Permalänk

PSU högljutt i omgångar

Jag har ett Corsair RM650watt som är högljutt. Men ibland så stängs fläkten av i ett par minuter för att sedan sätta igång igen. När den stängs av så låter det nästan som ett kort skärande ljud. Kan det vara så att min PSU är för svag för systemet och blir för varm, eller varför är den ibland tyst och ibland högljudd oavsett om datorn är idle eller fullt arbet?

Permalänk
Medlem

Kan vara så att den inte orkar driva driva ditt system, ja.
Men jag tror inte det, då 650W räcker mer än väl för det mesta.
Nä, jag skulle tippa på att fläkten inte är som den skall, då missljud vid spinn up/ner tyder på att lagerna håller på att gå.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhuguliang:

Jag har ett Corsair RM650watt som är högljutt. Men ibland så stängs fläkten av i ett par minuter för att sedan sätta igång igen. När den stängs av så låter det nästan som ett kort skärande ljud. Kan det vara så att min PSU är för svag för systemet och blir för varm, eller varför är den ibland tyst och ibland högljudd oavsett om datorn är idle eller fullt arbet?

Ditt nätagg är semipassivt, så det är helt normalt att det stänger av fläkten vid låg belastning.

Självklart skall det inte vara några missljud när fläkten stannar eller startar.

Kontrollera:
-Att fläkten i nätagget kan snurra obehindrat.
-Att agget inte är fullt med damm.
-Dubbelkolla att det verkligen är nätaggsfläkten som låter illa.

Reklamera nätagget om problemet kvarstår.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Zhuguliang:

Skrivet av FatherOfThree:

Ditt nätagg är semipassivt, så det är helt normalt att det stänger av fläkten vid låg belastning.

Självklart skall det inte vara några missljud när fläkten stannar eller startar.

Kontrollera:
-Att fläkten i nätagget kan snurra obehindrat.
-Att agget inte är fullt med damm.
-Dubbelkolla att det verkligen är nätaggsfläkten som låter illa.

Reklamera nätagget om problemet kvarstår.

Hejsan Zhuguliang,

FatherOfThree slog huvudet på spiken, jag har ingenting mer att tillägga än att testa det han skrev, fortfarande samma problem så hör av dig till mig så hjälper jag dig byta ut det.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk

Visade sig att det skärande ljudet kom från min hårddisk och att hårddisken var del-ansvarig med att skapa oljud. PSU är lite högljutt med tanke på priset, men lyckades lösa problemet till stor del.

Permalänk
Medlem

Har för mig att tidigare exemplar av RM-serien hade problemet där dom ofta snurrade upp fläkten, och sen ner igen. Värt att undersöka.