SweClockers vinterdator 2015

Permalänk

Hej!

Blev medlem för att kunna skriva detta inlägget.

Planerar att köpa en ny dator nu den här månaden, och då kom detta datorpaket lägligt upp!

Jag kommer spela bf4, battlefront, warhammer total war, fallout 4.

Det jag undrar då är om denna burk hänger med de senaste spelen på höga/högsta inställningar/som möjligt för under 20.000? eller om det är något jag bör byta ut isf? Jag vill nämligen kräma ut bra med grafiska inställningar annars är det ingen mening att köpa alls, men behöver någon sorts ledpunkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Inga dåliga delar jag valt. Har många av delarna i min dator och det är inget fel på dom. 980ti är vida överlägset ett 970. Skylake´s i5 är inte mycket bättre än förra generationers i5, har som sagt en 3570k och har haft 970 och 980, 980 ti är det klart bästa grafikkort man kan köpa för pengar idag. Grafikkortet jag valde går i regel att överklocka rätt bra dessutom.

Intenzo-disken har fått rätt så risiga recensioner.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MakeCoke:

Fullständigt obegripligt hur ni inte nämner varken 840 EVO- eller GTX 970- kontroverserna när ni använder 970 respektive uppföljaren till 840 EVO, 850 EVO i datorn.

Ni kanske skulle informera om den dator ni plockat ihop?! Jag litar i.a.f. inte på Samsungs TLC, och vem vet vad som händer med Nvidias specialdrivare till 970-minnet om några år?

Som många påpekade användes ju 850 EVO, men då du ändå nämner 840 EVO är ju problemet numera löst och löst på ett sätt som faktiskt gör prestanda bättre än många konkurrenter (gissar att att 850 EVO kör med samma idé numera).

"It looks like Samsung has finally figured this one out, and they have done so in a way that actually puts an 840 EVO above other SSDs. Allow me to explain. Typical SSDs will see random writes to some existing files (pagefile, etc). Those files will in turn lead to fragmentation of the flash memory structure those files are linked to by a metadata table stored within the SSD. If you were to rewrite those files sequentially, performance would increase, as there is less metadata to handle and the file would be stored more linearly within the flash it was associated with. Pretty much any SSD would see a slight performance boost if you were able to rewrite all of its data sequentially (i.e. cloning the OS and restoring that image back to the same SSD). In trying to fix their stale data issue, Samsung now has a built-in tool that can trigger a background refresh procedure that accomplishes this same task, so in trying to fix one problem, they have actually added a useful feature to this product line."

Frågan kring VRAM 970 är däremot inte helt obefogad. För DX11 lär det aldrig bli ett problem, där har Nvidia redan en lösning uppenbarligen fungerar väl och ingen har lyckats skapa relevanta testfall där 3,5+0,5 splitten är ett problem.

"Problemet" är att hantering av VRAM måste skötas av applikationen i både DX12 och Vulkan, å andra sidan är absolut worst-case att kortet uppför sig som ett 3.5 GB kort men med tanke på att 970 är och har varit den enskilt bäst säljande dGPU-kretsen under ett år så lär det finns rätt stort incentament för spelutvecklare att se till att DX12/Vulkan titlar presterar väl på 970.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

[ul]

Nej, delarna är verkligen inte dåliga, men de är sämre än dem som SweClockers har valt.

Ja, men inte bara i prestanda utan också i pris. Det är "bara" ca 55 % snabbare än 970 samtidigt som det kostar över 100 % mer. Framförallt kostar det 4 000 kr mer vilket är 30 % av budgeten.

Prestandamässigt nej, men man får en modernare plattform. SweClockers har gjort rätt.

Det bästa är inte automatiskt det lämpligaste när man bygger en dator för den vanlige gamern och budgeten ligger runt 13 000 kr. De fyra tusenlapparna gör bättre nytta någon annanstans.

Liksom 970.

[li]Processor: 4690K – snarlik prestanda mot Skylakes i5 i spel. Modern fortfarande bevisar prestandan.
[li]Nätagg: Fractal Design Integra M 750W – Har en själv som jag är väldigt nöjd med och den är inte betydligt sämre RM750X.[/li]
[li]Minne: 8 GiB Kingston HyperX Fury ... – Snarlik prestanda och därmed minst lika framtidssäkert som ddr4 valet.[/li]
[li]Chassi: Antex GX500 – Är t.o.m smidigare än Define R5.[/li]
[li]Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB – snabbare och tillräckligt utrymme mot WD Green.[/li]
[li]SSD: Intenso SSD SATA III 128GB – enda som kan behöva bytas mot en annan, men det är bara tal om ett par hundra extra i pris.[/li]
[/ul]
55% är en hel del. Är inget framtidssäkert med Skylake. Jag har 3570k, psun från Fractal, 8gb ram, 980ti och den presterar utmärkt i 4k. Gav ett tydligt exempel från min dator hur den presterar i ett av dom mest krävande spelen i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Custom_made:

Hej!

Planerar att köpa en ny dator nu den här månaden, och då kom detta datorpaket lägligt upp!

Det jag undrar då är om denna burk hänger med de senaste spelen på höga/högsta inställningar/som möjligt för under 20.000? eller om det är något jag bör byta ut isf? Jag vill nämligen kräma ut bra med grafiska inställningar annars är det ingen mening att köpa alls, men behöver någon sorts ledpunkt!

Det är ett välbalanserat och bra paket som kommer att klara av alla nuvarande titlar på höga inställningar (men kanske inte max.)
Om du har en budget upp till 20k så är de uppgraderingar som känns vettigast att byta processor till 6700k och grafikkort till ett GTX980Ti. Det kommer öka priset med ca 5k men ge runt 50-60% bättre prestanda och gör förmodligen att du klarar dig längre utan att känna att du behöver uppgradera igen.

Även 16GB RAM kan vara värt att överväga om det ryms inom budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag tycker ni har gjort ett bra jobb, utom på en punkt: Varför ATX? Och varför det största ATX-chassit som går att hitta? Är det verkligen bara jag som ser hur otroligt överdrivet stort Define R5 är i förhållande till vilka komponenter som sitter i 99 % av dem? Åtminstone 30 % av chassits volym kommer ju aldrig användas till någonting, utan tar bara en massa plats i onödan:

http://i.imgur.com/yZ133PR.png

Ja, vattenkylning. Ja, fem hårddiskar. Ja, tre grafikkort. Men det är väl meningen att Vinterdatorn ska ses som ett färdigt koncept, ett säkert kort, för dem som är nöjda med en normal dator? De kommer aldrig behöva de expansionsmöjligheterna, men många av dem skulle tjäna på att ha ett chassi som inte är så löjligt stort i förhållande till deras behov.

Som man kanske kan ana tycker jag istället att det borde vara mATX i Vinterdatorn. Man kan fortfarande köra två grafikkort; man får fortfarande plats med den lagring man behöver; man kan fortfarande ha de flesta kylarna; man har fortfarande sina fyra minnesplatser och alla portar som krävs. Men man får en betydligt mindre och smidigare dator, inte bara hemma utan också när man ska flytta den.

Och tycker ni ändå att det absolut måste vara ATX finns det mindre chassin man kan köpa. Ett exempel på hur litet ett ATX-chassi borde vara är NZXT S340, som väl dock har sina egna nackdelar. Men just Define, trots sin höga kvalitet och fina ljuddämpning, kan jag inte se som något annat än en koloss som är efter sin tid.

EDIT: Jag måste tillägga att jag inte har det minsta klagomål på utseendet, trots att jag själv inte skulle vilja ha det. Det är stilrent och enkelt och passar in överallt, så det passar utmärkt i en Vinterdator. Däremot förvånar det mig att ni inte nämner ett enda ord om storleken. Det framstår nästan som att en vanlig dator ska vara så stor år 2015, vilket jag inte alls håller med om.

För de flesta spelar storleken inte någon roll, inklusive mig själv. Har aldrig förstått varför några liter mer eller mindre spelar någon roll om man har en stationär dator som man sällan eller aldrig flyttar på. Visst, skulle jag åka på LAN en gång i månaden skulle jag bygga liten dator, troligen mITX, men annars spelar det liksom ingen roll. Har inte utrymmesbrist under skrivbordet direkt.

Det finns liksom ingen nackdel om man inte har extrem platsbrist eller flyttar runt datorn ofta. Det enda det skulle förändra för mig (och många andra) vore att jag förlorade expansionsmöjligheterna.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Apropå https://www.youtube.com/watch?v=oAnQ69Xtomc&t=19m05s

Be Quiet är väl från Tyskland? De har kanske inte fattat att de ska anpassa priserna på grund av dollarn?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

[li]Processor: 4690K – snarlik prestanda mot Skylakes i5 i spel. Modern fortfarande bevisar prestandan.
[li]Nätagg: Fractal Design Integra M 750W – Har en själv som jag är väldigt nöjd med och den är inte betydligt sämre RM750X.[/li]
[li]Minne: 8 GiB Kingston HyperX Fury ... – Snarlik prestanda och därmed minst lika framtidssäkert som ddr4 valet.[/li]
[li]Chassi: Antex GX500 – Är t.o.m smidigare än Define R5.[/li]
[li]Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB – snabbare och tillräckligt utrymme mot WD Green.[/li]
[li]SSD: Intenso SSD SATA III 128GB – enda som kan behöva bytas mot en annan, men det är bara tal om ett par hundra extra i pris.[/li]
[/ul]
55% är en hel del. Är inget framtidssäkert med Skylake. Jag har 3570k, psun från Fractal, 8gb ram, 980ti och den presterar utmärkt i 4k. Gav ett tydligt exempel från min dator hur den presterar i ett av dom mest krävande spelen i 4k.

Du menar på fullaste allvar att ditt paket är mer prisvärt än SweClockers vinterdator?
Du väljer budget delar för att få plats med ett 980ti.
Låter detta som en stabil dator? Istället för att leta budget delar som säkert faller ihop så fort du tittar bort, så skulle jag valt en mycket stabilare grund där pris/prestanda är fint fördelat. Även komponenter som kommer prestera bra tillsammans och skapa en bättre dator.

Bättre handlar inte alltid om att få ut så mycket som möjligt, för varför skulle man då nöja sig med 1 grafikkort och inte.. 3? Det är ju faktiskt 3st 980ti, som var och ett är 55% bättre än ett 970?
Du måste väl förstå att du inte kan slänga in ett 980ti i en budget på 13-14k.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Du menar på fullaste allvar att ditt paket är mer prisvärt än SweClockers vinterdator?
Du väljer budget delar för att få plats med ett 980ti.
Låter detta som en stabil dator? Istället för att leta budget delar som säkert faller ihop så fort du tittar bort, så skulle jag valt en mycket stabilare grund där pris/prestanda är fint fördelat. Även komponenter som kommer prestera bra tillsammans och skapa en bättre dator.

Bättre handlar inte alltid om att få ut så mycket som möjligt, för varför skulle man då nöja sig med 1 grafikkort och inte.. 3? Det är ju faktiskt 3st 980ti, som var och ett är 55% bättre än ett 970?
Du måste väl förstå att du inte kan slänga in ett 980ti i en budget på 13-14k.

Du menar på fullaste allvar att det är delar som faller ihop?! Det är rätt så talande för dig. Förutom Intenso SSD, så är det kvalitetsdelar. Psun har jag haft i flera år och det är långt ifrån bara jag som är positiv om den, i övrigt är det bra kvalitetsdelar förutom Intenson SSD. Det är obetydligt sämre prestanda i i5 som jag valde mot Skylakes i5, finns inget framtidssäkert med att välja Skylake och ddr4 minnen som presterar obetydligt bättre mot valda ddr3. Går alldeles utmärkt att få ihop en bra kvalitetsdator med 980ti för c.a 14000kr. Jag gav ett tydligt exempel på att min dator som har 3570k ddr3 minnen och 980ti presterar utmärkt i 4k på krävande spel.

Permalänk
Medlem

Hur gör jag om jag vill ha 16 GB istället? Verkar ju inte gå att ändra något i paketet på Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulukai:

Hur gör jag om jag vill ha 16 GB istället? Verkar ju inte gå att ändra något i paketet på Webhallen.

Jag antar att specialpriset endast gäller standardpaketen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulukai:

Köp 8GB löst och montera i efterhand.

Permalänk
Medlem

Jag tror att ni mycket väl hade kunnat välja ett av grafikkorten men valde att undvika den oundvikliga fanboy-shitstormen som hade rådit här om det gjorts("hurr durr swec köpt av nvidia/amd").

Det märks att dollarkursen påverkar ganska mycket, försök bygga en komplett gamingdator från scratch för 10k i dagens läge är inte helt lätt. Ja ser inget som direkt kan sparas in på i detta bygget om man vill vara framtidssäker, ser bra ut.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Custom_made:

Hej!

Ja, man kan spela på höga inställningar med 970/390. Brukar bli en blandning av high/ultra för mig och då ligger jag gärna på 80-100fps. Vill du ha ännu mer ögongodis så finns det ju alltid 980/390X.

i5 räcker bra. En i7 är lite halvt poänglös om du nu inte ska köra SLI/CF.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Bra bygge och en skön grund om inte annat att utgå ifrån, förmodligen fullkomligt tillräcklig för den vanliga användaren. Men om inte annat så byt ut någon del som faller efter

Visa signatur

Stolt ägare av en datamaskin

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Custom_made:

Hej!

Om ditt mål är att få högsta möjliga prestanda i spel är vinterdatorn en bra grund att utgå ifrån och därutöver lägga extra pengar på grafikkort(en). Se vår prestandadatabas: http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Förutom ett BeQuiet! nätagg och större RAM/SSD (dock samma modeller) är det här i princip datorn jag plockade ihop i början av augusti.

Är själv rätt nöjd, kör CPU och GPU överklockade till ca 10% prestandaökning. Räcker ju inte till vettig 4K-gaming i 60fps, däremot har allt jag testat hittills fungerat bra i 2560x1440 med lite AA (skalningen får man väl leva med, märker inte av det speciellt i 3D-spel, och plottrigare spel med mycket text har oftast lite lägre systemkrav.)

Edit: Mitt GTX970 är också ASUS Strix för passiv i idle.

Permalänk
Medlem

Funderar på vilken skärm man ska skaffa till. Ni andra som köper, vad kör ni på?

Permalänk
Medlem

Som man väntat, som ett barn till julafton

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk

Tycker att ni gjort ett mycket bra val av komponenter! Själv skulle jag satsat på ett mindre chassi, men det är en smaksak. FD Define är helt klart ett prisvärt chassi.

Ett tips till er som som funderar på att köpa något liknande vad swec har plockat ihop är moderkortet ASUS Z170-AR som är på kampanj just nu: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/228973-asus_z...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk

Jag vill också veta vilken skärm jag bör lägga till?

Funderade på denna: BenQ XL2411Z 24" / 1ms / HDMI, DVI / 144Hz

Bör det fungera bra? Är det behövligt med ytterligare ram i dagens spel om man vill köra upp inställningarna? Denna dator köps i princip för fallout 4 och warhammer total war.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:
  • Processor: 4690K – sämre, om än inte mycket, än SweClockers 6600K och framförallt mindre modern plattform.

• Nätagg: Fractal Design Integra M 750W – klart sämre än RM750X.

• Minne: 8 GiB Kingston HyperX Fury ... – sämre och mindre framtidssäkert än SweClockers Corsair DDR4. Prestandaskillnaden är visserligen minimal, men DDR3 är inte framtidens minne.

• Chassi: Antex GX500 – går inte att jämföra med Define R5.

• Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB – mindre än SweClockers WD Green.

• SSD: Intenso SSD SATA III 128GB – mindre och sämre än Samsung 850 Evo.

Nej, delarna är verkligen inte dåliga, men de är sämre än dem som SweClockers har valt.

Ja, men inte bara i prestanda utan också i pris. Det är "bara" ca 55 % snabbare än 970 samtidigt som det kostar över 100 % mer. Framförallt kostar det 4 000 kr mer vilket är 30 % av budgeten.

Prestandamässigt nej, men man får en modernare plattform. SweClockers har gjort rätt.

Det bästa är inte automatiskt det lämpligaste när man bygger en dator för den vanlige gamern och budgeten ligger runt 13 000 kr. De fyra tusenlapparna gör bättre nytta någon annanstans.

Liksom 970.

Enligt listan han själv satt ihop så var det tusenlappen dyrare. Nu kanske du iofs menade att man inte kan få tag på allt från samma ställe för det priset?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Du menar på fullaste allvar att det är delar som faller ihop?! Det är rätt så talande för dig. Förutom Intenso SSD, så är det kvalitetsdelar. Psun har jag haft i flera år och det är långt ifrån bara jag som är positiv om den, i övrigt är det bra kvalitetsdelar förutom Intenson SSD. Det är obetydligt sämre prestanda i i5 som jag valde mot Skylakes i5, finns inget framtidssäkert med att välja Skylake och ddr4 minnen som presterar obetydligt bättre mot valda ddr3. Går alldeles utmärkt att få ihop en bra kvalitetsdator med 980ti för c.a 14000kr. Jag gav ett tydligt exempel på att min dator som har 3570k ddr3 minnen och 980ti presterar utmärkt i 4k på krävande spel.

Ang. framtidssäker. Det skulle möjligtvis vara något lättare att sälja datorn om några år när det sitter DDR4 minnen i, så om det är att vara framtidsäker så JA, pyttelite mer framtidsäker då. Annars håller jag fullkompligt med om att det i princip inte spelar någon som helst roll. Det är ju dessutom en speldator, och där tycker nog de allra flesta att 50% mer GPU-kraft är att föredra (såvida inte någon av de andra komponenterna är direkt undermåliga vill säga).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av elajt_1:

Enligt listan han själv satt ihop så var det tusenlappen dyrare. Nu kanske du iofs menade att man inte kan få tag på allt från samma ställe för det priset?

Nej, jag menar att man inte kan hänvisa till en lista på Prisjakt och dess lägsta pris, för då måste man (i detta fall) handla på MP-butiken, Datorfixarna, NetOnNet, Komplett, Ginza och CDON. Även om man lika gärna handlar på MP-butiken som på Komplett så medför ju detta att man får betala över 200 kr i frakt och att man har en väldigt fragmenterad beställning. Jag brukar själv köpa från olika butiker (men då bara från dem jag känner till väl och har högt förtroende för) om prisskillnaden är stor, men att köpa allt från samma ställe är alltid en fördel (om priset är detsamma).

Förutom att det kan kännas tryggare att handla på Webhallen än MP-butiken har Webhallen också fördelen att de har fysiska butiker dit man kan gå om något skulle krångla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av strejf:

Kul att Windows 10 64bit nu är test-bas. Uppgraderat övriga test-system nu också?

Jag har för mig att testriggarna kört windows 10 ett tag nu, åtminstone sedan mitten av augusti.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, NZXT C1000.

Reservlådan: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Bra val av komponenter. Men hade gjort en ändring bara. Kanske skippa hårddisken och köra på en stor SSD istället.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Varför finns en Nvidiavariant ens när AMD-varianten uppenbarligen passar bäst i en vinterdator? Man får ju ett centralvärmningssystem på köpet!

Skämt åsido, det ser för mestadels bra ut, men jag ifrågesätter grovt 8GB RAM. Förr räckte 8GB gott och väl, men de nyaste titlarna är riktigt RAM-hungriga.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

Nej, jag menar att man inte kan hänvisa till en lista på Prisjakt och dess lägsta pris, för då måste man (i detta fall) handla på MP-butiken, Datorfixarna, NetOnNet, Komplett, Ginza och CDON. Även om man lika gärna handlar på MP-butiken som på Komplett så medför ju detta att man får betala över 200 kr i frakt och att man har en väldigt fragmenterad beställning. Jag brukar själv köpa från olika butiker (men då bara från dem jag känner till väl och har högt förtroende för) om prisskillnaden är stor, men att köpa allt från samma ställe är alltid en fördel (om priset är detsamma).

Förutom att det kan kännas tryggare att handla på Webhallen än MP-butiken har Webhallen också fördelen att de har fysiska butiker dit man kan gå om något skulle krångla.

Sen får han inte med OS eller någon som bygger den

Men ja kul för folk som inte kan köpa gamla saker och få mega bra GPU bara sen ska dom också göra allt själv.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Märkligt att man måste ha en Nvidia och en AMD-lösning när AMD-kortet är ett bättre val för samma peng.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Varför finns en Nvidiavariant ens när AMD-varianten uppenbarligen passar bäst i en vinterdator? Man får ju ett centralvärmningssystem på köpet!

Skämt åsido, det ser för mestadels bra ut, men jag ifrågesätter grovt 8GB RAM. Förr räckte 8GB gott och väl, men de nyaste titlarna är riktigt RAM-hungriga.

Tror personligen det räcker med 8GB RAM, kommer personligen aldrig över 7~ med massvis med skräp igång. Men alla har ju sina egna användningsområden också. Om inte annat kan man ju alltid dra 16GB bara för att, kostar inte så jättemycket extra.

Varför har du inte en fin liten stjärna bredvid ditt nick förresten? Om någon borde du ha det tycker jag