Permalänk
Medlem

Jobbdator för proggare

Hej,

Jag är tyvärr bara påläst på topsegmentet, min egna dator är väl nära så bra den kan bli. Nu handlar det dock om en ny proggare som ska anställas och jag behöver lite köpråd för prylar som ska vara bra nog, men inte behöver vara bäst. Behöver heller inte tänka på upgraderingar så spelar ingen roll om det är en gammal socket eller liknande. Några komponenter är redan förbestämda och jag skriver en liten kravlista nedan. Uppskattar hjälpen!

Budget absolut max 12.000 kr (gärna lägre)
Moderkort måste ha wireless integrerat!
Grafikkort ska vara gForce 970
CPU ska vara i7 (mycket ska renderas)
OS behövs inte, har vi gratis

Tack för hjälpen!

Permalänk

Jag tippar på att du kan köpa exakt samma prylar som du skulle ha köpt för en punkare eller hårdrockare.

Permalänk
Skrivet av ExInferis:

Jag tippar på att du kan köpa exakt samma prylar som du skulle ha köpt för en punkare eller hårdrockare.

Hahaha! Den var faktisk bra!

Sorry för OT.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Kollade bara lite snabbt och fick ihop detta, dock utan SSD/HDD då jag inte viste vad ni ville ha där.

Körde på Socket 1151 då inet inte hade några 1150 kort med inbyggt WiFi

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8874600/2015-12-10

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Men tycker du borde kunna få ihop det om du var påläst i topsegmentet och det skulle vara en i7a med GTX970, då är man ju lixom där uppe och sniffar redan

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8874609/2015-12-10

Jag vet att du ville ha moderkort med inbyggt wifi men om du kan tänka dig att ha det som ett pci kort istället kan detta bygget fungera bra, anledningen till att jag gick emot din önskan är att man får betala så pass mycket mer för att få ett moderkort med wifi och det gör det svårt att hålla budget utan att behöva vara dumsnål på andra komponenter.

EDIT: Jag utgick ifrån inet då jag är van vid deras hemsida men jag tror att du kan få ner priserna en del om du kollar runt lite på prisjakt.

Visa signatur

MACBOOK PRO TOUCH BAR 15" - FOCUSRITE CLARETT 8PREX - GENELEC M040 - NAD D3020 - B&W 685 S2 - DENON AH-D2000 - IPHONE SE

Permalänk
Medlem

Är det GPU eller CPU rendering som gäller? Är det CPU så är ju Haswell E/EP givet, om jag antar att ni inte har en dedikerad renderings maskin/farm. Vad är det för programmering som ska utföras? Påverkar stort valet mellan AMD/Nvidia på grafikkortet samt vilken CPU som ska väljas. Kan ju till och med hända att ett Gtx 970 är totalt meningslöst för det som ska göras. Är det däremot OpenCL som gäller så är ju AMD det givna valet utav flera skäl, vice versa med CUDA fast absolut.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Det är arbete i Unity som gäller. Så det är både GPU och CPU som behövs vid olika tillfällen. Och Unity gillar gForcekort, så därför valde jag 970 då jag tycker att man får mest för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Men tycker du borde kunna få ihop det om du var påläst i topsegmentet och det skulle vara en i7a med GTX970, då är man ju lixom där uppe och sniffar redan

Jo det var därför jag skrev att dom var förbestämda. Handlade väl mest om allt annat som vilket moderkort som är bra men i lägre prisklass, viket chassi som funkar med bygget som inte kostar så mycket, vilken power supply eftersom verkningsgrad inte är lika viktigt som för mina egna byggen.

Men stort tack för ditt förslag!