AMD matchar/går förbi 980Ti med senaste drivers

Permalänk
Medlem

AMD matchar/går förbi 980Ti med senaste drivers

AMD senaste drivrutinsuppdatering

Nu har det sammanställts resultat efter senaste drivrutinsuppdateringen i ett av dom större testerna, och Fury X är nu lika snabbt som 980Ti i 1440p samt 5% snabbare i 4K. Dessa är inte en del av Crimson drivarna, så man kan förvänta sig desto mer från AMD's GCN kort och speciellt Fury serien.

1440p tidigare drivers:

1440p nya drivers:

4K tidigare drivers:

4K nya drivers:

" - At 1440p and after the update we see the 980 ti’s 8% lead shrink to 0% putting it in a dead heat with AMD’s R9 Fury X. At 4K, the R9 Fury X jumps ahead of the GTX 980 ti by 5% (84/80 x100). In fact the performance of all AMD graphics cards improves significantly from the previous drivers

Worthy of note is that these drivers are not part of the upcoming Crimson Edition Radeon Software. Which is a completely re-designed affair which replaces Catalyst Control Center with Radeon Settings and promises to deliver a wide array of user interface improvements as well as performance optimizations. So it’s going to be really interesting to see how much of an additional improvement these upcoming drivers will deliver.

We didn’t really expect the competitive landscape of graphics to change as drastically as it has and we certainly did not expect it to come via driver updates, but it’s happening."

Tror det är detta jag sagt i många år nu att Radeon korten boostas enormt på drivers. Titta bara på hur gamla 290 serien presterar

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

Det 290X jag köpte förra året kan bli lika långlivat hos mig som 9700pro eller kanske 4890. Fungerar mycket bra fortfarande i den nya burken med 5820K (från 2600K). Det är ett högt betyg!

Kul att AMD fortsätter jobba stenhårt på både hårdvaran och mjukvaran.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

980ti lightning är snabbare, det är fortfarande ett 980ti.
Sen överklockar alla 980ti bättre än amd s kort så i oc vinner 980ti igen.

Fast bra jobbat amd med drivrutinerna , fast test i stock klock är inte intressant då dom flesta överklockar

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte förstår mig på listan eller så förstår jag mig inte på uppståndelsen över det hela, kollar man listan där det påstås att fury går om med 5% (som egentligen bara är 4%) så ligger det ju fortfarande ett 980TI typ 16% högre än Fury så hur kan då Fury vara snabbare. Känns som att dom överklockat och hittat riktigt bra drivrutiner till Fury sen skryter över att dom slår ett nyuppackat 980Ti som är av referensmodell och inte överklockat och kanske inte ens har ordentligt optimerade drivrutiner. Men som sagt jag kanske missar något här. Oavsett så är det ju kul att se att Amd jobbar vidare på grejerna dom behöver ju lite större del av marknaden känns det som

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen bara ett 7870, men det här stämmer överens med min upplevelse. När jag bytte till Windows 10 från 8.1 fick jag en märkbar förbättring i Wolfenstein: The New Order som jag spelade just under övergången, och det var under den gemensamma drivrutinen Catalyst 15.10 Beta.

Ett enda fall av förbättrad prestanda innebär ju inget, det kan ju ha berott på flera andra orsaker, men om det här är riktigt och upprepas i flera fall kan det mycket väl vara så att Catalyst går avsevärt bättre under Windows 10 av någon anledning. Trots att det inte handlar om spel som är beroende av DirectX 12.

Dags för Sweclockers att uppdatera sitt testsystem till Windows 10. Eller åtminstone undersöka om fenomenet stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Fast bra jobbat amd med drivrutinerna , fast test i stock klock är inte intressant då dom flesta överklockar

Tror faktiskt inte att mer än högst en fjärdedel av alla 980ti ägare överklockar. Finns alldeles för många som bara köper "det bästa/dyraste" utan att reflektera om de behöver eller ens märker av prestandan. Som en av mina grannar som absolut tyckte han behövde ett 980ti fast han bara sitter på en 27" 1080p skärm. För det var ju de "bästa" kortet.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tror faktiskt inte att mer än högst en fjärdedel av alla 980ti ägare överklockar. Finns alldeles för många som bara köper "det bästa/dyraste" utan att reflektera om de behöver eller ens märker av prestandan. Som en av mina grannar som absolut tyckte han behövde ett 980ti fast han bara sitter på en 27" 1080p skärm. För det var ju de "bästa" kortet.

Ok, men Jag tror mer än 50% överklockar sina high end kort. Framförallt folk som är medlemmar på detta forumet.
Alla jag spelar med och känner IRL överklockar cpu och gpu.

Vore kul med en omröstning på forumet så får vi en liten fingervisning om folk gör det eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Ok, men Jag tror mer än 50% överklockar sina high end kort. Framförallt folk som är medlemmar på detta forumet.
Alla jag spelar med och känner IRL överklockar cpu och gpu.

Vore kul med en omröstning på forumet så får vi en liten fingervisning om folk gör det eller inte.

Men detta forums användare är en kraftig minoritet sett till det stora hela. Visst, vill du få fram siffror på hur många som överklockar av dessa användare så är det bra men det svarar inte på frågan om hur många som faktiskt överklockar.

Jag personligen vet en person exempelvis i min umgängeskrets som överklockar regelbundet, och det är jag.

Permalänk

Man smiskar ju iofs upp ett 980ti typ 20-30% ytterligare då de är väldigt överklockningsvänliga, så gapet finns ju där ändå tyvärr. Fury och Nano går ju inte att överklocka nämnvärt, och går det får man knappt ut någon prestanda.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Jag måste återkoppla till det som också nämns i artikeln, nämligen att den relativa prestandaökningen verkar vara genomgående för alla Radeonkort. När jag tittar på den relativa förändringen t ex mellan R9 270X och GTX 960 i 1440p, så går den från 45/53 till 33/33, dvs från 84,9% till 100%. En ökning med ca 17,8%, inte illa. Det är iofs i en upplösning som de korten inte är tänkta för, så jag skulle gärna vilja ha en graf i 1080p att utgå ifrån, men ändå.

Kollar man på, för den upplösningen, de mer relevanta R9 290, R9 290X och GTX 970 så går de från förhållandet 77/84/84 till 57/62/57, dvs från 91,7% till 100% för 290 och från 100% till 108,8% för 290X jämfört med GTX 970. En relativ ökning med ca 9% för båda korten.

Fascinerande om det enbart beror på en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Kul för AMD! Dom gör ju jävligt bra grafikkretsar bara dom fortsätter att optimera dem lite oftare än vad dem gör. Det är ju inte första gången detta händer kom ju en sån här uppdatering på 7970 tiden oxå och det kortet var ju ändå relevant i vad 2 år?

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk

Artikeln: http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GTX_980_Ti_A...
Testet är utfört med Catalyst 15.9.1 Beta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Man har generellt sett i hårdvaruvärlden aldrig jämfört fabriksöverklockade kort mot standardklockade kort. Det är också en stor kostnadsskillnad på ett referenskort och ett Gigabyte 980Ti G1 t.ex.

Dom flesta överklockar inte sina grafikkort, däremot många entusiaster och folk på forum vilket är en mycket liten andel av den totala världsmarknaden/OEM.

Skrivet av FlashTec:

Jag kanske inte förstår mig på listan eller så förstår jag mig inte på uppståndelsen över det hela, kollar man listan där det påstås att fury går om med 5% (som egentligen bara är 4%) så ligger det ju fortfarande ett 980TI typ 16% högre än Fury så hur kan då Fury vara snabbare. Känns som att dom överklockat och hittat riktigt bra drivrutiner till Fury sen skryter över att dom slår ett nyuppackat 980Ti som är av referensmodell och inte överklockat och kanske inte ens har ordentligt optimerade drivrutiner. Men som sagt jag kanske missar något här. Oavsett så är det ju kul att se att Amd jobbar vidare på grejerna dom behöver ju lite större del av marknaden känns det som

Kan hålla med om att listorna gör en lite förvirrad, men eftersom dom jämför procentsatsen med olika modeller från testerna så varierar siffrorna. Du får titta på i vilken ordning korten placerar sig på. Något kanske orkar göra en mer överskådlig jämförelse.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Jag tror dock att mycket av förbättringarna som syns i detta test beror på Windows 10. Det är inte så många testsiter som börjat använda Windows 10 än. Sweclockers kör ju på Windows 8.1 fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Man har generellt sett i hårdvaruvärlden aldrig jämfört fabriksöverklockade kort mot standardklockade kort. Det är också en stor kostnadsskillnad på ett referenskort och ett Gigabyte 980Ti G1 t.ex.

Dom flesta överklockar inte sina grafikkort, däremot många entusiaster och folk på forum vilket är en mycket liten andel av den totala världsmarknaden/OEM.

Kan hålla med om att listorna gör en lite förvirrad, men eftersom dom jämför procentsatsen med olika modeller från testerna så varierar siffrorna. Du får titta på i vilken ordning korten placerar sig på. Något kanske orkar göra en mer överskådlig jämförelse.

Kostnadsskillnad? Jag hade 2st Msi 980 referens kort innan mitt 980ti och dem klockade över 1500mhz på geforce design, inget extra där inte. Amd klockar mycket lite trots vattenkylning som medföljer.Sen att säga att fabriks klockade kort har en fördel är inte sant, med Msi AB tex klockar man till max utan någon större kunskap, bara o läsa lite inlägg hur andra har gjort.

Korten är inte bättre för att dom säljs med måttlig överklockning , det är ställt i bios endå som man lätt byter ut om man vill ha det där lilla extra.

Inte ens kingpings super dyra kort klockar direkt bra vs referens korten "lite extra kanske" men priset är ej motiverat, det krävs extrem kylning för att han kort ska glänsa.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Har sagt det länge, AMD är som fint vin det blir bara bättre med tiden.
Mitt gamla HD6950 snurrar fortfarande i en spelburk, presterar i dag ungefär som ett GTX750Ti, inte illa för ett fem år gammalt kort, konkurrenten GTX560Ti är totalt akterseglad.
Och som jag brukar skriva varje gång Sweclockers kör ett test, är det inte dags för Sweclockers att uppgradera till Windows 10 nu?.

Jag överklockar inte själv, och jag vill också påpeka att en överklockning med 10% nästan aldrig ger 10% högre prestanda, man får vara glad om man får ut hälften av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Kostnadsskillnad? Jag hade 2st Msi 980 referens kort innan mitt 980ti och dem klockade över 1500mhz på geforce design, inget extra där inte. Amd klockar mycket lite trots vattenkylning som medföljer.Sen att säga att fabriks klockade kort har en fördel är inte sant, med Msi AB tex klockar man till max utan någon större kunskap, bara o läsa lite inlägg hur andra har gjort.

Korten är inte bättre för att dom säljs med måttlig överklockning , det är ställt i bios endå som man lätt byter ut om man vill ha det där lilla extra.

Inte ens kingpings super dyra kort klockar direkt bra vs referens korten "lite extra kanske" men priset är ej motiverat, det krävs extrem kylning för att han kort ska glänsa.

Tror han menade att inköpskostnaden på ett standard 980Ti jämfört med ett "OC OMG SUPER-EXTREME-BOOST" 980Ti skiljer sig ganska mkt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170264
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170268

även om ett standard 980Ti överklockar bra, så är det inte alla som överklockar, många på detta forum ja, men långt ifrån alla, sen som snabb referens, så är jag den enda bland mina 6 bekanta jag ofta spelar med, som har egengjord OC på dess GPU.

Permalänk
Avstängd

GTX 980Ti är kung och Fury X knappar in, spännande...

Att folk INTE överklockar är BS... förr eller senare så klockar man speciellt då det bara blir enklare med tiden.

OBS: SweClockers heter just därefter.

Här är en sida för alla klockmakare...
http://www.omegawatches.com/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 2good4you:

Jag har raderat ditt inlägg eftersom den typen av inlägg inte för diskussionen framåt och bryter mot §1.6 i reglerna. Vi har en Bra inlägg-knapp om man enbart vill uttrycka medhåll.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Mina 980ti ligger på 1445Mhz när jag spelar Fallout 4 finns nog inte nå AMD kort som springer före dom. Och jag kan gasa på dom mer om jag vill det.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

AMD originalspec mot nvidia originalspec:

980Ti Lightning kostar 8300kr och är ett fabriksöverklockat kort med annan PCB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

980 Ti är och kommer att vara mästaren för 28 nm generationen i allt förutom eventuellt 4K(men vi är ändå inte i närheten av en situation där ett enda GPU kort kan driva 4K flytande ändå och Crossfire/SLI är ofta problematiskt).

Däremot så tror jag Fury (non-X) kommer att vara en kung för 1440p, speciellt nu när man kan låsa upp voltage control och börja överklocka något. Vi får se vad som händer efter Crimson, men det är redan nu så att Fury non-X är bättre i 1440p än 980(når båda överklockas). Kanske blir distansen ännu större för Fury (non-X) efter Crimson.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det kändes rätt självklart att något inte stod rätt till med Fury X lanseringen. Lite för klena resultat helt enkelt. Nu visar arkitekturen vad den är kapabel till, vilket är roligt att se. Dock kvarstår det faktum att Maxwell är enormt överklockningsvänligt, något som Fiji visat sig inte vara. Tyvärr.

För mig, är det en s.k. "deal breaker".

Mitt 980 Ti Hybrid.

Original. 15326 3DMarks i Fire strike.

Överklockat. 16724 3DMarks i Fire strike.

Detta gör den i 50C fullt belastad @ 1500Mhz och 1.225V.

Där, tror jag iaf, har vi anledningen till att Maxwell är så pass populär bland oss entusiaster, särskilt på detta forumet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Har sagt det länge, AMD är som fint vin det blir bara bättre med tiden.
Mitt gamla HD6950 snurrar fortfarande i en spelburk, presterar i dag ungefär som ett GTX750Ti, inte illa för ett fem år gammalt kort, konkurrenten GTX560Ti är totalt akterseglad.

Jag kan hålla med om att HD 6950 är ett förvånansvärt bra kort än idag men det man får komma ihåg är ju också att HD 6950 alltid låg en bit över just GTX 560 Ti prismässigt när det begav sig men ändå inte riktigt på GTX 570's nivåer.
Man är ju dock mycket gladare om man äger ett HD 6950 idag än både GTX 560 Ti och GTX 570 med tanke på 2GB VRAM kontra 1GB/1.28GB.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Original. 15326 3DMarks i Fire strike.

Överklockat. 16724 3DMarks i Fire strike.

Detta gör den i 50C fullt belastad @ 1500Mhz och 1.225V.

Där, tror jag iaf, har vi anledningen till att Maxwell är så pass populär bland oss entusiaster, särskilt på detta forumet.

Varför dra upp totalpoäng när allt handlar om att jämföra grafikkort mot grafikkort? Då är väl grafikpoäng mycket mer relevant?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / EVGA RTX 3070 8GB FTW3 ULTRA / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q + PG258Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd

Det visar att 980ti med hyfsad överklockning fortfarande är bäst. 980ti Lightning är överlägset. Mitt Zotac 980ti överklockar lika bra som Lightning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det 290X jag köpte förra året kan bli lika långlivat hos mig som 9700pro eller kanske 4890. Fungerar mycket bra fortfarande i den nya burken med 5820K (från 2600K). Det är ett högt betyg!

Kul att AMD fortsätter jobba stenhårt på både hårdvaran och mjukvaran.

Kan inte mer än hålla med, mina två 290 kort jag köpte ligger fortfarande bra till och att jag hade tur i silikonlotteriet gör det ju inte sämre! (1250/1500).
Tror dock jag uppgraderar i till nästa gen, inte för att jag behöver utan mer för att "vill ha" begäret är stort

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Fast nu var jämförelsen mellan standardklockade kort & stockhastighet är mycket intressant för där får du en fingervisning om vad du minst får.

Konstigt när jag sett jämförelser mellan Amd & nvidia & amd kortet varit ett oc variant & nvidia stock så har nvidia fanboyzen direkt börjat skrika om att jämför med ett amd stock eller jämför stock mot stock eller oc mot oc.. men inte här tydligen när Amd börjar visa musklerna.

Edit: Btw. kul att 390 korten börjar tuffa på bra med.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |