Permalänk
Medlem

Jag tycker att allt verkligen flöt på med reklamationen, och ger dom 5 utav möjliga 5

Permalänk

@thomson: Tack! Har fyllt i formuläret. De ska höra av sig inom en arbetsdag, så antagligen på måndag. Får se vad som händer då!

Permalänk
Medlem

@kangarooster: inga problem, hoppas att det löser sig

Permalänk
Skrivet av TheMushroom:

@ThebasicOne @kangarooster Tack för er hjälp! Jag ska testa det där med RAM minnet & om det inte funkar så ska jag försöka få tag i en annan cpu. Jag hade tidigare tänkt ringa Inet angående detta & fråga om jag kunde byta ut min mot en annan(kommer det att göra någon skillnad?), med det kommer jag att göra i värsta fall.

Det bästa är ju att utesluta allt, jag vet att mitt gamla Asus P8P67 DELUXE hade extremt mycket fel som var väldigt kryptiska, t.ex ibland fungerade det inte att man hade RAM minnena i den svarta utan de behövde sitta i den blåa, ibland fungerade det inte att ha båda minnena i samma kanal, massa skumma saker, detta var moderkortet och då startade den med om sig ibland fick man till och med köra med 1 ram sticka i bara..

Permalänk
Medlem

@kangarooster: När du bytte CPU:n till en annan och får datorn att fungera, bytte du CPU-kylarfläkten också ?

Jag hade ett ganska svårdiagnosticerat problem på min gamla Core2Duo-dator som stängde av ett par sekunder efter strömtillslag. Det visade sig tillslut (ett PSU och moderkortsbyte senare) vara CPU-kylarfläktens sensordel som diagnosticerar att fläkten går som hade gått sönder på Intel-stockkylarfläkten. Själva fläkten snurrade dock på som den skulle...

Permalänk

@Large: när jag testade CPU:n i det andra moderkortet använde jag en stockkylare som jag vet fungerar. På mitt moderkort har jag enbart kört med min H110, dvs inte med stock. Men eftersom G3220:n fungerar med H110 så borde den vara OK. Jag kan dessutom se RPM för CPU_FAN i bios. Eventuellt så skulle jag kunna koppla in stockfläkten i CPU_FAN (men fortfarande använda H110, kan koppla in pump och fläktar på andra portar) för att se om det fungerar.

Permalänk

@TheBasicOne: tror du felet kan vara CPU beroende? Dvs att minnena/slotsen krånglar beroende på vilken CPU som de är parade med? För allt fungerar bra med en G3220.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Om jag inte minns helt fel så var det runt en vecka i från anmälan tills jag fick en ny.

Var du inte tvungen att skicka in processorn först? Då kan det omöjligt bara tagit en vecka.

Permalänk
Medlem

Peppar, peppar..

Håller tummarna för dig och att Intel ger dig en ny det skulle fanken vara rätt så kul att höra om det funkar för dig skall följa tråden då och då bara för att.

Kan inte uttala mig ang säljaren då det sista jag vill göra är att anklaga säljaren här helt utan några som helst bevis + har inte lusläst hela tråden så kan ha missat saker, men vill säga att utifall det är så att han såld dig denna som fungerande trots att det är trasig så måste det vara en riktig skithög till person och det tänker jag fanken stå för också! Jag menar det är ju näst intill omöjligt att bevisa något, eventuellt skickar han något som han vet inte fungerar men allt han behöver göra efteråt är att stenhårt hävda att den fungerat sist han testade den?

OBS, menar självklart rent generellt för jag vet som sagt inte vad som hänt just här, förutsätter dessutom att all felsökning gjorts och bios/kompabilitet problem uteslutits osv men skulle Intel trots allt neka dig och hävda att CPU´n matats med sinnessjukt hög spänning el liknande så har ju åtminstone du svart på vitt att den inte skickades hel och därmed har inget hänt under frakten el liknande och slutsatser kan dras så länge du varit sanningsenlig, right?

Ifall du köpte den riktigt billigt så lär ju säljaren om han varit oärlig isf ångra sig bittert om Intel skulle dig en ny, men mycket spekulation här och nu avvaktar istället och önskar dig all lycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Var du inte tvungen att skicka in processorn först? Då kan det omöjligt bara tagit en vecka.

Har kollat mina mail, skapade ticketen den 25 maj, skickade in CPU den 2:e juni får min nya den 4:e juni. Det tog 8 arbetsdagar, räknar man med helgen så blir det ytterligare 2 dagar.
Men oavsett vad så är hanteringen snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har kollat mina mail, skapade ticketen den 25 maj, skickade in CPU den 2:e juni får min nya den 4:e juni. Det tog 8 arbetsdagar, räknar man med helgen så blir det ytterligare 2 dagar.
Men oavsett vad så är hanteringen snabb.

Wow, Ja verkligen. Antar att du skickade den inrikes och inte till utlandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Wow, Ja verkligen. Antar att du skickade den inrikes och inte till utlandet?

Den skickades via DHL till denna adress
Intel c/o DHL Supply Chain Beringe Zwenkgras 23
5986PM Beringe THE NETHERLANDS

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

@TheBasicOne: tror du felet kan vara CPU beroende? Dvs att minnena/slotsen krånglar beroende på vilken CPU som de är parade med? För allt fungerar bra med en G3220.

Det skulle ju kunna vara så att någon del på CPUn är trasig och därför har du problem med minnena med just den CPUn..
Vilken hastighet på Ram har du i bios med din Pentium? (Intel stödjer inte ens över 1600 på min 4790K), så det inte är det som ställer till det..
Hur mycket köpte du CPUn för?
Ställer kanske lite dumma frågor nu men ändå..
Vad var ditt första intryck av säljaren? (allmänt skum kanske?)
Hur betedde sig säljaren?
Skulle du kunna anse att produkten var billigast eller för "prisvärd" (lite som att köra en bil med modell 2012 för 40 tusen)..

Hoppas det löser sig och jag hoppas du får en ny CPU från Intel..

Permalänk

ska bara tillägga att om man har något fel så ska ma köra minimalt med komponenter. koppla ur alla hårdiskar, pci kort,en ram sticka räcker. Moderkort har stora skyddsmekansimer. Det räcker bara att lite ström läcker /ostabil ström någonstans, så stängs datorn av direkt.

Permalänk
Skrivet av TheBasicOne:

Det skulle ju kunna vara så att någon del på CPUn är trasig och därför har du problem med minnena med just den CPUn..
Vilken hastighet på Ram har du i bios med din Pentium? (Intel stödjer inte ens över 1600 på min 4790K), så det inte är det som ställer till det..
Hur mycket köpte du CPUn för?
Ställer kanske lite dumma frågor nu men ändå..
Vad var ditt första intryck av säljaren? (allmänt skum kanske?)
Hur betedde sig säljaren?
Skulle du kunna anse att produkten var billigast eller för "prisvärd" (lite som att köra en bil med modell 2012 för 40 tusen)..

Hoppas det löser sig och jag hoppas du får en ny CPU från Intel..

precis, får vi veta vilket pris ni kom överens om?

Permalänk

@Dual-Tjur, @TheBasicOne:
Hej, sorry för sent svar. Jag betalade 1200 kr för CPU:n, så ja, kanske "för" billigt...

Har testat köra med den integrerade grafiken, en sticka och inga diskar. Minnena är på 1600 MHz om det spelar någon roll.

Edit: Har även testat med moderkortet utanför chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Hej,

Kopplade in min i5-4670k till en Asus Z87m-PLUS (med senaste BIOS) och jag får ingen bild. Det som händer är:
1. Först startar alla fläktar.
2. Sedan, några sekunder senare, så stängs datorn av.
3. Efter kanske 2 sekunder startar datorn igen med svart skärm.

Har testat processorn i en annan dator och exakt samma sak händer. Har testat en annan processor i min dator, och det fungerar utmärkt. Har resettat CMOS, tagit ut batteriet och kontrollerat att alla kablar sitter där de ska, testat integrerat grafikkort.

Är processorn körd?

Edit:

Har även testat att ta bort allt ram. Får inte ens något errorpip.

Tjena. Jag som sålde dig Z87 moderkortet. Tråkigt och se att din cpu verkar död. Hoppas det löser sig med Intel.
Som jag sa på telefonen så var jag helt säker på att det inte var några som helst problem med moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

@Nzt: Tack för omtanken
Nej det vet jag eftersom att det fungerade med en annan CPU

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

@Dual-Tjur, @TheBasicOne:
Hej, sorry för sent svar. Jag betalade 1200 kr för CPU:n, så ja, kanske "för" billigt...

Har testat köra med den integrerade grafiken, en sticka och inga diskar. Minnena är på 1600 MHz om det spelar någon roll.

Edit: Har även testat med moderkortet utanför chassit.

lite skumt billigt-har set dem gå för 1300-1600kr

Permalänk

Uppdatering: Fick svar från Intel. På torsdag kommer DHL hit och hämtar upp processorn.

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

Uppdatering: Fick svar från Intel. På torsdag kommer DHL hit och hämtar upp processorn.

Bra, då får du förhoppningsvis en fungerande CPU till billigare än marknadspriset!

Edit (kanske missat det) men var BIOSen uppdaterad? (Jag vet att det behövs nyare bios för att få en Hasswel-R att fungera)

Permalänk

@TheBasicOne: Moderkortet ha stöd från och med första BIOS versionen för 4670K. Men jag har senaste.

Permalänk

@kangarooster: Såg nu att du faktiskt skrev att du hade den nyaste och insåg även att det inte var en Haswell refresh utan en "vanlig" haswell..
Ursäkta min blindhet..
Jag hoppas verkligen det löser sig!

Permalänk

@TheBasicOne: Ingen fara. Tack så mycket. Håller alla uppdaterade.

Permalänk

@thompson @TheBasicOne @fark @Dual-Tjur @Nzt @Anonymous FTW

Antar att ni vill ha en uppdatering? DHL hämtade paketet i torsdags och i dag fick jag min nya CPU

Speciellt tack till @Anonymous FTW för att du tipsade om garantin och @thompson som delade med sig av sina erfarenheter vid garantiärenden hos Intel!

Suverän kundservice av Intel!

Permalänk
Medlem

@kangarooster

Kul och höra ☺

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Permalänk
Medlem

Grattis kangarooster, fanken va kul att höra hoppas säljaren läser tråden..?

Permalänk
Medlem

@kangarooster:
Med andra ord så har du uteslutit att processorn är felet? Hoppas det löser sig.

Permalänk

@Advokatn:
Nej, jag har konstaterat att var CPU:n som var felet