Koppla in all elektronik i hemmet i samma vägguttag?!

Permalänk
Medlem

Koppla in all elektronik i hemmet i samma vägguttag?!

Tjenare, har nyligen flyttat till bostadsrätt och har tyvärr lite dåligt med vägguttag i rummet där jag har datorn/multimedia så har fått koppla i min PC via massor av skarvsladdar till samma vägguttag. Och nu måste jag koppla in min TV / reciver / Wii U osv till det uttaget OCKSÅ. Kommer något explodera? Kan jag göra så här?!

I såna fall kommer jag använda övre uttaget till PCn och undre till TVn/reciver osv

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ggalaxyy:

Tjenare, har nyligen flyttat till bostadsrätt och har tyvärr lite dåligt med vägguttag i rummet där jag har datorn/multimedia så har fått koppla i min PC via massor av skarvsladdar till samma vägguttag. Och nu måste jag koppla in min TV / reciver / Wii U osv till det uttaget OCKSÅ. Kommer något explodera? Kan jag göra så här?!

I såna fall kommer jag använda övre uttaget till PCn och undre till TVn/reciver osv

http://goo.gl/2rnAcv

Risken finns är att säkringen går.
Överbelasta inte strömfaserna du har i hemmet om det går att koppla på annat sätt.

Dock låter det som att du inte kopplar in så mycket på uttaget. Det kommer således fungera fin fint.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Brukar vara säkrat för 10A, så ca 2400W inkl ev lampor och annat som går på sammsa säkring.

Borde inte vara några problem sålänge det inte är monstergrejer.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Risken finns är att säkringen går.
Överbelasta inte strömfaserna du har i hemmet om det går att koppla på annat sätt.

Dock låter det som att du inte kopplar in så mycket på uttaget. Det kommer således fungera fin fint.

Skrivet av Json_81:

Brukar vara säkrat för 10A, så ca 2400W inkl ev lampor och annat som går på sammsa säkring.

Borde inte vara några problem sålänge det inte är monstergrejer.

ah läste precis 2300W så det ska nog inte vara några problem då tack för svaren!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Tjenare, har nyligen flyttat till bostadsrätt och har tyvärr lite dåligt med vägguttag i rummet där jag har datorn/multimedia så har fått koppla i min PC via massor av skarvsladdar till samma vägguttag. Och nu måste jag koppla in min TV / reciver / Wii U osv till det uttaget OCKSÅ. Kommer något explodera? Kan jag göra så här?!

I såna fall kommer jag använda övre uttaget till PCn och undre till TVn/reciver osv

http://goo.gl/2rnAcv

Kopplar du flera såna i varandra så är det väldigt hög brandrisk har jag hört.

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem

Vad innebär massor med skarvsladdar? Två, tre eller hundra? Orsaken till att man inte bör koppla förgreningsdosor i serie är att man kan överbelasta den som "ligger först". För att det ska kunna ske måste ju säkringen vara av det grövre slaget. Om man bara kopplar in elektronik ska det inte vara något problem.

Sedan drar inte elektronik så mycket ström som många tror. Däremot står den ofta på många timmar så att elräkningen kan bli blodig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

ah läste precis 2300W så det ska nog inte vara några problem då tack för svaren!

En sak du kan göra är att ta reda på vilka ytterligare uttag som går på just den säkringen (skruva ur/slå av den och kolla var det blir strömlöst), så du vet var du inte ska koppla in dammsugaren eller vattenkokare som i sig kan dra upp mot 2000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad innebär massor med skarvsladdar? Två, tre eller hundra? Orsaken till att man inte bör koppla förgreningsdosor i serie är att man kan överbelasta den som "ligger först". För att det ska kunna ske måste ju säkringen vara av det grövre slaget. Om man bara kopplar in elektronik ska det inte vara något problem.

Sedan drar inte elektronik så mycket ström som många tror. Däremot står den ofta på många timmar så att elräkningen kan bli blodig i alla fall.

Inte alls många, har kanske 3 totalt till datorn, där jag har 6 ipluggade kontakter.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mixe:

Kopplar du flera såna i varandra så är det väldigt hög brandrisk har jag hört.

Alla skarvsladdar/förlängningssladdar/grenuttag som är avsedda för 230v ska klara 10A (2300W) hur många du än kopplar på.

Själv har jag min speldator (ibland 2-3 st när kompisar är här), hemmabioanläggning med hi-fi högtalare hyfsat rejäl baslåda och min 50" plastma, allt från 1 vägguttag och det har aldrig varit några problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M