Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Kodi fungerar inte alls över LAN

Permalänk
Medlem

Kodi fungerar inte alls över LAN

Hej!

Försöker lära mig Kodi men har stött på massvis med problem angående LAN.

1. Kodi hittar ingen annan dator med Kodi-installation på i nätverket. Har försökt med NFS och UPnP.
2. Kodi hittade en extern HDD som satt i min router, men videoströmmen buffrade konstant. För långsamt LAN/USB2?
3. Kore (Fjärrkontrol för Android) hittar inte Kodi, ens med manuellt inskriven IP och port. Har gjort allt (Utom Zeroconf) som står här: http://syncedsynapse.com/kore/kore-faq/
4. Jag försökte även använda Yatse istället, även denna misslyckas att koppla upp sig.

Har sökt för lösningar en längre tid men hittar inget som har hjälpt mig med mitt problem. Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Antar att du måste konfigurera själva Kodi också, har för mig att den inte tillåter t.ex. fjärkontroller som standard om man inte slår på det under settings (edit: såg nu att du antagligen gjort det, då det stod i guiden du länkade). Kan ju va något liknande med dina andra frågor.
Om du kör Windows lär du dessutom se till att brandväggen släpper igenom Kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej!

Försöker lära mig Kodi men har stött på massvis med problem angående LAN.

1. Kodi hittar ingen annan dator med Kodi-installation på i nätverket. Har försökt med NFS och UPnP.
2. Kodi hittade en extern HDD som satt i min router, men videoströmmen buffrade konstant. För långsamt LAN/USB2?
3. Kore (Fjärrkontrol för Android) hittar inte Kodi, ens med manuellt inskriven IP och port. Har gjort allt (Utom Zeroconf) som står här: http://syncedsynapse.com/kore/kore-faq/
4. Jag försökte även använda Yatse istället, även denna misslyckas att koppla upp sig.

Har sökt för lösningar en längre tid men hittar inget som har hjälpt mig med mitt problem. Vad gör jag för fel?

Kan du skriva ner vad du har för utrustning som ska kopplas ihop.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Antar att du måste konfigurera själva Kodi också, har för mig att den inte tillåter t.ex. fjärkontroller som standard om man inte slår på det under settings (edit: såg nu att du antagligen gjort det, då det stod i guiden du länkade). Kan ju va något liknande med dina andra frågor.
Om du kör Windows lär du dessutom se till att brandväggen släpper igenom Kodi.

Aha! Fånigt. Där hade vi felet, brandväggen... Dagens räddning, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Aha! Fånigt. Där hade vi felet, brandväggen... Dagens räddning, tack!

Ah, bra. Varsegod
Hur gick det förresten med #15727295 ?
Skrev några nya förslag där men hörde inte något mer från dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Ah, bra. Varsegod
Hur gick det förresten med #15727295 ?
Skrev några nya förslag där men hörde inte något mer från dig.

Många bollar i luften. Det är mest "lek" medans detta mera är praktiskt användade som fler än jag kommer att ha nytta av. Återkommer så fort jag får tid och ork att pilla med det.

Dras av att mitt moderkort och tangentbord inte kommer bra överens så jag måste dra fram ett billigt USB tangentbord varje gång jag ska in i BIOS/UEFI och greja med saker vilket gör att jag drar mig för det.

Visa signatur