köpte 980 på tradera..

Permalänk

köpte 980 på tradera..

tänkte att ja måste knipa de för 1500. men hade hela tiden i huvudet, de är för billigt. kollade på hans andra annonser, en hade googlad bild den andra vet ja inte. alla till grava underpriser och han vart medlem på trader 16/12-15, idag.. har redan 3 omdömen..
inget telefonnummer, @mail.com adress som ja aldrig sett förut.
va tror ni? ska ju säga att ja inte har betalt det utan anmälde till tradera. tänkte ta kontakt med dom imorn och se hur jag ska göra.

https://imgi.se/image/FAA

https://imgi.se/image/FAD

mvh Luftslottet som sprängdes

Permalänk
Inaktiv

Ser ju rätt skumt ut. kolla om ni inte kan använda blocket paketet eller dylikt. Alternativt kan du bluffa och säga att du har en kompis på samma ort som kan hämta upp det

Permalänk
Medlem

Luktar bedrägeri på långa vägar, speciellt eftersom att han har 3 omdömen redan första dagen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Solklar scam, bra att du inte betalade och anmälde! @mail.com? inget telefonnummer? Trovärdigt

Visa signatur

R9 7950X 5.8GHz I CH X670E Hero I TridentZ5 6200CL30 I RTX3090Ti K|NGP|N I 990 Pro 1TB x2 I AX1500i
i5 12500 5.2GHz I Strix B660G I TridentZ5 6000CL30 I RTX2080Ti K|NGP|N I RTX2070 Strix I 990 Pro 1TB I AX1500i

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Ser ju rätt skumt ut. kolla om ni inte kan använda blocket paketet eller dylikt. Alternativt kan du bluffa och säga att du har en kompis på samma ort som kan hämta upp det

haha ja de ska ja nog försöka med.

Permalänk
Medlem

1500kr för ett kort som sällan går för mindre än 3500kr?
Låter det för bra för att vara sant så är det oftast det.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Blocketpaketet är sjukt smidigt och värt det för båda parter.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ser ju rätt skumt ut. kolla om ni inte kan använda blocket paketet eller dylikt. Alternativt kan du bluffa och säga att du har en kompis på samma ort som kan hämta upp det

Håller med övriga troligtvis blåsning, kör på den där med kompisen får du nej är det skrivet i sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luftslott:

haha ja de ska ja nog försöka med.

På hitta.se så finns det en som heter samma som hans email och siffrorna i mailen stämmer också med åldern på hitta.se
Där finns även ett mobilnummer, testa att ringa det

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

@Luftslott:
Säg att du kan hämta det hos han. Går han mot förmodan med på det (kommer ha nån slags undanflykt till varför du ska betala han först), be han ta ett foto på kortet med en lapp där han skrivit sitt email adress liggandes på kortet. Gör han det och allt ser okey ut kan du väll göra affären. Men se till använda nån slags säker metod där du kan kontrollera varan innan pengarna släpps till han.

Permalänk

Känner du någon i gbg? Surte ligger väldigt nära Göteborg.

Permalänk
Medlem

Garanterat bluff. Något ser väldigt konstigt ut..Han har varit medlem en dag och har 3 omdömen, alla som köpare. Omdömena är från 3 olika säljare, men han har fått samtliga inom loppet av en min? Vad är oddsen på det? Säljarna verkar legit men varningsklockan ringer hos mig iaf.

Jag blev lurad på blocket för ~6 år sen på mer pengar än 1500, killen som lurade mig blev dömd och kronkalle driver in mina pengar men har fortfarande inte sett en spänn. Dom som håller på med sånt här vet hur dom ska slippa betala så lita på magkänslan.

Bilden är dessutom tagen från ebay.
http://www.ebay.com/itm/Asus-NVIDIA-GeForce-GTX-980-OC-4GB-GD...

Permalänk
Medlem

Säljaren är nu borta från Tradera verkar det som.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

ska dra iväg ett mail till snubben senare och köra på en polare som kan hämta upp de med cash. svarar han inte innan imorgon så testar ja ringa numret på hitta ska även kontakta tradera. hans andra annonser verkar borta. troligen är de någon som tänkte satan va billigt, perfa julklapp.. hoppas ingen betalat dock.

stay tuned

Permalänk
Medlem
Skrivet av prolle:

Solklar scam, bra att du inte betalade och anmälde! @mail.com? inget telefonnummer? Trovärdigt

Finns nåt som heter mail.com http://www.mail.com/mail/#.1258-header-nav1-1

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Om man söker på olajohansson83 så hittar man en hel drös med försök att luras på Tradera, ganska uppenbart att olajohansson83 fått sin mail hackad.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

fick mail från tradera om att användaren och annonserna var avstängda och att ja inte skulle betala. så ser denhär historien som avslutad för min del. hoppas ingen hann betala för något iaf.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när sådant här händer. Tittade runt lite förra månaden och hittade då Fury X helt nytt för 4000kr men det var samma visa där med :/

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk

Blocket paket är inte lika säkert som man tror. Köpte 2st 295x2:or. Fick hem dom och testade dom, dom vägrade fungera korrekt. Skulle skicka tbx dom men insåg att det inte var någon retur sedel med. Gick till ombudet och frågade vad jag skulle göra, dom sa bara att dom inte visste men att jag var tvungen att ha retursedeln. Ringde upp säljaren och som tur var så var han snäll nog att skicka mig en pdf fil med retursedeln. Utan den hade jag förlorad 8500kr. Så om säljaren inte skickar med retursedeln så är det kört. Så skulle inte våga köra på det. Men om man bor i en mindre stad som mig så kan man få öppna paketet och kolla det. Mvh Rasmus

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Blocket paket är inte lika säkert som man tror. Köpte 2st 295x2:or. Fick hem dom och testade dom, dom vägrade fungera korrekt. Skulle skicka tbx dom men insåg att det inte var någon retur sedel med. Gick till ombudet och frågade vad jag skulle göra, dom sa bara att dom inte visste men att jag var tvungen att ha retursedeln. Ringde upp säljaren och som tur var så var han snäll nog att skicka mig en pdf fil med retursedeln. Utan den hade jag förlorad 8500kr. Så om säljaren inte skickar med retursedeln så är det kört. Så skulle inte våga köra på det. Men om man bor i en mindre stad som mig så kan man få öppna paketet och kolla det. Mvh Rasmus

Kan du utveckla det där lite mer.

Men vad händer om säljaren är dum i huvet bara struntar i att svara då är man väl också kört?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren:
Vet inte hur jag ska utveckla det mer just nu, sitter på telefonen.
Men ja ungefär så, om han/hon som säljer det vill ta dina pengar så skickar han iprincip bara en sten i ett paket och sen när du hämtar ut det betalar du för det och kan inte skicka tbx det. Jag själv hade tur och hade en ärlig säljare så lyckades få retursedeln någon timme innan ombudet stängde.

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

@bärplockaren:
Vet inte hur jag ska utveckla det mer just nu, sitter på telefonen.
Men ja ungefär så, om han/hon som säljer det vill ta dina pengar så skickar han iprincip bara en sten i ett paket och sen när du hämtar ut det betalar du för det och kan inte skicka tbx det. Jag själv hade tur och hade en ärlig säljare så lyckades få retursedeln någon timme innan ombudet stängde.

Jag är helt med på vad du menar och de här har diskuteras mycket här i forumet.
Använder man Blocket paket har man som köpare 24h att sig att kontrollera så varan stämmer överens med de man köpte.

Tyckte mest de läst komisk att om man som småstadsbo har nån typ av förmån, jag bor själv i en mindre stad.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren:
Dock så kan man inte göra så mycket om han nu väljer att skita i retursedeln. Man har lite förtur om man känner dom som jobbar där etc. Testa att fråga nästa gång, säg att du har vart ut för det innan eller att din vänn har det och fråga om du får kolla att retursedeln finns med på ombudet. Borde fungera

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk

är inte blocketpaket som ebay och dhgate har som system dom ger inte säljaren pengarna förens du hämtata ut vara och typ några dar gått så du kan inte bli skammad det är bara dom som kan bli av med pengar blocketpaket är ej säkert för säljaren folk kan skicka tillbaka stenar om dom vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luftslott:

fick mail från tradera om att användaren och annonserna var avstängda och att ja inte skulle betala. så ser denhär historien som avslutad för min del. hoppas ingen hann betala för något iaf.

Skönt att få läsa solskenshistorier om folk som faktiskt har lite innanför pannbenet och tänker efter innan man betalar.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@Nilosch: Kräver inte tradera personnummer längre, och kopplar allt mot folkbokföringsadden?

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk

Varför är det alltid Swedbank-konto i skumma annonser på Tradera??
Jag svär,
95% av alla gånger. Swedbank kan inte ha så stora marknadsandelar. På bolån har de 25% och på fonder typ 6%.

Har de konton som på något sätt gör det svårare att spåra mottagaren?

Permalänk

Jag har letat lite!
Hittade detta
http://www.ebay.com/itm/ASUS-STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5-GeForce-...
Här är en en som säljer ett gtx 970 där bilden är taget samtidigt som din annons, kolla bakgrund & vinkel.
Detta säljs på spanska Ebay??

Finns även ett på Indiska Ebay
http://geb.ebay.in/g/ImportHubViewItem?itemid=381039155863&AS...-

Som är exakt samma

Så ja! Det är en scam

**Edit**
Jag hittade ditt 980 också
http://www.ebay.com/itm/Asus-NVIDIA-GeForce-GTX-980-OC-4GB-GD...

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

clearingnummret (8914-9) där han satt bindesträcket fel dessutom. säger att killen har sitt konto registrerat på ett swedbankkontor med adressen Regementsg 15 i Malmö.

dock är det ju ingen garanti att han bor kvar där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

*Personuppgifter raderade*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...