3Tb hdd visas som 2tb hdd Esxi 6.0 Dell R710

Permalänk
Medlem

3Tb hdd visas som 2tb hdd Esxi 6.0 Dell R710

Hej

Har Precis börjat leka med min r710. Igår stoppade jag in min 3tb hdd. I vsphere klienten så står det att den är på 2Tb.

Är detta någon begränsning någonstans eller har jag missat något?

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Hej

Har Precis börjat leka med min r710. Igår stoppade jag in min 3tb hdd. I vsphere klienten så står det att den är på 2Tb.

Det var många ord där som jag inte kände igen men jag installerade en 3TB hårddisk i lillebrors Windowsburk så sent som igår kväll och stötte på samma problem. Det hela handlar om att MBR inte gillar diskar > 2TB varför du måste konvertera disken till GPT. Jag kan ju självklart vara helt ute och cykla också men om du öppnar Device Manager (heter det på Windows tror jag) och klickar dig fram till dina diskar (samma ställe som du gav disken en bokstav) så bör du se att 1 TB är "unallocated", detta borde bero på MBR/GPT-problemet.

Jag gjorde som det står på punkt 1 i den här guiden, och då fungerade det utan problem sen! Tänk på att disken måste vara tom när du gör det.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Disken måste konverteras till GPT. Det gör du som sagt i diskhanteraren. Sök på administrationsverktyg i kontrollpanelen så hittar du det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🍎 Macbook Air 13" (2025) - M4 10C CPU 8C GPU 16GB/256GB
🍏 iPhone 16 PRO 128GB Natural titanium
🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Hej

Valde du VMFS-5 när du la in disken?

Har dock personligen aldrig lagt in över 120GB diskar i ESXi men verkar som att det ätt krav för 2TB+.

Skrivet av GLaDER:

Det var många ord där som jag inte kände igen men jag installerade en 3TB hårddisk i lillebrors Windowsburk så sent som igår kväll och stötte på samma problem. Det hela handlar om att MBR inte gillar diskar > 2TB varför du måste konvertera disken till GPT. Jag kan ju självklart vara helt ute och cykla också men om du öppnar Device Manager (heter det på Windows tror jag) och klickar dig fram till dina diskar (samma ställe som du gav disken en bokstav) så bör du se att 1 TB är "unallocated", detta borde bero på MBR/GPT-problemet.

Jag gjorde som det står på punkt 1 i den här guiden, och då fungerade det utan problem sen! Tänk på att disken måste vara tom när du gör det.

Skrivet av Adam West:

Disken måste konverteras till GPT. Det gör du som sagt i diskhanteraren. Sök på administrationsverktyg i kontrollpanelen så hittar du det.

Misstänker att tips för hur man gör i Windows har lite relevans för hur det fungerar under ESXi

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Valde du VMFS-5 när du la in disken?

Har dock personligen aldrig lagt in över 120GB diskar i ESXi men verkar som att det ätt krav för 2TB+.

Misstänker att tips för hur man gör i Windows har lite relevans för hur det fungerar under ESXi

Aah! Därav många ord som jag inte förstod (vilket jag skrev i min post) Hoppas OP kan lösa det ändå!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem

@Plenum: Jag har inte använt ESXi förut, men på min lilla Ubuntu-server så använde jag parted för att konvertera disken till GPT. Därefter kunde jag utöka partitionen. Kom bara ihåg att skriva över det gamla filsystemet också, annars så kommer disken fortfarande att ses som ~2TB även om partitionen är större.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

ska inte vara några problem att köra så stora diskar, däremot kan det vara ditt raidkort som strular lite, se om de finns nyare firmware som ger stöd för så stora diskar.

vilken esxi version kör du? kan ju alltid testa köra in 6.0U1 dell custom ison.

Permalänk
Medlem

Tack alla för era svar, visar sig att det är diskkontrollen som inte klarar diskar över 2tb. Visas alltså 2tb när den bootar. Har försökt uppdatera SAS controllern utan framgång. Håller på och byter internetleverantör så det är inte så har ingen uppkoppling till servern

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem

Perc kontrollern i R710 stödjer inte mer än 2TB.

Permalänk
Skrivet av Danne:

Perc kontrollern i R710 stödjer inte mer än 2TB.

Beror väl på vilken controller han har men skulle gissa på Perc 6/i

Visa signatur

Chassi Fractal Design Refine R3 | PSU EVGA Supernova G2 | CPU i7
4770K | Moderkort MSI Z87 MPOWER Max | RAM 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | GPU MSI 980 Ti SC+ 6GB | SSD 3x500GB Samsung EVO 850 | Servar Dell R710 15 TB Raid 6, Dell R610 ESXi 6.0, Dell R210 ii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosquito608:

Beror väl på vilken controller han har men skulle gissa på Perc 6/i

Det är sant men det är mindre troligt att han har en H700 kontroller.
Därför sa jag så

Permalänk
Medlem

@Danne: helt rätt, däremot så skall jag införskaffa en H700 eftersom den skall klara >2Tb

Visa signatur

Med vänlig hälsning