550W, 650W eller 750W - till R9 390 & i7 5820k?

Permalänk

550W, 650W eller 750W - till R9 390 & i7 5820k?

Enkel och illustrativ överblick över min planerade setup. (Äger inga delar ännu)
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2979021&view=b

Har gjort lite olika "Power Supply Calculator" innan jag skapade tråden, men får lite blandade resultat ena visar 490 andra 500 och uppåt:
http://www.msi.com/power-supply-calculator
http://outervision.com/power-supply-calculator

Har främst tre frågor.

1. Om vi säger att jag inhandlar ett 750W istället för säg 550W kommer effektförbrukningen automatiskt att vara högre, eller är effekten relativ beroende på belastning av de olika komponenterna?

2. Om jag önskar överklocka CPU+GPU i framtiden vilken effekt bör jag satsa på för att vara på den säkra sidan?

3. Vad är skillnaderna mellan Brons, Guld och Platinum versionerna av nätaggen?

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Enkel och illustrativ överblick över min planerade setup. (Äger inga delar ännu)
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2979021&view=b

Har gjort lite olika "Power Supply Calculator" innan jag skapade tråden, men får lite blandade resultat ena visar 490 andra 500 och uppåt:
http://www.msi.com/power-supply-calculator
http://outervision.com/power-supply-calculator

Har främst tre frågor.

1. Om vi säger att jag inhandlar ett 750W istället för säg 550W kommer effektförbrukningen automatiskt att vara högre, eller är effekten relativ beroende på belastning av de olika komponenterna?

2. Om jag önskar överklocka CPU+GPU i framtiden vilken effekt bör jag satsa på för att vara på den säkra sidan?

3. Vad är skillnaderna mellan Brons, Guld och Platinum versionerna av nätaggen?

1 Ett 750 w nätaggregat drar inte mer än ett 550w av samma kvalitet. Utan det drar den effekt som komponenterna behöver.

3 minns ej exakta siffror men säg att Brons är 80% effektivt guld 90% platinum 92% det innebär att på brons drar det 10% mer från väggen än ett guld aggregat gör, alltså det slarvar bort 20 % av energin när det konverterar från 230vac till likspänningen ett guld förlorar 10%. Inga gigantiska skillnader men överlag brukar guld vara bättre byggda (och kosta mer) platinum är enligt mig inte värda sitt extra pris i dagsläget mot guld.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@jOnÄTÄn:
Aha tack för snabbt svar.

Så det är säkrare att satsa på 750W än lägre om man går efter samma kvalité?

Vilket nätagg skulle du annars rekommendera till setupen i länken?

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk

Jag lägger en röst på 650W, räcker gott och väl och utrymme för överklockning finns med marginal.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

@jOnÄTÄn:
Aha tack för snabbt svar.

Så det är säkrare att satsa på 750W än lägre om man går efter samma kvalité?

Vilket nätagg skulle du annars rekommendera till setupen i länken?

750w är inget du vinner på kör på supernova G2 650w. Jag har själv 750 modellen men det är räcker ju inte för crossfire i min burk så kunde lika gärna kört på 650modellen själv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

@jOnÄTÄn:
Aha tack för snabbt svar.

Så det är säkrare att satsa på 750W än lägre om man går efter samma kvalité?

Vilket nätagg skulle du annars rekommendera till setupen i länken?

R9 390 drar ordentligt med ström, och likaså i7 5820K (särskilt överklockad). Ej överklockat skulle jag tippa på att du hamnar någonstans runt 400-450W vid full belastning. 650W bör räcka, men det kan faktiskt bli på håret om du ska överklocka processorn och grafikkort ordentligt. Här är en recension av ett något överklockat R9 390 (dvs, bör dra mer ström än det du tittat på): http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2015-amd-rad...

Deras peak när de pressade både preocessor och grafikkort var 560W (!!!!).

Ta inte mindre än 650W, även fast ett bra 550W nätagg faktiskt kan leverera 550W så vill man gärna ha lite marginal. Jag rekommenderar, som alltid, EVGA Supernova G2, ett fantastiskt bra nätagg till ett rimligt pris.

Permalänk

@utsatt_unge496:
@jOnÄTÄn:
@SimpLar:
Oj, många bra inlägg och olika infallsvinklar.

Min tanke är att då det skiljer så lite mellan 750W och 650W i pris så känns 750W som mer klockningssäkert eller?
Samtidigt så stämmer det att 750W inte räcker till Crossfire enligt ena PSU-räknaren iallafall. Så crossfire får uteslutas ur bilden.

Men en annan sak som också slagit mig är eventuellt fler komponenter, Bluray/DvD, extra hårddisk, hur mycket påslag bör man räkna med för dessa?

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

@utsatt_unge496:
@jOnÄTÄn:
@SimpLar:
Oj, många bra inlägg och olika infallsvinklar.

Min tanke är att då det skiljer så lite mellan 750W och 650W i pris så känns 750W som mer klockningssäkert eller?
Samtidigt så stämmer det att 750W inte räcker till Crossfire enligt ena PSU-räknaren iallafall. Så crossfire får uteslutas ur bilden.

Men en annan sak som också slagit mig är eventuellt fler komponenter, Bluray/DvD, extra hårddisk, hur mycket påslag bör man räkna med för dessa?

Hårddiskar (mekaniska) och skivläsare drar kanske 15-30W när de arbetar. SSD-diskar vill jag minnas ligger runt 10W. Men jag körde på samma tänk som du, skiljer så lite mellan 650W och 750W att man lika gärna kan ta 750W. Även om man inte utnyttjar hela kapaciteten så går nätagget på lägre belastning (relativt maxkapacitet) --> lägre temp, mindre slitage, etc.

Men som sagt, Crossfire 390 på 750W är bara att glömma :). Jag skulle iallafall ha valt 750W då både 390 och 5820K är strömhungriga utöver det vanliga. Det är ju typ 150 SEK extra, ren struntsumma.

Permalänk
Medlem

Kör du på 750w nätagg kan jag ju tipsa om detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3330352 Det är lite bättre än G2 750w och kostar samma. http://www.sweclockers.com/test/21115-corsair-rm750x/5#conten...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

550w räcker men jag hade köpt corsair rmi 750 eller evga 750 eller cooler master v700 ta det billigaste

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kör du på 750w nätagg kan jag ju tipsa om detta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3330352 Det är lite bättre än G2 750w och kostar samma. http://www.sweclockers.com/test/21115-corsair-rm750x/5#conten...

750RM har något bättre effektivitet men sämre rippel-värden och betydligt färre anslutningsmöjligheter. Jag röstar fortfarande för EVGA.

Skrivet av pompa_kumla:

550w räcker men jag hade köpt corsair rmi 750 eller evga 750 eller cooler master v700 ta det billigaste

Jag skulle tippa på att ett måttligt överklockat 390 tillsammans med en kraftig överklock på 5820K (man i princip MÅSTE överklocka den processorn för att få valuta för pengarna, långsam i stock) drar mer än 550W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Windows-95:

Min tanke är att då det skiljer så lite mellan 750W och 650W i pris så känns 750W som mer klockningssäkert eller?
Samtidigt så stämmer det att 750W inte räcker till Crossfire enligt ena PSU-räknaren iallafall. Så crossfire får uteslutas ur bilden.

Prisskillnaden är ju 100kr-200kr, om det är mycket i dina ögon kanske du skall byta till en konsumentplattform istället.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av SimpLar:

750RM har något bättre effektivitet men sämre rippel-värden och betydligt färre anslutningsmöjligheter. Jag röstar fortfarande för EVGA.

Jag skulle tippa på att ett måttligt överklockat 390 tillsammans med en kraftig överklock på 5820K (man i princip MÅSTE överklocka den processorn för att få valuta för pengarna, långsam i stock) drar mer än 550W.

Men inte mer än 650W hoppas jag?

Skulle du gå för 750W med mina komponenter om allting ska överklockas?

Skrivet av Peppar2014:

Prisskillnaden är ju 100kr-200kr, om det är mycket i dina ögon kanske du skall byta till en konsumentplattform istället.

La ju runt den summan idag kväll bara på bärs och pizza antydde inte att det var prisskillnaden som stod i "vägen" för mitt beslut direkt.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Windows-95:

Men inte mer än 650W hoppas jag?

Skulle du gå för 750W med mina komponenter om allting ska överklockas?
La ju runt den summan idag kväll bara på bärs och pizza antydde inte att det var prisskillnaden som stod i "vägen" för mitt beslut direkt.

1. 750w är ett bättre alternativ.
2. Kanske jag som feltolkat dina svar, men fick intrycket att det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Ta 750W. Eftersom ett nätagg är som mest effektivt vid 50% belastning så kmr 750W vara mer effektivt än 650W. Det kommer också låta mindre, slitas mindre, rippla mindre osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Har både ett 520W 80+ Platinum fanless och ett 1300W 80+ Guld, ändå skillnaden på de båda är att det ena låter mer (såklart). Båda klarar att driva mina komponenter utmärkt.

§9 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Windows-95:

Men inte mer än 650W hoppas jag?

Skulle du gå för 750W med mina komponenter om allting ska överklockas?
La ju runt den summan idag kväll bara på bärs och pizza antydde inte att det var prisskillnaden som stod i "vägen" för mitt beslut direkt.

Nej, det kommer inte dra mer än 650W så det räcker med ett 650W nätagg. Jag skulle dock ändå ta 750W, för det är alltid fint att ha 100-200W marginal mellan belastning och maxkapacitet. Och som sagt, såsom prissättningen ser ut känner jag att det är en no-brainer att köra på 750W.

Permalänk

@Peppar2014:
@SimpLar:
@Dizzö:
@Gustav.Henrik:

Tack för era svar. Blir ett 750W trots allt. Får hålla utkik efter den under mellandagarna, bland andra komponenter förstås.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

1. För inte så länge sedan hade det betydelse, då olika nätagg med olika maxxeffekt hade olika verkningsgrad beroende på effektuttagets andel av det maximala. Men med 80 plus i allt högre nivåer så är det mer eller mindre irrelevant idag.

2. Svårt med överklockning. Det beror helt på hur hårt du tänker köra. Men åtminstone 650W får det bli om du ska överklocka. Sen är frågan om du ska köra stenhårt eller bara hårt. Blir det det förra får du nog hoppa upp ett steg till för säkerhets skull. Det beror väl lite på vad det kostar också. En del nätagg kan ju köras passivt under lägre laster, och ett kraftigare nätagg kan således köras passivt med lite högre laster.

Ska du både överklocka och köra Crossifre får det nog bli ett kilowattagg Men högre än så behöver du inte gå.

3. https://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Skrivet av Dizzö:

Ta 750W. Eftersom ett nätagg är som mest effektivt vid 50% belastning så kmr 750W vara mer effektivt än 650W. Det kommer också låta mindre, slitas mindre, rippla mindre osv.

Skillnaden i verkningsgrad vid olika belastning är i stort sett försumbar idag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian