Permalänk
Hedersmedlem

Löparskor, dags att hitta nya

Tagit upp löpningen igen och det kommer mestadels att bli på asfalt. Varit ute ett sex gånger nu och testade milen sista rundan och det gick fint förutom lite ömma knän dagen efter. Får man väl i och för sig räkna med efter tio års uppehåll.
Har idag ett par Nike Zoom Structure 13 som jag verkligen trivs i men de har nu ett par år på nacken så jag tror de är dags att köpa nya.
Kan jag köpa nyaste modellen som heter Structure 18 och hoppas att den liknar mina Structure 13 eller bör jag gå och prova ut nya skor igen på till exempel löplabbet?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Har själv plöjt igenom ett antal märken som Brooks , New Balance osv....
Personligen tycker jag Asics är den bästa löparskon. Underbar sula och en passform som sitter som en " handske "
Asics Gel Nimbus 17 en helt underbar sko. Men som sagt , det är väldigt personligt.

Permalänk

Min erfarenhet efter att ha sprungit regelbundet (upp på maratonnivå) sedan cirka 15 år är att det spelar ofta ingen roll vad du köper för skor. Jag har köpt allt från Asics i 800-kronorsklassen ner till billiga Adidas-pjux för 200 kr. Kan inte påstå att det är nån skillnad mellan olika skor. Jag tror att mycket handlar om psykologi, förväntningar, etc. Dessutom finns det många som gärna köper senaste modellen för att den ser fräck ut. Sen finns det möjligen de med fotproblem som kan behöva en sko som passar bra, men det finns säkerligen billiga skor som har rätt pronation för den delen. Så mitt råd är att lägg inte pengar i onödan på skor, det spelar sannolikt ingen roll vad du köper.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Mange75:

Har själv plöjt igenom ett antal märken som Brooks , New Balance osv....
Personligen tycker jag Asics är den bästa löparskon. Underbar sula och en passform som sitter som en " handske "
Asics Gel Nimbus 17 en helt underbar sko. Men som sagt , det är väldigt personligt.

Jag håller med här. För mina fötter är asics generellt underbara.
Dessutom är de i min mening slitstarka med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

Det är mycket möjligt att det är en hel del psykologi i det här med skor men jag har både rygg och knäproblem så vågar inte chansa. Får mycket ont i nedre delen av ryggen efter någon timme bara av att gå omkring i "fel" skor, kan knappt stå upp då.
Sprang en hel del i ungdomen och när jag gjorde lumpen som ytbärgare tror jag att jag tränade sönder något i knäna, de svullnar som bara den när jag tränar mycket. Borde kanske gå och kolla upp det.

Nåväl, stämmer ert resonemang borde jag utan tvekan kunna köpa nya modellen av mina skor, det blir i vilket fall inte sämre. Tack för input!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_lindahl:

Min erfarenhet efter att ha sprungit regelbundet (upp på maratonnivå) sedan cirka 15 år är att det spelar ofta ingen roll vad du köper för skor. Jag har köpt allt från Asics i 800-kronorsklassen ner till billiga Adidas-pjux för 200 kr. Kan inte påstå att det är nån skillnad mellan olika skor. Jag tror att mycket handlar om psykologi, förväntningar, etc. Dessutom finns det många som gärna köper senaste modellen för att den ser fräck ut. Sen finns det möjligen de med fotproblem som kan behöva en sko som passar bra, men det finns säkerligen billiga skor som har rätt pronation för den delen. Så mitt råd är att lägg inte pengar i onödan på skor, det spelar sannolikt ingen roll vad du köper.

Håller med till viss del , har dock inte sprungit maratonnivå
Men visst är det stor skillnad på skor , finns ju ingen som köper ett par skor på Skopunkten och sen genomför ett Ironman.
Det bästa man kan göra är att gå till Löplabbet som TS skriver , då får du exakt den sko som passar bäst för din fot.
Skor ska man inte köpa för att det är fräckt , kolla bara på alla " PLAST " fotbollsskor för 2000spänn och uppåt.
Skandal att slänga på sig plast skor när det finns Puma King , Adidas copa mundial som är riktiga skor. Dvs såna man använde när jag spela boll 90 talet.

Skor är som möss och t-bord , jävligt personligt när det gäller tycke och smak.
Ha det , Mvh Mange

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2779208

Asics Kayano 21

Mycket populära. Letar själv efter dessa för bra peng. KOstar runt 1000-lappen. Hyllade av många.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3800x | MEM: G.Skill Trident Z 3600Mhz CL15 | GK: MSI RTX 2070 Gaming Z | Screen: DELL 1440p 144Hz (Gsync) | Storage: Corsair M.2 3300mb/s

Permalänk
Medlem

Att rekommendera löparskor är lite som att rekommendera en viss typ av tandborste eller något annat viktigt. Behöver nog inte sägas egentligen men, alla är olika och därför blir det oerhört svårt att ge generella direktiv annat än att som du själv säger gå och prova ut en modell som du är bekväm med. Att bara testa skorna i butiken räcker inte enligt min mening, det bästa är om dom har nån typ av löparband inne, vilket dom flesta har så man får et någorlunda grepp om hur skona sitter och känns vid tuff löpning kontra bara traska runt i.

Jag själv har kört på Asics Gel Kayano sedan #20 kom ut och trivs kanon i den. Skulle jag byta ut mina blir det definitivt mot den aktuella modellen, dvs dagens #22

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag testade för ett antal år sedan Adidas supernova 4 och var väldigt nöjd så jag har fortsatt med samma serie och i regel bytt skor en gång om året och då bytt till den senaste årsmodellen. Just i detta fall tycker jag att passformen vart identisk mellan årsmodellerna så det är nog ingen dum ide att köpa nike-skorna om du var nöjd med dom.

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem

Du är säkert häl-löpare, där av knäna tar sån stryk vid varje nedsättning. Jag bytte till fivefingers och började därmed springa annorlunda och mer på framfoten. Hjälpte mig, men om du ska testa så råder jag dig att skynda lååååångsamt så att fotens alla muskler, senor och fästen inte överbelastas i början.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....