Permalänk
Medlem

Jaa tack för svar! Då blir de mod så jag får in en fläktkontroll då... Tycker det är dåligt de inte finns motstånd att köpa för molex till nätagget... Vill inte göra 7v modden då den verkar få dåliga recensioner...

Skrivet av Jygge:

Phanteks PWM Fan Hub ska ha PWM styrning annat går den på full fatt nästa den omvandla PWM till dc styrning på utgångarna och den går bara ner till 9 volt som lägst. Har 2 st själv som ligger och skräpar på grund av att den inte kan gå ner till typ 6 - 7 volt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Watercool HEATKILLER® IV PRO

Så... jeg har drevet med vannkjøling siden 2004, mye DIY.
Har det siste året brukt en EK HF Supreme til min @4790K, bra kjøling... klarer overklokking og høyere volt meget bra.

Kjøpte for 2mnd siden den nye Heatkiller IV Pro, sånn bare for å teste, jeg er egentlig fornøyd med min EK.

Link til noen bilder på Heatkiller HER

Av det jeg har fått testet så er Heatkiller IV Pro et par tre grader bedre enn EK med 1.3v+ (ved ca 25-26`c vanntemp)
Det er bedre enn jeg hadde forventet, veldig bra.
Vi snakker små marginer her, Heatkiller er den beste vannblokka jeg har testet til nå.

Language
Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll hur reservoarer, pump och radiatorer är placerade höjdmässigt i ett chassi? Ser man till en bil så vill man ju ha expansionskärlet högst upp för att underlätta för att få ur luft i systemet till exempel

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Spelar det någon roll hur reservoarer, pump och radiatorer är placerade höjdmässigt i ett chassi? Ser man till en bil så vill man ju ha expansionskärlet högst upp för att underlätta för att få ur luft i systemet till exempel

helst skall resevouaren vara ovanför samt innan självklart innan inlet på pumpen allt för att slippa få en pump som går torr och därför gårsönder!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

helst skall resevouaren vara ovanför samt innan självklart innan inlet på pumpen allt för att slippa få en pump som går torr och därför gårsönder!

Då tänker jag rätt då, men hur funkar det då om man har en radiator i taket på chassit, får man då förlita sig på att pumpen orkar skjuta vattnet genom radiatorn eller?

Visa signatur

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Då tänker jag rätt då, men hur funkar det då om man har en radiator i taket på chassit, får man då förlita sig på att pumpen orkar skjuta vattnet genom radiatorn eller?

absolut borde den göra det ( vet visserligen inte vilken pump du har ) men är de en pump för vattenkylning så borde det verkligen inte vara något problem!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

absolut borde den göra det ( vet visserligen inte vilken pump du har ) men är de en pump för vattenkylning så borde det verkligen inte vara något problem!

Har ingen pump alls, bara spekulationer än så länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Har ingen pump alls, bara spekulationer än så länge

ah okej, har bara kört på http://www.aquatuning.se/vattenkylning/pumpar/laing-ddc/ddc-p... så vet iaf att den funkar super kört med en EK top till den pumpen samt EK's kylnings underrede/vidrations hämmare funkat asbra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjo,

Har en dcp 2.2 med reservoar samt singelradiatorn xspc rx120. Har ni ett (prisvärt) vattenblock att rekommendera som passar s1150 (4670K)?

Kör Antec Kuler 620 för tillfället och är inte riktigt nöjd. Ligger runt 65-70c @ 1.185 V / 4,3 GHz (prime95)

Skulle vilja kräma på lite mer spanning och försöka nå 4,5 GHz. I dagsläget blir det upp mot 90c (prime95) om man vrider upp spänningen lite över 1,2 V och kör 4,4 GHZ. (idle runt 40c)

Hjälper det med "riktig" vattenkylning?

Finns det några bra block för en hyfsad peng? Hade varit trevligt att inte behöva pröjsa 800:- för ett block.

All hjälp uppskattas! Även lite jämförelsesiffror över hur era Kuler 620 presterar. Ett enklare alternativ skulle ju kunna vara att skaffa en annan fläkt Kör någon slags push/pull nu men de snurrar ju inte superfort. Typ 11-1200 rpm.

Trevlig tisdag!

Edit: Hade liten tankevurpa när jag skrev vilken spanning jag använde

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Tjo,

Har en dcp 2.2 med reservoar samt singelradiatorn xspc rx120. Har ni ett (prisvärt) vattenblock att rekommendera som passar s1150 (4670K)?

Kör Antec Kuler 620 för tillfället och är inte riktigt nöjd. Ligger runt 65-70c @ 1.83 V / 4,3 GHz (prime95)

Skulle vilja kräma på lite mer spanning och försöka nå 4,5 GHz. I dagsläget blir det upp mot 90c (prime95) om man vrider upp spänningen lite över 2 V och kör 4,4 GHZ. (idle 35-40c)

Hjälper det med "riktig" vattenkylning?

Finns det några bra block för en hyfsad peng? Hade varit trevligt att inte behöva pröjsa 800:- för ett block.

All hjälp uppskattas! Även lite jämförelsesiffror över hur era Kuler 620 presterar. Ett enklare alternativ skulle ju kunna vara att skaffa en annan fläkt Kör någon slags push/pull nu men de snurrar ju inte superfort. Typ 11-1200 rpm.

Trevlig tisdag!

Jag hoppas att du skrev fel..:P Håll koll på marknaden efter begagnade block. Annars går EKs block runt 500-600kr.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Jag hoppas att du skrev fel..:P Håll koll på marknaden efter begagnade block. Annars går EKs block runt 500-600kr.

Höhö. Inte omöjligt. Vad var det som lät orimligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Höhö. Inte omöjligt. Vad var det som lät orimligt?

Pratar vi Vcore är du ute och cyklar helt, du kommer bränna CPUn, eller snarare ett under att du inte har bränt den än. Klockar din CPU så dåligt är det bättre att du struntar i det, customloop kommer inte att hjälpa. allt över 1.5V skall du ha torris alternativt LN2 till, där du har en idle temp långt under 0. Kör du 1.83 för 4,3? Det är inte VCCIN eller något du tittar på?

Menar inte att vara otrevlig, vill bara inte att du ska bränna dina grejer

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Pratar vi Vcore är du ute och cyklar helt, du kommer bränna CPUn, eller snarare ett under att du inte har bränt den än. Klockar din CPU så dåligt är det bättre att du struntar i det, customloop kommer inte att hjälpa. allt över 1.5V skall du ha torris alternativt LN2 till, där du har en idle temp långt under 0. Kör du 1.83 för 4,3? Det är inte VCCIN eller något du tittar på?

Menar inte att vara otrevlig, vill bara inte att du ska bränna dina grejer

hihi. Jag menade nog 1,18

Skrivet av Carlj:

Ja, EK verkar ju ha flera prisvärda block. Men det finns ju så många varianter

EDIT: Den här verkar väl rätt trevlig:

http://www.coolerkit.se/shop/ek-supremacy-evo-2914p.html

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Phanteks PWM Fan Hub ska ha PWM styrning annat går den på full fatt nästa den omvandla PWM till dc styrning på utgångarna och den går bara ner till 9 volt som lägst...

Ska den inte ha 3pin sen omvandlar den det till PWM eller hur tänker du ? Så skulle det inte funka att koppla 12v pump med 3pin och ha den köra på 9v ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av verithros:

Ska den inte ha 3pin sen omvandlar den det till PWM eller hur tänker du ? Så skulle det inte funka att koppla 12v pump med 3pin och ha den köra på 9v ?

ingången på Phanteks PWM Fan Hub är en 4 stift kontakt sen utgångarna har 3 stift 1 utgången är avkännaren för fläktfarten
och koppla en pump till den är inte att rekommendera.

Phanteks PWM Fan Hub omvandlar pwm signal till en dc styrning den går ner till 9volt som lägst den sam styr alla utgångar lika

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tråden är nog gammal nu men hitta en billig PWB följare för 8 st fläktar men alla måste vara PWB styrda Phobya 4Pin PWM to 8x 4Pin Fan Splitter PCB kostar i skrivande stund 76,71 kr + frakt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

FM2 passar den till sen vet jag inte vad FM2 och FM2+ har för skillnad men jag tror inte det är nån skillnad på socklarna
men för säker hets skull skicka en PM till Komplett och fråga

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har en länk till en lista över vilka pålitliga återförsäljare som finns inom landet? Eller i närområdet och kan leverera inom ett par dagar iaf?
Efter ett rätt fint fiasko med Coolerkits support skulle det vara trevligt att få koll på resten av gänget, utöver coolingstuff och aquatuning dvs.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Skrivet av suzaku:

Någon som har en länk till en lista över vilka pålitliga återförsäljare som finns inom landet? Eller i närområdet och kan leverera inom ett par dagar iaf?
Efter ett rätt fint fiasko med Coolerkits support skulle det vara trevligt att få koll på resten av gänget, utöver coolingstuff och aquatuning dvs.

Jag har handlat direkt av EKWB, fungerar bra, jag har tagit express frakt två gånger och den kommer som utlovat.

Får man fråga vilka problem du hade med coolerkit? har handlat ett par gånger av dem och inte haft några direkta problem, Någon artikel som de inte hade hemma som tog evigheter att få hem, men då rekommenderade de mig att byta produkt eller att skippa den.

Jag började kolla på vattenkylning för några månader sedan och tycker lager hos Inet och Komplett blivit sämre och sämre.

Edit:
Kollade in Cooling Stuffs hemsida, riktigt dåligt utbud måste jag säga.
/Edit

Permalänk
Medlem

Jag har både handlat på aquatuning, coolerkit och coolingstuff och har varit nöjd med alla. Däremot saknar aquatuning kända märken så som EK vilket är synd. Aquatuning hemsidan är också dålig, svårt att navigera och kassa översättningar till svenska.

Coolingstuff var bra för några år sedan, bra utbud, lagersaldo som stämde, bra priser och äve bra rabatter och frakt. Nya coolingstuff har dåligt lagersaldo och utbudet är mycket sämmre än innan. Arthur har dock problem så visst överseende kan ges.

Coolerkit har jag bara bra erfarenheter av, bra utbud och priser på de populäraste grejerna. Däremot så har de sällan fler än några artiklar i lager och om grejerna säljer slut så vet supporten tyvärr inte hur länge det tar innan leverans.

Andra lovande affärer är ju caseking, mindfactory och highflow. De har i princip samma utbud (väldigt bra) och priser. Frakten verkar också vara det samma. Ska man köpa mycket på samma gång så kan det vara värt att köpa från dessa då man kan tjäna lite på euron.

EKs webshop är egentligen bara ett alternativ om samma artiklar inte finns i lager hos någon annan och man inte vill vänta.

Permalänk
Medlem

Nyligen installerat en tempsensor till vattnet. Sitter på 1x360radiator och 1x280. Idle temp kring 29-31C med fläktarna omkring 500-680rpm. Pumpen ligger på ca 3500rpm.
Någon mer som mäter vatten tempen?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hade tänkt ge mig in i vattenkylningsleken, eftersom jag aldrig gjort det förut hade jag tänkt köpa ett kit. Är det en bra idé? Finns det några bra kits med bra prestanda (ska skaffa ett fractal design define S, så det ska finnas mycket utrymme för rads)?

Hade även tänkt köpa en till radiator då jag vill kyla mina grafikkort också (gtx 780). Så vore ju utmärkt med en pump som orkar trycka igenom vattnet genom alla dessa delar.

Priset är inte det viktigaste då jag kommer ägna mig åt lite överklockning!

Alla tips är välkomna! Har väldigt dålig koll på vilka märken som är bra för vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Kablash:

Hade tänkt ge mig in i vattenkylningsleken, eftersom jag aldrig gjort det förut hade jag tänkt köpa ett kit. Är det en bra idé? Finns det några bra kits med bra prestanda (ska skaffa ett fractal design define S, så det ska finnas mycket utrymme för rads)?

Hade även tänkt köpa en till radiator då jag vill kyla mina grafikkort också (gtx 780). Så vore ju utmärkt med en pump som orkar trycka igenom vattnet genom alla dessa delar.

Priset är inte det viktigaste då jag kommer ägna mig åt lite överklockning!

Alla tips är välkomna! Har väldigt dålig koll på vilka märken som är bra för vattenkylning.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3138884

Denna har mycket bra komponenter och det skulle kosta en bra bit över tre tusen kronor om du satte ihop samma komponenter själv.

Du kan ju slå till på en sådan och komplettera med ytterligare radiatorer, anslutningar och GPU-vattenblock.

Visa signatur

I7 8700k 5GHz | 16GB DDR4 @ 3.2GHz | ASUS Strix 1070Ti | ASUS Maximus X Hero | EVGA G2 750W | NH-D15

Permalänk
Medlem

Jag är total färsking på det här med vattenkylning. Jag har aldrig använt det. Jag funderar däremot i nästkommande datorköp använda mig av vattenkylning. Jag vill gärna att butiken (Inet/komplett/whatever) monterar ihop datorn åt mig. Det jag undrar är hur svårt det är att sköta om ett vattenkylningssystem när jag väl fått datorn. Måste jag underhålla det för jämnan (och om jag måste hålla på att byta vatten hela tiden, hut svårt är det?) eller kan jag låta det vara i fred?

Permalänk
Medlem

@Howark du ska helst byta vatten typ nån gång om året, det är inte speciellt jobbigt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Howark:

Jag är total färsking på det här med vattenkylning. Jag har aldrig använt det. Jag funderar däremot i nästkommande datorköp använda mig av vattenkylning. Jag vill gärna att butiken (Inet/komplett/whatever) monterar ihop datorn åt mig. Det jag undrar är hur svårt det är att sköta om ett vattenkylningssystem när jag väl fått datorn. Måste jag underhålla det för jämnan (och om jag måste hålla på att byta vatten hela tiden, hut svårt är det?) eller kan jag låta det vara i fred?

Det finns inga svenska butiker som monterar custom water-loops åt dig. Förutom om du inte lyckar snacka dig till att de slipper all form av garanti om något pajar och du pröjsar timpenning för monteringen.

AIO-vattenkylning går dock att få och det är underhållsfritt (så mycket som underhållsfritt en dator kan bli, more or less).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Så om jag köper en dator hos komplett monterar de inte in vattenkylningen åt mig?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Howark: ingen customloop. AIO monterar de dock in.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

http://www.aquatuning.se/AtsdCartSave/load/AtsdCartSaveKey/df...

Vad tror ni om detta kit till datorn i signaturen?

Inte lagt till anslutningar/gängor, är helt grön gällande vattenkylning så jag vet inte riktigt vad för anslutningar jag behöver. Länka gärna ett par som passar.

Jag har redan Noctua NF-A14 140mm PWM, så fläktar behöver jag ej köpa. Jag har två PWM-anslutningar, tänkte köra pumpen på CPUFAN (PWM) och alla chassifläktar på SYSFAN1 (PWM).