Akut hjälp windows 8!!!! Kod funkar inte!!!

Permalänk
Medlem

Akut hjälp windows 8!!!! Kod funkar inte!!!

Hej

Vill ha så snabb hjälp som möjligt tack

Skulle uppgradera min kompis dator till en ssd.
Följde den "nerdgasm" snubbens totorial med att installera med Windows 8 på usb.

Allt funkade bra. Men nu så står det i hörnet "windows 8.1 enterprise evaluation. Windows licence valid for 90 days"

Provade då att gå i inställningarna och aktivera med koden som stod på chassit då komplett hade byggt den. Men det står bara att nyckeln inte funkar till denna version.....

Står Windows 8 inte 8.1 men han har uppgraderat till Windows 8.1 så.

Förlåt för dålig stavning men är lite stressad. Extremt tacksam för snabb hjälp nu grabbar och flickor!!!

Permalänk
Medlem

Och om jag nu har laddat ner fel saker till usbn så länka gärna till rätt saker

Permalänk
Medlem

Det är en OEM licens. Den kan du inte aktivera på någon annan hårddisk än original hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det är en OEM licens. Den kan du inte aktivera på någon annan hårddisk än original hårddisken.

Det är väll bara moderkortet man inte fick byta?
Installerade om min färdigbyggda dator med nytt moderkort med en OEM licens och då ringde jag bara och skrev in lite koder.

Permalänk
Medlem

Du ska troligtvis inte ha "enterprise" versionen. Och absolut inte en "evaluation" version.

Var och vad har du laddat ner?

Gör om. Gör rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det är en OEM licens. Den kan du inte aktivera på någon annan hårddisk än original hårddisken.

Dumheter!

Till TS, ni har installerat fel version. Har komplett byggt och ursprungligen installerat så ska ni ha fått med en skiva, vilken man kan använda att plocka filerna från när USB skapas.

En annan lösning som kan fungera är att leta upp och radera ei.cfg från USB-minnet. Utan den blir installationen 'version-fri' och man får välja vilken version man vill installera. Installera igen och välj samma som klisterlappen säger att ni har.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du ska troligtvis inte ha "enterprise" versionen. Och absolut inte en "evaluation" version.

Var och vad har du laddat ner?

Gör om. Gör rätt

På linustechtips så laddade jag ner någonting. Var dum och läste inge 90 dagar.
Men kommer det att funka? Vill inte sabba min kompis licens direkt laddar ner något normalt just nu så hoppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Pröva telefon

Problemet är att jag inte får upp något sådant.

Permalänk
Avstängd

@Foxmaner: skojjar du? ring ms och fixa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foxmaner:

Problemet är att jag inte får upp något sådant.

Pröva 020 140 00 15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Dumheter!

Till TS, ni har installerat fel version. Har komplett byggt och ursprungligen installerat så ska ni ha fått med en skiva, vilken man kan använda att plocka filerna från när USB skapas.

En annan lösning som kan fungera är att leta upp och radera ei.cfg från USB-minnet. Utan den blir installationen 'version-fri' och man får välja vilken version man vill installera. Installera igen och välj samma som klisterlappen säger att ni har.

ursäkta, ursäkta. Missade "evaluation delen", är lite trött.

Självklart så går det att installera på en annan hdd. Men inte på ett annat moderkort. Se bara till att fixa rätt version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Foxmaner: skojjar du? ring ms och fixa.

Skrivet av anon179202:

Pröva 020 140 00 15

Har gjort det förut men då så står det ju på hela skärmen en kod och sen vilket nummer. Men jag får ju inget sådant och kan därför inte knappa in något till dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@Foxmaner: skojjar du? ring ms och fixa.

Skrivet av anon179202:

Pröva 020 140 00 15

Hur i hela fridens namn skulle det vara möjligt att aktivera enterprise-version med nyckel från home? Hjärnsläpp eller okunskap om vad licenser innebär?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Hur i hela fridens namn skulle det vara möjligt att aktivera enterprise-version med nyckel från home? Hjärnsläpp eller okunskap om vad licenser innebär?

Men kommer det att funka nu då jag installerar "Windows 8.1 media "??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hardware guy:

Hur i hela fridens namn skulle det vara möjligt att aktivera enterprise-version med nyckel från home? Hjärnsläpp eller okunskap om vad licenser innebär?

Ok, sorry.. Köper aldrig enterprise versionen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Ok, sorry.. Köper aldrig enterprise versionen..

Haha nej. Och det var inte min mening att ladda ner det heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Men kommer det att funka nu då jag installerar "Windows 8.1 media "??

Vilken version står det på licensnyckeln klistrad på datorn?
Vilken version av 8.1 installerar du nu?

För att det ska gå att aktivera måste installationen vara samma som står på klisterlappen. Språk kan man byta, likaså från 32 till 64-bitars.

Står det 'windows 8' på klisterlappen måste du ha windows 8 media. Du kan alltså ej installera 8.1 med den licens du har.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vilken version står det på licensnyckeln klistrad på datorn?
Vilken version av 8.1 installerar du nu?

För att det ska gå att aktivera måste installationen vara samma som står på klisterlappen. Språk kan man byta, likaså från 32 till 64-bitars.

Står det 'windows 8' på klisterlappen måste du ha windows 8 media. Du kan alltså ej installera 8.1 med den licens du har.

Tror jag klarat det nu!!! Lyckades skriva in koden utan några problem.

Men tack för all snabb hjälp <3