USB boot fungerar inte på min laptop

Permalänk

USB boot fungerar inte på min laptop

Jag försöker att boota Linux via USB men får konstant detta felmeddelande:

Could not get fio for li->DevIceHandle: 2 Failed to find fs Failed to load image Failed to find fs Failed to load image Press any key to continue...

Detta oavsett distro, om USB är formaterad i FAT16 eller 32.

Min spec är som följer:

• - Fujitsu Siemens Lifebook S761

• - Intel Core i5-2520 M 2.50Ghz

• - 4 GB RAM

• - Intel HD Graphics 3000

• - Intel 82579LM Gigabit Network Connection, Intel Centrino Advanced-N 6205 eller Sierra Wireless

• - Windows 10 x64

Permalänk
Medlem

Har du stängt av secure boot i dina UEFI-inställningar?

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

Hur lägger du distron på stickan?

Permalänk
Medlem

UEFI boot mode kan behöva ändras till legasy, och som redan nämnts Secure boot behöver slås av.
Många laptops har detta som en inställning UEFI + Secure boot till legasy.

Beror också på hur stickan görs bootbar, UEFI eller det äldre sättet, några få distros kan använda secure boot + UEFI = on, dvs om stickan också använder UEFI boot mode.

EDIT: jag brukar använda Rufus https://rufus.akeo.ie/ där kan man välja hur USB stickan ska göras, MBR eller UEFI boot mode.

Knepiga med laptop är detta att ofta så är secure boot och UEFI boot EN inställning, vilket kan ställa till det, är egentligen bara Secure boot man vill slå av, men när man även ändrar till legasy = MBR så kan det trassla till det om man vill ha dual boot med Windows 8.x och nyare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@NoWin:

Något i stil med

dd if=minlillaisofil.iso of=/dev/sdb

där /dev/sdb ska peka till stickan (så det gällar att klura ut rätt bokstäver efter dev).... det här fungerar ibland... inte alltid. Pratar jag i nattmössan klockan 15:33 idag?? Kanske det var .img filer man kopierade till sticka? Hur som helst... dd kan kopiera "diskar" på fil.

@arkhanari

UEFI är krångel.... vet inte hur man fixar med sådant. Men jag vet en annan grej.. Det boot block du kopierade över eller skapade, kanske är rena kinesiskan för BIOS i din dator. Ibland är det så att 2 olika dator kan starta från sticka enligt BIOS... men endast 1 dator av dessa 2 begriper informationen på boot blocket från stickan. Själv har jag installerat Windows 8 från USB... gick bra på min Acer, men gick inte alls på min Lenovo (Made in China).. och troligen har det med BIOS att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExoCranial:

@NoWin:

Något i stil med

dd if=minlillaisofil.iso of=/dev/sdb

där /dev/sdb ska peka till stickan (så det gällar att klura ut rätt bokstäver efter dev).... det här fungerar ibland... inte alltid. Pratar jag i nattmössan klockan 15:33 idag?? Kanske det var .img filer man kopierade till sticka? Hur som helst... dd kan kopiera "diskar" på fil.

@arkhanari

UEFI är krångel.... vet inte hur man fixar med sådant. Men jag vet en annan grej.. Det boot block du kopierade över eller skapade, kanske är rena kinesiskan för BIOS i din dator. Ibland är det så att 2 olika dator kan starta från sticka enligt BIOS... men endast 1 dator av dessa 2 begriper informationen på boot blocket från stickan. Själv har jag installerat Windows 8 från USB... gick bra på min Acer, men gick inte alls på min Lenovo (Made in China).. och troligen har det med BIOS att göra.

Om du kör dd kopieras bara iso-filen till stickan, stickan blir inte bootbar. Det här är en metod: http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-...

Permalänk

@NoWin: kanse är bootbar med img fil?

Kanske jag har fel, men har för mig att jag har klarat av göra bootbar sticka enbart med dd på iso.. kanske var så att BIOS var tillräckligt smart för att boota denna sticka. Eller så minns jag fel och att det var just en .img-fil.

Varning: Univeral USB installer hade spyware de gånger jag använde den... spyware matas in i USB-stickan så att nyinstallerat OS smittas. (Japp.. har tankat från utvecklaren).

Permalänk
Medlem

@ExoCranial: En sticka blir aldrig bootbar med en iso eller img-fil. Möjligtvis att den blir det om iso eller img filen packas upp innan kopiering till stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Om du kör dd kopieras bara iso-filen till stickan, stickan blir inte bootbar. Det här är en metod: http://www.ubuntu.com/download/desktop/create-a-usb-stick-on-...

Skrivet av NoWin:

@ExoCranial: En sticka blir aldrig bootbar med en iso eller img-fil. Möjligtvis att den blir det om iso eller img filen packas upp innan kopiering till stickan.

Låter som ni inte har koll på hur "dd" i Linux/Unix fungerar. Med "dd" skriver du en iso/img direkt till ett usb-minne. Just för tex en Linux-iso. När du gjort det är det bara att boota på usb-minnet

Permalänk