Råd om moderkort, grafikkort m.m.

Permalänk
Medlem

Råd om moderkort, grafikkort m.m.

Halloj!
Jag är en *NIX-nörd som tycker det är dags för en julklapp till mig själv som skulle komplettera bland mina i övrigt ganska trötta maskiner.
Vill alltså bygga en snabb dator som orkar webben (med allt vad det innebär) och för allmänt latcho för att kunna kompilera fort, köra virtuella maskiner osv. Förbannat snabb I/O tack!
Det är alltså ingen utpräglad gamingdator jag är ute efter, även fast grafik också är intressant. För närvarande är det två äldre Geforce-kort jag hade tänkt stoppa i burken. Det är inte intressant med ett grafikkort för >3k just nu.

Är dock lite villrådig kring vilket moderkort jag ska välja. Med Z97-chipset så grejar burken snabbare minnen (åtminstone överklockat om jag förstått det rätt) och det finns även de med SLI/Crossfire-stöd vilket kanske skulle vara intressant i framtiden när jag blir miljonär. Överklockningsmöjligheterna är inte intressant, mer än att jag förstås vill kunna sätta minnena i 2400 MHz. Annars verkar H87 vara ganska dugligt.
Likaså är raid totalt ointressant i denna maskin.
Nu är det förvisso SLI som gäller för Geforce-korten om jag läst rätt. Jag antar att Crossfire inte har stöd för nvidia-kort? Och har det någon betydelse vilka nvidia-kort det är, eller kräver grafikkorten i sig själv stöd för SLI?
Upplever i allmänhet det lite snurrigt med moderkorts-marknaden. Desto fler funktioner, desto bättre betyg ungefär. Men i allmänhet har jag fått bra intryck av Asus och Gigabyte-korten. Men de ligger lite högre i pris också. Så hittils har jag kikat på ett MSI-kort med Z97-chipset, som verkar vara prisvärt.

Det lutar hur som helst mot den här hårdvaran (de tre översta är redan inköpta). Men jag skulle gärna vilja ha lite input från er.

CPU: Intel Core i7-4790K 4,0GHz
PSU: Corsair CX 600M, 600W PSU
HDD: Samsung 850 EVO 250GB SSD
Moderkort: MSI Z97M-G43 - mATX / Z97
CPU-kylare: Noctua NH-U12S
RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB 2x8GB CL11 (CMY16GX3M2A2400C11R)

Permalänk
Medlem

förövrigt en hdd = mekanisk hårdisk
samsung 850 evo = ssd
cf är amds motsvarighet till sli därför om man kör 2 geforce kort kallas det sli och 2 amd kort kallas det crossfire

Permalänk
Medlem

@osmosis:
Z97 är för att överklocka cpu'n, men eftersom du valt en K cpu som kan överklockas är det rätt att välja den typen av moderkort. Personligen föredrar jag ASUS moderkort pga lätt UEFI och stabila kort.

SLI - Crossfire, samma funktion men olika tillverkare och därav olika namn, går inte att kombinera.
SLI med nvidia kräver 2 likadana kort.
Grafikkort under 3K som borde klara dina behov är ju ett gtx960.

RAM minne i 2400MHz?
Hastigheten spelar otroligt liten roll och är därför inte värt om minnena kostar mer än 1600MHz minne.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Vad gäller SLI/Crossfire så har jag förstått att det är två olika implementationer för samma funktion, och förstår jag er rätt är dessa inte kompatibla med varandra. Så ifall jag har två nvidia-kort måste jag alltså ha ett moderkort med stöd för SLI, och ifall jag har radeon-kort måste det ha stöd för Crossfire.
Har jag hajat det rätt då?

Ligger något i det att jag inte fick till akronymen där, eftersom det inte finns några diskar i SSD "hårddiskar"

Det finns väl lite olika skillnader med just Z97-chipsetet vad jag läst. Men just det som var intressant för mig var stöd för snabbare minnen (där överklockning för övrigt verkar vara nödvändig för det MSI-kortet jag kikade på) och SLI/Crossfire som är lite intressant och vore kul att leka med.
Men det ser inte ut som något alternativ med MSI-kortet som bara har Crossfire-stöd.
Grafikkorten jag har nu är inte identiska, så SLI är väl inte ett alternativ heller.

Snabbare minnen kanske inte har någon större betydelse som du säger. Var väl kanske mest en törst efter fler MHz
Däremot så sparar jag någon tia på att köpa MSI-kortet med Z97-chipset och köra 2400MHz-minnen istället för att köra på ett motsvarande Asus H97 med 1600 MHz-minnen.

Hur upplevs stabiliteten vara med Asus? Vad är det som är stabilare?

Jag är idel öra ifall ni har förslag på moderkort ni tror skulle passa min setup.

Ska kika på tipset om grafikkortet också. Kan vara något till framtiden i alla fall. Jag är mer fascinerad av teknologin och är väldigt kass på att sätta mig in i spel, så mina gamingkarriär brukar bli ganska kort

Permalänk
Medlem

Tillägg:
Det är litet fractal define mini jag stoppar in detta i. Så endast mini ITX och micro ATX kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmosis:

Tackar för svar!

Vad gäller SLI/Crossfire så har jag förstått att det är två olika implementationer för samma funktion, och förstår jag er rätt är dessa inte kompatibla med varandra. Så ifall jag har två nvidia-kort måste jag alltså ha ett moderkort med stöd för SLI, och ifall jag har radeon-kort måste det ha stöd för Crossfire.
Har jag hajat det rätt då?

Ligger något i det att jag inte fick till akronymen där, eftersom det inte finns några diskar i SSD "hårddiskar"

Det finns väl lite olika skillnader med just Z97-chipsetet vad jag läst. Men just det som var intressant för mig var stöd för snabbare minnen (där överklockning för övrigt verkar vara nödvändig för det MSI-kortet jag kikade på) och SLI/Crossfire som är lite intressant och vore kul att leka med.
Men det ser inte ut som något alternativ med MSI-kortet som bara har Crossfire-stöd.
Grafikkorten jag har nu är inte identiska, så SLI är väl inte ett alternativ heller.

Snabbare minnen kanske inte har någon större betydelse som du säger. Var väl kanske mest en törst efter fler MHz
Däremot så sparar jag någon tia på att köpa MSI-kortet med Z97-chipset och köra 2400MHz-minnen istället för att köra på ett motsvarande Asus H97 med 1600 MHz-minnen.

Hur upplevs stabiliteten vara med Asus? Vad är det som är stabilare?

Jag är idel öra ifall ni har förslag på moderkort ni tror skulle passa min setup.

Ska kika på tipset om grafikkortet också. Kan vara något till framtiden i alla fall. Jag är mer fascinerad av teknologin och är väldigt kass på att sätta mig in i spel, så mina gamingkarriär brukar bli ganska kort

Ditt antagande om SLI/CF är korrekt, moderkortet måste ha stöd för den typen du väljer.

Chipsetet påverkar även hur många av de olika portarna som stöds, så helt klart är Z97 ett bättre val än H97 i många avseende.
Om det är så litet bygge tycker jag inte SLI/CF är ett val du skall göra, blir lätt för mycket värme om du inte har många fläktar.
Här är 2 olika kort, ett H97 och Z97.
http://www.inet.se/jamfor?compare=1902656&compare=1902651

Med stabilitet menar jag att det bara funkar utan en massa problem, det Gigabyte kortet jag har nu har varit en mardröm att ställa in så allt fungerar. Senast igår gjorde jag en ominstallation av OS och var då tvungen att gå in i bios för att ändra saker så att mus + tangentbord fungerade i installations menyn och då fungerade det endast om jag gick från bios och direkt till installationen.
Sen är ASUS uefi betydligt lättare att förstå och ställa in.

För SLI behöver korten inte vara identiska, men det måste vara samma typ av grafikkrets (t.ex 960) och samma mängd minne på korten men kan vara olika tillverkare, vad jag vet.

Minnena ställer man med XMP profiler så klockar dom sig själv, men du kommer inte märka någon skillnad om du har 1600MHz eller 2400MHz i datorn.
Men det är rätt att moderkortet måste stödja den minneshastigheten du väljer, annars klockar minnena ner sig.
Tänk även på att Intels 4790K max stödjer 1600MHz minne officiellt, brukar dock inte vara problem med högre hastigheter.

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar inte som om SLI/Crossfire är någon väg för mig att gå eller lägga slantarna på. Tillverkare spelar nog ingen roll ifall det är samma chip på, samma typ av proprietär implementation typ
Jag visionerade väl mer kring något flexibelt sätt att använda grafikkorten som systemresurser. Men det verkar mer anpassat för två tunga identiska grafikkort egentligen.

Har svårt att jämföra med något, eller om det mest blir mer siffer-runk. Men vad vad gäller minnena kan de väl köras i 1600Mhz i sådant fall. Asus-kortet på inet som du länkade såg intressant ut. Det mesta som jag läser verkar peka på att det är värt att lägga några extra hundralappar för ett asus-moderkort.
Ska kolla vidare lite på om 4970k och snabbare minnen,
Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmosis:

Ja, det verkar inte som om SLI/Crossfire är någon väg för mig att gå eller lägga slantarna på. Tillverkare spelar nog ingen roll ifall det är samma chip på, samma typ av proprietär implementation typ
Jag visionerade väl mer kring något flexibelt sätt att använda grafikkorten som systemresurser. Men det verkar mer anpassat för två tunga identiska grafikkort egentligen.

Har svårt att jämföra med något, eller om det mest blir mer siffer-runk. Men vad vad gäller minnena kan de väl köras i 1600Mhz i sådant fall. Asus-kortet på inet som du länkade såg intressant ut. Det mesta som jag läser verkar peka på att det är värt att lägga några extra hundralappar för ett asus-moderkort.
Ska kolla vidare lite på om 4970k och snabbare minnen,
Tack

De gånger jag köper ett moderkort blir det ASUS, att jag har gigabyte nu beror på att jag fick det gratis, jag anser också att det är värt några kronor mer att välja ASUS.

Du skall ha extrem otur i fall du får en 4790K som inte skulle lira med 2400MHz minne så länge moderkortet har stöd för den hastigheten.

Permalänk
Medlem

Bra att du spolade tanken på SLI med två gamla kort, helt onödigt - bättre då att satsa på ett nyare kort i mellanklassen.

Om du vill ha snabbare minnen är det egentligen Z170-plattformen (Skylake, t.ex. i5 6600K) du ska gå på, som möjliggör DDR4. Z97 är en åldrande plattform.

Välj något annat än CX från Corsair. CX-serien är tyvärr känd för att brista i kvaliteten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@osmosis: Varför göra det svårt för dig? http://www.sweclockers.com/artikel/21102-sweclockers-vinterda...

Om du nu inte ska spela så byt grafikkort mot ett 600:- med stöd för två eller fler skärmar.
Och om du är som jag(OBS!!! Alla är vi ju olika) som inte bryr sig om Moderkorts-Bling så: https://www.supermicro.com/products/motherboard/Core/Z170/C7Z...
som har stabilitet, komponenter och dragning(servernivå) som inget Bling-kort har.

Eftersom du säger att du vill köra VM/programmering så utöka minnena till minst 16GB. Och för I/O en M.2 "disk".

Lycka till!

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

@MacAllan:
Att köra minnena i 2400 MHz verkar inte vara något problem efter lite olika forumtrådar jag kikat på. Vad finns det egentligen för vits med att köra 2400 MHz-minnen istället för 1600 om det inte är någon skillnad?

@saturday_sun:
Z170 är intressant, särskilt om jag skulle vilja uppgradera i framtiden med tanke på stöd för DDR4 m.m. Men gissar på att 1151-socketen inte är kompatibel med 1150, av vad jag läst i alla fall. CPU:n är redan inköpt.
Tyvärr är PSU:n redan köpt. Jag fick ett bra pris på den och har bra erfarenhet av corsairs produkter. Hur det går får framtiden utvisa.

@QuantumPersuader:
Det där kortet är ett ATX. Det kommer inte få plats i chassit. Jo, bling-bling är inte så intressant, men supermicro-korten ligger runt 2000 kr mer än jag tänkt mig.
Prisklassen mellan 1000-1500 borde täcka mina behov.

Vad tror ni om ett ASUS Z97M-PLUS ?

Permalänk

@osmosis:
M-ATX här: https://www.supermicro.com/products/motherboard/Core/H170/C7H...
Men angående priset så, ja cirka 2500:-

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

@QuantumPersuader:
Har lite svårt att motivera en sådan stor extrakostnad
Z170-chipsetet har endast stöd för LGA1151, och det är en LGA1150-CPU jag har. SSD, PSU och CPU är alltså redan inhandlat.
Men motsvarande Supermicro Z97 ligger i prisklassen 2000-2500, så tror ASUS-kortet ovan är mitt bästa bud just nu.

Permalänk
Medlem

En nackdel med ASUS Z97M-PLUS är att den inte har några PCI Express x1-slots, utan istället valt att ha två vanliga PCI på.
Det är tveksamt att jag kommer använda gammal PCI i framtiden. Motsvarande kort, t.ex. MSI Z97M Gaming kanske vore ett bättre alternativ. Däremot lockar Intel-nätverk som finns på ASUS-kortet. MSI-kortet hade dock ingen integrerad DVI-port, vilket kanske skulle ställa till det om jag skulle vilja köra någon annan skärm på den porten.

Permalänk
Avstängd

Du ska veta att det även finns MSI gillare, som anser att MSI är bättre än ASUS på de flesta punkter. Pratet att ASUS skulle vara stabilare, anser jag inte stämmer. Dock finns det poäng i att du kanske inte ska välja ett kort med killer nic här. Jag tror att MSI's "PC mate" eller det du valde är vad som passar dig.

Permalänk
Skrivet av osmosis:

@MacAllan:
Att köra minnena i 2400 MHz verkar inte vara något problem efter lite olika forumtrådar jag kikat på. Vad finns det egentligen för vits med att köra 2400 MHz-minnen istället för 1600 om det inte är någon skillnad?

E-penis så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmosis:

@MacAllan:

Några enstaka program blir snabbare, men då vet man nog själv om det.
Någon enstaka extra fps i spel.
Har man en AMD APU och kör på interna grafiken så är det en stor skillnad på minneshastighet.

För dig finns nog ingen orsak utom "status".

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@lolight:
Hm, jo. Prismässigt tjänar jag på det. Jämförelsevis mellan MSI Z97M-G43 och Asus Z97M-Plus så ser jag inga egentliga fördelar med att välja Asus.
MSI-kortet har lite fler expansionsmöjligher: displayport, s/pdif (Asuskortet har en intern kontakt istället, vilket MSI saknar), 2x PCI Express x1 (Asus-kortet har två äldre PCI istället). I övrigt är de i stort sett identiska. Asus-kortet kostar ett par extra hundralappar.
Det enda som väger över just nu är att många vurmar för Asus och att det moderkortet har integrerat Intel-nätverk istället för Realtek. Men jag gissar på att jag inte kommer märka någon direkt skillnad, men upplever att Intel utvecklar bättre nätverksgrejer.
MSI PC mate finns endast i ATX-utförande.

@Strangeattractor:
Tror det bara kostar en 10 extra för lite E-penis. Så det kan ju vara värt trots att enda skillnaden jag kommer märka av är resultaten i benchmarks

Permalänk
Avstängd

@osmosis: MSI Z97M-G43 är ett bättre kort än Pc Mate, som är ett standardkort. Troligen sitter det i många fabriksbyggda datorer. PCI Express x1 kontakter gillar jag. Jag ser inga behov av att använda den gammalkontakten.
Ang att många vurmar för Asus så tror jag att det inte är pga stabilitet. Utan mera en trend. MSI är en mycket stor tillverkare av moderkort för fabrikstillverkade datorer.