Steam Controller mina synpunkter och vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Steam Controller mina synpunkter och vad tycker ni?

Jag mer eller mindre undrar vad ni andra tycker om era Steam kontroller nu när folk börjar få hem dom?

Fick själv hem min tidigare idag och lekt med den ett par timmar nu, så tänkte dela med mig av mina tidiga åsikter.

* Layouten passar inte alls så bra i mina händer tyvärr, att använda mig av trigger knapparna i kombination av trackpadsen så måste jag bända fingrarna i ganska så jobbiga positioner, dvs det börjar göra ont efter 20-30 minuter spelande. Istället för triggers så använder jag nu knapparna på kontrollens baksida för detta, vilket får mig att hålla den i en betydligt bättre position, dvs du kan fritt styra själv vad varje knapp gör.

* ABXY knapparna är alldeles för små för större händer.

* Det går att konfigurera varenda knapp till att göra vad som helst mer eller mindre, även styra hur trackpaden emulerar mus, trackpad, joystick, gamepad o.s.v, ifall knapparna emulerar gamepad eller tangenter. Du kan även ställa in hur känslig den ska vara, acceleration o.s.v, det finns otroligt många inställningar. Du kommer åt inställningarna så got som på en gång genom att öppna steamoverlay och du har inställningar där så du kan lätt konfigurera medans spelen kör.

Lite bilder på inställningarna.
http://www.mugimugi.org/steamcsettings01.png
http://www.mugimugi.org/steamcsettings02.png
http://www.mugimugi.org/steamcsettings03.png

Spel jag testat och vad jag tyckte om dom:
* BlazBlue ( Beatemup )
Nog den sämsta kontrollen jag någonsin använt för beatemup, faktum är att det funkar sämre en med tangentbord som redan idag är en av de sämsta sätt att spela beatemup med. Jag var redan beredd på detta men jag ville testa och tja jag hade ganska så rätt där. Avsaknad av styrkors gör rejält mycket och den analoga spaken samt kombination av att det inte finns vettiga knappar gör det riktigt riktigt jobbigt att spela.

* Assault Android Cactus ( Smhup, Twin shotter )
Detta funkade riktigt bra, kommer nog fortsätta spela det här spelet med denna gamepad, nog för att vanliga analoga spakar funkar bra i det här spelet med men tycker nästan steam kontrollen är bättre.

* Shadow Warrior, Wolfenstein New order, Soma ( FPS )
Tja.... allt jag kan säga är att det varierar otroligt mycket mellan spel och spel, vissa spel funkar kontrollen bra out of the box med, T.ex. Shadow warior, andra är den helt värdelös på T.ex. Wolfenstein. Soma är ju ett mindre action baserat FPS så efter 20 min konfiguration så fick jag det att funka bra där med. Sedan överlag så har jag aldrig varit fan att spela FPS med en gamepad och vet inte om jag är fan med denna kontroller heller, behöver mer tid för att säga mer vad jag faktist tycker.

Ska testa och spela mer spel som fått bättre stöd T.ex. Portal 2 och se hur det funkar framöver men inte hunnit än.

* Emulera mus (Typ Windows eller strategi spel o.s.v. )
Detta funkar förvånansvärt bra, Dvs sitta i soffan och styra webbläsaren funkar smärtfritt och funkar nästan lika effektivt som med mus, tog bara någon minut att vänja mig vid det. Har inte testat att spela ett strategi spel T.ex. Civ på detta viset än, men jag skulle tro att det funkar riktigt bra med tanken på browser upplevelsen jag hade, blir att testa mer framöver och se.

Så jag undrar vad tycker ni som har fått hem den och testat?
#steamcontroller

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tjena det du skriver om att kontrollen är obekväm efter 30min är inget konstigt.
Spelar du andra konsoler? Som Xbox eller Playstation?
Går man från Xbox till Ps kontrollerna får man kramper i lillfingret... Tänkte om det kanske var liknande på Steam kontrollerna

Visa signatur

2012 går planeten TelLus inte under...

Permalänk
Medlem

Hämtar ut min idag så ska bli kul och se om den funkar bra.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Hämtar ut min idag så ska bli kul och se om den funkar bra.

Skriv gärna här också. Vill ha fler åsikter

Permalänk

Jag är glad att jag hellre kör på xbox controllers. Dessutom får Xbox one controller snart trådlöst stöd för windows 10 vilket känns gediget och mycket trevligare.

Men jag är ändå intresserad av Steam controller. Vad gör den där plattan åt höger där det sitter en till styrspak på de flesta andra controllers? Är det smidigare än en styrspak eller vad man ska kalla det?

Permalänk

På Steam står det att den släpps 10:e November, ihop med Steam Link? Hur har ni fått tag i den?

Permalänk
Skrivet av Hellworks:

På Steam står det att den släpps 10:e November, ihop med Steam Link? Hur har ni fått tag i den?

Vi förhandsbokade den, då skickade de ut våra lite tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout II Advanced| Moderkort: MSI Z97 GAMING 3| CPU: Intel Core i5-4690K| GPU: MSI GeForce NVIDIA GTX 970 Gaming 4GB| PSU: Cooler Master G650M| RAM: HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB| HDD: Seagate Barracuda® 1TB| SSD: Corsair Force LS 120GB

Permalänk
Medlem

PS ni som har förbokat och inte fick någon avi från schenker kan göra så här för att hämt ut paketet:

Gå till mailet ni fick, gå till tracking, kopiera allt förutom de första 2 00 under Schwedische Paketnummer. Klistra in dessa här: http://www.logistics.dbschenker.se/log-se-se/start/ samt därifrån ta redat på vart paketet är och ta med dig Löpnummret som står där

Skrivet av degarn:

Tjena det du skriver om att kontrollen är obekväm efter 30min är inget konstigt.
Spelar du andra konsoler? Som Xbox eller Playstation?
Går man från Xbox till Ps kontrollerna får man kramper i lillfingret... Tänkte om det kanske var liknande på Steam kontrollerna

Detta är första kontrollen någonsin jag har fått dessa problem med, och jag äger så got som samtliga kontroller till alla konsoler som släppts sedan nintendo.

Skrivet av Hellworks:

På Steam står det att den släpps 10:e November, ihop med Steam Link? Hur har ni fått tag i den?

Alla som förbokade enheterna den första veckan får prylarna runt den 16 oktober så att de kan börja testa rejält.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Saxar från mig själv:

Gjorde i ordning snabbt en youtube-kanal när jag fick leveransbekräftelsen för någon vecka sedan så att jag kan dela med mig av det mesta, har hunnit packa upp den och spela CS:GO och Dota2 såhär långt.

Kommer att lägga upp mer från Steam Controllern allt eftersom jag har tid och lust.

För er som inte orkar titta så skriver jag en första intryck:

Utseendet är som bilderna vi har sett, de har inte ändrat något i sista designen. Den sitter relativt bra i handen, lite för liten för min smak men å andra sidan har jag lite större händer än genomsnittet. Designen är i överlag bra, knapparna sitter samtliga där de ska, både L/R buttons, triggers och flapsen där bak. Den känns dock väldigt plastig lätt, dvs. ganska billig. Dessutom sitter ABXY-knapparna lite snett och är lite för små för någon med större händer. Ska man dessutom spela med de knapparna och med styrspaken kan det bli lite jobbigt.

När det gäller spelandet så är det som de flesta har föreställt sig, totalt kaos. Går inte alls att spela varken CS:GO eller Dota2 med den. Iaf. inte nu i början, för konfigurationsmöjligheterna är väldigt många, extremt många faktiskt och om man sitter och ändrar samtliga knappar till vettiga saker, och ställer in kontrollern så att den är skräddarsydd till just det spelet man ska spela, så kan man definitivt lära sig att bli en riktig lirare med dem, och antagligen kunna spela nästintill likvärdigt med tangentbord och mus. Inlärningskurvan känns dock väldigt, väldigt hög.

Jag fick dessutom ont i tummen efter en halvtimmes spelande av Dota2 då höger styrplatta ska vara musen. Så mycket rörelse började skapa en träningsvärk.

Måste dock säga att jag gillar den taktila feedbacken man får i höger styrplatta, en udda känsla som inte motsvarar något annat hittills. Den är otroligt responsiv, fastän jag nästintill omöjligt kan styra runt i CS:GO. Gissar på att det är en vanesak. När man använder den som mus utanför spelet så fungerar det väldigt bra, och det syns också i Dota2 då det tar bara någon sekund att bli van med höger styrplatta som mus. Man kan flytta sig runt nästan lika snabbt som en mus, även om det självklart tar lite längre tid. Det finns dessutom ett antal olika inställningar att göra när det gäller höger styrplatta.

När jag har spelat några fler timmar med kontrollern så tänker jag göra en mer indepth review om hur allting fungerar, detta är som sagt första intryck.

Det var det jag hade att säga om min erfarenhet med den så långt, jag planerar att spela Mortal Kombat X, Fifa16, Portal2 och Witcher3 med controllern och kan återkomma då med vad jag tyckte

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Har ni även fått Steam Linken då? Vart riktigt sugen på just Steam Link

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellworks:

Har ni även fått Steam Linken då? Vart riktigt sugen på just Steam Link

Steamlink är onödig för mig då jag redan har en HTPC som kör steam klienten och kan redan Streama den vägen, något jag gjort i nästan ett år redan.

Steamlink är mer för dom som inte har en HTPC och vill ha ett billigt sätt att göra det samma.

Allt jag kan säga är att det funkar bra, kan även spela action lir utan upplevelse av delay i huvud taget, nu har jag dock en TV med lägst input delay på marknaden som kanske gör en del men för min del funkar det otroligt bra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Vill att min också ska skickas! Har fått mail om att jag måste verifiera min adress innan 20 Okt men inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Vill att min också ska skickas! Har fått mail om att jag måste verifiera min adress innan 20 Okt men inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att det går i omgångar, vi som har fått den kom i första omgången är väl troligast också de som beställde först, så fort det blev tillgängligt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Jacob Fanboy

Fick controllern igår men inte linken får hoppas den kommer på måndag

Permalänk
Medlem

Hämtade ut kontrollen igår och är riktigt nöjd med den!

Något jag starkt måste rekommendera är att aktivera gyron i FPS-spel, är otroligt lätt att sikta genom att bara rotera hela kontrollen, främst för att den i stort sätt inte har någon input lag, till skillnad från t.ex Wii där man kan knappt hålla sig på vägen i Mario Kart pga extrem input lag.
Jag kör gyron i kombination med styrplattan, så att så länge min tumme ligger på styrplattan så är gyron aktiverad och inaktiveras så fort jag lyfter tummen.

Det blir mest så att jag använder styrplattan när jag bara går runt i miljön och gyron så fort jag ska sikta/skjuta fiender då jag upplever att precisionen blir MYCKET bättre då.

Har även spelat CS:GO på detta sättet 1 vs 1 mot en kompis som spelade med mus och det var faktiskt helt jämt mellan oss. Hann t.o.m flera gånger sikta och pricka hs på honom medan han hoppade fram bakifrån en låda och huvudet stack fram en halv sekund (input lagen är såpass låg!), vilket jag aldrig hade lyckats med om jag endast siktade med styrplattan.

tl;dr: Aktivera gyron i FPS spel och aima med den, ni kommer inte ångra er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Hämtade ut kontrollen igår och är riktigt nöjd med den!

Något jag starkt måste rekommendera är att aktivera gyron i FPS-spel, är otroligt lätt att sikta genom att bara rotera hela kontrollen, främst för att den i stort sätt inte har någon input lag, till skillnad från t.ex Wii där man kan knappt hålla sig på vägen i Mario Kart pga extrem input lag.
Jag kör gyron i kombination med styrplattan, så att så länge min tumme ligger på styrplattan så är gyron aktiverad och inaktiveras så fort jag lyfter tummen.

Det blir mest så att jag använder styrplattan när jag bara går runt i miljön och gyron så fort jag ska sikta/skjuta fiender då jag upplever att precisionen blir MYCKET bättre då.

Har även spelat CS:GO på detta sättet 1 vs 1 mot en kompis som spelade med mus och det var faktiskt helt jämt mellan oss. Hann t.o.m flera gånger sikta och pricka hs på honom medan han hoppade fram bakifrån en låda och huvudet stack fram en halv sekund (input lagen är såpass låg!), vilket jag aldrig hade lyckats med om jag endast siktade med styrplattan.

tl;dr: Aktivera gyron i FPS spel och aima med den, ni kommer inte ångra er!

Hmm bra tips, ska definitivt testas när jag kommer hem!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Finns det någon svensk butik som säljer dessa kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnuggles:

Finns det någon svensk butik som säljer dessa kontroller?

Gamestop

https://www.gamestop.se/Steam

Permalänk
Medlem

Himlarns peppad på kontrollen och linjen när man får pengar på måndag. Kul folk fått leverans redan Får hoppas man kan lära av sig 360 kontrollen så man slipper kramp så får frugan köra med den ist. Tack för recensionen mvh\M

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk

Om du orkar och kan, eller någon annan. Kan ni då testa GTA 5 och Dirt rally?
Dessa spel fungerar ju utmärkt med xbox one kontrollen så är nyfiken på vad denna gör

Visa signatur

Radeon RX 7800XT / Ryzen 5800X3D / TUF Gaming B550 Plus / Kingstone Fury 32GB RAM

History is violent, ideals are peaceful

Permalänk
Medlem

Kan någon säga hur stor den är i jämförelse mot en 360-kontroller så att man har en referens? Helst med bild om ni kan fixa

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Round_Lake:

Om du orkar och kan, eller någon annan. Kan ni då testa GTA 5 och Dirt rally?
Dessa spel fungerar ju utmärkt med xbox one kontrollen så är nyfiken på vad denna gör

Jag har precis provat gta 5 med den och det funkade bara fint.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Har provat portal 2, gta 5, tony hawk pro skater hd än så länge. Det har funkat över förväntan och kan inte påstå att det känns så stor skillnad jämfört med xbox 360 kontroll. Det är lite skumt och använda styrplattan i tex portal men man vänjer sig efter ett tag.
Ska nog prova och aktivera gyron och se om det blir lättare och köra då och även prova det i nåt bilspel.

Funkar smidigt tillsammans med steam bigscreen läget och surfade lite med den och det funkade bra också.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Är säkert bra, å andra sidan är det inget fel på Xbox-kontroller som ser ungefär likadana ut men är taktila och gör samma sak. Den är lite för o-olika för att ge ett spontant intressant intryck.

Och det görs för många spel för handkontroller på PC:n. Eller egentligen inte, men en del first person-spel är gjorda för kontroll i onödan. Give me wasd or give me death! Funkar till allt, vad är problemet?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av Daumier:

Kan någon säga hur stor den är i jämförelse mot en 360-kontroller så att man har en referens? Helst med bild om ni kan fixa

Ursäkta bildkvalitén men här syns i alla fall storleken.

Permalänk
Medlem

En till fråga till er som fått hem kontrollern, hur känns den rent kvalitetsmässigt? Hur känns brytarna osv.? Mushiga knappar?

Edit: Undrar också om det är möjligt att använda kontrollern som en vanlig mus i Windows? Eller är det som andra kontrollern som bara funkar i spel?

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk

Köpte en Steam controller idag.
Har lite problem med att få det att funka.
Den funkar bra i big Picture mode men den funkar inte i några spel.
Någon som har något tips?

Permalänk

Hur lång tid tog leveransen från att den skickats från steam? Står bara att mitt paket lämnat danmark

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilfisk47:

Köpte en Steam controller idag.
Har lite problem med att få det att funka.
Den funkar bra i big Picture mode men den funkar inte i några spel.
Någon som har något tips?

Har du konfigurerat den för spelen? Eller slutar tex steam knappen på kontrollen att fungera? Fungerar BPM/overlay? Fungerar inte steam overlay så är det tydligen svårt få steam controller att fungera (då den startar när steam overlay kickar in).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

@MugiMugi: Tack för att du delar med dig! Är sugen på en just pga touchpaden. Bara pga denna rättare sagt. Men 14 euro för frakt!!??? Jag tycker det var avtändande.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli