Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Verkar så, noterade att du har ett HD5870, det är kapabelt till DX11 men inte DX12.
Egentligen har du DX12 som är ett samlingsnamn för allt, men din grafik stödjer bara DD11 som är 3D grafiken.
Nu visar DXDiag ofta fel så man kan inte lite helt på det.

Ah ok visste inte att DXDIAG kan visa fel men då är det som jag misstänkte, att DXDIAG går på vad som GFX klarar av och visar den DX versionen.

Då borde det bli skillnad med ett nyare GFX som tex ett GTX 980Ti.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem

Efter att ha uppdaterat till 1511fick jag ställa tillbaka en del inställningar som att Windows ska få stänga ner mitt WiFi för att spara ström.
Men en lite irriterande sak dock är att efter uppgradering kan jag inte tillfälligt stänga av det trådlösa med datorns hårdvaruswitch längre. Visst, jag har bara Windows 10 på min testmaskin än så länge som är en gammal Thinkpad x60s. Men innan uppgraderingen till 1511 har jag aldrig haft något problem att använda datorn hårdvaruswitch för att stänga av och sätta på igen. Nu kan jag bara stänga av. Försöker jag sätta på igen så verkar Lenovos program tycka det är igång, men Windows vägrar tills jag startar om.

Permalänk
Medlem

hur är det mer eyefinity stödet? kan jag uppgradera igen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Verkar som att SteamOS presterar mellan 21 och 58 procent färre fps än Windows 10.

http://arstechnica.com/gaming/2015/11/ars-benchmarks-show-sig...

Ta en titt på #15803037

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Har läst lite om Windows 10 Enterprise LTSB och det verkar vara den enda riktiga vettiga versionen av 10.

Inget som har med XBOX, OneDrive, Cortana, Edge, Store eller appar att göra överhuvudtaget plus att den här versionen fungerar ungefär som tidigare versioner av Windows gällande uppdateringar.

Varför inte sälja den till privatpersoner istället så kanske 10 kunde fått ett bättre rykte om sig och varit en värdig ersättare av Windows 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Har läst lite om Windows 10 Enterprise LTSB och det verkar vara den enda riktiga vettiga versionen av 10.

Inget som har med XBOX, OneDrive, Cortana, Edge, Store eller appar att göra överhuvudtaget plus att den här versionen fungerar ungefär som tidigare versioner av Windows gällande uppdateringar.

Varför inte sälja den till privatpersoner istället så kanske 10 kunde fått ett bättre rykte om sig och varit en värdig ersättare av Windows 7.

Det är en version som är designat för system som håller människor vid liv. Typ interna system i sjukhus och flygplan m.m.

I dagsläget skickas nya versioner av Windows 10 ut så här:

Canary ring:
Microsofts interna utvecklare som får nya byggen av Windows 10 varje dag. Består av några hundra människor gissar jag. Skickas sen vidare till >>
Operating Systems Group:
Microsofts Windows-grupp testar nya byggen en gång per vecka (ungefär 2000 människor). Skickas sen vidare till >>
Microsoft:
Alla anställda på företaget ~120 000 människor testar. Skickas sen vidare till >>
Windows Insiders Fast:
Testas och skickas sen vidare till >>
Windows Insiders Slow:
Fast och slow består tillsammans av ungefär 7 miljoner testare globalt. Skickas sen vidare till >>
Windows 10 RTM build (Current Branch):
Består i dagsläget av 130+ miljoner personer. Skickas sen vidare till >>
Windows 10 Pro/Enterprise (Current Branch for Business):
Består i dagsläget av 12+ miljoner användare. Skickas sen vidare till >>
Windows 10 Enterprise (Long Term Servicing Branch):
Endast företag med Software Assurance avtal kan få tag på denna version som är specialgjort för produktionskritiska applikationer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

@strejf

Spelar ingen roll, hade gladeligen betalat för en sådan version bara för att slippa allt tjafs och krafs som finns i vanliga versionerna som jag ändå aldrig har nytta av.

För mig låter det som att Windows 10 Enterprise LTSB är som en gudomlig Lite utgåva av Windows 10 som vi vanliga dödliga aldrig kommer att få se skymten av utan det kommer bara bli ännu mera tjafs och krafs inkluderat i framtida Windows versioner.

Nä tacka vet jag Windows 7, det precis som Windows 10 Enterprise LTSB har inget som har med XBOX, OneDrive, Cortana, Edge, Store eller appar att göra överhuvudtaget utan ett rent stabilt desktop OS.

Permalänk

mehh!! va fan! tillbaka till wind 8,1?@hyperbol:

Permalänk
Avstängd

Och diskussionerna om Windows insamling av data fortsätter. Här en fd Windows utvecklare

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Och diskussionerna om Windows insamling av data fortsätter. Här en fd Windows utvecklare

https://youtu.be/u1kGMCfb2xw

Han fick sparken av Microsoft för att han var för kass och nu hämnas han. Inte direkt värd att lyssna på

Men det var intressant att höra att flera olika "anti-spion-program" för Windows 10 innehåller spionprogram. Till exempel DoNotSpy10 som jag har sett flera här på Sweclockers referera till.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

@strejf: Själv har jag en disk på datorn med användarkonto och en disk med lokalt konto.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Fick precis en ny uppdatering: "Cumulative Update for Windows 10 Version 1511 for x64-based Systems (KB3120677)" som jag installerade nyss. Undra vad den gör för skumt. I alla fall verkar ISO:n man laddar ner på Tech Bench vara med 1511 nu igen, och gissningsvis gäller samma sak med Media Creation Tool.

Permalänk
Medlem

Nu åkte iaf Chrome in igen, gav Edge 500 chanser sen jag installerade win10 i somras. men när webbläsaren fan inte ens kan behålla flikar så får det vara. tappade alla flikar var och varannan dag sen th2 uppdateringen. det tråkiga nu är ju att nu har man en fungerande webbläsare så nu lär man inte ge Edge en chans igen

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andropen:

Fick precis en ny uppdatering: "Cumulative Update for Windows 10 Version 1511 for x64-based Systems (KB3120677)" som jag installerade nyss. Undra vad den gör för skumt. I alla fall verkar ISO:n man laddar ner på Tech Bench vara med 1511 nu igen, och gissningsvis gäller samma sak med Media Creation Tool.

Japp. De har nu fixat en bugg som återställde vissa sekretessinställningar per default. Media Creation Tool installerar därför nu återigen version 1511.

"Recently we learned of an issue that could have impacted an extremely small number of people who had already installed Windows 10 and applied the November update. Once these customers installed the November update, a few of their settings preferences may have inadvertently not been retained. For these customers, we will restore their settings over the coming days and we apologize for the inconvenience. We worked to resolve the issue as quickly as possible - it will not impact future installs of the November update, which is available today."

The bug in question related to the following four settings, which, if turned off by the user, were set to their default 'on' setting after applying the update:

Let apps use my advertising ID
Turn on SmartScreen Filter for web content
Let apps run in the background
Sync with devices

http://www.neowin.net/news/microsoft-restores-windows-10-nove...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Det var lite svårt att gå ifrån Win7. Vilket tog en tid att vänja sig, men jag gillar verkligen win10 och ångrar inget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Han fick sparken av Microsoft för att han var för kass och nu hämnas han. Inte direkt värd att lyssna på

Men det var intressant att höra att flera olika "anti-spion-program" för Windows 10 innehåller spionprogram. Till exempel DoNotSpy10 som jag har sett flera här på Sweclockers referera till.

har du en officiell källa kring han fick sparken för han var kass, eller går du på rykten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bumbi85:

har du en officiell källa kring han fick sparken för han var kass, eller går du på rykten?

Det räcker med att titta på hans videos för att föstå att han är ganska okunnig.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det räcker med att titta på hans videos för att föstå att han är ganska okunnig.

Ok, har bara sett ett par av hans videos. Sedan är jag inte kunnig för fem öre vad gäller utveckling.

Permalänk
Medlem

Just exakt nu, klockan 09:59 onsdag den 25/11 mitt i kompilerandet av chromium till android (virtuell linux) ploppade ett meddelande upp som låter mig veta att jag kan nu uppgradera gratis till Windows 10. Snacka om att få känna sig som en prioriterad användare. Bara typ 3 månader efter alla andra ;). Jag vet att det går fint att uppgradera på andra vis, jag har bara låtit bli, 10:an känns inte dunder ännu. Antar att det var mitt Soundblaster-kort som inte var med på deras lista över godkänd hårdvara .. men ändå!

*gnälla, klaga, sura osv*

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldric T:

Just exakt nu, klockan 09:59 onsdag den 25/11 mitt i kompilerandet av chromium till android (virtuell linux) ploppade ett meddelande upp som låter mig veta att jag kan nu uppgradera gratis till Windows 10. Snacka om att få känna sig som en prioriterad användare. Bara typ 3 månader efter alla andra ;). Jag vet att det går fint att uppgradera på andra vis, jag har bara låtit bli, 10:an känns inte dunder ännu. Antar att det var mitt Soundblaster-kort som inte var med på deras lista över godkänd hårdvara .. men ändå!

*gnälla, klaga, sura osv*

Nu är ett mycket bra läge att uppdatera, Microsoft har för två veckor sen släppt en stor uppdatering som löser de mesta av barnsjukdomarna. Dessutom har du alltid möjligheten att backa tillbaka till föregående OS om du vill. Hur gör du?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu är ett mycket bra läge att uppdatera, Microsoft har för två veckor sen släppt en stor uppdatering som löser de mesta av barnsjukdomarna. Dessutom har du alltid möjligheten att backa tillbaka till föregående OS om du vill. Hur gör du?

Jag gör väl det alla SweC:are med självrespekt skulle göra, pluggar i en ssd till, klonar systemdisken, tar ur kopian och kör sedan installationen. What else?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldric T:

Jag gör väl det alla SweC:are med självrespekt skulle göra, pluggar i en ssd till, klonar systemdisken, tar ur kopian och kör sedan installationen. What else?

En bra idé men det blir backup på backup eftersom att installationen själv skapar en kopia på hela det gamla OS'et.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

En bra idé men det blir backup på backup eftersom att installationen själv skapar en kopia på hela det gamla OS'et.

Jag vet det. Jag vet också att ett helt OS som någon fipplat med i 2 år inte alltid är exakt som Microsoft förväntar sig att det ska vara, och jag har inte någon speciellt stor tilltro till att deras backup-lösning är 100% "skapa en iso och packa undan den". Jag är helt enkelt extremt o-sugen på att göra en ren installation om något inte skulle fungera.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aldric T:

Jag vet det. Jag vet också att ett helt OS som någon fipplat med i 2 år inte alltid är exakt som Microsoft förväntar sig att det ska vara, och jag har inte någon speciellt stor tilltro till att deras backup-lösning är 100% "skapa en iso och packa undan den". Jag är helt enkelt extremt o-sugen på att göra en ren installation om något inte skulle fungera.

Jag tycker att du gör helt rätt i att köra på en separat disk. Men jag är rätt säker på att deras backup-lösning är 100% med tanke på hur många som har uppgraderat och återställt utan att i alla fall jag har hört några problem med det.

Lite mer djupgående information om hur uppgraderingsprocessen går till finns att beskåda här:
https://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK3307

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att du gör helt rätt i att köra på en separat disk. Men jag är rätt säker på att deras backup-lösning är 100% med tanke på hur många som har uppgraderat och återställt utan att i alla fall jag har hört några problem med det.

Lite mer djupgående information om hur uppgraderingsprocessen går till finns att beskåda här:
https://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK3307

Tänkte testa att ominstallera datorn med den inbyggda funktionen...

Men tyvärr så fungerade det inte alls. Slutade med att jag fick starta en ren installation från USB istället.

Nu är ju inte detta samma som att återställa till föregående OS om man har uppgraderat. Men på grund av att den vanliga ominstallationen inte ville fungera så litar jag inte på den andra heller.

Använder mig själv inte av backuper på hela systemet, utan bara bildfiler och dokument.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Tänkte testa att ominstallera datorn med den inbyggda funktionen...

http://i.imgur.com/5yMiRoR.png

Men tyvärr så fungerade det inte alls. Slutade med att jag fick starta en ren installation från USB istället.

Nu är ju inte detta samma som att återställa till föregående OS om man har uppgraderat. Men på grund av att den vanliga ominstallationen inte ville fungera så litar jag inte på den andra heller.

Använder mig själv inte av backuper på hela systemet, utan bara bildfiler och dokument.

Fungerar det nu då efter att du gjort en ren installation från USB? Fick du något felmeddelande när du försökte tidigare?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att du gör helt rätt i att köra på en separat disk. Men jag är rätt säker på att deras backup-lösning är 100% med tanke på hur många som har uppgraderat och återställt utan att i alla fall jag har hört några problem med det.

Lite mer djupgående information om hur uppgraderingsprocessen går till finns att beskåda här:
https://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK3307

Jodå, det är säkert 99,2% ratio på lyckade/floppade tillbakarullningar, men jag fyller 40 om ett par veckor och då börjar man inse att man är dödlig ;). Jag har disken, kunskapen och tiden så, ingen idé att ge sig själv huvudvärk i onödan :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu är ett mycket bra läge att uppdatera, Microsoft har för två veckor sen släppt en stor uppdatering som löser de mesta av barnsjukdomarna. Dessutom har du alltid möjligheten att backa tillbaka till föregående OS om du vill. Hur gör du?

min Edge ballade ur totalt, och det finns fler med dom rapporterna, för mig fungerade Win10 bättre innan

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag tycker att du gör helt rätt i att köra på en separat disk. Men jag är rätt säker på att deras backup-lösning är 100% med tanke på hur många som har uppgraderat och återställt utan att i alla fall jag har hört några problem med det.

Lite mer djupgående information om hur uppgraderingsprocessen går till finns att beskåda här:
https://channel9.msdn.com/Events/Ignite/2015/BRK3307

Ingen garanti, inte ens deras inbyggda reset fungerade som förväntat. Utan os:et blev korrupt (tog 2 dagar, sen var det trasigt igen) och efter yttligare försök till reset blev oset helt trasigt (blåskärmar konstant, gick inte ens laga os:et).

Det jag tycker är riktigt fel med win 8 och framåt är att F8 inte fungerar (måste ju göra en inställning i os:et eller Windows iso fil). Rätt bökigt system, hur ska man annars lyckas laga ett system om man inte ens kommer in i felsäkert läge/reparera filsystem?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Ingen garanti, inte ens deras inbyggda reset fungerade som förväntat. Utan os:et blev korrupt (tog 2 dagar, sen var det trasigt igen) och efter yttligare försök till reset blev oset helt trasigt (blåskärmar konstant, gick inte ens laga os:et).

Det jag tycker är riktigt fel med win 8 och framåt är att F8 inte fungerar (måste ju göra en inställning i os:et eller Windows iso fil). Rätt bökigt system, hur ska man annars lyckas laga ett system om man inte ens kommer in i felsäkert läge/reparera filsystem?

Håller med dig till fullo, varför ändra på en sådan här sak och ta bort F8 vid boot för att komma åt Safe Mode?
Vissa saker begriper jag mig inte på varför Microsoft pillar på.

If it ain't broken don't fix it.