Problem med Displayport på 290x

Permalänk
Medlem

Problem med Displayport på 290x

Jag har problem med att en av mina tre skärmar blinkar när jag kopplar in den med displayport.

Jag har haft problemet sedan jag köpte kortet och har skickat in det till CDON för att det skulle kollas. De hittar inget fel med kortet trots upprepade försök. Då de flera gånger gjort irrelevanta kontroller vet jag inte om de har gjort en bra koll men jag kan inte skicka in det igen.

Jag har testat följande:

Alla tre skärmar har fått ha DP-kabeln. Övriga två med DVI. Skärmarna är Dell U2312hm.
Olika DP-kablar. Samma problem.
DP till DVI adapter. Problemet kan försvinna men skärmen kan också inte svara alls.
Har senaste drivrutiner. Har nu testat både Crimson och tidigare Catalyst.
Testat olika inställningar på skärmarna.

Är det något som jag har missat att försöka? Är det enda jag kan göra är att sälja kortet och köpa ett nytt? CDON har skött allt väldigt dåligt och kommer inte hjälpa mig mer tror jag.

Kortet är ett Asus 290x DCII

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Varför kör du inte bara alla tre skärmarna på DP?

Permalänk
Medlem

Grafikkortet har bara en DP utgång och det är den som strular. @str8forthakill:

Permalänk
Medlem

@HDG:
Vill komma ihåg något om att skärmen som kör på DP bör vara skärm 1.

Har du testat att starta enbart med en skärm ikopplad på DP, boota in i Windows, och sedan koppla i DVI skärmarna? Och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Jag hade inte testat det men nu har jag och det gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag kör min 32" på DP(annat kort), men den visar ingen bild i BIOS/Ladda windows - då DP:n är passiv och väntar på ngn startsignal från Windows - så jag får bild först när jag skall logga in.

Behöver jag komma åt BIOS, så får jag plugga in HDMI eller DVI sladd.... bara en tanke om det är ngt sådant som bråkar med dig

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Jag får bild med vissa sladdar men huvudproblemet är att bilden den flimrar till. Bilden kan ibland blinka/flimra hela tiden, ibland bli svart och ibland så är den OK någon minut åt gången med bara någon liten artefakt som dyker upp.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

DVI + DVI + native DP ska fungera utan problem dock, om inte Asus har konfigurerat om/snålat in på de relaterade delarna. Om kablarna fungerar individuellt kan det vara något åt det hållet.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är inte nödvändigtvis AMD-kortet det är fel på, utan gissningsvis skärmens kretsuppsättning. Är alla tre skärmar Dell U2312HM? Det är modeller som har några år på nacken och Displayport är en ny teknik. En del barnsjukdomar i tidiga kretsar. Därför är det heller inte säkert att ett nytt grafikkort löser någonting.

En ny DP-till-DVI-adapter (vanligtvis en aktiv signalomvandlare) av annat modell än den du nu använder kan eventuellt kunna göra det bättre. De har också sina kretsuppsättningar vilka fungerar bättre/sämre i kombination med annan hårdvara.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja. Gjorde att jag testade med aktiv adapter från ASUS.

Skrivet av str8forthakill:

DVI + DVI + native DP ska fungera utan problem dock, om inte Asus har konfigurerat om/snålat in på de relaterade delarna. Om kablarna fungerar individuellt kan det vara något åt det hållet.

Kablarna och skärmarna fungerade med mitt gamla gtx680 innan jag bytte. Sålde dumt nog mitt gamla kort innan jag fick hem det nya.

Skrivet av Laxpudding:

Det är inte nödvändigtvis AMD-kortet det är fel på, utan gissningsvis skärmens kretsuppsättning. Är alla tre skärmar Dell U2312HM? Det är modeller som har några år på nacken och Displayport är en ny teknik. En del barnsjukdomar i tidiga kretsar. Därför är det heller inte säkert att ett nytt grafikkort löser någonting.

En ny DP-till-DVI-adapter (vanligtvis en aktiv signalomvandlare) av annat modell än den du nu använder kan eventuellt kunna göra det bättre. De har också sina kretsuppsättningar vilka fungerar bättre/sämre i kombination med annan hårdvara.

Alla är Dell U2312HM och ja de är lite äldre men ska alla klara DP.

Skrivet av thomson: