Bra dator men "dålig" fps (cs go)

Permalänk

Bra dator men "dålig" fps (cs go)

Hej!

Jag har en gaming dator för runt 13.000 och jag undrar om man kan få mer utav den eller vad som är problemet. Jag har kört Cs ett bra tag nu och har runt 80-120 fps. Den droppar ofta och jag börjar bli ganska trött på det. Har även sätt andra människor med liknande eller nästan identiska datorer och de får +250 konstant. Kan även säga att jag har en 144hz monitor om det gör något skillnad

Så jag undrar vad som är fel eller om det ska vara så eller om jag kan göra något?

Screenshot:
C:\Users\ludwi_000\Pictures\Screenshots\Skärmbild (2).png

(visste inte hur jag skulle screenshota)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Glassen88:

Hej!

Jag har en gaming dator för runt 13.000 och jag undrar om man kan få mer utav den eller vad som är problemet. Jag har kört Cs ett bra tag nu och har runt 80-120 fps. Den droppar ofta och jag börjar bli ganska trött på det. Har även sätt andra människor med liknande eller nästan identiska datorer och de får +250 konstant. Kan även säga att jag har en 144hz monitor om det gör något skillnad

Så jag undrar vad som är fel eller om det ska vara så eller om jag kan göra något?

Screenshot:

Screenshot måste du ladda upp, förslagsvis Imgur som inte behöver registrering för detta, men jag är mer intresserad av vad du har innuti datorn.

CS är ganska CPU tungt vad jag har förstått, så för mig blir en naturlig fråga vad har du för processor och vad ligger klocken på? Men även RAM och GPU spelar ju givetvis in. Tills vi får ordning på detta så kan du ju ställa in upplösningen in-game till den din skärm använder, men sätta den till 60 / 75hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassen88:

Hej!

Screenshot:

Vad har du för specs? CS är det väldigt många som har problem med just FPS nu, förhoppningsvis så patchar dem bort det snart, men sök på CS GO FPS FIX och pröva några av sakerna du får upp, det har hjälpt några stycken, du kan även pröva att köra i windowed mode och se om det hjälper.

Din screenshot kan vi inte se då det är platsen den ligger på just din dator och inte våra, pröva ladda upp med gyazo.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassen88:

Hej!

Screenshot:

Eftersom vi inte har tillgång till din hårddisk så blir det väldigt svårt att kolla på den där filen. Ladda upp den på t.ex. imgur istället.
Sen har du inte berättat vad du har för dator, mer än att den kostade "runt 13000kr" när du köpte den.
Vilka inställningar kör du i spelet (upplösning, inställningar m.m)? De andra som "Nästan" har identisk hårdvara(som fortfarande inte är nämnd) kanske spelar på lägre upplösning eller allt på lägsta.

Skrivet av KaffeMedKotlett:

Tills vi får ordning på detta så kan du ju ställa in upplösningen in-game till den din skärm använder, men sätta den till 60 / 75hz.

Varför skulle uppdateringsfrekvensen på skärmen spela någon roll ö.h.t.? Finner ingen logik i att sänka skärmens uppdateringsfrekvens när problemet inte ligger i skärmen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

http://imgur.com/N9c7tP7 här har ni screenshoten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pamudas:

Eftersom vi inte har tillgång till din hårddisk så blir det väldigt svårt att kolla på den där filen. Ladda upp den på t.ex. imgur istället.
Sen har du inte berättat vad du har för dator, mer än att den kostade "runt 13000kr" när du köpte den.
Vilka inställningar kör du i spelet (upplösning, inställningar m.m)? De andra som "Nästan" har identisk hårdvara(som fortfarande inte är nämnd) kanske spelar på lägre upplösning eller allt på lägsta.

Varför skulle uppdateringsfrekvensen på skärmen spela någon roll ö.h.t.? Finner ingen logik i att sänka skärmens uppdateringsfrekvens när problemet inte ligger i skärmen.

Nej det har du rätt i, men att spela på en 144hz skärm med så pass låga fps som ts får måste göra spelandet lite udda. Jag tänkte att om man sänker skärmens hz inom spelet så blir det lite smidigare på en 144hz skärm, tills ts har hittat en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Nej det har du rätt i, men att spela på en 144hz skärm med så pass låga fps som ts får måste göra spelandet lite udda. Jag tänkte att om man sänker skärmens hz inom spelet så blir det lite smidigare på en 144hz skärm, tills ts har hittat en lösning.

Vad tror du ser bättre ut, 80-120fps eller att endast kunna se 60-75? Att du inte får 144fps med en 144hz skärm spelar ingen roll, det kommer givetvis bli mycket mjukare än att halvera frekvensen och få se hälften av alla bildrutor. Sen om du får se samma bildruta 2 gånger ibland, spelar ingen som helst roll.

Visa signatur

Permalänk

@Pamudas:

Vill bara säga det att spela på 90 fps på en 120 hz skärm känns som att spela i 40. För mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik4boss:

@Pamudas:

Vill bara säga det att spela på 90 fps på en 120 hz skärm känns som att spela i 40. För mig iallafall.

Ligger väldigt ofta kring 60 fps i spel pga val av inställningar. Finner inga problem att spela där och allt flyter på som det ska med en 144hz skärm. Är du van med 120/144hz så kommer allt annat självklart att kännas förjävligt, men att sänka frekvensen ytterligare är bara onödigt och hjälper inte TS.

ont: Vi behöver fortfarande veta dina inställningar i spelet för att kunna hjälpa dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassen88:

http://imgur.com/N9c7tP7 här har ni screenshoten

In under energialternativ och ändra så att processorns arbetar i 100% hela tiden, detta löste FPS-problemet för mig, då jag hade samma efter uppgradering till W10.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Har du kopplat skärmen till grafikkortet?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Då har jag missuppfattat förhållandet mellan fps -> hz, då jag trodde att låg fps blev värre för spelaren på en snabb än långsammare skärm. Ber om ursäkt!

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Har du kopplat skärmen till grafikkortet?

Den frågan ställer även jag. Har du kopplat bildskärmen till moderkortet så används inte ditt grafikkort. Ännu en fråga är vad du har för temperatur på CPU vid belastning?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Asså jag är inte så jätte bra på datorer, komponenter etc. Men jag vet att jag kör in sladden rakt in i grafikkortet med en vit sladd. Hur kan jag ändra hur mycket processorn ska arbeta?

Tack för alla svaren och jag kan lägga till en bild på mina inställningar i spelet också

Permalänk

http://imgur.com/DFB7qmg

Fick sätta den på windowed för att det skulle fungera. Annars kör jag fullscreen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassen88:

Asså jag är inte så jätte bra på datorer, komponenter etc. Men jag vet att jag kör in sladden rakt in i grafikkortet med en vit sladd. Hur kan jag ändra hur mycket processorn ska arbeta?

Tack för alla svaren och jag kan lägga till en bild på mina inställningar i spelet också

Det finns ett uttag i moderkortet också så det körs igenom den integrerade grafiken. Du hade inte varit den första som råkat ta fel.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Är nästan helt hundra på att sladden går in i grafikkortet. Använder en DVI sladd. När jag först köpte skärmen trodde jag att det skulle funka med att bara ha en HDMI sladd men då kunde jag inte få 144hz, då sa några på ett forum att jag skulle koppla in en DVI sladd.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Glassen88:

Är nästan helt hundra på att sladden går in i grafikkortet. Använder en DVI sladd. När jag först köpte skärmen trodde jag att det skulle funka med att bara ha en HDMI sladd men då kunde jag inte få 144hz, då sa några på ett forum att jag skulle koppla in en DVI sladd.

Vad sitter i datorn ? Ge oss info...

Ta kort vart dvi sladden sitter , det jag tänker direkt är värmerelaterat eller någon fx xxxx uber dator.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassen88:

Är du nästan 100 så låter det ändå tveksamt. Tar inte lång tid att kolla och dumt att felsöka vidare ifall du bara behöver byta en sladd för att se om det löser sig.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@kevve1: jag har inte en susning av vad man ska ha, vilken sladd det ska vara eller vart den ska sitta, har noll koll om sådant. Vad ska jag byta till då t.ex?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kör multicore rendering på enabled (då detta ger stöd för flera kärnor och bör ge dig bättre kräm)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Yup multicore rendering ska definitivt vara Enabled.
Halverade i princip min fps @1024x768 med Disabled.
Starta om spelet efter Enabled för att det ska fungera.

Sök sedan upp spelet i Library och högerklicka/properties/launch options
skriv in: -freq 144 -threads 4 -high -novid -console

Visa signatur

Phanteks p400s +mesh +TG |Seasonic Focus+ Gold 750W |Asus X570-F Strix |Ryzen 5 3600X @stock +Corsair H100i platinum |16GB DDR4 3200mhzC14 Gskill FlareX |Sapphire Vega56 Pulse @1650Mhz/950Mhz Samsung HBM |Samsung 970 EVO PLUS 500GB nvme

Permalänk

Ja "Multicore Rendering" ska absolut vara Enabled. Att det var Disabled är troligen orsaken till din låga fps.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

aahhhh! Tack så mycket för svaren, ska prova när jag kommer hem från träningen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassen88:

Hej!

Screenshot:

Har du någon som helst aning om vad för dator det är du har köpt?

Klicka windowstangenten, skriv in cmd och kör programmet cmd.exe som administratör. Skriv in "dxdiag" utan citattecken eller dylikt. Det kommer komma upp ett fönster, vänta tills den har laddat klart. Ta sedan en screenshot dels på första fliken som kommer upp samt den andra (ska heta display, grafik eller något sådant).

Ladda upp och posta här. Använd paint eller något för att ta bort ditt namn om du inte vill att internet ska veta vad du heter (om det nu finns med).

Permalänk

OJ, tack så väldigt mycket nu ligger jag runt konstant 300 fps. tack!
Om du vill kan jag fortfarande skicka bilden som du villa ha?

Permalänk
Medlem

fps_max 300 eller mer kan du ställa in i consolen/configen/autoexec också

Visa signatur

En av Sveriges bästa datorspelare genom tiderna.

Permalänk
Medlem

Av bilden på baksidan att döma tycker jag det ser ut som någon sorts märkesdator typ Fujitsu. Det brukar vara synonymt med kass spelprestanda. Kör inte CS själv så annars har jag ingen input.

Permalänk
Skrivet av Lunatech:

Av bilden på baksidan att döma tycker jag det ser ut som någon sorts märkesdator typ Fujitsu. Det brukar vara synonymt med kass spelprestanda. Kör inte CS själv så annars har jag ingen input.

Det här är datorn

http://www.inet.se/produkt/1972500/acer-predator-g3-605-gtx-9...

Skickades från m.sweclockers.com