Ny dator för i synnerhet DotA (omkr 6-7k)
Hej, efter att ha slagits med min nuvarande dator i över ett år där den fått BSOD av olika märkliga anledningar har jag nu valt att göra mig av med skiten och skaffa nytt. Den är ju trots allt fem år gammal ändå. Köpte denna dator på inet med montering och tänkte väl köra något liknande den här gången. Har noterat att man får gratis montering vid köp av grafik- och moderkort från ASUS och eftersom jag inte lägger någon större vikt vid vilket märke dessa komponenter har så utgår jag från att använda denna kombination.
Min förra dator köpte jag för 13k och den fungerar fortfarande alldeles utmärkt till det jag använder den till (när den fungerar), dvs vardagliga saker samt Dota 2. Det är i princip bara Dota jag spelar med få undantag, så jag klarar mig nog rätt bra med ett mediokert grafikkort av god kvalitet.
Man skulle väl kunna säga att jag vill ha en motsvarande dator egentligen, fast en uppgradering med "dagens" komponenter. Alltså en som för sin tid är sämre än den jag har nu var för sin tid (oklar mening det blev).
Detta är vad jag rockar nu + lite hårddiskar och annat krimskrams:
CPU Core i7 950, 3,06GHz Quad, 8MB
MK Asrock X58 Extreme III
GK PCIe GB GF GTX 460 OC 1GB
Random 6 GB RAM
Jag har tjuvkikat lite på andra trådar och köttat ihop en liten lista som jag söker någon form av respons på. Lite omotiverat skulle jag väl egentligen helst ha en R5a som chassi just eftersom jag sitter på R2 nu och tycker den är så förbannat snygg, men känns kanske inte riktigt värt pengen om man ändå inte tänkt fylla den med saker modellen bjuder in till.
Jag har redan 2x SSD och en 1TB HDD sedan innan så där sparar jag in en peng, har även operativsystem sedan innan.
* Mätbart krav är att jag vill ha 2st DVI-portar, har ju adaptrar och sånt hemma men gillar inte att ha saker hängande som har sönder tex HDMI-porten i onödan.
* Jag spelar som sagt bara "enkla" spel.
Här är vad jag kokat ihop hittills. Tänkte försöka lägga max 6-7k, har väl ekonomiskt råd att lägga mer men känns inte riktigt motiverat.
Tack på förhand
Edit: Glömde visst att länka..