Permalänk
Medlem

Automation med Raspberry Pi, t.ex. Bevattning

Hej,

Presenterar här ett projekt med relästyrning via Raspberry Pi, i mitt fall har jag kopplat små vattenpumpar som styr bevattning. Men det går att koppla 250VAC/10A också på dessa reläna. Du kan de koppla det mesta till dessa helt enkelt.

Snabbt förklarat
Detta projekt använder en Raspberry Pi för att slå relän via dess GPIO-pinnar. Till relänas kontaker sitter små 12V pumpar (som i detta fall matas med 5V för mildare vattenflöde). Pumparna är dränkbara och ligger i en liten tank under växtbädden. Via ett webbgränssnitt i mobilen kan man sedan dra reläna individuellt och styra dessa hur man vill. Det går också förprogrammera att bevattning ska ske på specifika tider vid specifika intervall, fantasin sätter gränserna.

Funktionsbeskrivning:
En Raspberry Pi utrustad med godtycklig GNU/Linux installation ansluter automatiskt till det trådlösa nätverket via en USB/WLAN-adapter. Via ett python-ramverk som heter CherryPy körs en webserver som agerar gränssnitt för styrning av ett reläkort via GPIO-pinnarna på Raspberry Pi:en. Reläkontakterna kopplas till små vattenpumpar belägna i en vattenreservoar som pumpar upp vatten till grödorna.

Material/Pris:
1x Raspberry Pi (Jag använder en Model B+) --- 300:-
1x MicroSDHC kort (Mitt är på 8 GB, 1.5 GB används) --- 60:-
1x Skärbräda plast --- 10:- ?
1x Spänningsaggregat 230V/5V/3.8A --- 50:- (ebay)
1x 4-Kanals reläkort 5V --- 50:- (ebay)
4x 12VDC Vattenpump --- 40:-/st (ebay) (Jag använder 4 eftersom reläkortet har 4 relän)
1x Glassäkringshållare --- 30:- (clas ohlson)
1x Paket med glassäkringar --- 30:- (clas ohlson)
1x Paket med skruvar, muttrar och brickor --- 50:- (kjell)

Diverse förbrukningsmaterial, eventuell komplettering av verktyg med mera.
Många har säkert en raspberry pi liggandes hemma som skräpar så den kostnaden försvinner i så fall)

Demonstration:

Resultat:
Jag är väldigt nöjd med resultatet, kvarstår gör dock själva planteringen och det. Jag fyller på med bilder när jag gjort klart det. Man kan göra på så många olika sätt och jag har inte bestämt exakt hur än. 5V gav väldigt bra bevattningsflöde, vattnet måste hinna rinna ner i jorden också så detta blev perfekt.

Tanken är att hela lådan ska stå ute på min balkong (jag väntar på att få den inglasad först bara). Sen får jag se hur det blir med fukt osv.

Källkod:
index.html Webbgränssnitt (Någon programmerare får mer än gärna slänga ett öga för att krympa ner koden, den ser för j-vlig ut jag vet)
server.conf CherryPy config
run.py Exec.

Frågor:
Ställ gärna frågor så svarar jag så gott jag kan, kan sammanfatta lite här om det behövs.

EDIT 28/5: Fyllt på med lite bilder hur resultatet har blivit.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Roligt projekt! 5p av mig

Du har inte funderat på att automatisera helt? Mäta jordfuktighet går enkelt med t.ex. denna:
http://www.ebay.com/itm/400364471802?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

//Emil

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

@ASUSG15:
Tack så mycket!

Jo eventuellt, jag funderade först på lite analog signalhantering men kostnaden sprang snabbt iväg (Raspberry pi har bara digitala I/O som standard). Den modulen du länkade verkar ha en digital utgång däremot och kanske kan det vara ett nästa steg, den var ju inte speciellt dyr. Jag ser definitivt fördelarna när man nyttjar den analoga signalen, den digitala är jag mer tveksam över. Men som sagt, inte speciellt dyr. Helt klart värt att kolla på, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Ser skoj och bra ut!
Ett tips för att spara lite plats på den vita kopplingsplinten är att lägga ihop nollorna (återledaren) Kabeln ser ut att vara 0.5mm2 och plintarna klarar 2.5mm2 så du kan lägga ihop alla i en skruv så slipper du bygla dem på andra sidan

Försökte illustrera med vit färg i paint

Mvh
Kvillen

Permalänk
Medlem

@Kvillen:
Ja.... vad ska man säga...
Du har helt rätt... jag facepalmar mig själv lite för att jag inte tänkte på detta innan xD

Permalänk
Medlem

Trevligt projekt!

Men se till att fixa dragavlastning på inkommande 230V.

För övrigt väldigt trevligt bygge!

//SmickS

Permalänk
Medlem

Det fullständigt blottade nätagget är farligt nära ganska mycket vatten och stor risk för läckage och andra olyckor. Tycker att du borde ha enbart låg spänning under huven och placera nätaggregatet någon annanstans.

Annars väldigt roligt och inspirerande projekt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Roligt projekt! Gjorde ett liknande för något år sedan fast med en arduino som styrde bevattningen av min blomma med hjälp av en pump och en fuktsensor.

Permalänk
Medlem

Roligt galleri! Ska bli spännande att se vart det slutar om du fortsätter att bygga vidare på den

Permalänk
Medlem

Hydrokultur, något att tänka på?

@ASUSG15:

När man odlar med hydrokultur så använder man ofta inte jord. Vissa använder mineralull eller kokosfiber mm

Såg den här länken:

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=75672

Kul och användbart projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Li:

@ASUSG15:

När man odlar med hydrokultur så använder man ofta inte jord. Vissa använder mineralull eller kokosfiber mm

Såg den här länken:

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=75672

Kul och användbart projekt.

Har jag missförstått dig nu? Det är en helt vanlig odling med jord och halvautomatisk bevattning?

Är fullt medveten om vad hydrokultur/hydroponics är. Finns även flera typer. Har en Googlebild med några exempel!

Särskrivning
Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Windowfarms + annan variant av vattenpump

@ASUSG15:

Såg det här projektet för några år sedan.
OBS att många utanför USA inte fick det de
hade betalt för.

https://www.kickstarter.com/projects/windowfarms/learn-to-gro...

Vad jag kommer ihåg så använder de sig av
en annan slags pump, som någon har räknat
ut kräver mindre energi. Jag hittade ett annat
klipp på den modellen, tror jag.

https://www.youtube.com/watch?v=dITO6nONgNI

Det finns en hel del lite krångliga förklaringar på hur
den fungerar, trots att den är så enkel. Men man
söka på "airlift pump", om man är intresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Li:

Haha jag förstår fortfarande inte, är ditt inlägg menat som ett förslag till TS? Taggat fel?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Haha jag förstår fortfarande inte, är ditt inlägg menat som ett förslag till TS? Taggat fel?

Oj då.
Ser nu att detta hamnat fel.
Borde kanske bygga ett hydroponiskt system själv,
kanske med styr- och reglersystem,
och skriva om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Li:

Oj då.
Ser nu att detta hamnat fel.
Borde kanske bygga ett hydroponiskt system själv,
kanske med styr- och reglersystem,
och skriva om det.

Haha inga problem, blev lite förvirrad!

Låter som en rolig idé, gör gärna ett galleri här om det blir av!

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Haha inga problem, blev lite förvirrad!

Låter som en rolig idé, gör gärna ett galleri här om det blir av!

Hej igen,
Ok, ska försöka göra något som förhoppningsvis
är intressant.
Nu tror jag att jag förstår vad "tagga" betyder.
Jag är ovan vid forumetikett.
Ber om ursäkt för det.

Permalänk
Medlem

Har själv beställt liknande grejer! har totalt glömt bort nätagg, men blir beställa ett sånt du har där!

Funkar det köra pumparna på 5V? dom är väl specade till 12V?

Edit: Vad kör du för VM? och vilket "tema" isf?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

@Rawet: Trevligt att fler hoppar på tåget.

Jadå det går bra att köra 5V på pumparna.

Bilden är på min stationära dator där jag kör programmeringen, det är BSPWM man ser i bild, inget speciellt tema men mycket customizing.

Permalänk
Medlem

Sett det här projektet när du lanserade.

Vill bara flika in nu när det dök upp igen.

Det här är det absolut häftigaste och mest innovativa jag någonsin sett! Helt underbart projekt.

Önskar jag kunde göra liknande, är finurlig av mig, men har tummen mitt i handen när det kommer programmering hahahaha

Hoppas på en ännu mer spännande V.2

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: Vilka fina ord! Stort tack!
Man kan göra mycket roligt med relän med billiga medel och ha precis hur avancerad styrning man vill till billigt pris.
Diverse önskvärda analoga/digitala insignaler och en billig Raspberry pi eller Arduino eller vad man nu önskar som styr reläkort.

Kommer definivt använda denna typen av styrning i nästa projekt, ska bara komma på något häftigt

Permalänk
Avstängd

Nu behöver man inte vattna mer. Dator tar över allt mer xD

Vad kan man mer hitta på med en rpi?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Sjukt intressant projekt så ja va tvungen att göra liknande

Men.....
Eftersom ja även kör en tellstick duo så vore de spännande om man kunde hoppa över gpio-pinnarna på Rpi och på nåt sätt få över en "startsignal" till relät på 433MHz bandet...
Typ en receiver med gpio-pinnar ?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Lite väl dyrt alternativ för att slippa kablar 😬

Frågan är om detta är skulle funka ?
http://ebay.eu/2pKfjOT

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Häftigt projekt måste jag säga!
Är ganska färskt när de gäller hårdvara och el. Vad är de för kablar mellan relät och GPIO uttagen i rasberryn? Vart kan man köpa de med hyfsad leveranstid till Sverige?

Permalänk
Avstängd

Du vet att det finns fuktsensorer för jord? Går för runt 7 kr på Ebay för Arduino. Skulle va kul att inte behöva programmera själv, vattenbehovet ändras ju enligt förhållande och när växten växer till sig

Har själv bara IKEA lågvattenbehov växter men skulle vara lite kul att pilla med automatbevattning.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...