Permalänk
Medlem

Gymnasiearbete - Datorchassi

Hej, jag och två polare hade tänkt designa ett skrivbord till gymnasiearbetet. Tanken är att den ska fungera som ett chassi (med komponenterna i själva bordet) och skulle behöva lite åsikter angående funktionalitet och design.

Skulle ni vara intresserade utav ett sådant här skrivbord/chassi?
Ser ni några för-/nackdelar med en liknande design?
Har ni några erfarenheter med liknande byggen, isåfall har ni några tips som är värda att tänka på?
Vad önskar ni för funktioner? Såsom monterings plattor, skiva (glas eller andra material), höjdreglering eller ytstorlek.
Övriga tankar och förslag

Alla åsikter hjälper oss att driva arbetet framåt så tack på förhand för att ni tar er tiden.

Permalänk
Skrivet av adde707:

Hej, jag och två polare hade tänkt designa ett skrivbord till gymnasiearbetet. Tanken är att den ska fungera som ett chassi (med komponenterna i själva bordet) och skulle behöva lite åsikter angående funktionalitet och design.

Skulle ni vara intresserade utav ett sådant här skrivbord/chassi?
Ser ni några för-/nackdelar med en liknande design?
Har ni några erfarenheter med liknande byggen, isåfall har ni några tips som är värda att tänka på?
Vad önskar ni för funktioner? Såsom monterings plattor, skiva (glas eller andra material), höjdreglering eller ytstorlek.
Övriga tankar och förslag

Alla åsikter hjälper oss att driva arbetet framåt så tack på förhand för att ni tar er tiden.

Intressant? Ja, kan säkert bli intressant med en smart och gedigen design
För/Nackdelar? Klumpigt, jobbigt om man ska t.ex. lana :'D Bra möjligheter för luftflöde och snygg design etc, och antagligen bra med plats för komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde707:

Hej, jag och två polare hade tänkt designa ett skrivbord till gymnasiearbetet. Tanken är att den ska fungera som ett chassi (med komponenterna i själva bordet) och skulle behöva lite åsikter angående funktionalitet och design.

Skulle ni vara intresserade utav ett sådant här skrivbord/chassi?
Ser ni några för-/nackdelar med en liknande design?
Har ni några erfarenheter med liknande byggen, isåfall har ni några tips som är värda att tänka på?
Vad önskar ni för funktioner? Såsom monterings plattor, skiva (glas eller andra material), höjdreglering eller ytstorlek.
Övriga tankar och förslag

Alla åsikter hjälper oss att driva arbetet framåt så tack på förhand för att ni tar er tiden.

Jag har kikat lite på sådana byggen och jag har några grejer som jag tycker är viktigt:

1, Det skall gå att skjuta intill bordet mot en vägg. Det får alltså inte finnas några utblås på baksidan eller utstickande kablar som tvingar en att ha ett mellanrum mellan väggen och bordet.
2, Det måste vara tillräckligt djupt så man enkelt får plats med skärm och tangentbord, helst utan att skärmfoten täcker för innandömet om man har glasskiva. 80x160cm är en rätt optimal storlek enligt min smak.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde707:

Hej, jag och två polare hade tänkt designa ett skrivbord till gymnasiearbetet. Tanken är att den ska fungera som ett chassi (med komponenterna i själva bordet) och skulle behöva lite åsikter angående funktionalitet och design.

Skulle ni vara intresserade utav ett sådant här skrivbord/chassi?
Ser ni några för-/nackdelar med en liknande design?
Har ni några erfarenheter med liknande byggen, isåfall har ni några tips som är värda att tänka på?
Vad önskar ni för funktioner? Såsom monterings plattor, skiva (glas eller andra material), höjdreglering eller ytstorlek.
Övriga tankar och förslag

Alla åsikter hjälper oss att driva arbetet framåt så tack på förhand för att ni tar er tiden.

Ingen egen erfarenhet men detta: http://www.sweclockers.com/galleri/12713-hive-desk-build-bygg... är ett av få skrivbord med burken inbyggd jag själv skulle kunna tänka mig!
Nu behöver det kanske inte vara så avancerat och definitivt inte vara ferrarirelaterat men stilrent och tidlöst är 2 ledord för min del. Man vill inte stå om ett år trött på att se bygget!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

@adde707: Alla bord jag sett har är lika tjocka hela vägen. Inbillar mig att det inte erbjuder den bästa ergonomin om det blir för trångt mellan lår och underarm. Såhär skulle jag utforma bordet:

___________
|___/------\___|

Håller med Henrik-W om at tman ska kunna skjuta bordet till väggen. Och det skall ha ett ordentligt djup oavsett om skärmarna sår på bordet eller fästes i väggen.
Däremot skulle jag inte använda glasskiva över hela ytan av praktiska skäl. Tycker glasskivor överlag låter för mycket när man flyttar runt eller ställer saker på dem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Skulle älska att ha ett sådant skrivbord. Dock skulle jag vilja ha en genomskinlig bordsskiva så att jag kan se mina komponenter. Skulle även vilja ha själva "insidan" av bordet, alltså utrymmet där själva datorn är på nån typ av rails så att den går att skjuta ut ifall jag vill lägga till/ ta ur komponenter eller städa bort damm utan att behöva lyfta bort hela bordsskivan eller dylikt.

Och precis som Dr.Mabuse säger så vill man inte ha ett allt för tjockt bord. Om man skulle ha ett bord som är t.ex 2m brett så skulle man kunna göra så att 60cm på den vänstra sidan har då ett toppskiva i glas eller plexi och resten är trä. Under plexi-delen så kan man då bygga in en stor låda så att säga där själva datorkomponenterna monteras, på så sätt så behöver inte hela skrivbordet vara så tjockt.

Alltså ett helt vanligt skrivbord som har tillhörande lådor, bara det att den del av bordsskivan som är ovanför lådorna är genomskinlig, långsidorna på lådan blir perforerade och fästen för fläktar, man kan utan tvekan få plats med 2-3st fläktplatser per sida och en sida som då agerar insug och den andra utblås. Baksidan blir självklart där IO-panelen sitter. Och framsidan kan ha ett litet handtag för när man vill skjuta ut datorn för underhåll, power och reset knappar samt ett gäng usb-ingångar.

EDIT: En till idé jag fick är att man kan göra lådan så att när man plockat loss själva datorlådan från undersidan av skrivbordet så kan man designa en lös topp till lådan som man kan sätta dit och på så sätt få sig ett helt datorchassi så att man kan ta med sig datorn på LAN och liknande.

All in all alltså ett chassi som du kan ta bort ena sidan på och sätta fast det under sitt fräsiga skrivbord som är delvis genomskinligt så att man kan glutta på grejerna medans man är hemma och trycka dit en annan panel när man ska ut på äventyr.
Lite knepigt att beskriva alla idéer jag får när jag sitter och tänker på detta, men om det skulle vara av intresse så skulle jag kunna försöka mig på att göra några halvtaskiga illustrationer i typ MS Paint eller om du/ni skulle vilja bolla idéer så kan du skicka ett pm så kan vi sitta och brainstorma över Skype eller så. Om det inte är mot reglerna för erat gymnasiearbete ofc

Permalänk
Medlem

@Slugstawishman @Henrik-W @nilhe1 @Dr.Mabuse @TheYardBird Stort tack för eran input, ska ta med dessa svar till de andra och återkommer snarast!