Permalänk

Frågor om webhotell och hyra server

Hej!

Vi leker med tanken och säger att jag har ett företag som gått från litet till lite större och jag känner att det kommer att växa ännu mer.
Just nu så använder jag bara vanlig webbhotell hos citynetwork/surftown/dylikt, dessa har restriktioner på vad jag kan göra med FTP servern jag är tilldelad, jag känner att jag vill kunna göra vad jag vill.

Min fråga till er är då:

När bör man gå från webbhotell till egen server?
Vilka företag erbjuder dessa tjänster?
Vad är fördelarna?

Tackar ödmjukast för svar!

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

"När bör man gå från webbhotell till egen server?"
Det är imo en svår fråga att svara på, då det är en fråga om vad man tycker man behöver och är villig att betala.

"Vilka företag erbjuder dessa tjänster?"
I princip det flesta stora företag som erbjuder webhotell, erbjuder det idag, ett av de som finns i Sverige är Bahnhof

"Vad är fördelarna?"
Jag kan säga så här, du får en "egen dator" (fysisk om du väljer det eller virtuell om du väljer VDC) som du inte behöver serva själva att i princip göra med som du vill, inom ramen för vilken tjänst/service man väljer.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Om du inte har väldigt specifika krav eller så tycker jag VPS är ett naturligt mellansteg mellan webhotel och en egen server.

Permalänk

Ett väldigt bra exempel är att man inte kan ladda upp bilder osv från webbsida till FTP:n som CityNetwork tillhandahåller, bara pga av detta så skulle jag behöva en egen server/FTP. Citynetwork tillhandahåller även dessa, men vet någon vilken kvalitet det är på de jämfört med t.ex. Bahnhof server?

VSP låter intressant!

Visa signatur

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar dig att hålla dig borta från CityNetwork i största möjliga mån. Priserna må kanske verka lockande, men det speglas inte i vad man får. Har haft både VPS och dedikerat server samt webbhotell från dom. För att dra det kort, vår dedikerade server var helt oåtkomlig för att deras webbhotell låg under en ddos attack. Nu vet jag ju inte vilken nivå det är på era krav ni ställer på en leverantör, men det där fick mig att säga upp det direkt.

Vad för tjänster är det exakt ni ska köra? Jag kan varmt rekommendera Softlayer för de allra flesta tänkbara uppgifterna. Suttit med dom i flera år och det har aldrig någonsin varit ett problem.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Cool Runnings: DO är riktigt prisvärda, men det är verkligen inget man bör lägga ett eventuellt kritiskt affärssystem på.
Nu vet jag inte exakt vad det är trådskaparen är ute efter att ha på sin server, men när det kommer till företag och organisationer i allmänhet så rekommenderar jag något mer "premium" än DO och diverse motsvarigheter.

Permalänk
Medlem

Iofs så bör inte ett kritiskt affärssystem läggas på en VPS , men skulle själv valt VPS ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Jag rekommenderar dig att hålla dig borta från CityNetwork i största möjliga mån. Priserna må kanske verka lockande, men det speglas inte i vad man får. Har haft både VPS och dedikerat server samt webbhotell från dom. För att dra det kort, vår dedikerade server var helt oåtkomlig för att deras webbhotell låg under en ddos attack. Nu vet jag ju inte vilken nivå det är på era krav ni ställer på en leverantör, men det där fick mig att säga upp det direkt.

Vad för tjänster är det exakt ni ska köra? Jag kan varmt rekommendera Softlayer för de allra flesta tänkbara uppgifterna. Suttit med dom i flera år och det har aldrig någonsin varit ett problem.

Vi använder CityNetwork och det fungerar bara bra. DDOS attack, jag vad ska man säga. Det är nästa omöjligt att skydda sig ifrån om man inte skaffar extremt dyra skydd. Hur svårt är det att fylla en 10Gbit länk med skräp. Inte så svårt.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE: Jag bara påstår att när en leverantör upplever en attack på en tjänst, att det sänker resten av kunderna med.
Har personligen upplevt DDoS attacker och varit med om att andra kunder varit med om en attack.

Min poäng är att en liten leverantör som CN klarar inte av och erbjuder inte det skyddet som dom stora leverantörerna gör.
Bara det att du har teknisk support via tickets, live chat och telefon dygnet runt hos andra leverantörer är en extremt stor faktor som företagskund.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krilleoh:

@BrusE: Jag bara påstår att när en leverantör upplever en attack på en tjänst, att det sänker resten av kunderna med.
Har personligen upplevt DDoS attacker och varit med om att andra kunder varit med om en attack.

Min poäng är att en liten leverantör som CN klarar inte av och erbjuder inte det skyddet som dom stora leverantörerna gör.
Bara det att du har teknisk support via tickets, live chat och telefon dygnet runt hos andra leverantörer är en extremt stor faktor som företagskund.

En av världens största operatörer (Telia som är Tier 1) blev sänkta av Lizards attack på Electronic Arts förra hösten så nog kan de storas nät påverkas av ddos.
http://www.idg.se/2.1085/1.601659/stor-attack-mot-telia

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Just nu handlar det mest om att kunna ladda upp filer. Skulle dock vilja skapa en bättre utvecklingsmiljö också, versionshantering osv

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

@Cool Runnings: DO är riktigt prisvärda, men det är verkligen inget man bör lägga ett eventuellt kritiskt affärssystem på.
Nu vet jag inte exakt vad det är trådskaparen är ute efter att ha på sin server, men när det kommer till företag och organisationer i allmänhet så rekommenderar jag något mer "premium" än DO och diverse motsvarigheter.

För att?

Permalänk

Kan även tillägga att det handlar om känslig information. Personuppgifter, avtal och liknande

Passar även på att tacka för alla svar hittills

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tallkotten:

Kan även tillägga att det handlar om känslig information. Personuppgifter, avtal och liknande

Passar även på att tacka för alla svar hittills

Då får du se till att följa lagarna också, det kan tex vara olagligt eller kräva mer jobb/rutiner för företaget om servern är utomlands.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då får du se till att följa lagarna också, det kan tex vara olagligt eller kräva mer jobb/rutiner för företaget om servern är utomlands.

Absolut, det är givet!

Tänkter inte ha den utomlands dock.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tallkotten:

Absolut, det är givet!

Tänkter inte ha den utomlands dock.

Du får nog vara specifik och fråga var servrarna står och om datan passerar landsgärnserna.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du får nog vara specifik och fråga var servrarna står och om datan passerar landsgärnserna.

Det ska jag

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR