Råd om moderkort, grafikkort m.m.
Halloj!
Jag är en *NIX-nörd som tycker det är dags för en julklapp till mig själv som skulle komplettera bland mina i övrigt ganska trötta maskiner.
Vill alltså bygga en snabb dator som orkar webben (med allt vad det innebär) och för allmänt latcho för att kunna kompilera fort, köra virtuella maskiner osv. Förbannat snabb I/O tack!
Det är alltså ingen utpräglad gamingdator jag är ute efter, även fast grafik också är intressant. För närvarande är det två äldre Geforce-kort jag hade tänkt stoppa i burken. Det är inte intressant med ett grafikkort för >3k just nu.
Är dock lite villrådig kring vilket moderkort jag ska välja. Med Z97-chipset så grejar burken snabbare minnen (åtminstone överklockat om jag förstått det rätt) och det finns även de med SLI/Crossfire-stöd vilket kanske skulle vara intressant i framtiden när jag blir miljonär. Överklockningsmöjligheterna är inte intressant, mer än att jag förstås vill kunna sätta minnena i 2400 MHz. Annars verkar H87 vara ganska dugligt.
Likaså är raid totalt ointressant i denna maskin.
Nu är det förvisso SLI som gäller för Geforce-korten om jag läst rätt. Jag antar att Crossfire inte har stöd för nvidia-kort? Och har det någon betydelse vilka nvidia-kort det är, eller kräver grafikkorten i sig själv stöd för SLI?
Upplever i allmänhet det lite snurrigt med moderkorts-marknaden. Desto fler funktioner, desto bättre betyg ungefär. Men i allmänhet har jag fått bra intryck av Asus och Gigabyte-korten. Men de ligger lite högre i pris också. Så hittils har jag kikat på ett MSI-kort med Z97-chipset, som verkar vara prisvärt.
Det lutar hur som helst mot den här hårdvaran (de tre översta är redan inköpta). Men jag skulle gärna vilja ha lite input från er.
CPU: Intel Core i7-4790K 4,0GHz
PSU: Corsair CX 600M, 600W PSU
HDD: Samsung 850 EVO 250GB SSD
Moderkort: MSI Z97M-G43 - mATX / Z97
CPU-kylare: Noctua NH-U12S
RAM: Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB 2x8GB CL11 (CMY16GX3M2A2400C11R)