Nätverkskabeln får inte plats i borrhålet, knipsa sen sätta ihop igen??

Permalänk

Nätverkskabeln får inte plats i borrhålet, knipsa sen sätta ihop igen??

Hallå där!
Har nu flyttat in i ny lägenhet och här finns det förborrade hål i hörnen av väggarna för att dra en nätverkskabel, vilket jag vill göra för min stationära dator.
Men borrhålet är för litet och nätverkskontakten (änden av kabeln) får inte plats igenom hålet, så min fråga lyder om jag skulle kunna knipsa av kontakten, dra kabeln sen sätta ihop kontakten igen på något sätt???
Har googlat lite men trådarna jag sett var ganska utdaterade och gav mig inte bättre info....

Tack på förhand!!

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Det går utmärkt att "krima" egna och HugSeal ovan har en bra guide. Men var noga med att inte vrida upp trådarna mer än absolut nödvändigt, annars kommer störningar bli för stora.

Skaffa de verktyg du behöver, typ krimverktyg, RJ45 kontakter (ta 10 iaf, du kan använda dem mer nu när du har verktyg), och glöm inte brytskydd x10!

Klipp av ursprungliga kontakten, nära en av ändarna, men behåll avklippta änden! Den är bra att jämföra med sen.
Dra igenom kabeln och sen sätt på brytskyddet (innan du skalar den, annars glömmer man det )
Sen följ bara guiden länkad av @HugSeal

Permalänk
Skrivet av darippsta:

Hallå där!
Har nu flyttat in i ny lägenhet och här finns det förborrade hål i hörnen av väggarna för att dra en nätverkskabel, vilket jag vill göra för min stationära dator.
Men borrhålet är för litet och nätverkskontakten (änden av kabeln) får inte plats igenom hålet, så min fråga lyder om jag skulle kunna knipsa av kontakten, dra kabeln sen sätta ihop kontakten igen på något sätt???
Har googlat lite men trådarna jag sett var ganska utdaterade och gav mig inte bättre info....

Tack på förhand!!

Borra större hål.

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla normalt, installationskabel och sätt upp vägguttag, man ska inte dra färdigterminerad patchkabel i väggarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det går utmärkt att "krima" egna och HugSeal ovan har en bra guide. Men var noga med att inte vrida upp trådarna mer än absolut nödvändigt, annars kommer störningar bli för stora.

Skaffa de verktyg du behöver, typ krimverktyg, RJ45 kontakter (ta 10 iaf, du kan använda dem mer nu när du har verktyg), och glöm inte brytskydd x10!

Klipp av ursprungliga kontakten, nära en av ändarna, men behåll avklippta änden! Den är bra att jämföra med sen.
Dra igenom kabeln och sen sätt på brytskyddet (innan du skalar den, annars glömmer man det )
Sen följ bara guiden länkad av @HugSeal

Tackar för snabbt svar!
Knipsade av vid ena änden som sagt, dragit kabeln men kabeln blev ändå för kort
Så planen är att köpa 25m nätverkskabel sedan knipsa av ena änden och följa er guide

EDIT: Vet ni var man kan hitta billigaste 25m kabeln??
EDIT2: Skulle förresten en sådan här funka vid knipsade stället? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Tackar för snabbt svar!
Knipsade av vid ena änden som sagt, dragit kabeln men kabeln blev ändå för kort
Så planen är att köpa 25m nätverkskabel sedan knipsa av ena änden och följa er guide

EDIT: Vet ni var man kan hitta billigaste 25m kabeln??
EDIT2: Skulle förresten en sådan här funka vid knipsade stället? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

teknikproffset.se brukar ha bra priser, men du får vänta 1-2 dagar på frakt. Om du behöver det idag är nog bara kjell/clasO och biltema dina alternativ, och där avgör ju även sträckan till butikerna priset, då det kostar att köra/åka.

Permalänk
Hedersmedlem

Gör som @mrqaffe säger istället, enda vettiga.

*Tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla normalt, installationskabel och sätt upp vägguttag, man ska inte dra färdigterminerad patchkabel i väggarna.

Av ren nyfikenhet, varför ska man inte det?
Jag vet att man inte gör det, och att det kan leda till konstigheter, men om en vanlig lekman gör jobbet... Varför är installationskabel bättre? Känns som att det blir lika stor risk för konstigheter i en installationskabel som i en färdiggjord kabel om man inte har så bra koll på vad man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tobberman:

Jag vet att man inte gör det, och att det kan leda till konstigheter, men om en vanlig lekman gör jobbet... Varför är installationskabel bättre? Känns som att det blir lika stor risk för konstigheter i en installationskabel som i en färdiggjord kabel om man inte har så bra koll på vad man gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Risken för "allmänt strul" blir mindre om man gör rätt men kopplar man fel så kan ju allt strula. Installationskabel oxiderar mindre och den ligger förhoppningsvis stilla, den lösa delen har man patchkabel till, den är mer böjlig men inte lika "långtidsstabil", men eftersom den är så lätt att byta ut gör det inte så mycket om man behöver byta den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobberman:

Det är fel sorts kabel helt enkelt. Jämför med gammal telekabel. Den solida ledaren i väggen är ett grovt spjut av koppar. Den flexibla ledaren mellan uttaget och telefonen är flertrådad med mycket tunnare ledare. Likadant är det med nätverksladd. Installationskabel är med solid ledare, och krimp-pluggarna är avsedda för en solid, inte flera tunna trådar, osv.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.