Kan ingenting om hörlurar, behöver råd.

Permalänk
Medlem

Kan ingenting om hörlurar, behöver råd.

Ja jag vet en till tråd där någon ber om köpråd, Tycker inte om att skapa sådana här trådar om jag kan undvika det då det redan finns massvis av dem, tyvärr så har jag inte hittat något ställe på nätet som förklarar vad man bör leta efter i ett bra par hörlurar på ett sätt som jag förstår. Jag har funderat på att lägga ut pengar på ett par nya hörlurar under rean, problemet är jag har ingen aning om vad jag ska leta efter samt en ganska klar begränsning på hur mycket pengar jag kan lägga ut. Ett annat problem är att jag inte har någon butik i närheten där jag kan pröva själv. I dagsläget använder jag ett par akg k511 som jag fick för 400 och jag vet inte om de anses vara bra eller dåliga hörlurar då jag inte känner till någonting bättre.

http://new.notape.net/files/eqs4/akg-akgk511/AKG-AKGK511-66a5...

En stor anledning till att jag använder de är att de är bekväma, skaver inte, har bra passform samt är lätta och tynger inte ner mitt redan alldeles för tunga huvud, ljudet finner jag också helt okej. Så vad säger ni som faktiskt kan saker inom ämnet, är det värt att köpa ett nytt par? i så fall finns det någonting liknande i själva utformningen? Vad kostar det i sådana fall då jag i dagsläget endast kan lägga ut max 700 spänn på detta. hörlurarna används för övrigt till allt, spel, musik etc då jag saknar högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

Ja jag vet en till tråd där någon ber om köpråd, Tycker inte om att skapa sådana här trådar om jag kan undvika det då det redan finns massvis av dem, tyvärr så har jag inte hittat något ställe på nätet som förklarar vad man bör leta efter i ett bra par hörlurar på ett sätt som jag förstår. Jag har funderat på att lägga ut pengar på ett par nya hörlurar under rean, problemet är jag har ingen aning om vad jag ska leta efter samt en ganska klar begränsning på hur mycket pengar jag kan lägga ut. Ett annat problem är att jag inte har någon butik i närheten där jag kan pröva själv. I dagsläget använder jag ett par akg k511 som jag fick för 400 och jag vet inte om de anses vara bra eller dåliga hörlurar då jag inte känner till någonting bättre.

http://new.notape.net/files/eqs4/akg-akgk511/AKG-AKGK511-66a5...

En stor anledning till att jag använder de är att de är bekväma, skaver inte, har bra passform samt är lätta och tynger inte ner mitt redan alldeles för tunga huvud, ljudet finner jag också helt okej. Så vad säger ni som faktiskt kan saker inom ämnet, är det värt att köpa ett nytt par? i så fall finns det någonting liknande i själva utformningen? Vad kostar det i sådana fall då jag i dagsläget endast kan lägga ut max 700 spänn på detta. hörlurarna används för övrigt till allt, spel, musik etc då jag saknar högtalare.

Dom absolut bästa lurarna för 700:-, hette Sony MDR-XB700.
Tyvärr var dom på tok för bra, för att få fortsätta säljas, så Sony slutade med det.
Det var väl någon ohängd sate, som kom på att liknande saker bör ligga på 15K.
Jag har aldrig hittat något liknande sedan dess.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vlandza:

I dagsläget använder jag ett par akg k511...
är det värt att köpa ett nytt par?...
Vad kostar det i sådana fall då jag i dagsläget endast kan lägga ut max 700 spänn på detta.

Du bör nog inte byta lurar om du inte kan satsa mer pengar än så för det blir inte så stor skillnad att det är värt det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Kaj det väl ungefär det jag trodde. Vad skulle du annars rekommendera ifall jag eventuellt skulle lägga ut mer pengar på ärendet?

Permalänk
Medlem

Varför vill du köpa nya? Du verkar ju nöjd med dom du har och det är inga dåliga lurar på något sätt.

Audio Technica ATH-M50x är bland dom mest prisvärda kvalitets-hörlurarna annars.

Men jag ser ingen anledning för dig att köpa nya lurar om du inte börjar få problem med dom du har eller mer pengar över.

Permalänk
Medlem

@Kilroy:
Som sagt så är jag ganska nöjd med de jag har framförallt då det är svårt att hitta en par som passar så pass bra som de jag har. Dock så hör jag ganska ofta att jag bör skaffa ett par bättre hörlurar för att "maximera upplevelsen" eller nåt när jag lyssnar på musik och spelar. Tänkte mest på om det låg nånting i det och har funderat på att pröva nytt.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det finns bättre lurar men det blir dyrare, ett mellansteg kan ju vara att skaffa en dac och hörlursförstärkare först, de använder du med befintliga Akg men också när du sen byter till en bättre lur om några år när du har en vettigare budget för ett motiverat lurbyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlandza:

@Kilroy:
Som sagt så är jag ganska nöjd med de jag har framförallt då det är svårt att hitta en par som passar så pass bra som de jag har. Dock så hör jag ganska ofta att jag bör skaffa ett par bättre hörlurar för att "maximera upplevelsen" eller nåt när jag lyssnar på musik och spelar. Tänkte mest på om det låg nånting i det och har funderat på att pröva nytt.

Jag tycker det är väldigt överdrivet av många.
Jag har ett par Philips lurar för typ 300 kronor och jag har ett par Audio Technica ATH-M50x för över tusenlappen.
Helt annat tryck i ljudet och en helt annan dynamik på Audio Technica lurarna, men jag njuter av både musik och spel väldigt mycket även med philips lurarna.

Att gå ifrån ett par lurar för 400 kronor som funkar bra till ett par för 700 kronor känns mest som bortkastade pengar för mig.
Spara dina pengar och när du har mer pengar över eller när dina nuvarande lurar börjar ge vika kan du kika efter att köpa ett par lite bättre lurar.

Så tänker jag iaf, sen är det ju väldigt olika hur man själv värderar saker och ting.