1 Extärn till 2 datorer?

Permalänk
Medlem

1 Extärn till 2 datorer?

Har en Extärn HDD som går på usb. Både min och fruns datorer står ganska nära varandra. Kan man skaffa någon typ av adapter eller dylikt så man kan ha den HDD'n i båda datorerna samtidigt ?

Permalänk
Medlem

du skulle ju kunna dela hdd i nätverket så man både kan läsa och skriva på den.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem

En del routrar stödjer att du kan koppla in en extern hårddisk till den så akerar den som server och hårddisken blir då tillgänglig för båda maskinerna.

Permalänk
Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@Razor199: Om jag gör det, och har HDD'n i dator 1, måste dator 1 vara på för att dator 2 ska kunna komma åt den ?

@Tino Kollade och såg att det fans en USB utgång på routern (en ZyxEL ZyxEL p-2812HNU-F1 VT), men vet inte riktigt hur jag ska komma åt den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AZyrenia:

@Tino Kollade och såg att det fans en USB utgång på routern (en ZyxEL ZyxEL p-2812HNU-F1 VT), men vet inte riktigt hur jag ska komma åt den ?

Den dyker upp i nätverket, sen beror det på operativsystemet var du hittar den.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av AZyrenia:

@Razor199: Om jag gör det, och har HDD'n i dator 1, måste dator 1 vara på för att dator 2 ska kunna komma åt den ?

Bara att följa manualen, ftp://ftp.zyxel.com/P-2812HNU-F1/user_guide/P-2812HNU-F1_1.00...

Permalänk
Medlem

En NAS borde vara en enkel och smidig lösning.

Ren spekulation: Borde man inte bara kunna synka två mappar på datorerna över nätverket bara?

Alternativt: Dela ut en mapp på en av datorerna och tilldela skrivrättigheter på den mappen för den andra datorn.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av smkr:

En NAS borde vara en enkel och smidig lösning.

Ren spekulation: Borde man inte bara kunna synka två mappar på datorerna över nätverket bara?

Alternativt: Dela ut en mapp på en av datorerna och tilldela skrivrättigheter på den mappen för den andra datorn.

Jo men det kräver att datorerna är på, en nas är oberoende av datorerna vilket ibland är en fördel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.