Permalänk
Medlem

Dator till mamma

Hej! Mamma ska köpa ny dator, hon mailar mest och håller på med administrativa uppgifter. Vad tror ni om denna? Åsikter? Hon får betala 5990 för den.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Hej! Mamma ska köpa ny dator, hon mailar mest och håller på med administrativa uppgifter. Vad tror ni om denna? Åsikter? Hon får betala 5990 för den.

Den kommer absolut att fungera fint till det hon vill använda den till.
Att den har I7 är ju rätt smidigt då det "förlänger" den tid datorn är dräglig att använda.
Kör så det ryker.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, schysst val. Jag köpte mig en Lenovo Thinkpad E540 härom veckan. Mest till för lättare programmering, surf och diverse administrativa grejer. Flyter på finfint, rekommenderar den alla gånger.

Visa signatur

$ /dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Tänk på att den kommer fullsmetad med riktigt dålig bloatware. Jag ryckte ut hårddisken, lade i en malpåse, satte i en ny ssd och installerade OS från scratch, vilken fröjd i jämförelse! Garantin kanske ryker, men så var det en lite billigare maskin vi hade köpt i grund och botten, med ungefär samma kravbild på prestandafronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Tänk på att den kommer fullsmetad med riktigt dålig bloatware. Jag ryckte ut hårddisken, lade i en malpåse, satte i en ny ssd och installerade OS från scratch, vilken fröjd i jämförelse! Garantin kanske ryker, men så var det en lite billigare maskin vi hade köpt i grund och botten, med ungefär samma kravbild på prestandafronten

Har du kvar hårddisken?
Tar den gärna isådanafall, jag har brist på lagring.
/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Elgiganten har ju en dator som är nedsatt till 3990 också, som min mamma nyligen köpte för kontorsuppgifter.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Den kommer absolut att fungera fint till det hon vill använda den till.
Att den har I7 är ju rätt smidigt då det "förlänger" den tid datorn är dräglig att använda.
Kör så det ryker.
/Lifooz

Jag kände också att det var en prioriterad grej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av qworx:

Ser bra ut, schysst val. Jag köpte mig en Lenovo Thinkpad E540 härom veckan. Mest till för lättare programmering, surf och diverse administrativa grejer. Flyter på finfint, rekommenderar den alla gånger.

Den såg snäppet bättre ut, bättre batteri,fler kärnor och bättre upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Är det pga av Lenovo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har du kvar hårddisken?
Tar den gärna isådanafall, jag har brist på lagring.
/Lifooz

Den ligger kvar i malpåsen tills den dagen ett garantiärende dyker upp eller tills garantin går ut, då blir den lagringsdisk här hemma. tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Den ligger kvar i malpåsen tills den dagen ett garantiärende dyker upp eller tills garantin går ut, då blir den lagringsdisk här hemma. tyvärr

Ja visst fan, glömde garantin.
/Lifooz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Är det pga av Lenovo?

Alla tillverkare har bloatware, men Lenovo är bland de värre.
De har på sista tiden haft två riktigt stora fula saker med i sina maskiner:

http://thehackernews.com/2015/02/lenovo-superfish-malware.htm...
http://thehackernews.com/2015/08/lenovo-rootkit-malware.html

Den första var en förinstallerad malware (reklam popups) med en inbyggd certificate authority vars privata lösenord knäcktes och läcktes ut, vilket innebär en allvarlig säkerhetsrisk. Den andra var riktigt ful, det är en rootkit som ligger i firmware och skriver över filer i Windows även om man blåser hårddisken helt. Sen laddar den ner vissa oönskade program och drivrutiner vare sig man vill det eller inte.
Det finns lösningar på allt såklart, men det är rätt omständigt för en vanlig användare.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihop! Men mamma köpte någon modell med amd som var häften så bra för samma pris, men den var ju iaf röd....