moderkort, helst med 4 ram slots helst med minst 16GB totalt stöd (helst med mer), och självklart intel socket stöd (då med E3/i3 1150 socket).
Har kollat på mullet.se på deras E3 serie (men tänkte börja med att köra i3 för att hålla kostnaderna nere), men vet inte hur säkert det är att beställa därifrån så vill helst hålla mig till t.ex. komplett.se eller webhallen.com

vill också helst börja med 8GB ram (DDR3 ECC) men kan sträcka mig till 16GB om det finns billigt.

Min budget ligger runt 2500-3500kr som högst (för RAM + Moderkort + CPU), har redan chassi, psu (450watt), hårddiskar (4st 2TB i RaidZ3), UPS, så det är inte något som prioriteras just nu.

just nu kör jag bara en x3 AMD cpu och 8GB DDR2 icke-ecc minnen i min server, och vill helst köra med ecc och intel cpu för att dra ner strömförbrukningen och öka säkerheten att data inte försvinner/blir korrupt.

Sammanfattat:
Moderkort med 16gb minst i totalt stöd och 4 slots samt med ECC stöd.
CPU tänkte jag börja med en intel i3 CPU.
RAM 8GB ECC i början och kunna uppgradera till 16GB och eventuellt mer i framtiden.
Budget: 2500-3500kr

Några förslag på delar som kan falla i min budget, eller det är bara att hosta upp mer pengar?

Har väl inget direkt förslag på moderkort men kan i alla fall säga att jag handlat från mullet.se och jag fick det jag beställde och det fungerade. Så jag tror att det är ett seriöst företag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har eventuellt 2 burkar med liknande konf som den på IT-Auktion (en Dell T5500 & en HP Z600) båda har dubbla 56** processorer, men osäker på minnesmängden.

Vi kan ta det via pm istället ifall du är intresserad.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk

@marcusorwen:
Japp, jag har fyndat där några gånger, även några vänner och släktingar har gjort några klipp.
Glöm inte att ta med IT-auktions % i prisberäkningen bara. Jag hämtade grejerna på plats.

Permalänk
Skrivet av axeburken:

@marcusorwen:

Inte värt att köpa någon PowerEdge 2950 II även om priset lockar.

De drar mycket ström och låter som ett jetplan.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk

Tack för alla svar, blev att jag köpte begagnat MB/CPU/RAM (då ingen blade server, vet om att de låter som jetplan när de är igång, har lekt med olika typer av blade servrar innan men de låter för mycket för hemma bruk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusorwen:

Mullet är fina att ha å göra med, inget man behöver oroa sig för.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.