AMD matchar/går förbi 980Ti med senaste drivers

Permalänk
Medlem

hehe som att det ens går att köpa ett referens 980TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

...man vinner inte så himla mycket prestanda trots allt...

Jag skaffar oftast ganska hyfsade prylar som ska hålla sig ett tag, räknar man bort överklockning så håller de sig lagom tills paketet kommit hem med posten.

Ta exempelvis 3930K som endast ligger på 3.2 i basfrekvens, den skulle flaska i många av dagens spel, även med de nuvarande smått tokantika 7970 som sitter i burken nu. Med processorn rullande på 4.5 på alla kärnor så förbättrar man prestandan i både enkel- och flertrådade program, och det med hästlängder. Utan överklockning så hade processorn förmodligen blivit kasserad för länge sedan. Denna
"man vinner inte så himla mycket prestanda trots allt"-överklockning resulterade visst i ett riktigt prestandamonster, och ett riktigt prisvärt sådant dessutom...

Note: Du kanske själv behöver trimma prollen lite snart om du inte vill att den drar ner på prestandan, eller du kanske föredrar att köpa nytt?

Permalänk
Hjälpsam

@Dalton Sleeper: För att dra ett slitet skämt, tror att jag köper en ny CPU "Zenare".
Inget ont om min nuvarande, den har tjänat mig väl, men den börjar onekligen bli lite till åren.
Men jag har skapligt med minne, det kanske går lite segare ibland, men det börjar aldrig hacka eller frysa.

Ditt exempel var ganska ovanligt, i de flesta fallen, handlare det om max 20%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Minns när jag köpte mitt 7970 precis när det släpptes våren 2012, var tokmissnöjd med det då drivrutinerna var under all kritik och prestandan i BF3 var undermålig. Hade tidigare suttit på ett 4870 som jag var väldigt nöjd med så därför föll valet på det röda laget igen.

Dock så är jag idag väldigt nöjd med att ha köpt ett 7970 istället för ett GTX 580 som jag annars funderade på. AMD fick som vanligt ordning på sina drivrutiner och prestandan har ökat något med i princip varje drivrutinsuppdatering i över 3 år. CF7970 håller fortfarande skapligt i 1440P.

Har klockat både min CPU och GPU och jag är nöjd med den extra prestandan som man vinner på det, dock är det inte en dramatisk ökning som vissa vill påstå men det är alltid kul att kunna klämma ut några extra FPS mer än vad man har betalt för. Pga att min fru inte direkt uppskattar när datorn låter som ett kraftverk har jag fått sänka GPU klocken till enligt signaturen, annars går de att klocka högre än så

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

Klocka cpu från typ 4.0 till 4.2/4.3 ger inte mycket men går man upp i typ 4.7/4.8 eller mer då händer det grejor.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Mina främsta skäl att inte överklocka mer än existerande fabriksöverklockning är:

  1. Det behövs inte.

  2. Prestandavinsten är liten.

  3. Det blir högljutt.

Permalänk
Medlem

Nice! Det ska bli väldigt intressant när Crimson drivers kommer ut och se om det blir ännu bättre. AMD verkar verkligen kunna krama ut mycket extra juice från korten med nya drivrutiner.

Det är både nice att korten blir bättre efter lite tid har gått men ändå tråkigt eftersom det gör att korten inte är fullt lika konkurrenskraftiga vid lansering. Vilket gör ofta att de inte säljer lika många kort som Nvidia.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Mina främsta skäl att inte överklocka mer än existerande fabriksöverklockning är:

  1. Det behövs inte.

  2. Prestandavinsten är liten.

  3. Det blir högljutt.

Lägligt att döpa sig till Sveklockarn då

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är inte de flesta 980ti korten redan överklockade från fabrik? Eller rättare sagt, säljs det några som har standardclock, speciellt om man tar hänsyn till ditt uttalande att de köper de dyraste kortet istället för ett lite billigare i standardclock?

Så därav borde nog alla GTX980ti vara snabbare än Fury, oavsett ifall AMD är lite högre i just detta test då de är utförda vid standardclock.

Ja alltså mitt antagande inkluderar naturligtvis inte fabriksklockade kort, så det är nog som du säger.
Menar bara på att jag tror att det är en liten minoritet som går in i t.ex afterburner och mixtrar med Volt och Mhz.
Egentligen så är väl det enda vi alla kan vara överens om i den här tråden att AMDs kort har blivit snabbare än de var vid release.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Mina främsta skäl att inte överklocka mer än existerande fabriksöverklockning är:

  1. Det behövs inte.

  2. Prestandavinsten är liten.

  3. Det blir högljutt.

Det är väl relativt. Om en överklockning kan få FPSen i The Witcher 3 att gå från 53 till 60 genom att överklocka utan att ljudet blir högre faller ju alla dina argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

hehe som att det ens går att köpa ett referens 980TI

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170264

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3169535

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3170265

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3169826

Permalänk
Avstängd

Att överklocka och dessutom lyckas dra ur mer kräm ur GPU'n är alltid kul.
Speciellt om man kan klämma fram... t.ex. från ett GTX 770, så att den presterar ungefär som ett/eller bättre än ett dyrare GTX 780 (referens oklockad).
Man blir helt enkelt go, nöjd och glad efteråt.

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/56541-zotac-geforce-gt...

Permalänk
Medlem

Nu har du ju tänkt hel fel. Som bäst kom AMD's kort upp i samma klass som ett 980TI i detta test. Men du har glömt att Fury är väldigt begränsad när det gäller överklocking, medan 980Ti är väldigt lämpad, och 25% är inga problem exempelvis.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Gamla 280X som är nerklockad 7970GHz, är 25%(!) snabbare än 770, som är ett 680 överklockat med 5%. Någon som minns hur GTX 680 var snabbare än 7970? Nu är 7970 runt 30% snabbare och nästan helt jämförbar med GTX 780. Medan 270X mot GTX 770 indikerar att 7870 idag är snabbare än GTX 680! Samtidigt är 290 är uppe hos 780Ti.
Att grafikkort klättrar en hel generation eller ett helt segment i prestanda genom bara drivrutiner är något man bara ser hos AMD. Man får inte glömma att nVidia optimerat drivrutiner under samma tid med.

Permalänk
Medlem

Bästa med FuryX är ju att det är helt knäpptyst.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Mina främsta skäl att inte överklocka mer än existerande fabriksöverklockning är:

  1. Det behövs inte.

  2. Prestandavinsten är liten.

  3. Det blir högljutt.

- Hur kan du vara så säker på det? Finns alltid spel som är tungdrivna. Ja såvida du inte spelar på en väldigt lågupplöst skärm eller bara gamla spel eller helt enkelt inte har ont av låg FPS.
- Bara kolla valfritt test i SweC där de jämför stock och överklockat. Prestandavinsten kan vara ett dussin FPS och det märks.
- Inte nödvändigtvis om man har en bra 3e parts kylare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Det är väl relativt. Om en överklockning kan få FPSen i The Witcher 3 att gå från 53 till 60 genom att överklocka utan att ljudet blir högre faller ju alla dina argument.

Det skulle iaf jag kalla en väldigt liten prestandavinst.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

- Hur kan du vara så säker på det? Finns alltid spel som är tungdrivna. Ja såvida du inte spelar på en väldigt lågupplöst skärm eller bara gamla spel eller helt enkelt inte har ont av låg FPS.
- Bara kolla valfritt test i SweC där de jämför stock och överklockat. Prestandavinsten kan vara ett dussin FPS och det märks.
- Inte nödvändigtvis om man har en bra 3e parts kylare.

Han skrev ju att det var sina skäl, då är det ju hans själv som ställer kriterierna så dina resonemang räknas ju inte.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det skulle iaf jag kalla en väldigt liten prestandavinst.

orkar inte sitta och räkna nu men ca 13% är väl ingen liten prestandavinst?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

orkar inte sitta och räkna nu men ca 13% är väl ingen liten prestandavinst?

Ganska relativt men jo det tycker jag eftersom jag personligen inte skulle kunna urskilja skillnaden mellan 53 och 60 fps i just detta exempel. Men överlag jo jag tycker det är lite. 25-30% mer prestanda siktar jag på annars är det nästan inte värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Datavetare

Intressant att det kan var så här pass många inlägg och ingen ännu bemödat sig att kolla om det finns några andra skillnader mellan de två mätpunkterna i första post förutom AMD-drivers...

De "nya" värdena är mätt på en system med 6700K, de "gamla" är från ett system med 4770K. Är inte precis någon nyhet att AMDs drivare har mer "overhead" och i DX11 blir då enkeltrådprestanda väldigt viktigt i lägen där "draw-calls" är flaskhals.

6700K har ungefär 15-20% högre prestanda jämfört med 4770K när båda är i stock-clock (en liten jämförelse finns här).

Så är nog svårt att tillskriva förbättringen till drivers, i alla fall enbart.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intressant att det kan var så här pass många inlägg och ingen ännu bemödat sig att kolla om det finns några andra skillnader mellan de två mätpunkterna i första post förutom AMD-drivers...

De "nya" värdena är mätt på en system med 6700K, de "gamla" är från ett system med 4770K. Är inte precis någon nyhet att AMDs drivare har mer "overhead" och i DX11 blir då enkeltrådprestanda väldigt viktigt i lägen där "draw-calls" är flaskhals.

6700K har ungefär 15-20% högre prestanda jämfört med 4770K när båda är i stock-clock (en liten jämförelse finns här).

Så är nog svårt att tillskriva förbättringen till drivers, i alla fall enbart.

De två testen innehåller ju inte ens samma uppsättning med spel!
Det går med andra ord inte att utläsa något om drivrutinerna genom att jämför snittprestandan med tanke på att förutsättningarna ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Nu har du ju tänkt hel fel. Som bäst kom AMD's kort upp i samma klass som ett 980TI i detta test. Men du har glömt att Fury är väldigt begränsad när det gäller överklocking, medan 980Ti är väldigt lämpad, och 25% är inga problem exempelvis.

ah du har rätt! MEN amd kortet kostar mindre och när du väl överklockar ett 980ti så är värmen och förbrukningen ett större problem.

Så det betyder att du behöver ganska så kraftigt kvalitets agg som klarar av att leverara strömmen(egentligen samma sak för amd för de drar mkt ström) men sen har vi den extrema värmeutvecklingen när du klockar 980ti till extrema nivåer.

Alltså sure ett 980ti är det bästa spelkortet idag men det kostar mer och ska du klocka rätt högt så behöver du bra förutsättningar.

Kan vi sluta vara biased?(no offense zcluzive)

man borde nog se helheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Lägligt att döpa sig till Sveklockarn då

Svevidbehovmanuellöverklockarn hade blivit så långt!

Skrivet av Arelion:

Det är väl relativt. Om en överklockning kan få FPSen i The Witcher 3 att gå från 53 till 60 genom att överklocka utan att ljudet blir högre faller ju alla dina argument.

Kan jag det? Jag har ingen aning, och det skulle ändå aldrig skulle falla mig in att spela Witcher 3. Det jag kan säga är att mitt Asus GTX 980 Ti Strix Gaming DCIII OC [puh!] redan ligger på gränsen till oacceptabel ljudnivå.

Skrivet av Mocka:

- Hur kan du vara så säker på det? Finns alltid spel som är tungdrivna. Ja såvida du inte spelar på en väldigt lågupplöst skärm eller bara gamla spel eller helt enkelt inte har ont av låg FPS.
- Bara kolla valfritt test i SweC där de jämför stock och överklockat. Prestandavinsten kan vara ett dussin FPS och det märks.
- Inte nödvändigtvis om man har en bra 3e parts kylare.

GTA V är nog ett av de mest tungdrivna spel jag kör för tillfället, där har jag typiskt mellan 55-85 FPS. Kör i 2560x1440 på min PG279Q och hade jag inte haft G-sync så hade det ju varit outhärdligt. Tyvärr hade det sannolikt inte gått att överklocka bort problemet, då uppåt 10% av alla frames tar längre än 16 ms att rendera.

Jag påstod inte att prestandavinsten inte går att mäta eller märks, jag invänder mot behovet för min egen del, särskilt då i förhållande till ökade mängder värme och högre ljudnivå. Jag tror att Asus DCIII ligger hyfsat till, så det är nog svårt att göra mycket mer utan att ta till mer exotiska (och mycket dyrare) kylmetoder.

Jag sitter tyvärr inte i en reaktorhall och spelar, så ljudnivån har väldigt stor betydelse för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

ah du har rätt! MEN amd kortet kostar mindre och när du väl överklockar ett 980ti så är värmen och förbrukningen ett större problem.

Så det betyder att du behöver ganska så kraftigt kvalitets agg som klarar av att leverara strömmen(egentligen samma sak för amd för de drar mkt ström) men sen har vi den extrema värmeutvecklingen när du klockar 980ti till extrema nivåer.

Alltså sure ett 980ti är det bästa spelkortet idag men det kostar mer och ska du klocka rätt högt så behöver du bra förutsättningar.

Kan vi sluta vara biased?(no offense zcluzive)

man borde nog se helheten

Vem är det som är biased här? Jag sa bara att 980Ti är bättre när man nämner vanliga omständigheter. Sen pris och värmeutveckling har väl inte med saken att göra? 980Ti > alla andra kort just nu. punkt. Dessutom behöver man inte klocka 980TI till "extrema nivåer", vanlig fabriksöverklocking slår ett fury.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vem är det som är biased här? Jag sa bara att 980Ti är bättre när man nämner vanliga omständigheter. Sen pris och värmeutveckling har väl inte med saken att göra? 980Ti > alla andra kort just nu. punkt. Dessutom behöver man inte klocka 980TI till "extrema nivåer", vanlig fabriksöverklocking slår ett fury.

Ok

Skrev jag inte att 980ti är det bästa kortet idag? Jo

Och det är klart som fan att pris och värmeutveckling har med saken att göra men ok

De flesta 980ti är fabriksöverklockade men överklockar långt över det med rätt omständigheter.

Hmm vad är rätt omständigheter???

Ett chassi med bra luftflöde, custom kylning osv..vilket kostar mycket pengar ?

Varför tog du åt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Fast nu var jämförelsen mellan standardklockade kort & stockhastighet är mycket intressant för där får du en fingervisning om vad du minst får.

Konstigt när jag sett jämförelser mellan Amd & nvidia & amd kortet varit ett oc variant & nvidia stock så har nvidia fanboyzen direkt börjat skrika om att jämför med ett amd stock eller jämför stock mot stock eller oc mot oc.. men inte här tydligen när Amd börjar visa musklerna.

Edit: Btw. kul att 390 korten börjar tuffa på bra med.

Fast det finns ju en logik i det. Vi vet att fury inte går att klocka, så i princip alla eftermarknadskort har samma klock som referenskortet. Jämför detta med 980 och 980ti, det är väl ingen kotte som köper referenskortet? Bra jobbat av AMD, det har jämnat ut sig lite, men skulle ändå säga att Fury slåss mer mot 980 och inte 980Ti.

980-korten går allt oftare för runt 5000kr eller under med eftermarknadskylare nu, och har mycket bättre tillgänglighet. Närmaste fury kortet från ASUS kostar 5500kr i billigaste butiken.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s245895542&o=produkt_pr...

Ett refrens 980 som är överklockat ligger jämt med Fury i 1440p. Ett med eftermaknadskylare är nog snäppet vassare, om det inte handlar om 4k. allt som allt skulle jag säga att dessa kort är likvärdiga, och även 390x är hack i häl om inte lika bra. Med tanke på prissättningen skulle jag nästan säga att 390x kannibaliserar Fury just nu.

Hoppas inte jag tolkas som en Nvidia fanboy nu. Jag vill bara lägga fram fakta. Att jämföra Fury mot 980Ti är bara inte realistiskt. Det är fury, 390x och 980 som i princip presterar lika, med 970 och 290x hack i häl. 5fps hit och dit i olika titlar märker man inte av sen i alla fall, och inget av korten är bra nog för 4k, upp till 1440p är håller det om man vill ha 60+ fps i de flesta spel och inte köra på low-medium.

Så är man i valet att köpa nytt nu så är alla de korten ett bra alternativ, beroende på vilka features man vill åt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intressant att det kan var så här pass många inlägg och ingen ännu bemödat sig att kolla om det finns några andra skillnader mellan de två mätpunkterna i första post förutom AMD-drivers...

De "nya" värdena är mätt på en system med 6700K, de "gamla" är från ett system med 4770K. Är inte precis någon nyhet att AMDs drivare har mer "overhead" och i DX11 blir då enkeltrådprestanda väldigt viktigt i lägen där "draw-calls" är flaskhals.

6700K har ungefär 15-20% högre prestanda jämfört med 4770K när båda är i stock-clock (en liten jämförelse finns här).

Så är nog svårt att tillskriva förbättringen till drivers, i alla fall enbart.

Det är generellt dumt att jämföra grafer från två olika siter, vilket blivit mer och mer vanlig här på swec när folk ifrågasätter swecs resutat. Ofta länkar de in bilder på grafer rakt av utan källa, utan att kolla upp testrigg osv, det är inte jämförbart i någon mening.
Det enda som är jämförbart är tester från samma mjuvaror, samma rigg vid samma tidpunkt. Inte ens swecs test är jämförbara när det gått för lång tid emellan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

GTA V är nog ett av de mest tungdrivna spel jag kör för tillfället, där har jag typiskt mellan 55-85 FPS. Kör i 2560x1440 på min PG279Q och hade jag inte haft G-sync så hade det ju varit outhärdligt. Tyvärr hade det sannolikt inte gått att överklocka bort problemet, då uppåt 10% av alla frames tar längre än 16 ms att rendera.

Jag påstod inte att prestandavinsten inte går att mäta eller märks, jag invänder mot behovet för min egen del, särskilt då i förhållande till ökade mängder värme och högre ljudnivå. Jag tror att Asus DCIII ligger hyfsat till, så det är nog svårt att göra mycket mer utan att ta till mer exotiska (och mycket dyrare) kylmetoder.

Jag sitter tyvärr inte i en reaktorhall och spelar, så ljudnivån har väldigt stor betydelse för mig.

Vad kör du för kort nu?

Och hur stora krav på tyst dator har du? Tänkte på val av chassi, CPU kylare, chassifläktar osv? (mest för eget intresse då jag själv funderar på något lite tystare)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

hehe som att det ens går att köpa ett referens 980TI

Det är ju klart snyggast, men lär bli svårt att köpa ett andra när det blir dags tyvärr.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF