Problem: Bahnhof + SPA122 Sip-box = långsamt internet.

Permalänk

Problem: Bahnhof + SPA122 Sip-box = långsamt internet.

Hej!

Jag drog igång mitt bredband via fiber igår, 100/10 från Bahnhof. Inklusive IP-telefoni.
Deras Sip-boxar var slut så jag har köpt en Cisco SPA122 själv.
Jag fick allting att lira men jag har problem med hastigheten nerströms när jag går via Sip-boxen (vilket jag måste om jag fattat det rätt).

Jag kommer bara upp i 16 Mbit/s ner men däremot utlovade 10 Mbit/s upp.
När jag testade att köra min Asus-router direkt in i tjänstefördelaren så kom jag upp i nästan 100 Mbit/s.

Har nu testat massa settings i Sip-boxen men klarar inte att nå samma hastighet när jag går genom den.

Några tips?

Mvh
/Erk

Permalänk
Medlem

Du ska ju inte surfa via sip boxen, den skall ju "bara" anslutas till nätet?
Du har väl gjort alla inställningar osv i den själv med sip-server och user mm.
Då är det bara att den får internet access och låta den leva sitt egna liv.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Jo, jag ska surfa genom boxen. Den ska vara inkopplad till min tjänstefördelare sedan ska min vanliga router vara kopplad till boxen.
Och javisst, jag har gjort alla de inställningar som behövs för att få det att funka. Nu är det bara hastighetsproblemet kvar.

Permalänk
Medlem

Det har jag väldigt svårt att tro då SPA122 har en egen router del.
Du vill inte köra dubbla routrar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Det står beskrivet så i informationen från mitt stadsnät. Bahnhof sa exakt samma sak när jag beställde tjänsten. Det var dessutom de som tipsade om just denna ATA-boxen för att den har en utgående port som ska till min vanliga router.
Grejerna fungerar fint som det är inkopplat nu, bara jag får upp hastigheten.

Permalänk
Medlem

Du ska nog bara sätta den i samma nät och forwarda 5060 till den?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Kör med din asus router i stället och sätt en kabel mellan switch portarna till internet porten på sip adaptern så kommer det funka klockrent.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Dem skriver att du ska koppla den före routern för att det är många som inte vet vad Portforward är för nåt.
Jag har den inkopplad i min ASUS router o har skickat vidare portar till den enligt bahnhofs hemsidan.
Enkelt o så ligger den inte ivägen o snor externa IPadressen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Guys sip/Ata Ska inte vara bakom router. Den ska helst vara före ev router då det eliminerar 90% av alla problem. Du kan sätta den bakom din router om du ser till att port 5060 är helt öppen för din sipbox. Om du får dålig hastighet med sipboxen så kan det bero på att bahnhof eller stadsnätet har en macrange där de begränsar hastigheten pga att en sipbox inte behöver mer än ca 15-25.
Edit. Om det är port 5060 för din sipbox vet jag ej men aldrig stött på någon annan port. Hör annars efter med bahnhof vilKen port det är.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Ok. Nu har jag kört in min Asus router in i tjänstefördelaren. Har sedan kopplat SPA122 till en utgående port på Asus.
Nu har jag bra hastighet. MEN jag kan bara ringa ut, inkommande samtal fungerar inte.
Har inte port forwardat port 5060. Om detta är det sista jag behöver göra så får någon gärna förklara tydligt hur jag gör detta.

Permalänk
Medlem

Inga problem med SIP-boxar bakom routern. Ska vara om man har en äldre router kanske. Annars hade många företag som börjat köra molnväxlar och IP-telefoner fått stora problem. Port 5060 ska absolut inte behöva forwardas

Permalänk
Medlem

Jag har inga portar öppna, dock har jag satt min SPA122 i bridged mode.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Aaaarghhh! Jag vill testa att sätta den i bridged mode men sedan jag kopplade in den till min router istället kan jag inte längre komma åt sip-boxen på 192.168.15.1. Hur loggar jag in på den nu tro?

Permalänk
Medlem

Det beror på om den har fått en ny ip via dhcp eller om du satt en statisk ip på den.
Enklast är att koppla tillbaka och logga in på den.
Sätt en statisk ip som inte ligger i samma område som de ip din asus delar ut via dhcp.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Jag har min telefoni box kopplat parallellt med routern. Den har alltså ingenkontakt överhuvud taget medroutern. Varför ska man ha den i serie med routen?

Och jag har stadsnät och bahnhof på 100/10 lina

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla på Bahnhofs hemsida om vilka portar du ska Portforwarda.
Sen ska du stänga av SIP Passthrue i routern. Min ASUS router hade det aktiverat o då funkade inga inkommande samtal.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Nu funkar det. 100 Mbit/s och samtal in resp. ut.
Jag testade helt enkelt att köra via line 2 istället på sip-boxen. Förstår bara inte varför det inte fungerade med Line 1.

Har inte port forwardat eller stängt av SIP Passthrue i routern.

Nu är alltså min Asus-router inkopplad direkt till tjänstefördelaren och SIP-boxen kopplad från min router. Tvärtemot vad det står i informationen från mitt stadsnät och informationen från Bahnhof.

Det enda som stör lite nu är att jag får upp två nummer i displayen på min hemtelefon vid inkommande samtal - ett normalt och ett med 46 innan. Har försökt hitta någon caller id i SPA122 som jag kan stänga av men det jag testade stängde av funktionen helt.

Tack för all hjälp.

Permalänk

Jag köpte en Siemens Gigaset ip-telefon och gjorde portforward på de portar som används i telefonen konfig, troligen en hel del fler än som egentligen behövs men det funkar bra:

SIP 5060-5080 TCP och UDP
RTP 5004-5020 TCP och UDP

Den info jag fick av Bahnhof var följande skulle portforward'as vilket är nästan orimligt mycket, flera tusentals portar :):

69 – UDP
5060 – 5080 TCP och UDP
9000 – 14000 UDP
50000 – 60000 UDP

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag får inte igång telefonin alls. Har en SPA122 och via Bahnhof.
Ska det räcka att gå via Quick step, och fylla i uppgifterna från BH där? Några andra inställningar som behöver göras?Har i nuläget sip-boxen kopplad direkt till tjänstefördelaren och en router bakom (TP LINK AC1750)
Många av er verkar tekniskt drivna, så tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

...har alltså testat att ange informationen i quick step menyn, line 1, men jag får bara registration "failed"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@masen70: det skulle behövas en tydlig instruktion på vad som ska ställas in i SPA 112/122 för att köra telefon med Bahnhof. Det är tydligt.
Jag har en SPA112 och får endast "Registration: Failed"

Permalänk

Har precis fått fiber installerat o tänkte välja bahnhof + ip telefoni men bahnhof erbjuder ju bara en sipbox med inbyggd router o den var ju onödigt dyr då den bara har n standard på wifi.

Är det bäst att köpa t.ex Cisco SPA112 o koppla in den i det dedikerade uttaget (lan 3) för iptelefoni i min Inteno XG 6846 switch o sen köra en vettig router i lan 1 uttaget.

Eller är det bättre o köpa en router som har voip inbyggt istället o skippa Cisco SPA112 helt?

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem

Jag har satt en switch före SIP box o Router nu.

Så från väggen i "Internet uttaget" går en sladd till en 4ports switch.
Därifrån har jag en sladd i SIP boxen.
Sen har jag en till sladd från Switchen till min ASUS Router.
Bahnhof ger mig fler än ett IP nummer så SIP boxen o Routern får varsin väg till internet.
Jag hade massa krångel med att telefonsamtal inte kom fram för min router in skickade vidare signalen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Jag har haft ganska mycket sip hackning (ip-tele hackning) senaste månaderna där telefonen i princip blev halvgalen, visade fel tid trots rätt ntp konfig, piper, spelar trudelutter, konstiga inkommande samtal och gick långsamt typ sekunder mellan knapptryckningar.

Jag trodde ip-telefoni helt enkelt var så här jobbigt och accepterade det men när jag av en ren slump kollade loggarna och började googla ip-adresser dök det upp en hel del typiska sip hackar adresser på inkommande udp/5060 men även att ip-telefonen själv gjorde anslutningar mot underliga adresser.

Jag vet inte om den är hackad men jag gjorde så att jag låste in den med brandväggsregler både på inkommande och utgående och sen dess har fungerat helt perfekt, och knapptryckningar registreras direkt utan fördröjning.

Jag låste den såhär:

- lade ip-telefonen på ett eget låst vlan
- inkommande sip och rtp endast från bahnhofs voip servrar allt annat droppas
- utgående sip och rtp endast till bahnhofs voip servrar, svenska ntp servrar (tidservrar), Siemens firmware update allt annat droppas

Så är det någon som tycker att ip-telefonen är jobbig prova säkra upp kommunikationen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Hej
Riktigt bra tråd!
Har nyligen installerat fiber från Bahnhof. Beställde Telefoni. Med hjälp av denna tråd fick jag igång allt!

Jag kopplade in min SIP box (Cisco SPA 112) på en egen port i DMZ. Allt fungerar.
Inkommande och utgående samtal fungerade finfint.

Låste den såsom @Stefanp67 beskriver.
Jag tillåter dock alla just nu alla portar in/ut. Droppar allt utom från IP 77.240.208.104 (bahnhof-lda.soho1.voip.bahnhof.net)
Detta fungerar finfint

Om jag även låser utgående trafik till 77.240.208.104 så fungerar det tills man startar om SPA 112, då får den inte kontakt (tredje LENen lyser inte). Om jag öppnar all trafik ut i brandväggen tänds den och allt fungerar efter ca 10-15 sekunder.

Känns som det finns någon mer IP som behövs vid boot av boxen...

Är det någon av er alla kloka som har någon idé?