34" Ultra Wide (3440x1440) Värt det?

Permalänk
Skrivet av careface:

Jag tycker klivet upp från 60hz till 120hz är ganska meh, men när man väl har vant sig så är det nästintill omöjligt att gå ned till 60hz igen. 60fps känns lika uselt som 30fps kändes när man vant sig vid 60. Men det är såklart bara min åsikt. Fantastiskt om ni är nöjda med 60hz och kan spela problemfritt på 21:9-skärmar. Spelar en del långsammare spel på min 34" 21:9 och det är helt klart trevligt. Så fort det är lite snabba rörelser och sådär så faller det tyvärr för mig.

Får man fråga vilken 34" du har?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy Z Fold 7 | 🎧B&W px7 s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Får man fråga vilken 34" du har?

Absolut:
http://www.amazon.com/Dell-UltraSharp-34-Inch-LED-Lit-Monitor/dp/B00PXYRMPE

Permalänk
Medlem

Ingen dålig setup du har där careface

Så spelande på dessa 34 " bjässar är inte att rekommendera om man idag sitter på 144hz som dessutom har Freesync? Har ett Sapphire 390 nitro idag och spelar spel som Diablo 3 och hearthstone?!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Belarion:

Ingen dålig setup du har där careface

Så spelande på dessa 34 " bjässar är inte att rekommendera om man idag sitter på 144hz som dessutom har Freesync? Har ett Sapphire 390 nitro idag och spelar spel som Diablo 3 och hearthstone?!

Hearthstone är väl rätt självklar. Där tror jag inte du har så mycket glädje av varken 144fps eller Ultra Wide Screen.

Diablo 3 däremot, är rätt jävla läckert i Ultra Wide screen. Jag har sjävl aldrig spelat på en 144Hz skärm så jag kan inte jämföra men Ultra Wide är väldigt läckert och jag kommer nog inte gå tillbaka. Jag har dock bara en 60Hz skärm, men med tanke på mitt GTX 970 så är 100 eller 144fps inte aktuellt, 3440x1440 är alldeles för tungdrivet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av oqvist:

Plasma är ju i regel 60 hz och är betydligt rappare än 144hz panelerna på LCD. Jämförelsen är bara att förklara att uppdateringsfrekvensen betyder mindre när responstiden är så dålig som den är på LCD. Ta en rapp 60 hz panel det blir väldigt lite skillnad köra 120 hz uppdateringsfrekvens på den.

Kan du utveckla detta argumentet lite, jag tror jag förstår men är inte helt med.

En 60hz skärm med låg responstid upplevs mer "flytande" än en 120Hz med hög responstid?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen ultra wide men kan ändå ge lite input gällande 60Hz vs 120/140Hz. Hade tidigare 60Hz och tyckte som många andra att det var fullt tillräckligt. Sen köpte jag mig en Swift (som jag senare bytte ut mot en Acer) och skillnaden mellan 60 och 144Hz är enorm (lite som HDD mot SSD på ett sätt). Ibland har jag stött på spel som inte körs i mer än 60fps (tex Wolfenstein) och måste säga att det är en riktig plåga att lira för man saknar det där mjuka flödet som 144Hz ger.

Dock märker jag personligen inte av någon skillnad mellan tex 120-144Hz, dock en smula mer mellan 100-120Hz än om försumbar.

Sen kanske det är en vana också? För när jag lirar kopplar datorn till TVn (som bara fixar 60Hz) så är det hyfsat följsamt på den skärmen vilket är lite kontroversiellt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har sett att det finns ultra wide skärmar med 1080p. Funkar det bra? Någon som.vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oqvist:

Det är ingen jätte skillnad direkt mellan 60 och 120 hz.

Är du blind tro?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Är du blind tro?

Konstruktivt inlägg. Har du de fakto jämfört en snabb 60 hz panel med en snabb 120 hz panel? Jämför sedan med CRT och plasma

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

I testet av "Male Look"-skärmen Acer XG270HU går jag igenom skillnaden (för ett helt annat sammanhang) mellan att köra 60 Hz och 144 Hz på en och samma skärm och hur det påverkar nivån av eftersläp. Detta är helt utan overdrive.

http://www.sweclockers.com/test/20386-acer-xg270hu-144-hz-och...

Permalänk
Skrivet av careface:

Absolut:
http://www.amazon.com/Dell-UltraSharp-34-Inch-LED-Lit-Monitor/dp/B00PXYRMPE

Ah Dell skärmen är ju betydligt långsammare än Samsung skärmen men är IPS istället. Men riktigt fin setup.

http://i.imgur.com/bzrI2gc.jpg

Skrivet av Dinoman:

Hearthstone är väl rätt självklar. Där tror jag inte du har så mycket glädje av varken 144fps eller Ultra Wide Screen.

Diablo 3 däremot, är rätt jävla läckert i Ultra Wide screen. Jag har sjävl aldrig spelat på en 144Hz skärm så jag kan inte jämföra men Ultra Wide är väldigt läckert och jag kommer nog inte gå tillbaka. Jag har dock bara en 60Hz skärm, men med tanke på mitt GTX 970 så är 100 eller 144fps inte aktuellt, 3440x1440 är alldeles för tungdrivet.

Håller med att Diablo 3 i Ultra wide är riktigt underbart, jag körde 144hz skärmar innan och visst det är fint flyt men Samsun skärmen hänger med extremt bra ingen tearing eller lagg direkt heller då den är så pass snabb och jag är känslig för sådant. Jag ser lite skillnad men tycker det lilla som är är så marginellt att jag föredrar ultra wide pga dels kör jag inte så mycket fps spel längre även om jag kör en del BF 4 och CS: GO med kompisarna och den hänger med riktigt bra. Kommer aldrig gå tillbaka till vanlig skärm efter ultra wide, jag kör med 290x just nu och fungerar fint kör inte direkt Ultra på allt så klart men det behövs inte heller tycker jag.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem

Vilken skärm kör du på Deathstalker?
Tack för inlägg rörande just det spelet jag spelar som mest

Permalänk
Skrivet av Belarion:

Vilken skärm kör du på Deathstalker?
Tack för inlägg rörande just det spelet jag spelar som mest

Jag kör med [Skärm: Samsung S34E790C]

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem

Fråga där, det finns ju en skärm som heter 29E790C är den exakt likadan som din 34:a samt tappar man hela wide formatet när man är på så pass " låga" skärmstorlekar? Annars tror jag nog att den skulle passa mig bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Håller med att Diablo 3 i Ultra wide är riktigt underbart, jag körde 144hz skärmar innan och visst det är fint flyt men Samsun skärmen hänger med extremt bra ingen tearing eller lagg direkt heller då den är så pass snabb och jag är känslig för sådant. Jag ser lite skillnad men tycker det lilla som är är så marginellt att jag föredrar ultra wide pga dels kör jag inte så mycket fps spel längre även om jag kör en del BF 4 och CS: GO med kompisarna och den hänger med riktigt bra. Kommer aldrig gå tillbaka till vanlig skärm efter ultra wide, jag kör med 290x just nu och fungerar fint kör inte direkt Ultra på allt så klart men det behövs inte heller tycker jag.

Jag köpte den inte för spelande men tänkte att jag kunde göra det ändå, men icke. Fick köpa en 144hz vid sidan om.
Jag har inga problem med tearing eller sådär men 60fps är helt enkelt för lite för mig.

Permalänk
Skrivet av careface:

Jag köpte den inte för spelande men tänkte att jag kunde göra det ändå, men icke. Fick köpa en 144hz vid sidan om.
Jag har inga problem med tearing eller sådär men 60fps är helt enkelt för lite för mig.

Dellen förstår jag då jag testat den och aldrig i livet skicka tillbaka den direkt. Men Samsungen var riktigt grym , men som sagt lite skillnad är det ju men inte så stor med Samsungen så den behöll jag

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem

Men Samsung hackar inte och har en massa stuttering bars för att det är 60hz?
Blir tokig på detta velande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belarion:

Men Samsung hackar inte och har en massa stuttering bars för att det är 60hz?
Blir tokig på detta velande

Det gör ingen av dem. Det är bara lite blurrigt. Dellen har mycket bättre bildkvalité men är något långsammare i spel.
(Skillnaden mellan Samsungen och Dellen är inte märkbar i spel imo. Båda är långsamma.)

Jag använder Dellen till mediaförbrukande, programmering och bildredigering men jag spelar på en Asus ROG Swift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Dellen förstår jag då jag testat den och aldrig i livet skicka tillbaka den direkt. Men Samsungen var riktigt grym , men som sagt lite skillnad är det ju men inte så stor med Samsungen så den behöll jag

Jag menar, du får det att låta som att det är större skillnad mellan Dellen och Samsungen än vad det är mellan Samsungen och en 144hz-skärm och det är ju bara ren och skär lögn. Skillnaden mellan de två 60hzarna är marginell om ens märkbar.

Permalänk
Skrivet av careface:

Jag menar, du får det att låta som att det är större skillnad mellan Dellen och Samsungen än vad det är mellan Samsungen och en 144hz-skärm och det är ju bara ren och skär lögn. Skillnaden mellan de två 60hzarna är marginell om ens märkbar.

Aldrig påstått något mer än att Samsungen var klart mycket snabbare än Dellen i spel vad jag känt av och det är min personliga åsikt. Aldrig påstått dom skulle vara snabbare än 144hz men Samsungen är riktigt snabb för att vara en 60hz gemfört med Dellen.

Dellen:
https://pcmonitors.info/reviews/dell-u3415w/ , Using this method we calculated 22.5ms (around 1.35 frames) of input lag

Samsung:
https://pcmonitors.info/reviews/samsung-s34e790c/ , We measured 7.1ms (under half a frame) of input lag using this method.

Benq xl2730z
https://pcmonitors.info/reviews/benq-xl2730z/ , Using this method we calculated 3.3ms (<0.5 frames at 144Hz) of input lag

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem

Men åter till min fråga, är det en sämre panel / snabbhet i Samsungs S27E790c än den i S34E790c?

Samsung tilltalar mig mer estetiskt och även om jag tror att dellen gör ett helt underbart jobb så lutar plånboken mer åt Samsung just nu samt så har media-markt den hemma på laggerhyllan MEN det e 29" varianten.

Permalänk
Skrivet av Belarion:

Men åter till min fråga, är det en sämre panel / snabbhet i Samsungs S27E790c än den i S34E790c?

Samsung tilltalar mig mer estetiskt och även om jag tror att dellen gör ett helt underbart jobb så lutar plånboken mer åt Samsung just nu samt så har media-markt den hemma på laggerhyllan MEN det e 29" varianten.

Hittar ingen info om Samsungs S27E790c.
34E790c har ju en VA panel som är en blandning mellan TN och IPS lätt förklarat och har ingen IPS glow eller bleeding pga detta men är inte lika bra på få helt 100% naturliga färger som IPS panel kan få som även är något för bildredigerare föredrar. Men VA panelen är då snabbare för spel till skillnad från IPS och får ändå till bättre färger än TN.

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Hittar ingen info om Samsungs S27E790c.
34E790c har ju en VA panel som är en blandning mellan TN och IPS lätt förklarat och har ingen IPS glow eller bleeding pga detta men är inte lika bra på få helt 100% naturliga färger som IPS panel kan få som även är något för bildredigerare föredrar. Men VA panelen är då snabbare för spel till skillnad från IPS och får ändå till bättre färger än TN.

Det är denna :

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_SAMSUNG-S29E790,90952,2...

Permalänk

Samma panel som i storebror VA-panel.

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathstalker:

Aldrig påstått något mer än att Samsungen var klart mycket snabbare än Dellen i spel vad jag känt av och det är min personliga åsikt. Aldrig påstått dom skulle vara snabbare än 144hz men Samsungen är riktigt snabb för att vara en 60hz gemfört med Dellen.

Dellen:
https://pcmonitors.info/reviews/dell-u3415w/ , Using this method we calculated 22.5ms (around 1.35 frames) of input lag

Samsung:
https://pcmonitors.info/reviews/samsung-s34e790c/ , We measured 7.1ms (under half a frame) of input lag using this method.

Benq xl2730z
https://pcmonitors.info/reviews/benq-xl2730z/ , Using this method we calculated 3.3ms (<0.5 frames at 144Hz) of input lag

Förlåt om jag lät arg, det var verkligen inte menat så.
Input lag är ju inte alls dessutom. Att IPS är långsammare än TN är känt sedan länge.
Uppdateringsfrekvensen gör väldigt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Då blir det nog S29E790 så hopaps jag att känslan finns där trotts 29 " och inte 34

Stort tack för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Belarion:

Då blir det nog S29E790 så hopaps jag att känslan finns där trotts 29 " och inte 34

Stort tack för all hjälp!

Hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

*📺LG Oled CX48

Permalänk

Jag köpte S29E790 för någon vecka sedan och är nöjd. Satt innan på en vanlig 27a och i bytet lirade jag batman arkham knight. Vet inte om det beror på att spelet är dåligt optimerat men blev väldigt mycket tungdrivet i bytet för min 970a som är OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Tack för all feedback!

Jag har sett Acers skärm i denna kategori, men jag har dålig erfarenhet av Acers tidigare produkter, så Predator-skärmen faller nog bort, desvärre.
Lite trist att höra att filmerna blir beskurna på det viset somliga i tråden beskriver, då jag trots allt ser en hel del på film. Sen är det ju det där med uppdateringsfrekvensen. Å andra sidan tror jag knappast att min dator mäktar med 144 fps i många spel med den upplösning som gäller för ultra wide, så jag kanske inte går miste om något trots allt?

Hur är det med andra tillverkare? - Om Acer har en skärm som uppfyller allt jag kan önska kring uppdateringsfrekvens, upplösning m.m. borde väl fler skärmar från andra utvecklare, med snarlika specifikationer, snart hitta ut på marknaden?

Är det bättre att vänta?

/FeeSpray

Filmerna blir väl inte beskurna? Bara det att det blir svart på höger o vänster sida då filmens upplösning inte täcker hela skärmens bredd, då hade filmen blivit väldigt utdragen horisontellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Filmerna blir väl inte beskurna? Bara det att det blir svart på höger o vänster sida då filmens upplösning inte täcker hela skärmens bredd, då hade filmen blivit väldigt utdragen horisontellt.

Stämmer.