Dator för fotoredigering och enklare spel?

Permalänk

Dator för fotoredigering och enklare spel?

Hej
Jag är fotograf och använder lightroom en hel del och vill kunna spela lite äldre spel som typ Call Of Duty Modern Warfare, Titanfall osv. Inte dagens senaste spel, de är inte i fokus då de kräver mer av datorn. Jag är ingen spelare, det har jag PS4 till men det skulle vara en kul grej att testa på pc:n. I framtiden kommer jag kanske att skaffa mig en 21:9 skärm så att jag kan ha två fönster uppe samtidigt så lite multitasking ska finnas i tankarna också.

Vad tror ni om detta ihopplock? + Windows 10

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tycker det ser bra ut. Fundera på en bättre nätdel dock. Inte nödvändigtvis kraftigare men bättre..
Tex http://www.inet.se/produkt/6909991/evga-supernova-g1-650w#/sp...

Visa signatur
Permalänk

@Trigger:

Såg att jag fick 600w Corsair för 50:- till så det kanske ger lite närmare effekt till de du visade som vad lite för dyrt för min smak
Men annars ser detta bra ut? Någon kommentar på cpu:n?

Visa signatur
Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Håll dig till 500w isåfall. Det jag var ute efter var en nätdel av bättre kvalitet inte mer effekt.
Vad gäller cpu så köp så bra/dyrt du har råd med.

Visa signatur
Permalänk

@Trigger: Ser generellt bra ut. Men för endast 200:- till får du ju en upplåst 4690k som är något snabbare, och ger dig möjlighet att överklocka i framtiden om du skulle behöva det.
Ang. nätagget så räcker 500W gott och väl, men skulle valt en annan modell ex.
http://www.inet.se/produkt/6911392/corsair-cx500m-500w#/specs
eller
http://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-5...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Vet inte om CPUn i sig ger några större prestanda vinster i Lightroom som är ens värda 200kr.

Beroende på kameramodel och workflow så tycker jag ändå ~250GB är begränsat. Så SSDn är liten för fotoredigering. Frågan är om man inte får bättre valuta med en M.2:a baserad med Skylake platform istället...!?

Så länge arkitekturen/platformen är vettig (vilket den är, dvs inget laptop chipset), det I/O och bandbredd man vill ha. CPU<--> Minne <--> Disk. Sen kanske man vill även ha en arkiveringsdisk, snurr eller NAS av nåt slag.

Men kort och gott är det chipset prestanda som är viktigt i Lightroom inte att man har den absolut vassaste CPUn i serien, snarare är det mer prioriterat att den är av nyaste generation istället.

Permalänk

@Jimi84:

Jo jag vet att 250gb är lite för mig som fotograf och tanken är inte att endast ha denna disk utan denna ssd är mer system disk för att starta upp allt och sen lägga till en större sshd disk (1tb -->). Jag tänker köpa datorn mer bit för bit då ekonomin tillåter de bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på 16GB minne när du ändå ska bygga nytt. Med både Lightroom och Photoshop med ett par lager högupplöst material igång och vanliga saker i bakgrunden är det värt pengarna för att slippa risken att datorn måste börja använda virtuellt minne.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

@reflux:

Enkelt att uppgradera om jag känner att det krävs tack för infon dock

Visa signatur