Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast Project Islandwood implementerar inte alla API:er utan handlar om ObjC stöd, Astoria var en komplett Android-runtime som körde Androidprogram. Rent legalt är det snarare värre att skriva ramverk som använder och implementerar Apples stängda APIer än att använda något tillgängligt under Apache-licens. Inga av "projekten" är något som fixas av MSVC. Men det är väl bra om de tar in LLVM/Clang för att täcka upp för sina brister i Windows Runtime-plattformen och det stöd de byggt in i MSVC.

Vad jag menade var att de har ju någonting i alla fall som gör det lättare att få in fler appar. Jag vet att Astoria är en runtime som verkade fungera och det är synd att den inte kommer med i den första officiella lanseringen av "WP10". Jag tror som Bozzeta att det har att göra med säkerheten, jag läste någonstans att Astoria ska komma först under 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Vad jag menade var att de har ju någonting i alla fall som gör det lättare att få in fler appar. Jag vet att Astoria är en runtime som verkade fungera och det är synd att den inte kommer med i den första officiella lanseringen av "WP10". Jag tror som Bozzeta att det har att göra med säkerheten, jag läste någonstans att Astoria ska komma först under 2016.

Fast vad skulle det ha att göra med säkerheten? Det är inte som de skulle köra Google Play eller Amazon App Store, apparna skulle ju ta bort beroendet av Google play-tjänster och använda Microsofts dito istället och paketeras om för att köras ut (som appx?) via deras egna butik. Visst jag räknade inte med att utvecklarverktygen skulle vara klara, men synd om projektet försvinner och folk måste skriva om deras iOS-appar istället för att ens komma in på plattformen. Skadlig kod och elaka program är ju enklare att skriva för Windows Runtime och det har funnits en hel del sådana i Microsofts butik. En del grejer blir dock lättare att portera från Android till Islandwood än till UAP/UWP troligtvis, ren C-kod brukar inte Windows Runtime ha så lätt för, projekt som VLC måste till stor del korskompileras med MinGW.

Permalänk
Medlem

Någon som fått 10586 aka RTM?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Någon som fått 10586 aka RTM?

Ja

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk

Hur gör man för att prova på W10M? Eftersom det inte är släppt officiellt ännu så tänkte jag prova preview.

Permalänk
Skrivet av Krigarvarg:

Hur gör man för att prova på W10M? Eftersom det inte är släppt officiellt ännu så tänkte jag prova preview.

Ladda ner Windows Insider appen och gör det som står i appen, välja fast ring. Efter det så letar du efter uppdateringar till telefonen i inställningar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krigarvarg:

Tänk på att om du har mobilt bankID så får du ladda ner nytt ID på nytt.

Och använder du dig av autentiseringsappen får du tråckla in i ditt konto och ta bort det gamla för att lägga in autentiseringen på nytt. Ganska omständligt alla Microsoft så kommer aldrig ihåg hur man gör = Googla/Binga.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Funkar rätt bra det här på min 1520. De nya 950 telefonerna kommer med 10586. Och senast igår viskade en liten fågel från Microsoft i mitt öra att det är just den som är RTM.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk

Jag har lagt in w10 på nytt och har en fråga ang. Edge.

Jag har för mig att man kunde ändra så att man hade favoriter där "flikar" knappen är. Vet någon hur man ändrar detta?

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk

En fråga till er som har koll. Det gäller om USB ingången i nya 950 / 950XL. Kommer man kunna göra något roligt med den som t.ex. koppla in extern lagringsmedia? Eller är den bara till continium dock'en och laddning?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk

nu håller jag på att uppdatera min gamla lumia 1320

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade gamla 720n igår. Mitt första intryck från nån tidigare build kvarstår: Meh.

Det var kul medan det varade men nu har de ju flyttat upp alla knappar man vill nå lätt till toppen av skärmen precis som Google. Kasst. Gränssnittet öht känns väldigt mycket Android. Inte alls så avskalat, rent och snyggt längre.

Får väl se vad jag tycker när jag kört det skarpt ett tag sen. Nuvarande telefonen ska väl hänga med till nästa sommar åtminstone innan jag har ihjäl den.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Någon som kan bekräfta att LINE fungerar på W10M?

Permalänk

japp det gör det! @Krigarvarg:

Visa signatur

Xbox Live:WhoppingRobban

Permalänk
Skrivet av robert993:

japp det gör det! @Krigarvarg:

Härligt! Ser fram emot releasen av W10M!

Permalänk
Medlem

Har itne kört WP sen i Juli, och inte W10M sen tidigt Juni. Stora förändrignar? Blivit mer och mer fast i Android träsket, men lagom tills min z3 ger upp så tror jag dey blir en 950XL. Men är det värt att starta upp 920n och kolla vad för uppdateringar som kommit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Hmmm. Installerade 10586 på min Lumia 735 och tycker väl att det är lite sådär.

Det är i princip lika snabbt som 8.1 nu, vilket är nice såklart.. Men w10m verkar ha tappat mycket av det knivskarpa UI:et som gjorde att 8.1 var så skönt att använda, nu känns det mest plottrigt och halvdant. Sen förstår jag mig inte på alla dessa mörkgråa bakgrunder överallt, på vilket sätt är det bättre än det helsvarta som i 8.1?

Aja jag ska ge det en chans i varje fall...

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Avstängd

@TheFlyingFin: Köpte också en Android telefon men har kvar min Lumia för kamerans skull. Blev lite förvånad när 5.1 flyter lika bra som WP. Android har kommit i kapp. Och helsike vad mycket mer man kan göra. Men det jag gillar mest är den sömnlösa kommunikationen med appen Xender från och till PC med Windows. Något helt nytt för mig som innan trilskats med konstig mjukvara för att göra detta på Android men det är nu ett minne blott.

Det jag saknar på Android: GoToMyPhone vilket är en underbar tjänst att fjärrstyra sin mobil med utan TeamViewer
Det jag saknar på WP: www.reachmyphone.com , vilket är en underbartjänst där man kan sitta vid sin PC och både skriva/skicka sms var du än är.

Tycker personligen att MS gett upp oss vanliga konsumenter med att bara titta på medan konkurrenterna sprungit ikapp och kanske ifrån dem och det enda vapen de sätter emot är att sänka gratis bildlagring från 15 till 5 GB på OneDrive (Google kör vidare på 15 GB och räknar inte kort som inte är megastora). Det är nog företagsmarknaden WP10 kommer sikta mot.

Själv har jag bestämt mig att det blir en Android, nästa gång jag köper en Premium mobil, om någon kan tillverka med samma kvalité som Nokia gjort. Annars blir det en billig Android och en digitalkamera med WiFi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

En fråga till er som har koll. Det gäller om USB ingången i nya 950 / 950XL. Kommer man kunna göra något roligt med den som t.ex. koppla in extern lagringsmedia? Eller är den bara till continium dock'en och laddning?

Enligt ett test jag läste (antingen hos WMPoweruser eller WPCentral) stödjer den USB OTG och de hade kunnat ta del av media lagrat på USB-disk.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Enligt ett test jag läste (antingen hos WMPoweruser eller WPCentral) stödjer den USB OTG och de hade kunnat ta del av media lagrat på USB-disk.

Det låter bra det. Riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

https://www.youtube.com/watch?v=wkgh-GMoraY

Permalänk
Medlem

Äntligen, strålande nyheter om samtalsinspelning.
http://www.windowscentral.com/enable-native-call-recording-lu...

Permalänk

Har gått ett par månader nu och jag känner att jag antingen måste göra slag i saken och köpa en telefon med windows eller helt lägga ner detta. Måste hitta lugn inombords lixom

Vad tror ni om en Lumia 640XL som första windowslur? Har alltid kört med flaggskepp förut men wp ser ut att flyta som smör på en snapdragon 400 som används i många lumialurar.

Tankarna jag går i är att köpa en lumia 640 ( eller något annat runt samma pengar ) för att testa. Gillar jag det och känner att jag "vågar" köra vidare så kan det nog bli en 950 på sikt. 2 lax för att testa känns som att jag kan lägga ut för att stilla min nyfikenhet.

Är det dumheter jag själv prentat in i skallen för att få köpa en telefon jag egentligen inte behöver eller låter det ok?

Permalänk
Medlem

@Agustavsson:
Tycker det är helt ok. resonemang. Prova 640XL i några månader, gillar du WP så köper du en 950XL som då har gått ner 2000kr.

Permalänk
Inaktiv

Känns stabilt att ha en Microsoft telefon, inga krångel alls!

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Har gått ett par månader nu och jag känner att jag antingen måste göra slag i saken och köpa en telefon med windows eller helt lägga ner detta. Måste hitta lugn inombords lixom

Vad tror ni om en Lumia 640XL som första windowslur? Har alltid kört med flaggskepp förut men wp ser ut att flyta som smör på en snapdragon 400 som används i många lumialurar.

Tankarna jag går i är att köpa en lumia 640 ( eller något annat runt samma pengar ) för att testa. Gillar jag det och känner att jag "vågar" köra vidare så kan det nog bli en 950 på sikt. 2 lax för att testa känns som att jag kan lägga ut för att stilla min nyfikenhet.

Är det dumheter jag själv prentat in i skallen för att få köpa en telefon jag egentligen inte behöver eller låter det ok?

Jag har en Lumia 640XL. Måste säga att jag gillar den skarpt! Allt flyter på utan problem. Sitter nu och väntar på W10M som ska komma i december

Permalänk
Skrivet av Krigarvarg:

Jag har en Lumia 640XL. Måste säga att jag gillar den skarpt! Allt flyter på utan problem. Sitter nu och väntar på W10M som ska komma i december

Skönt att höra, mer vatten på kvarn haha xD

Permalänk
Avstängd

@Agustavsson: Hade inte köpt en Windows mobile just nu. Har själv en Lumia 1520 men använder min Android-mobil mer. Android har skärpt till sig med 5.1 och högre versioner. Bra flyt även på billigare hårdvara. Massa appar och personifierade inställningar. Mer utrymme för gratislagring av bilder efter 2016. Windows ligger, enligt mig, just nu i bakvätten trotts att jag tyckte de var bäst i början av 2014. Fast går inte komma ifrån att när Nokia gjorde deras dyrare mobiler var hårvaru-kvalitén på topp. Ingen aning hur det är nu när MS bygger själva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@stormense: Jag är väl sådär imponerad av Android på jobbtelefonen. Visst funkar det bra men det känns rätt gammalt.

Jag är inte såld på W10 heller än så länge iofs.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av stormense:

@Agustavsson: Hade inte köpt en Windows mobile just nu. Har själv en Lumia 1520 men använder min Android-mobil mer. Android har skärpt till sig med 5.1 och högre versioner. Bra flyt även på billigare hårdvara. Massa appar och personifierade inställningar. Mer utrymme för gratislagring av bilder efter 2016. Windows ligger, enligt mig, just nu i bakvätten trotts att jag tyckte de var bäst i början av 2014. Fast går inte komma ifrån att när Nokia gjorde deras dyrare mobiler var hårvaru-kvalitén på topp. Ingen aning hur det är nu när MS bygger själva.

Har alltid kört Android förutom någon HTC tytn2 som var fruktansvärt frustrerande att använda, men det va då det

Är sugen på windowsphone då jag är sugen på flyt och enkelhet, och jag tycker inte att jag hittat det i någon androidmobil. Man måste alltid trixa och fixa och om man inte kör en nexusenhet så tar det inte lång tid innan man rootar och håller på. Dessutom är det ju skittråkigt att tillverkarna aldrig kan updatera sina telefoner. Har tröttnat helt enkelt.

Jag använder inte en massa appar som jag kommer sakna heller..Sugen på något "nytt" helt enkelt och jag gillar vad microsoft pysslar med just nu. Dessutom använder jag både outlook och windows 10 på datorerna så varför inte? Tänker inte sälja min själv till Apple i alla fall, den saken är säker