Bredbandsbolaget frias i piratdom – behöver inte blockera The Pirate Bay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Det är litegrann det här resonemanget som ligger bakom fällandet av TPB och varför det blir friande dom här (som jag tippar). TPB blir fällda nämligen för att de tillhandahåller infrastruktur som underlättar upphovsrättsbrott, och infrastrukturen de tillhandahåller används dessutom till största del för just upphovsrättsbrott (enligt vad domstolen kom fram till i alla fall). Det gör att TPB blir fällda.
För Bredbandsbolaget däremot är det tvärtom, de tillhandahåller infrastruktur, som visserligen används för upphovsrättsbrott, men vars primära syfte och användning till största del INTE har med upphovsrättsbrott att göra. På precis samma sätt som Vägverket och vägarna, eller Posten osv, så är de alltså inte skyldiga till medhjälp till upphovsrättsbrott.

Vad jag tänker är att upphovsrättslobbyn fick lite hybris efter de vunnit mot TPB, och utan att faktiskt kolla igenom motiveringen till att Hovrätten fällt TPB, bara trummade på och trodde de skulle kunna tvinga på allt och alla deras vilja.

Om svenskt rättsväsende kan komma fram till att nästan allt som innehåller någon form av lagringsmedia kan anses vara särskilt ägnade för privatkopiering, så kan de säkert också komma fram till att Bredbandsbolagets primära syfte är upphovsbrott... Vänta bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Vet att frågan inte var riktat till mig men jag kan svara hur jag är där

Jag piratar filmer och serier om de inte finns på streamingtjänsterna
Jag betalar för netflix och HBO
Går på bio väldigt ofta (guldmedlem på sf)
Jag laddar ner det för att det inte finns något annat enkelt sätt att få tag på det. Nej jag tänker inte köpa film och serieboxar, detta är inte 90 talet

Jag sluta helt med att pirata spel och musik sen spotify och steam kom för det fanns ingen mening längre eftersom steam och spotify är mycket bättre tjänster för det.

Så de enda felet här är på filmbranchens sida som vägrar ge ut sitt material till lagliga tjänster. Då får folk hitta andra sätt att få tag på det

Nej, det är ditt fel att du är villig att bryta mot de lagar och regler som finns också. Jag förstår inte att folk inte kan ta sitt ansvar och se att de gör fel också, bara för att allt omkring dem inte är perfekt.

Det är inte upp till någon annan att bestämma hur ett företag distribuerar sina produkter. Gillar man inte det så är det rätta att helt enkelt inte konsumera de produkterna. Som kund har man rätt att inte köpa något, men man har inte rätt att nyttja något gratis bara för att man inte vill betala eller för att man ogillar distributionen. Tar man ett illegalt alternativ så får man vara lite vuxen kring det och erkänna att man själv gör fel också. Jag har självklart piratkopierat själv och inte tänker jag skylla ifrån mig för det.

Permalänk

ett tips till film industrin är att skapa ett eget "netflix", problemet med netflix och spotify är som vanligt bara för att man som konsument man betalar för matrialet så betyder det inte att pengarna hamnar i rätt fickor, majorititen går till netflix, och i spotifys fall ska både spotify och skivbolagen få sin del av kakan varav artisten inte får något över. Det är naivt att tro bara för man konsument "betalar" och gör rätt för sig så går pengarna till rätt ficka.

Och jag hävdar fortfarande till boycott av streaming tjänsterna dom har förstört mkt, t.e.x så ska vi inte acceptera att dom sönderkomprimerar matrialet dessvärre vänjer sig folk med detta.

Enligt mig behövs det en ny standard som anger upplösning samt bitrate fast i sin egen enhet.
Bara då får man en uppskattning om den faktiska kvaliten.

Hur som helst sverige är ett litet land om vi som nation snyltar gratis kultur från usa så tycker jag inte det är mer än rätt med tanke på hur dom snyltar på hela världen, USA lever som om dom vore ensamt på planeten, dom roffar åt sig allt, Din ska konsumera 10 gånger mer än alla andra länder samtidigt som vi ska producera till dom för slavlöner, bara andra ska bry sig om grön politik medans dom spottar ut 10 gånger mer koldioxid per person i sverige t.e.x
Jag tycker nog vi i sverige som litet land med gott samvete kan vara pirater.

Läs på lite hur amerikanska stor filmer och tv serier finansieras så kanske ni förstår... att det är krokoldil tårar från deras sida dom har fixat finansieringen redan efter dom skickat runt manuset till olika investerare..

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

Nej, det är ditt fel att du är villig att bryta mot de lagar och regler som finns också. Jag förstår inte att folk inte kan ta sitt ansvar och se att de gör fel också, bara för att allt omkring dem inte är perfekt.

Det är inte upp till någon annan att bestämma hur ett företag distribuerar sina produkter. Gillar man inte det så är det rätta att helt enkelt inte konsumera de produkterna. Som kund har man rätt att inte köpa något, men man har inte rätt att nyttja något gratis bara för att man inte vill betala eller för att man ogillar distributionen. Tar man ett illegalt alternativ så får man vara lite vuxen kring det och erkänna att man själv gör fel också. Jag har självklart piratkopierat själv och inte tänker jag skylla ifrån mig för det.

Ytterligare en Netflixare med gott samvete antar jag ?
Fast att pengarna hamnar i fel fickor det är skitsamma bara man betalar TILL NÅGON
så är det "ok". Då man ju lika gärna betala till en pirat eller vem fan som helst om man inte bryr sig om vart pengarna hamnar.

Jag undrar om du skulle varit lika "vuxen" om det inte vore för netflix ?

Nu är det så att inte alla nöjjer sig med netflix.. och deras utbud... det finns för tog för lite utbud.
För mig är https://karagarga.in/ enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, det är ditt fel att du är villig att bryta mot de lagar och regler som finns också. Jag förstår inte att folk inte kan ta sitt ansvar och se att de gör fel också, bara för att allt omkring dem inte är perfekt.

Det är inte upp till någon annan att bestämma hur ett företag distribuerar sina produkter. Gillar man inte det så är det rätta att helt enkelt inte konsumera de produkterna. Som kund har man rätt att inte köpa något, men man har inte rätt att nyttja något gratis bara för att man inte vill betala eller för att man ogillar distributionen. Tar man ett illegalt alternativ så får man vara lite vuxen kring det och erkänna att man själv gör fel också. Jag har självklart piratkopierat själv och inte tänker jag skylla ifrån mig för det.

Jag tycker inte att jag gör något fel och fortsätter göra som jag gör med gott samvete. De kan anpassa sig till dagens värld eller sluta skapa filmer/serier om det gör dom så fattiga. Måste vara jobbigt för dom att inte kunna ha 5 herrgårdar istället för 4. Tycker väldigt synd om dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

ett tips till film industrin är att skapa ett eget "netflix", problemet med netflix och spotify är som vanligt bara för att man som konsument man betalar för matrialet så betyder det inte att pengarna hamnar i rätt fickor, majorititen går till netflix, och i spotifys fall ska både spotify och skivbolagen få sin del av kakan varav artisten inte får något över. Det är naivt att tro bara för man konsument "betalar" och gör rätt för sig så går pengarna till rätt ficka.

Och jag hävdar fortfarande till boycott av streaming tjänsterna dom har förstört mkt, t.e.x så ska vi inte acceptera att dom sönderkomprimerar matrialet dessvärre vänjer sig folk med detta.

Enligt mig behövs det en ny standard som anger upplösning samt bitrate fast i sin egen enhet.
Bara då får man en uppskattning om den faktiska kvaliten.

Hur som helst sverige är ett litet land om vi som nation snyltar gratis kultur från usa så tycker jag inte det är mer än rätt med tanke på hur dom snyltar på hela världen, USA lever som om dom vore ensamt på planeten, dom roffar åt sig allt, Din ska konsumera 10 gånger mer än alla andra länder samtidigt som vi ska producera till dom för slavlöner, bara andra ska bry sig om grön politik medans dom spottar ut 10 gånger mer koldioxid per person i sverige t.e.x
Jag tycker nog vi i sverige som litet land med gott samvete kan vara pirater.

Läs på lite hur amerikanska stor filmer och tv serier finansieras så kanske ni förstår... att det är krokoldil tårar från deras sida dom har fixat finansieringen redan efter dom skickat runt manuset till olika investerare..

Så din logik är att bara för att USA inte håller sig till din moral så får du bryta mot svenska lagar? Vi behöver gemensamma lagar för att hålla igång ett samhälle. Och vad är det där med att vi ska producera saker till slavlöner, och grön politik som de struntar i? Du blandar ihop väldigt många olika saker. Miljöpolitik och snyltande av kultur är rätt skilda saker.

För att lyfta en tidigare fråga från en annan forumsmedlem som du inte besvarat: Betalar du själv något? Du säger att du inte använder Netflix/Spotify för att pengarna inte kommer till rätt folk, så betalar du (enligt dig) rätt folk på något annat sätt?

Skrivet av Immersion:

Mycket glädjande nyheter pirate Bay är Sveriges stolthet så vore ju synd att behöva blockera det i sitt eget hemland.

Skönt att se att Sveriges inte låter sig påverkas av vad andra länder gör så som Danmark.

Trots strömnings tjänster så är fortfarande det bästa och enda alternativet för de som bryr sig om ljud och video kvalité.

För. Ljud är. Det fortfarande ej bra codecs sol använder ogg som Spotify användar är ett skit format men dom använder det då det är öppet och gratis.

När det gäller video så lurar de kunder med låga bit rates.

Torrent är fortfarande för eliten för dom som vill ha det bästa.

Många hävdar att det är så användarvänligt med Netflix bla bla har du bra private trackers och uppkoppling kan du ladda hem det mesta på noll tid har du ett media center med tex kodi kan du lätt få liknande upplevelse som Netflix fast med ditt lokala torrent bibliotek. Även chrome cast funkar bra.

Tror torrent börjar bli mer populärt igen orsaken till det är att generellt har internet blivit snabbare folk har snabbare uppkopplingar även utanför Sverige så går snabbare att tanka. På bra trackers maxar du alltid din lina även om du har 1 gigabit lina det är mer vad man kan säga med Netflix med mera där det snålas med bandbredd så dom kan håva in mer pengar uträknad snålhet

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Netflix är generellt mer användarvänligt än torrents (bortsett från viss brist på innehåll). Om man har allt uppsatt för att kopiera en film från någon annan så är det såklart enklare. Detsamma kan sägas med Naptser under sin storhetstid, eller att råna någon på pengar. Att göra rätt för sig är ofta mer kostsamt för individen, men gynnar sammhället och därmed även en själv i långa loppet.

Netflix snålar med bandbredd därför att bandbredd och infrastruktur kostar. Jag har däremot inte haft några problem med att deras bandbreddbegränsningar påverkar mig negativt. Snarare påverkar det mig positivt då andras Netflixande inte tar upp nätverkets delade bandbredd.

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Så din logik är att bara för att USA inte håller sig till din moral så får du bryta mot svenska lagar? Vi behöver gemensamma lagar för att hålla igång ett samhälle. Och vad är det där med att vi ska producera saker till slavlöner, och grön politik som de struntar i? Du blandar ihop väldigt många olika saker. Miljöpolitik och snyltande av kultur är rätt skilda saker.

För att lyfta en tidigare fråga från en annan forumsmedlem som du inte besvarat: Betalar du själv något? Du säger att du inte använder Netflix/Spotify för att pengarna inte kommer till rätt folk, så betalar du (enligt dig) rätt folk på något annat sätt?

Ja, Netflix är generellt mer användarvänligt än torrents (bortsett från viss brist på innehåll). Om man har allt uppsatt för att kopiera en film från någon annan så är det såklart enklare. Detsamma kan sägas med Naptser under sin storhetstid, eller att råna någon på pengar. Att göra rätt för sig är ofta mer kostsamt för individen, men gynnar sammhället och därmed även en själv i långa loppet.

Netflix snålar med bandbredd därför att bandbredd och infrastruktur kostar. Jag har däremot inte haft några problem med att deras bandbreddbegränsningar påverkar mig negativt. Snarare påverkar det mig positivt då andras Netflixande inte tar upp nätverkets delade bandbredd.

Dom svenska lagarna när det gäller detta är inte formade av svenska folket uppenbarligen då de flesta fildelar.
Det är formade av lobby intressen...

Att släppa kulturen fri berikar våra liv, och tror det är en viktig del varför vi i sverige är so innoativa då vi blir inspiererade av alla kultur vi får ta del av. Hollywood vill begränsa kulturen detta är negativt för utvecklingen speciellt om en film ska kosta 200 kr då kommer man inte kunna ha råd att se många filmer under sin livstid.

Det handlar om att hitta modeller där pengarna hamnar i rätt fickor till att börja med, netflix och spotify är en väldigt dyr mellanhand där pengarna inte kommer fram till skaparna...
Annars är tanken god...

Spotify gillar jag inte, det begränsar kulturen, då utbudet är begränsat framförallt för musik som släpptes innan spotify blev populärt.
Släpps musik idag är det vanligt att musik släpps via digitala kanaler. Men det finns också mkt underground musik och labels som boycottar spotify helt.

Programmet soulseek är fortfarande det programmet som begränsar kulturen minst, här finns all världens musik.
Precis som det gjorde på Napster en gång i tiden.

Jag ser det som en fara att spotify begränsar kulturutbudet det har många effekter och det påverkar våra kulturella utveckling när vi blir så begränsade.. Min favorit skivor finns oftast inte på spotify. Och det kommer alltid vara så för att det finns för många skivbolag och det är helt enkelt för många skivbolag som inte har något intresse av att sälja sin musik på spotify till underpriser.

Permalänk
Medlem

En tingsrättsdom betyder dock inte så mycket normalt sett, får se vad hovrätten säger sen däremot, det blir mer relevant och det lär nog gå upp i HD också i slutändan då det är ett såpass viktigt prejudicerande mål i grund och botten.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Skrivet av Shike:

En tingsrättsdom betyder dock inte så mycket normalt sett, får se vad hovrätten säger sen däremot, det blir mer relevant och det lär nog gå upp i HD också i slutändan då det är ett såpass viktigt prejudicerande mål i grund och botten.

Det hänger nog mkt på media också och hurvida svenska folket håller käft eller inte..
Om svenska folket gör sin röst hörd dvs att vi vill inte ha någon censur här i sverige
så är chansen större att dom viker sig...

Dom vet att Piratebay ligger väldigt varmt hos mång hjärtan hos oss svenskar.

Hur som helst i grund och botten handlar inte detta om the piratebay, då det kan få förödande konsekvenser
om man inför censur av det slaget. För upphovsrättindustrin samt and intresenter har en väldigt lång lista på siter som står på kö sedan för att blockeras... risken för ändamålsglidning är stor..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Dom svenska lagarna när det gäller detta är inte formade av svenska folket uppenbarligen då de flesta fildelar.
Det är formade av lobby intressen...

Att man piratar film betyder inte nödvändigtvis att man vill gå så långt att tillåta fri fildelning.

Skrivet av Immersion:

Att släppa kulturen fri berikar våra liv, och tror det är en viktig del varför vi i sverige är so innoativa då vi blir inspiererade av alla kultur vi får ta del av. Hollywood vill begränsa kulturen detta är negativt för utvecklingen speciellt om en film ska kosta 200 kr då kommer man inte kunna ha råd att se många filmer under sin livstid.

Det handlar om att hitta modeller där pengarna hamnar i rätt fickor till att börja med, netflix och spotify är en väldigt dyr mellanhand där pengarna inte kommer fram till skaparna...
Annars är tanken god...

Spotify gillar jag inte, det begränsar kulturen, då utbudet är begränsat framförallt för musik som släpptes innan spotify blev populärt.
Släpps musik idag är det vanligt att musik släpps via digitala kanaler. Men det finns också mkt underground musik och labels som boycottar spotify helt.

Programmet soulseek är fortfarande det programmet som begränsar kulturen minst, här finns all världens musik.
Precis som det gjorde på Napster en gång i tiden.

Jag ser det som en fara att spotify begränsar kulturutbudet det har många effekter och det påverkar våra kulturella utveckling när vi blir så begränsade.. Min favorit skivor finns oftast inte på spotify. Och det kommer alltid vara så för att det finns för många skivbolag och det är helt enkelt för många skivbolag som inte har något intresse av att sälja sin musik på spotify till underpriser.

Soulseek har jag inte hört talas om förut. Det är ett p2p-program för att dela musik på om jag har förstått det rätt. Jag förstår inte hur fri fildelning (i brist på bättre termer) har något med begränsande av kultur att göra. Pirate Bay begränsar inte heller kultur. Inga pengar går till skaparna av musiken via fri fildelning (som Soulseek, Pirate Bay, och andra p2p-nätverk har gemensamt).

Jag får det inte att gå ihop. Du är väldigt angelägen om att bara skaparna ska få betalat. På vilket sätt betalar du skaparna av musiken som du lyssnar på? Jag kan såklart ha missat det, men alla dina poster hittills har handlat om att fri fildelning är bra och alla betalalternativ är dåliga.

Spotify begränsar inte kulturen precis på samma sätt som att Ica inte begränsar vad du får äta. De stoppar dig verkligen inte från att få tag på musik på annat sätt. Har inte Spotify den musik du gillar, hitta ett annat sätt att få tag på den musik du gillar. Att inte ha all världens musik är inte att begränsa kultur.

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Att man piratar film betyder inte nödvändigtvis att man vill gå så långt att tillåta fri fildelning.

Soulseek har jag inte hört talas om förut. Det är ett p2p-program för att dela musik på om jag har förstått det rätt. Jag förstår inte hur fri fildelning (i brist på bättre termer) har något med begränsande av kultur att göra. Pirate Bay begränsar inte heller kultur. Inga pengar går till skaparna av musiken via fri fildelning (som Soulseek, Pirate Bay, och andra p2p-nätverk har gemensamt).

Jag får det inte att gå ihop. Du är väldigt angelägen om att bara skaparna ska få betalat. På vilket sätt betalar du skaparna av musiken som du lyssnar på? Jag kan såklart ha missat det, men alla dina poster hittills har handlat om att fri fildelning är bra och alla betalalternativ är dåliga.

Spotify begränsar inte kulturen precis på samma sätt som att Ica inte begränsar vad du får äta. De stoppar dig verkligen inte från att få tag på musik på annat sätt. Har inte Spotify den musik du gillar, hitta ett annat sätt att få tag på den musik du gillar. Att inte ha all världens musik är inte att begränsa kultur.

Jag menar dom lagliga tjänsterna begränsar kulturen då det har begränsat utbud, jämför och sök på soulseek, där hittar du alla världens musik både populär och icke populär och demos och allt. Jag menar att det är en fara att som många unga gör idag användar enbart spotify för att ta del av kultur då går dom verkligen miste om mycket.

Det finns ingen bra tjänst idag där pengarna hamnar i rätt fickor, indsturin måste komma med en lösning på detta själva. De måste bygga en infrastruktur och en tjänst som inte är vinstdrivande.
Det ska inte behöva vara så att varje strömnings tjänst som är mellanhanden mellan artist och skivbolag ska ta ut en stor summa pengar. De borde lika i skivbolagen och industrins intressen att samarbeta och skapa en plattform som inte är vinstdrivande som alla kan använda sig av. Man kan använda samma modell som netflix samma pris och månadskostnad osv..
Vill man ha icke komprimerat bluray matrial kan man få betala lite extra.
Vill man ha fulrippar så får man nöja sig med för runt 80 kr per månad.

Jag menar att det är korkat av musik och film industrin att förlita sig på vinstdrivande aktörer som tar en stor del av deras kaka..
Vem fan bryr sig igentligen om spotify dom är bara ett varumärke varaför ska vi lägga pengar i deras fickor ? är bätre om dom skapade en liknande tjänst där pengarna gick direkt till bolag och artist dvs en mellanhand mindre..och skulle dom faktiskt kunna tjäna pengar på strömning ? även artister skulle få pengar. Artister skulle för en viss avgift få nyttja platformen för att släppa sin musik och då ta del av alla intänker utan mellanhand, då skulle till och med den "mindre" aristen få ihop några tusen varje månad till hyra och mat kanske. ( https://youtu.be/hm_ZUzkXV3I?t=11m3s han beskriver det bra)

Men faktum är att dom inte vill lösa problemen som det verkar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Staten får väl införa någon form av blockeringsregister där vissa olagliga eller olämpliga sidor inte ska kunna gå att nå via svenska internetoperatörer, om en operatör därefter inte ser till att installera filtret då kan man nog prata om att en operatör är medhjälpare till brott.

Tobaksaffärer får tex inte sälja narkotika eller sprit för det finns det lag på... Samt det finns åldersgränser på bio eller krogar för alkohol... Det går att införa regler för internetleverantörer med vad man får och inte får göra.

Sverige har väl redan det här filtret på plats för barnporr?

Permalänk
Medlem

Wow, helt otroligt. Svensk domstol har kommit fram till något logiskt och rationellt!! Hoppas bara att det håller i sig hela vägen till HD.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Nu är jag hemma, så ska försöka förklara lite hur jag resonerar gällande den här domen, och varför jag tror det blir samma utslag i HovR som i Tingsrätten.
Kan också nämna att jag inte tror det blir prövningstillstånd i HD för övrigt, kan till och med bli så att även HovR nekar PT.

Skrivet av Gropenator:

Om svenskt rättsväsende kan komma fram till att nästan allt som innehåller någon form av lagringsmedia kan anses vara särskilt ägnade för privatkopiering, så kan de säkert också komma fram till att Bredbandsbolagets primära syfte är upphovsbrott... Vänta bara.

Skillnaden är att domarna rörande lagringsmedia och privatkopiering baserar sig på branschpraxis snarare än lagstiftning. Copyswede fick tidigt branschen att gå med på kopieringsavgift för media som innehöll hårddiskar, som inspelningsbara tv-boxar osv, vilket gjorde att utrustning med hårddiskar kom att omfattas av branschpraxis. Det var sedan vad Copyswede hänvisade till och fick igenom.
Här finns ingen branschpraxis förutom att inte blockera siter, så här försöker upphovsrättssidan (vad jag tror ska nämnas) dra nytta av Hovrättsdomen mot TPB, det är i alla fall samma rubricering, medhjälp till upphovsrättsbrott. Oklart om de förväntar sig att få rätt i HovR i det här fallet dock, utifrån TPB-domen skulle de inte få det. Inte ens säkert att HovR ger PT ens.

Skrivet av Shike:

En tingsrättsdom betyder dock inte så mycket normalt sett, får se vad hovrätten säger sen däremot, det blir mer relevant och det lär nog gå upp i HD också i slutändan då det är ett såpass viktigt prejudicerande mål i grund och botten.

Innan jag läst hela domen, så vad jag tippar ändå är att Tingsrätten lutat sig mot Hovrättens dom i fallet mot TPB eftersom det är det prejudikat som finns gällande medhjälp till upphovsrättsbrott. När det gäller den domen om det är så tingsrätten gjort, så är det tveksamt om HovR ens tar upp det till prövning som sagt.

Skrivet av Immersion:

Det hänger nog mkt på media också och hurvida svenska folket håller käft eller inte..
Om svenska folket gör sin röst hörd dvs att vi vill inte ha någon censur här i sverige
så är chansen större att dom viker sig...

Dom vet att Piratebay ligger väldigt varmt hos mång hjärtan hos oss svenskar.

Hur som helst i grund och botten handlar inte detta om the piratebay, då det kan få förödande konsekvenser
om man inför censur av det slaget. För upphovsrättindustrin samt and intresenter har en väldigt lång lista på siter som står på kö sedan för att blockeras... risken för ändamålsglidning är stor..

Media är tyvärr väldigt tysta i sådana här ärenden numer dock. I början när det var på tapeten var det mycket i media, eftersom upphovsrättslobbyn trodde de skulle vinna på det, när det visade sig att de inte fick något stöd genom det, så dog helt plötsligt medias intresse. Märkligt nog.

Nu för att sammanfatta ovanstående resonemang då:
Som jag nämnde, jag misstänker att tingsrätten har använt Hovrättens dom i TPB-målet som vägledning här, eftersom det är det prejudikat som finns rörande medhjälp till upphovsrättsbrott.
Vad är det då med den domen som friar Bredbandsbolaget men fällde TPB?
Ja, i det fallet kom Hovrätten fram till att tingsrättens motivering för en fällande dom inte riktigt höll. Här blir det riktigt intressant, eftersom de faktiskt fastslår att det även finns en tidigare dom som talar för ett frikännande, ett HD-utslag angående elektroniska anslagstavlor. Däremot underlättade TPB upphovsrättsbrott med sina sökfunktioner, men å andra sidan, det är något som även det även går att beskylla Google och Youtube för, vilket Hovrätten också nämner.

Lösningen blir inte så lite elegant, nyckelformuleringarna i domen är följande:
"Mot detta har invänts att bestämmelsen om medverkansansvar inte alltid kan tolkas strikt enligt ordalydelsen i alla situationer, utan att en sådan tolkning leder till orimliga och icke avsedda konsekvenser. Det har gjorts gällande att en rad digitala sök- och lagringstjänster, som i allmänhet uppfattas som helt legitima, också kan underlätta otillåtna upphovsrättsliga förfoganden - och för övrigt även andra brott - på Internet. I detta sammanhang har Google och YouTube nämnts. Utan att på något sätt gå in i en prövning av lagligheten av nu nämnda tjänster kan hovrätten konstatera att parallellen till dessa tjänster, som inte har varit föremål för vare sig något åtal eller någon civilrättslig talan i Sverige, aktualiserar rättsvetenskapliga teorier om ansvarsfrihet grundad på s.k. bristande gärningsculpa eller social adekvans (se Jareborg, Allmän kriminalrätt, 2001 s. 212 f, 233 ff. och 290 f). I huvudsak innebär dessa teorier att en gärning som innefattar ett medvetet risktagande för en skadlig effekt under vissa förhållanden ändå kan vara tillåten med beaktande av sådana omständigheter som riskernas art, vilka värden riskerna riktar sig mot, själva gärningens sociala värde, vilka försiktighetsåtgärder som varit möjliga och befogade m.m. Om en söktjänst till sin karaktär är sådan att den i första hand är ett värdefullt verktyg i laglig verksamhet och allmänt samhällsnyttig, om denna legitima användning dominerar, men spridning eller överföring av olagligt material trots försiktighetsåtgärder inte kan uteslutas, kan driften av en sådan tjänst i objektivt hänseende komma att bedömas som tillåten med stöd av nyss nämnda teorier."

Vad man gör är att falla tillbaka på doktrin, och landar i "bristande gärningsculpa eller social adekvans". Vad det i sak innebär är det som jag kursiverat.
Det här är vad som gör att posten kan bedriva sin verksamhet utan ansvar för terror trots att hot, brevbomber etc kan skickas brevledes, det är också skulle man kunna säga vad som gör att Vägverket inte är ansvariga för att rånare flyr på vägar de anlagt m.m. I det här specifika fallet mot TPB, är det också vad som särskiljer TPB från Google och Youtube som de nämner, vilket i sin tur innebär att TPB är skyldiga, medan Google och Youtube inte är det.

Så, vad rör detta då Bredbandsbolaget, och varför kan den här domen vara orsaken till att de blir friade?
Jo, det är just det, Bredbandsbolaget har bristande gärningsculpa, de bedriver alltså inte sin verksamhet med någon form av uppsåt för att underlätta upphovsrättsbrott, och dessutom är verksamheten av en sådan art och används till största delen till annat än just medhjälp till upphovsrättsbrott. Deras verksamhet är utöver det i första hand ett värdefullt verktyg i laglig verksamhet och kan verkligen anses vara allmänt samhällsnyttig, så den har också social adekvans.

Slut med juridiken idag nu, men tar mig eventuellt tid att plocka fram domen i morgon, annars återkommer jag måndag-tisdag om det behövs.

Permalänk
Medlem

Way to go Bredbandsbolaget! Creds till er

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem

Tack @ampen Bra förklarat.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Av ren nyfikenhet måste jag fråga, har du någonsin köpt ett program/spel/film/musik?
Om ja, hur pass stor omfattning gäller det egentligen? Varför jag frågar är för att
jag får en känsla från att läsa det du skriver att du gladeligen laddar ner så mycket som möjligt.
Detta för att ingen av dom som lagt ner tid och investerat pengar på att ta fram materialet ska få något för det.
Rätta mig gärna om jag har fel!

OP, rolig nyhet! Tråkigt nog är det tveksamt över än...

Jo jag har köpt en del åtminstone musik. Inte laddat ner så värst mycket.
Känner mig mest lurad och idag har jag svårt att tänka mig att köpa mer.
Har t.ex. köpt programvaror där det ingått sk boundled musik till programvarorna. Tagit hem de delarna. Vid byte av operativ så hade man lagt in drm (inte meddelad) att det bara gällde på det nedladdade operativet. Luktar mest bedrägeri i mina ögon.
Har även köpt en del äldre musik som i dagsläget borde ha blivit fri men nä, då har det krävts förlängning av maffian så under min livstid blir aldrig de verken fria. Ännu mer bedrägeri.
Så skulle man betala för mer idag så har jag troligen inte ens rätt att lyssna på den framöver. Så på något sätt tycker jag att det är rättvist med piratkopiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Staten får väl införa någon form av blockeringsregister där vissa olagliga eller olämpliga sidor inte ska kunna gå att nå via svenska internetoperatörer, om en operatör därefter inte ser till att installera filtret då kan man nog prata om att en operatör är medhjälpare till brott.

Tobaksaffärer får tex inte sälja narkotika eller sprit för det finns det lag på... Samt det finns åldersgränser på bio eller krogar för alkohol... Det går att införa regler för internetleverantörer med vad man får och inte får göra.

Det är så man har gjort i Kina. Fast samtidigt så är det mest där som t.ex. pirate bay har sina kunder. Antagligen blir det mer intressant om man inför förbud och då blir det ännu fler som fildelar via Pirate bay(finns en hel del lagligt där också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

Trafikverket blir anklagade nästa gång då många brottsliga använder Sveriges vägar för att transportera stöldgods.

Dom har en del vilseledande marknadsföring där också. Gör precis som pirate bay, vägrar att svara på frågor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag menar dom lagliga tjänsterna begränsar kulturen då det har begränsat utbud, jämför och sök på soulseek, där hittar du alla världens musik både populär och icke populär och demos och allt. Jag menar att det är en fara att som många unga gör idag användar enbart spotify för att ta del av kultur då går dom verkligen miste om mycket.

Men Soulseek som du nämner är fortfarande en P2P-tjänst som inte ger några pengar till skaparna. Det blir en ganska konstig jämförelse om man som du är väldigt noga med att ge pengar till skaparna av musiken. Hur gynnar Soulseek skaparna av musiken som du lyssnar på?

Och om liknande tjänster som Spotify inte fanns så skulle majoriteten lyssna på radio och köpa en och annan skiva. Detta med resultatet att mindre musik skulle lyssnas på. Det känns som att du vill att Spotify ska ta ett samhällsansvar och påtvinga folk musik som de inte annars borde ha lyssnat på. Detta har, som jag tidigare nämnt, inget med att begränsa kultur att göra utan snarare att Spotify är ett vanligt företag och inte en myndighet.

Skrivet av Immersion:

Jag menar att det är korkat av musik och film industrin att förlita sig på vinstdrivande aktörer som tar en stor del av deras kaka..
Vem fan bryr sig igentligen om spotify dom är bara ett varumärke varaför ska vi lägga pengar i deras fickor ? är bätre om dom skapade en liknande tjänst där pengarna gick direkt till bolag och artist dvs en mellanhand mindre..och skulle dom faktiskt kunna tjäna pengar på strömning ? även artister skulle få pengar. Artister skulle för en viss avgift få nyttja platformen för att släppa sin musik och då ta del av alla intänker utan mellanhand, då skulle till och med den "mindre" aristen få ihop några tusen varje månad till hyra och mat kanske. ( https://youtu.be/hm_ZUzkXV3I?t=11m3s han beskriver det bra)

Men faktum är att dom inte vill lösa problemen som det verkar..

Vem ska betala utvecklingen och driften av en sådan tjänst tycker du? Att bygga en sådan tjänst är knappast gratis, inte driften heller. Självklart kommer det göras med någon form av vinstintresse. Även den "mindre artisten" som du nämner det vill ju ha några tusen till hyra och mat, även det är en slags vinst. De som utvecklar denna tjänst vill också ha en peng till hyra och mat, kallat vinstintresse.

Och nej, blanda inte ihop min kritik mot dina argument med att jag tycker om Spotifys låga utbetalningar till artister. Du får mer än gärna sporra folk att skapa denna nya tjänst som löser detta problem, men det är väldigt naivt att tro att den kan skapas utan vinstintresse i denna värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Det är litegrann det här resonemanget som ligger bakom fällandet av TPB och varför det blir friande dom här (som jag tippar). TPB blir fällda nämligen för att de tillhandahåller infrastruktur som underlättar upphovsrättsbrott, och infrastrukturen de tillhandahåller används dessutom till största del för just upphovsrättsbrott (enligt vad domstolen kom fram till i alla fall). Det gör att TPB blir fällda.
För Bredbandsbolaget däremot är det tvärtom, de tillhandahåller infrastruktur, som visserligen används för upphovsrättsbrott, men vars primära syfte och användning till största del INTE har med upphovsrättsbrott att göra. På precis samma sätt som Vägverket och vägarna, eller Posten osv, så är de alltså inte skyldiga till medhjälp till upphovsrättsbrott.

Vad jag tänker är att upphovsrättslobbyn fick lite hybris efter de vunnit mot TPB, och utan att faktiskt kolla igenom motiveringen till att Hovrätten fällt TPB, bara trummade på och trodde de skulle kunna tvinga på allt och alla deras vilja.

Jo så är det. Fast i nästan varje bil så är det någon som lyssnar på musik som ofta är piratkopior. Eller barn i baksätet som ser på piratkopierad film. Sen finns det en hel del annan brottstrafik också. Fortkörare skulle jag gissa på 80% fast ibland nära 100%. Så egentligen är brotten fler på våra vägar än på TPB. Skillnaden är att det är offentliga sektorn som tillhandahåller fysiska "brotts-"vägar och ingen privat aktör. Offentliga sektorn har lite svårt att anklaga sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antrax666:

@Immersion: Jag tror du någonstans har missat vad hela denna dom handlar om. Lite synd faktiskt, det är tyvärr de som resonerar som du gör som hotar våra demokratiska rättigheter.

Jo jag laddar ner jag med, men jag har i dagsläget Netflix, Canal digital, HBO nordic och två Spotifykonton. Utöver detta köper jag vinylskivor, går på många konserter varje år, har runt 80 Bluerayfilmer, hade ca 300 DVD filmer (har slängt dessa då de inte användes längre). Har senaste två månaderna sett 5 filmer på bio. Det jag ladddar ner är det som inte går få tag på via de tjänster som jag har tillgång till.

Jag tillhör med andra ord den sortens fildelare som samtidigt köper mest kultur, den sortens människa som upphovsrättsinnehavarna tjänar väldigt mycket pengar på. Du verkar vara den sorten som enbart snyltar för att det går utan någon tanke på vilka konsekvenser det för med sig, och då menar jag inte att de sätter dit de som bryter mot lagen, den skaran tillhör även jag, utan att deras tilltag i slutändan kommer begränsa våra grundläggande rättigheter, alltså det som denna dom faktiskt handlar om.

Men go for it, ladda ner allt du kan, så länge du är nöjd så behöver du inte bry dig om andra.

Ha en bra dag. Med stora krafter (torrent), kommer ett stort ansvar.

Undrar vad du tänker senare när dina verk som du har kvar men inte får titta på eller höra längre. Du kanske blir tvingad att lämna igen dom också. Ett köp är ingen garanti för något mer än att du kan en kort tid nyttja sakerna. Köpet kanske klassas som hyra om några år till så får du betal en årsavgift på verken.

Permalänk
Skrivet av Don_Tomaso:

Men Soulseek som du nämner är fortfarande en P2P-tjänst som inte ger några pengar till skaparna. Det blir en ganska konstig jämförelse om man som du är väldigt noga med att ge pengar till skaparna av musiken. Hur gynnar Soulseek skaparna av musiken som du lyssnar på?

Och om liknande tjänster som Spotify inte fanns så skulle majoriteten lyssna på radio och köpa en och annan skiva. Detta med resultatet att mindre musik skulle lyssnas på. Det känns som att du vill att Spotify ska ta ett samhällsansvar och påtvinga folk musik som de inte annars borde ha lyssnat på. Detta har, som jag tidigare nämnt, inget med att begränsa kultur att göra utan snarare att Spotify är ett vanligt företag och inte en myndighet.

Vem ska betala utvecklingen och driften av en sådan tjänst tycker du? Att bygga en sådan tjänst är knappast gratis, inte driften heller. Självklart kommer det göras med någon form av vinstintresse. Även den "mindre artisten" som du nämner det vill ju ha några tusen till hyra och mat, även det är en slags vinst. De som utvecklar denna tjänst vill också ha en peng till hyra och mat, kallat vinstintresse.

Och nej, blanda inte ihop min kritik mot dina argument med att jag tycker om Spotifys låga utbetalningar till artister. Du får mer än gärna sporra folk att skapa denna nya tjänst som löser detta problem, men det är väldigt naivt att tro att den kan skapas utan vinstintresse i denna värld.

Jag skiter i spotifys intressen jag skiter även skivbolagens intressen det är artisterna som jag vill ge pengarna till. Ifallet med spotify i och med att artisten får sån liten procent så väljer jag hellre att ladda hem illlegalt då jag inte vill slänga pengar i sjön genom att ge spotify och skivbolag pengar.

Som sagt hela världens musik finns på soulseek medans kanske 15% finns på spotify.
Folk som växer upp med spotify idag tror att världen tar slut vid spotify det finns så mkt mer musik att utforska
man begränsar alltså kulturen bara på soulseek är kulturen fri där finns all musik.
All musik kommer aldrig finnas på spotify och andra legala tjänster för det krävs avtal från utgivarna..
och långt ifrån alla gör avtal med spotify.. många skivbolag har gått i graven och finns inte längre osv..

Anledningen varför folk gillar spotify förutom att folk är lata är ju för att dom tror dom bidrar till något gott och att
dom kan lyssna på musik med gott på samtidgt, bara för det är "lagiligt" betyder det inte att det är ett bra system.
För mig är det bättre att filldela illegal och inte stödja dagens system dvs att mellanhänder och skivbolag stjäl artisters levebröd.
Jag är själv musikskapare bör nämnas.

I sammhanget själva driften av sidan är väldigt liten del av intänkterna dom får av alla abbonemang, det som kostar mest för spotify är deras expansion samt alla avtal dom gör mig skivbolag. Det mest av pengarna går alltså till att göra avtal med skivbolag för att få tillåtelse att ha deras musik på spotify.

Nu när artister släpper album digital behövs inte skivbolag längre... men nu är det istället strömnings tjänsterna som är de nya skivbolagen och mellahanden som ska sno pengarna.

Jag är verkligen för icke vinstdrivande tjänster dock, då vet jag att artisten får ta del av pengarna...

Av de tjänster jag sett hittils gillar jag Bandcamp bäst.
Dom tar dock 30% av inkomsterna.
Sedan är det ju även skatt på det du tjänar..
du får väl kvar ungefär hälften.

Permalänk
Musikälskare

Årets bästa nyhet, äntligen lite förnuft

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shike:

Tack @ampen Bra förklarat.

You're welcome

Skrivet av abki:

Jo så är det. Fast i nästan varje bil så är det någon som lyssnar på musik som ofta är piratkopior. Eller barn i baksätet som ser på piratkopierad film. Sen finns det en hel del annan brottstrafik också. Fortkörare skulle jag gissa på 80% fast ibland nära 100%. Så egentligen är brotten fler på våra vägar än på TPB. Skillnaden är att det är offentliga sektorn som tillhandahåller fysiska "brotts-"vägar och ingen privat aktör. Offentliga sektorn har lite svårt att anklaga sig själva.

Mja, faktiskt inte. Skillnaden är att frågor som drivs mot det offentliga handhas av förvaltningsrätten istället för tingsrätten, och det offentliga blir fällda om det blir klarlagt att de begått fel. Strukturen är samma, men nästa instans heter Kammarrätt och slutinstansen är Högsta förvaltningsdomstolen. Det som gör att det sällan syns eller hörs om det däremot är att det inte har samma dragningskraft hos allmänheten skulle jag tippa. Om folk kan vara intresserade av mord, upphovsrättsbrott och annat som gäller åtal mellan enskilda, antar jag att det inte är lika upphetsande att läsa om hur praxis för ekonomiskt bistånd och liknande ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

Klart att dom ska frias. Filmbranschen måste fatta att dom inte kan ta 200kr för en film. BBB har förövrigt ingenting med upphovsrättbrott att göra, dom tillgodoser bara tjänsten att koppla ihop datorer. Framtiden är streaming, bara att dom måste fixa högre bitrate och utbud.

Det är en del upphovsrättsbrott på BBB:s nät också. Den är inte byggd för det men finns där ändå.
TPB har i princip samma uppbyggnad men är mer programvara än BBB som har mer hårdvara. TPB har inte heller med upphovsrättsbrotten att göra men med rätt domare så blir det så ändå.
Tror inte att maffian ger upp så lätt. Vi ska vara medvetna om att maffian har god ekonomi och har lyckats flytta positionerna åtskilligt om man ser bakåt i tiden. Kan bli någon vända via EU eller USA så går det igenom i Sverige också efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, det är ditt fel att du är villig att bryta mot de lagar och regler som finns också. Jag förstår inte att folk inte kan ta sitt ansvar och se att de gör fel också, bara för att allt omkring dem inte är perfekt.

Det är inte upp till någon annan att bestämma hur ett företag distribuerar sina produkter. Gillar man inte det så är det rätta att helt enkelt inte konsumera de produkterna. Som kund har man rätt att inte köpa något, men man har inte rätt att nyttja något gratis bara för att man inte vill betala eller för att man ogillar distributionen. Tar man ett illegalt alternativ så får man vara lite vuxen kring det och erkänna att man själv gör fel också. Jag har självklart piratkopierat själv och inte tänker jag skylla ifrån mig för det.

Valet är ofta att ta det man ser på hyllan, går hem och ser det och konstaterar att man blivit lurad igen.

Är det något man vill ha som är bra så finns det inte på hyllan. Alternativet då är att gå hem och känna sig lurad igen. Dom har bara reklam om sitt sortiment men inget innehåll. Eller också tar man hem en piratkopia och ser den. (fast utbuden på nätet har blivit lite (pyttelite) bättre med åren. Har beställt filmer och efter 3 månader så konstaterar man att det inte går att få tag på filmen. Men den ligger kvar på hyllan och kan köpas på nytt ?
Så alternativen är inte att pirata eller köpa. Köpa kan man bara göra med det som finns på hyllan (oftast).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xverminator:

Staten får väl införa någon form av blockeringsregister där vissa olagliga eller olämpliga sidor inte ska kunna gå att nå via svenska internetoperatörer, om en operatör därefter inte ser till att installera filtret då kan man nog prata om att en operatör är medhjälpare till brott.

Tobaksaffärer får tex inte sälja narkotika eller sprit för det finns det lag på... Samt det finns åldersgränser på bio eller krogar för alkohol... Det går att införa regler för internetleverantörer med vad man får och inte får göra.

Jämför vi inte lite äpplen och päron här...? Att skylla på BBB för vad deras kunder gör är som att skylla på brevbäraren för att han levererar hotbrev till folks brevlådor. Det är helt enkelt orimligt. Sedan ska internet inte heller censureras.

Skrivet av Shike:

En tingsrättsdom betyder dock inte så mycket normalt sett, får se vad hovrätten säger sen däremot, det blir mer relevant och det lär nog gå upp i HD också i slutändan då det är ett såpass viktigt prejudicerande mål i grund och botten.

Däremot brukar oftast saker som dömts i TR oftast även få samma resultat i HD. Finns undantag självfallet men vanligtvis brukar inte HD riva upp TRs beslut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag såg en audi användas som flyktbil vid ett väpnat rån, grip audi de är ju medbrottslingar för deras bil kan ju användas till brott?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Immersion:

Jag skiter i spotifys intressen jag skiter även skivbolagens intressen det är artisterna som jag vill ge pengarna till. Ifallet med spotify i och med att artisten får sån liten procent så väljer jag hellre att ladda hem illlegalt då jag inte vill slänga pengar i sjön genom att ge spotify och skivbolag pengar.

Som sagt hela världens musik finns på soulseek medans kanske 15% finns på spotify.
Folk som växer upp med spotify idag tror att världen tar slut vid spotify det finns så mkt mer musik att utforska
man begränsar alltså kulturen bara på soulseek är kulturen fri där finns all musik.
All musik kommer aldrig finnas på spotify och andra legala tjänster för det krävs avtal från utgivarna..
och långt ifrån alla gör avtal med spotify.. många skivbolag har gått i graven och finns inte längre osv..

Anledningen varför folk gillar spotify förutom att folk är lata är ju för att dom tror dom bidrar till något gott och att
dom kan lyssna på musik med gott på samtidgt, bara för det är "lagiligt" betyder det inte att det är ett bra system.
För mig är det bättre att filldela illegal och inte stödja dagens system dvs att mellanhänder och skivbolag stjäl artisters levebröd.
Jag är själv musikskapare bör nämnas.

I sammhanget själva driften av sidan är väldigt liten del av intänkterna dom får av alla abbonemang, det som kostar mest för spotify är deras expansion samt alla avtal dom gör mig skivbolag. Det mest av pengarna går alltså till att göra avtal med skivbolag för att få tillåtelse att ha deras musik på spotify.

Nu när artister släpper album digital behövs inte skivbolag längre... men nu är det istället strömnings tjänsterna som är de nya skivbolagen och mellahanden som ska sno pengarna.

Jag är verkligen för icke vinstdrivande tjänster dock, då vet jag att artisten får ta del av pengarna...

Av de tjänster jag sett hittils gillar jag Bandcamp bäst.
Dom tar dock 30% av inkomsterna.
Sedan är det ju även skatt på det du tjänar..
du får väl kvar ungefär hälften.

Så istället för att ge en liten peng till artisterna så väljer du att inte ge något? Det känns lite konstigt för mig... Anledningen att jag använder Spotify är för att tjänsten är mycket enklare och bättre än andra, inklusive illegala, alternativ. Detta samt att artisterna faktiskt får något över huvud taget.

Att vissa skivbolag har gått i graven och därmed inte ingår avtal med Spotify är inte Spotifys fel. Anklaga systemet/lagarna, inte aktörerna som gör det bästa som går inom dagens lagar. Jag upprepar, det är inte Spotify som begränsar kultur. De vill mer än gärna ha all världens musik.

Kulturen må vara fri på Soulseek men artisterna får inte en spottstyver av det. Hur rättfärdigar du det?

Hur definierar du vinstdrivande? Någon måste fortfarande betala för att tjänsten ska utvecklas och drivas. För att utvecklas krävs mer resurser än vad som krävs för drift, också kallat vinst. Utvecklas den inte alls kommer den springas om av bättre tjänster.