Windows 10 installeras på vissa system utan användares tillåtelse

Permalänk
Medlem

Var ju detta jag sa... Installationsfan startar av sig själv. Är som ett jädra virus detta.

Och de som tror detta är ett misstag, det har inte varit misstag sedan start att ladda ner allt, och göra allt, även om användaren INTE vill det. Detta är ren design.

Tror snart det är dags för högafflar och facklor, detta VIRUS 10 måste stoppas... vf är Arnold när man behöver honom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paontuus:

Jag tror knappast medelanvändaren bryr som om telemetrin.

Om du skriver ut det som "övervakning", ja då bryr sig faktiskt rätt många. Jag har träffat förvånansvärt många i privatlivet, upp i åldrarna, som är bekymrade. Fast det är en annan diskussion. Jag svarade mest utifrån att en GPO för de flesta är lika förståeligt som bash voodoo.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte börja sälja Windows 10 Pro x64 för 199:- också utav misstag istället för över 1000:-? :):)

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Group policy objects, gpo, har funnits i active directory, ad, sedan Windows 2000 släpptes och har sedan vidareutvecklats i varje version av Windows.

Så inget nytt direkt..Och i windows 10 har MS gjort det enklare att hantera.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Kan dom inte börja sälja Windows 10 Pro x64 för 199:- också utav misstag istället för över 1000:-? :):)

Jag köpte min 8.1 pro nyckel för 50 spänn.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Var ju detta jag sa... Installationsfan startar av sig själv. Är som ett jädra virus detta.

Och de som tror detta är ett misstag, det har inte varit misstag sedan start att ladda ner allt, och göra allt, även om användaren INTE vill det. Detta är ren design.

Tror snart det är dags för högafflar och facklor, detta VIRUS 10 måste stoppas... vf är Arnold när man behöver honom.

Det är ju ett faktum att Arnold själv prisar Windows 10!
Så där lär du ju inte få mycket hjälp, hur mycket du än vill

Vi alla som är nördar, kommer att sitta på windows 10 inom ett år, så är det bara.
Sen om vi ville det från början eller blev påtvingade....Det kommer inte att spela någon som helst rock`n roll om ett år

Så gilla läget och njuuut alla, för Windows 10 är #framtiden vare sig ni vill eller inte.

Vill man inte, så finns det många andra O S att välja på

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Datavetare

@Paddanx: underbart träffsäker kommentar kring detta på /.

"People used to make jokes that Linux is free, like a puppy. It seems like Windows 10 is free, like syphilis."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ni är sena
Jag skrev om detta för ett par dagar sedan...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1392513-har-winupdate-b...

Permalänk
Snusfri

Mycket gråt och liten kyrkogård här.

Vilken mjukvarutillverkare vill inte att folk kör den senaste versionen av programvaran de släppt?
Visst, det är lite semi-fult att ladda ner W10 filerna i smyg och sedan tvinga folk att uppgradera, men åter igen, det gör nästan varje mjukvarutillverkare med sina program och det uppmärksammas inte.

Och dessa kommentarer som "Windows 10 är Skynet", "Windows 10 spionerar på dig och snor all din info" och liknande är förbannat löjliga.

Microsoft har varit välditg öppna med att de samla information och man kan även stänga av detta, de har i tidigare versioner av Windows inte varit likna öppna alls fast det skett i samma omfattning.

Sedan så sker samma sak (fast kanske inte lika stor omfattning) i linux, fast linux-fantaster inte vill tro det.

Även i det "älskade" OSX så sker samma sak, det är bara lite tröttsamt att höra gnäll när MS gör det gentemot diverse linux-distar och OSX.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Oneone:

haha folk e så jävla sura. Kör Windows 10 överallt fungerar ypperligt och det finns en GPO för att stänga av ALL telemetri så skyll inte på det

Finns annat att störa sig på i win 10 #15731864 som är bra mycket värre än övervakning, rena katastrofen rent ut sagt om även win 10´s inbyggda är drabbad.

Kommer vara näst intill alla med win 10 drabbade med säkerhetshål, som inte går att stänga av (förutom blocka det i webbläsaren då, men man är ju inte helt säker ändå).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Var ju detta jag sa... Installationsfan startar av sig själv. Är som ett jädra virus detta.

Och de som tror detta är ett misstag, det har inte varit misstag sedan start att ladda ner allt, och göra allt, även om användaren INTE vill det. Detta är ren design.

Tror snart det är dags för högafflar och facklor, detta VIRUS 10 måste stoppas... vf är Arnold när man behöver honom.

Skrivet av Ozzed:

Tur det inte var Windows 8. Windows 10 är ju rätt bra i jämförelse så det känns inte så farligt om man får det installerat av "misstag".

Se'n är det självklart att Microsoft efterkonstruerar och ljuger om detta nu. De hade väl hoppats att ingen skulle märka något. Men men.. Nu är det bara Windows 10 som är ett bra operativ, och inte Windows 8 som är kass, så jag har svårt att bli upprörd över detta.

Det är dock ingen som har fått Windows 10 "installerat av misstag". Inte ens med den här missen från Microsoft. Fortfarande har 100% av alla 110 miljoner installationer gjorts frivilligt.

Skrivet av backfeed:

Jag är riktigt less på Microsofts alla fula knep för att pressa in Windows 10 med våld. Ett "misstag"? Min röv!

De får gärna ge f*n i att återställa Windows 10-uppgraderingsrelaterade uppdateringar som jag aktivt har valt att dölja också.

Tror du att Microsoft gillar den här nyheten och förtroendet för Windows Update som den förstör? Det tror inte jag.

Skrivet av KTL:

De borde lugna sig, det håller jag med om. För på en del datorer är inte Windows 10 bästa. Speciellt inte äldre. Jag gjorde uppdateringen på en laptop med 4+ år på nacken och snacka om drivrutinsstrul. Den åker tillbaka till Win 7 redan i helgen. Den nyare laptopen i signaturen, på den funkar det utmärkt när man väl de-bloatat Win 10.

Windows 10 är extra bra på äldre maskiner. Sparar massa hårddiskutrymme och presterar bättre.

http://www.pcworld.com/article/2951112/hardware/can-your-old-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

@THB:

Visst vill väl de flesta mjukvarutillverkare att man kör den senaste versionen. Men det betyder ju inte att kunden alltid vill det. Speciellt inte i det här fallet när Windows 10 är sämre än 8.1 på så många punkter...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Broken-arrow:

Finns annat att störa sig på i win 10 #15731864 som är bra mycket värre än övervakning, rena katastrofen rent ut sagt om även win 10´s inbyggda är drabbad.

Kommer vara näst intill alla med win 10 drabbade med säkerhetshål, som inte går att stänga av (förutom blocka det i webbläsaren då, men man är ju inte helt säker ändå).

Detta gäller således Flash och INTE Windows 10 som du vill försöka få det till.
Sedan så har väldigt många siter slutat med Flash så många har avinstallerat det.

Så sluta gör en hönsfarm av en fjäderatom och lägg inte skulden på Windows 10 när det inte nåt med saken att göra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kan det vara win10 installationsfiler som tar upp 30gb på min C disk? Alla mappar tar 40gb sammanlagd på den SSDn, men i "egenskaper" står det att 70gb används. Har ingen pagefil (24gb ram)

Har inte heller fått någon ikon där det står att jag ska uppgradera (har legit win7 pro)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lindell90:

Kan det vara win10 installationsfiler som tar upp 30gb på min C disk? Alla mappar tar 40gb sammanlagd på den SSDn, men i "egenskaper" står det att 70gb används. Har ingen pagefil (24gb ram)

Har inte heller fått någon ikon där det står att jag ska uppgradera (har legit win7 pro)

Nej Windows 10 tar mellan 2-6GB utrymme som installationsfiler beroende på om de är uppackade eller inte.

Skrivet av Teddis:

Hahaha sneaky bastards

Dock smärre katastrof om nån lyckas med detta här på jobbet. Känslig mjukvara som inte är certad för tian.

Smärre katastrof? Du klickar på tre ställen och väntar i 20 minuter sen är du tillbaka på föregående OS. Låter inte som en katastrof direkt. Dessutom får du inte Windows 10 om datorn är domänansluten eller kör Business eller Enterprise-versioner.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har ni Windows 10 på maskinen eller tänker installera den ..... så öppnar du ditt privatliv totalt ..... http://pxc-coding.com/portfolio/donotspy10/
är det bästa o köra o stänga av allt övervaknings skit de har i win 10 .... dvs skall man som användare bläddra igenom 19 sidor med 30 saker på varje tar det evigheter annars.

Här är en del av skiten i win 10

Disable Telemetry
Disable Biometrics
Disable Handwriting Data Sharing
Disable Handwriting Error Reporting
Disable Application Telemetry
Disable Inventory Collector
Disable Steps Recorder
Disable enabling Lock Screen Camera
Disable and Reset Cortana
Disable Location
Disable Sensors
Disable Web Search
Disable Windows Media DRM Internet Access
Defer Windows Upgrades
Disable App Notifications
Disable Password Reveal Button
Disable and Reset Advertising ID
Disable SmartScreen Filter for URLs
Disable Sending Writing Info
Disable Access to Language List
Disable App Access to Location Info
Disable App Access to Camera
Disable App Access to Microphone
Disable Getting to know me
Disable App Access to Account Info
Disable App Access to Calendar
Disable App Access to Messages
Disable App Access to Radios
Disable Sync With Devices
Disable Windows Feedback Requestes
Disable Windows Update Sharing
Disable Windows Update for other Products
Disable WiFi Sense
Disable Windows Defender
Disable Automatic Windows Updates
Disable OneDrive
Disable Automatic Driver Update
Disable Automatic Windows Store Updates *new*
Enable Do not Track in Edge *new*
Disable Malicious Software Removal Tool via Windows Update *new*
Disable KMS Client Online Validation *new*
Disable Retrieving Device Metadata *new*
Disable Windows Customer Experience Improvement Program *new*

Permalänk
Avstängd

@Zlack många av de där inställningarna har ju ingenting med telemetri eller sekretessinställningar att göra.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Det är dock ingen som har fått Windows 10 "installerat av misstag". Inte ens med den här missen från Microsoft. Fortfarande har 100% av alla 110 miljoner installationer gjorts frivilligt.

Tror du att Microsoft gillar den här nyheten och förtroendet för Windows Update som den förstör? Det tror inte jag.

De kanske har gjorts frivilligt, men 110 miljoner hade inte installerat Windows 10 om Microsoft inte hade tjatat så förbannat.

Jag vill inte ha Windows 10 bl.a. på grund av att OneDrive för mig är uselt och oanvändbart i 10:an jämfört med i 8.1 där det fungerar väldigt bra.

Så jag följde en guide på nätet, tog bort de nedladdade installationsfilerna och avinstallerade de uppdateringar som gör reklam för Windows 10 och dolde sen uppdateringarna.

Nu någon vecka senare dök dessa uppdateringar upp på nytt i Windows Update och installerades TROTS att jag tidigare dolt dem. Och då togs Windows Update över av Windows 10 reklam och uppgraderingen blev en förvald rekommenderad uppdatering.

Varför kan Microsoft inte bara acceptera att jag just nu inte vill installera Windows 10? Synd att Windows är det enda operativsystemet för spel, annars hade jag bytt för längesedan just på grund av deras attityd mot kunderna.

Microsoft luras genom att få Windows 10 att framstå som bara förbättringar och det är klart att många installerar det när det tjatas om det hela tiden på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Windows 10 är extra bra på äldre maskiner. Sparar massa hårddiskutrymme och presterar bättre.

http://www.pcworld.com/article/2951112/hardware/can-your-old-...

*** raderat *** Drivrutiner var problemet, inte prestanda eller utrymme. Och det problem jag nu har erfarenhet motsäljer allt [edit: du skrivit]. *** raderat ***

§ 1.2
Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

@strejf: Översta raden där står det ...... listan visar bara vad för skit man kan slå av som finns i win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Copperflame:

@THB:

Visst vill väl de flesta mjukvarutillverkare att man kör den senaste versionen. Men det betyder ju inte att kunden alltid vill det. Speciellt inte i det här fallet när Windows 10 är sämre än 8.1 på så många punkter...

Windows 10 är ju faktiskt bättre än 8.1 på så många punkter.

Och då måste man ha i tanken att 8.0 & 8.1 är lite av ett "försöks operativsystem" som Microsoft gjorde ett experiment av (ett experiment som blev ratad än fler som gillat)

Ställ Win 10 & Win 8.1 på en våg? Det är ju bara dumt att hävda att 8.1 kommer att väga till sig, det kommer aldrig att hända. 8.1 är, och kommer alltid förbli ett nerbantat O S i framtiden.

Som jag skrev innan, inom ett eller två år, så kommer alla "windowspersoner" att sitta på tian!

Sen kan man ju föredra olika, på olika enheter, men det är en helt annan frågeställning

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Kul om det händer hemma och man råkar köra på den :3

Det vore bra !

Jag kör redan Windows 10. Uppgraderade från 8.1 direkt så fort jag kunde.

Använder det dock inte speciellt mycket. Kör mest Linux.

Permalänk
Medlem

Gillade win 10, men drivrutinerna krånglade lite så fick bli win 7 igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av doccia:

Gillade win 10, men drivrutinerna krånglade lite så fick bli win 7 igen.

Tur att det är enkelt att byta tillbaka till föregående OS dessutom har du nu möjligheten att uppgradera till Windows 10 när du vill på din dator. Även efter att uppgraderingserbjudandet löper ut om ett år. Så verkligen ingen brådska att uppgradera för dig

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av THB:

Detta gäller således Flash och INTE Windows 10 som du vill försöka få det till.
Sedan så har väldigt många siter slutat med Flash så många har avinstallerat det.

Så sluta gör en hönsfarm av en fjäderatom och lägg inte skulden på Windows 10 när det inte nåt med saken att göra.

Jo, men nu är det inte så flash installeras manuellt i win 10, hade inte klagat om MS hade gjort det enkelt att ta bort det eller stänga av det helt åtminstone.

Eller har du missat att Flash följer med win 10? Dessutom går det utnyttja säkerhetshålet mer än att man få virus på Aftonbladet (kan även lura folk med falska mail till falska hemsidor).

Problemet med säkerheten försvinner inte även om 99% av hemsidorna är flashfria , om MS inte tar bort flash från sitt os, något jag tycker fler borde trycka på att dom gör.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av strejf:

Tur att det är enkelt att byta tillbaka till föregående OS dessutom har du nu möjligheten att uppgradera till Windows 10 när du vill på din dator. Även efter att uppgraderingserbjudandet löper ut om ett år. Så verkligen ingen brådska att uppgradera för dig

Vart står det? Ingen garanti vad jag vet att man kan uppgradera efter gratis erbjudandet (inget som är garanterat till 100% i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Microsoft verkar ju helt desperata...

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Börjar bli trött på allt negativt som händer idag i vårt samhälle!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men nu är det inte så flash installeras manuellt i win 10, hade inte klagat om MS hade gjort det enkelt att ta bort det eller stänga av det helt åtminstone.

Eller har du missat att Flash följer med win 10? Dessutom går det utnyttja säkerhetshålet mer än att man få virus på Aftonbladet (kan även lura folk med falska mail till falska hemsidor).

Problemet med säkerheten försvinner inte även om 99% av hemsidorna är flashfria , om MS inte tar bort flash från sitt os, något jag tycker fler borde trycka på att dom gör.

Flash har inte följt med på någon av mina W10 installationer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är dock ingen som har fått Windows 10 "installerat av misstag". Inte ens med den här missen från Microsoft. Fortfarande har 100% av alla 110 miljoner installationer gjorts frivilligt.

Denna bugg drabbade även WSUS som sonika sköt ut uppdateringen på domänklienter, som skulle vara förskonade enligt MS, och det var allt annat än önskvärt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net