Permalänk
Medlem

Mindre GHz än AMD men bättre ändå?

Lite oklart för mig hur jag ska formulera frågan för att det inte ska låta dumt.. Men jag är inte så jätteduktig när det kommer till hårdvara i den benämningen...

Jag ska byta dator och i min nuvarande sitter en AMD FX 8350 på 4.0GHz

Kollat runt på Intel processorer och känner att jag inte riktigt är med i svängarna...

Som jag har sett ligger AMD's processorer på 4,0-4,7GHz (give or take) medans dom jag sätt från Intel ligger på 2,3-3,7GHz och jag hade för mig att det mätte *styrkan* på processorn...

Dock så skrivs det väldigt mkt om att Intel processorer med lägre GHz än AMD's ska ha bättre prestanda när det kommer till spel (speldator till mer än 95%)

Tänkte kolla om någon har lust att förklara lite kort på ett användarvänligt sätt vad som egentligen är skillnaden, vad gör GHz'n, antal kärnor, vad är / gör ipc och säkert något annat också som jag inte tänkt på...

Permalänk

Det hela handlar om antalet instruktioner per klockcykel(IPC). Intels processorer har en mer avancerad arkitektur med fler transistorer, och kan därför köras långsammare, med lägre spänning och fortfarande plocka ut ett stort prestandaförsprång.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

@Slaktardej: Låter vettigt... dock vet jag inte riktigt hur jag ska kolla när det väl kommer till uppgradering...Tittat på tekniska specifikationer på ett antal processorer men inte sett IPC värden på någon utav dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av AZyrenia:

@Slaktardej: Låter vettigt... dock vet jag inte riktigt hur jag ska kolla när det väl kommer till uppgradering...Tittat på tekniska specifikationer på ett antal processorer men inte sett IPC värden på någon utav dom

Bästa är att kolla på recensioner, t.ex Sweclockers. Där de jämför olika processorer mot varandra i olika tester.
Specs säger nästan inte ett skit om faktiska prestandan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av AZyrenia:

@Slaktardej: Låter vettigt... dock vet jag inte riktigt hur jag ska kolla när det väl kommer till uppgradering...Tittat på tekniska specifikationer på ett antal processorer men inte sett IPC värden på någon utav dom

Vad gäller datorkomponenter skall du nästintill aldrig någonsin kolla på specifikationer utan på recensioner och tester.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med en Haswell Refresh (i7 4790K), Broadwell (i7 5775C) eller en Skylake (i7 6700K) har du dator ett bra tag framöver. Alla tre har motsvarande i5-CPU:er utan hyperthreading.

Det är lite olika bud vad man väljer. Haswell Refresh för den som vill ha något beprövat, Broadwell för gamern, Skylake för den som suktar efter det nyaste. Sistnämnda plattform är modernast och lite dyrare tyvärr.

Sen har du ju de ännu dyrare plattformarna med X99-chipset etc.

Tyvärr är AMD helt under isen för tillfället, men det finns ju en del på low-end-sidan som är intressant om man tänker lägga 500:- eller så på sin processor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: Ska kolla upp dom du nämnde...

Dom jag kollat på innan har legat på 2k-3,5k kr... Är inte ute efter en värsting processor men vill gärna att den ska vara en bit vassare en min nuvarande FX 8350. Den processorn som varit mest lockande från AMD (då jag inte jämfört Intels en) är FX-9590 för att ha en referens.

En annan fördel jag sett (iaf tror att det är så) är att Intel har mkt lägre watt antal vilket sänker temperatur och förenklar kylningen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AZyrenia:

@saturday_sun: Ska kolla upp dom du nämnde...

Dom jag kollat på innan har legat på 2k-3,5k kr... Är inte ute efter en värsting processor men vill gärna att den ska vara en bit vassare en min nuvarande FX 8350. Den processorn som varit mest lockande från AMD (då jag inte jämfört Intels en) är FX-9590 för att ha en referens.

En annan fördel jag sett (iaf tror att det är så) är att Intel har mkt lägre watt antal vilket sänker temperatur och förenklar kylningen ?

Varför ska du byta?

En FX8350 är en ganska snabb CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför ska du byta?

En FX8350 är en ganska snabb CPU.

Håller med, så länge ts inte sitter med ett riktigt high end grafikkort så finns det ingen anledning att byta till intel.

Till ts hur ser din setup ut nu och vad tänkte du köpa ?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk

Varför byta från en 8-kärning 8350 ?
Jag tycker att dom är ganska trevliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AZyrenia:

@saturday_sun: Ska kolla upp dom du nämnde...

Dom jag kollat på innan har legat på 2k-3,5k kr... Är inte ute efter en värsting processor men vill gärna att den ska vara en bit vassare en min nuvarande FX 8350. Den processorn som varit mest lockande från AMD (då jag inte jämfört Intels en) är FX-9590 för att ha en referens.

En annan fördel jag sett (iaf tror att det är så) är att Intel har mkt lägre watt antal vilket sänker temperatur och förenklar kylningen ?

FX-9590 är en överklockad FX-8350.

Skrivet av niclasc:

Varför ska du byta?

En FX8350 är en ganska snabb CPU.

Skrivet av CRHASH:

Håller med, så länge ts inte sitter med ett riktigt high end grafikkort så finns det ingen anledning att byta till intel.

Till ts hur ser din setup ut nu och vad tänkte du köpa ?

Skrivet av Melinho2895:

Varför byta från en 8-kärning 8350 ?
Jag tycker att dom är ganska trevliga.

Finns några bra orsaker.
-Spelar spel som använder få trådar men som ändå är CPU-krävande, alltså starka kärnor.
-Man har en 120/144 Hz-skärm.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

GHZ har inte så mycket med hur snabb processorn är längre.

För 10 år sedan var processornerna uppe i mellan 3-4 ghz (tänker pentium), men dagens processorer som går i 3-4 ghz skulle äta upp dem i hastighet (benchmarks).

Intel mot AMD är ungefär samma sak. Intel kan utföra mycket mer än AMD om de går i samma hastighet (säg 4 ghz). Intel är väl inte dubbelt så snabb, men säker 50% i alla fall.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Jag bytte från samma propp som du, en Fx8350, till en Intel 4790K, och jä-ar i hoppet vilken skillnad det blev, i spelen som jag spelar mest så gjorde det allt från 60 frames upp till 100 på samma inställningar MED samma grafikkort. Jag kör mest Assetto Corsa, iRacing och Project Cars, i project cars så gjorde det t.ex ca 60-70 frames BARA genom nya processorn på samma settings. I iRacing gjorde det ca 70 frames. Jag kör på trippelskärm i upplösning 5760x1080 tror jag det är. Har även ett Nvidia GTX970.

Så jag råder till fundera inte ens på AMD, lägg dom extra pengarna på Intel du kommer inte att ångra dig så stor skillnad var det.

Permalänk
Medlem

FX-8350 är väl baserad på 10 år gammal arkitektur i grunden medans intel's blir bättre varenda år eftersom deras serversida är så otroligt pressad att utvecklas framåt medans AMD nästan försvunnit på serverfronten, de som utvecklas till servrar i CPU kraft packas sedan om till konsumenter med nytt namn.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför ska du byta?

En FX8350 är en ganska snabb CPU.

Min frus dator har gått sönder helt så hon ska ta min och så köper vi en ny till mig...

Det jag stått och kollat på hittills är http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=179317q1,167100q...

Men kommer säkerligen byta ut något... Just nu står jag och försöker luska ut om jag ska gå över till Intel... och kanske ett GeForce också... tänkte skapa liknande tråd för GeForce vs Radeon senare men tar en sak i taget

Permalänk
Medlem
Skrivet av AZyrenia:

Min frus dator har gått sönder helt så hon ska ta min och så köper vi en ny till mig...

Det jag stått och kollat på hittills är http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=179317q1,167100q...

Men kommer säkerligen byta ut något... Just nu står jag och försöker luska ut om jag ska gå över till Intel... och kanske ett GeForce också... tänkte skapa liknande tråd för GeForce vs Radeon senare men tar en sak i taget

Du bör ta ett annat nätagg. Corsair CX har inget bra rykte.
Varför så dyrt moderkort?
Gillar personligen inte lådan du valt. Nåt från Fractal Design skulle jag rekomendera
Behöver du en DVD?
Kylpasta följer med CPU-kylaren så det behöver du inte

Permalänk

Man kan inte jämföra olika tillverkares processorer då dom inte mäter på samma sätt

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du bör ta ett annat nätagg. Corsair CX har inget bra rykte.
Varför så dyrt moderkort?
Gillar personligen inte lådan du valt. Nåt från Fractal Design skulle jag rekomendera
Behöver du en DVD?
Kylpasta följer med CPU-kylaren så det behöver du inte

mjo, har kollat på ett EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA G2 850W men lite osäker...

Om jag inte va ute och cyklade så var det det ända moderkortet jag hittade som klarade den processorn samt ram minnen på 2400mhz

Lådan ska frun ha, jag tar mitt gamla, kommer inte ihåg namnet på den men är en fractal den med ^^

dvd ?, nej, förmodligen inte... men ~150 kr för om man får en skiva nån gång var inte en så stor kostnad...

va osäker på om pasta medföljde men isf tar jag bort den och spar iaf några kr... följer det med till alla separata kylare ?

Permalänk
Medlem

Skaffa in I7:a gfx kort, minst 970 el 380 och strunta i hastighet på minnen. Klart

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av AZyrenia:

mjo, har kollat på ett EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA G2 850W men lite osäker...

Om jag inte va ute och cyklade så var det det ända moderkortet jag hittade som klarade den processorn samt ram minnen på 2400mhz

Lådan ska frun ha, jag tar mitt gamla, kommer inte ihåg namnet på den men är en fractal den med ^^

dvd ?, nej, förmodligen inte... men ~150 kr för om man får en skiva nån gång var inte en så stor kostnad...

va osäker på om pasta medföljde men isf tar jag bort den och spar iaf några kr... följer det med till alla separata kylare ?

vad ska du med 750-850W till ska du ha 2-3 grafikkort ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av AZyrenia:

Min frus dator har gått sönder helt så hon ska ta min och så köper vi en ny till mig...

Det jag stått och kollat på hittills är http://www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=179317q1,167100q...

Men kommer säkerligen byta ut något... Just nu står jag och försöker luska ut om jag ska gå över till Intel... och kanske ett GeForce också... tänkte skapa liknande tråd för GeForce vs Radeon senare men tar en sak i taget

Skrivet av AZyrenia:

mjo, har kollat på ett EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA G2 850W men lite osäker...

Om jag inte va ute och cyklade så var det det ända moderkortet jag hittade som klarade den processorn samt ram minnen på 2400mhz

Lådan ska frun ha, jag tar mitt gamla, kommer inte ihåg namnet på den men är en fractal den med ^^

dvd ?, nej, förmodligen inte... men ~150 kr för om man får en skiva nån gång var inte en så stor kostnad...

va osäker på om pasta medföljde men isf tar jag bort den och spar iaf några kr... följer det med till alla separata kylare ?

Byt till en i7 4790K med ett moderkort för ca 1000-1400 kr. Betydligt bättre och lite billigare.
Onödigt med så snabba minnen, ger typ 1 fps max.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vad ska du med 750-850W till ska du ha 2-3 grafikkort ?

Nej, men på radeon R9 390 står det minst 750w som rekomenderat så förutsätter att man gärna ska ha lite över ?, dessutom skulle bara processorn ja kollat på först andvänt 220w om jag inte är ute och cyklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Byt till en i7 4790K med ett moderkort för ca 1000-1400 kr. Betydligt bättre och lite billigare.
Onödigt med så snabba minnen, ger typ 1 fps max.

i7 4790K är ett spännande alternativ... du råkar inte ha förslag på passande moderkort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AZyrenia:

Nej, men på radeon R9 390 står det minst 750w som rekomenderat så förutsätter att man gärna ska ha lite över ?, dessutom skulle bara processorn ja kollat på först andvänt 220w om jag inte är ute och cyklar

Att de rekommenderar 750w är mest för att vara säkra på att det fungerar men en vanlig dator med ett R9 390. Du kan köpa ett 550w eller 600w nätagg av bra kvalitet och det fungerar bra. 750w är dock inte någon nackdel att ha.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av AZyrenia:

i7 4790K är ett spännande alternativ... du råkar inte ha förslag på passande moderkort ?

i stort sett alla Z97 moderkort över 1000kr som msi z97 gaming 3,5,7 eller Asus Z97-A kommer att funka jättebra med intel.
skulle nog hellre ta i5 5675C istället för AMD 220W

det är rekommenderat att du använder vattenkylning till FX-9590 CM hyper 612 är inte så mycket bättre än 212 evo,
många omdömen om CM hyper 612 säger att den är sämre än 212.

Mhz kan inte jämföras mellan olika märken, knappt heller mellan samma märke men olika arkitekturer.
Corsair CX är bland det sämsta nätagget du kan köpa idag inte värt 990kr om det finns EVGA G2 750W för nån hundring extra.

ska du montera ihop datorn själv ??

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

FX-8350 är väl baserad på 10 år gammal arkitektur i grunden medans intel's blir bättre varenda år eftersom deras serversida är så otroligt pressad att utvecklas framåt medans AMD nästan försvunnit på serverfronten, de som utvecklas till servrar i CPU kraft packas sedan om till konsumenter med nytt namn.

Bulldozer är ju en ganska ny arkitektur medan intels arkitekturer är baserade på den från pentium 3?

För övrigt kan CPUns GHz jämföras med bilmotorers varvtal. Två olika motorer kan ha helt olika mycket hästkrafter trots att båda gör 6000rpm, men en specifik motor ger mer hästkrafter när den körs i 6000rpm än när den körs i 2000rpm. Högre rpm/Hz är snabbare men man kan bara jämföra mellan samma motormodell/arkitektur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AZyrenia:

i7 4790K är ett spännande alternativ... du råkar inte ha förslag på passande moderkort ?

Asus Z97-A och MSI Z97 Gaming 5 brukar rekommenderas ofta.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?