SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Plötslig crash/flimmer

Min datorn dog helt plötsligt när jag startade igång far cry 4 om det är slump eller inte vetjag ej. Det började flimra "stora" pixlar i olika färger och bilder på tex facebook inverterades i olika färger. oftast crashade datorn efter det ibland sltuade det ett tag för att sedan börja flimmra igen. Ibland blir det vara svart efter windowsloggan laddat klart.
Jag är i safe mode just nu och tittar i event viewer. Det står massvis med error " DCOM got error "1084" attempting to start the service ShellHWDetection with arguments "unavailable" in order to run the server.
Ibland står det ShellHWDetectioneller WSearch eller UsoSvc.

Fattar verkligen ingenting. Att det bara kommer såhär plötsligt än om det är en bugg, virus eller annat.

Vad har ni för tips. Jag har kört rKill och det visade inget. Antivirus visade inget för en vecka sedan.

måste jag resan datorn?

Vad tror ni är problemet?

Här är en video
https://drive.google.com/file/d/0Bzx4t1XHmSByTFZTZjVtRlI5d1E/...

Permalänk
Hedersmedlem

Var kommer ditt FC4 från?

Lista alla delar.

Edit: Om det är samma dator som du skapat trådar om de senaste månaderna så är något allvarligt fel och allt måste felsökas. Kan vara defekt grafikkort, defekt minne, defekt HD/SSD, instabilt nätagg och mer. Ensamt eller i kombination. När installerade du senast om med en ren, laglig kopia av Windows?

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tidigare har jag haft problem med random omstarter men det verkar ha varit drivrutinsrelaterat då det försvunnit då jag tagit bort mitt pci-express nätverkswifikort.
Jag har alla mina delar i min signatur. Dator är gammal så den stödjer inte windows 10 egentligen om det nu ska påverka detta. Jag har windows 10, har inte gjort en ren installation utan har dock bara uppdaterat till windows 10 utan att ta bort problem/personliga filer.
Jag gissar det är GPU som är hårdvaruproblemet då det påverkar det grafiska, en gång crashade nvidias drivrutiner flera gånger. Men det kan ju lika gärna vara någpt annat antar jag.

Jag vet inte hur jag felsöker alla delar, Vet att det finns mjukvara för att testa ramminne.

Permalänk
Hedersmedlem

@Monarchy: Var kommer ditt FC4 från?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

oj usäkta svarade lite snabbt.
Från steam så det är knappast problemet. Sen kanske man fått nå skit från andra nedladdningar det vet man aldrig, inte märkt av det iaf.

Skrivet av MultiMan:

@Monarchy: Var kommer ditt FC4 från?

Permalänk
Medlem

gjort memtest nu och det visar inga problem.
inga kondensatorer på moderkortet är svullna. inga lampor varnar på moderkortet.

Så nu vet jag inte hur jag ska gå vidare.. :/

Jag tror fortfarande grafikkortet är boven men jag vet inte hur jag ska kunna testa det.

Permalänk
Medlem

Vilka grafikinställningar kör du ditt Farcry 4 på? Har du kanske lite väl mycket damm i burken som orsakar överhettning eller dylikt?

Permalänk
Medlem

Jag har märkte det gick tungt att spela på datorn (för nån månad sen) så då kollade jag och såg att grafikkortet blev rätt varmt, laddade ner evga mjukvara så jag kunde höja fläkten extra mycket, vilket hjälpte. Det kan helt enkelt vara att det blivit skadat eller slitet med tiden pga hög värme.

Kan man klocka ner grafikkortet eller något liknande så det blir mer stabilt och fungerar för vardaglig användning tills vidare? Eller risk att det det förstör hela datorn antar jag?

Skrivet av TheYardbird:

Vilka grafikinställningar kör du ditt Farcry 4 på? Har du kanske lite väl mycket damm i burken som orsakar överhettning eller dylikt?

Permalänk
Hedersmedlem

Som andra skrivit, är den ren från damm inuti? Grafikkort kan man behöva ta loss och blåsa ur eftersom man annars inte kommer åt kylflänsarna ordentligt. Köp luft på burk eller använd kompressor. Glöm inte ESD-skydd och att låsa fläktarna så att de inte varvar ihjäl sig.

Normalt sett behöver man blåsa rent en dator i hemmiljö ungefär var 6e månad om man vill hålla dammet (och temperaturerna) i schack. Har man husdjur och skitigt hem, oftare. Övertryck i lådan med bra dammfilter, mer sällan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Monarchy: Nä du bör kunna underklocka grafikkortet lite grann om du använder t.ex MSI Afterburner eller vad nu EVGA har för egen programvara. Dock har jag aldrig gjort det själv då jag vet inte hur pass säkert det är att göra.
Kortet kan ha tagit stryk om det blivit utsatt för lite för höga temperaturer under lång tid, men det är ganska brutala temperaturer du ska ha legat i i så fall.

Jag skulle först skaffa mig lite tryckluft på burk från t.ex Statoil och blåsa rent datorn på damm, se till att du blåser ut eventuellt damm som samlats mellan kylflänsar och liknande under fläktarna på grafikkortet och sedan göra en egen fläktkurva som håller kortet svalt utan att det blir för högljutt för dig att sitta vid datorn.

Det är tyvärr lite svårt att säga exakt vad du ska ta dig till då dina komponenter är lite äldre, så i princip vad som helst kan ju vara det som ger dig dina problem. Men prova med att rensa ut datorn så mycket som möjligt på damm och om inte det hjälper så kanske en polare har ett grafikkort som du kan låna i några timmar för att testa och se om dina problem försvinner. Så du inte går och köper ett nytt grafikkort (även om du faktiskt skulle behöva det för att spela dagens spel) och så visar det sig att det är något annat som det är fel på.

Permalänk
Medlem

Okej. Ja dator är dammfri. Visserligen bara blåst rent grafikkortet med munnen. Svårt att förstå varför det bara kom bara sådär. Visst jag förstår om jag försöker spela och grafikkortet skulle bli överhettat enkelt av evt damm men nu fungerar ju datorn knappt överhuvudtaget med eller utan belastning så vet inte om det kommer hjälpa att blåsa rent.. hmm..