Köpa borr ... NO idea vad ja ska kolla på.

Permalänk

Köpa borr ... NO idea vad ja ska kolla på.

Såå, jag ska köpa en borrmaskin, den ska kunna borra i betong (slagborr?) vara prisvärd och .. ja, bra. Vill inte lägga flera tusen och inte ha nån skitborr heller.

Batteri eller sladd? Tror sladd är bäst då jag har en med batteri nu, och det är alltid tomt när jag behöver den, sådär var 3e månad eller så, så jag vill nog ha sladd.

Help me, PLEASE.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Är det i hemmet du ska vara så är det troligtvis inte långt till eluttag så sladd är ju inga problem, och sladdmaskiner är ofta bättre för samma peng. Kan rekommendera Hitachi vi kör en på jobbet som är tillverkad 2003 och används ganska ofta till att borra 8mm hål i betonggolvet när vi flyttar maskiner och pallställ. Har för mig det var en av de mindre modellerna också. Har det inte i huvudet men liknar denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2280847

Men glöm inte att det är viktigt med bra borr också så man tar sig igenom armeringsjärn, vi gick över till hilti borr och det håller väldigt mycket bättre än de från Bosch vi körde innan

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Såå, jag ska köpa en borrmaskin, den ska kunna borra i betong (slagborr?) vara prisvärd och .. ja, bra. Vill inte lägga flera tusen och inte ha nån skitborr heller.

Batteri eller sladd? Tror sladd är bäst då jag har en med batteri nu, och det är alltid tomt när jag behöver den, sådär var 3e månad eller så, så jag vill nog ha sladd.

Help me, PLEASE.

Denna kanske, jag hade ännu hellre rekommenderat dig Festool, men då kutar lapparna iväg lite mer.

EDIT: Som sagt....

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ska du borra mycket och stora djupa hål så behöver du köpa en maskin som inte blir överhettad. Ska du bara borra ett tiotal små hål i taget kan du köpa billigaste slagborren jula har. Behöver inte ens vara med ses äste utan vanlig chuck för runda borr duger. Däremot ska du köpa sjärlva borren av god kvalitét, jag kan inte nog understryka hur viktigt det är med bra borr. De får gärna kosta mer än 50 kr stycket, kan låta mycket då man kan få en sats med 20 borr för 40 spänn men det ger bättre resultat och blir i slutändan billigare än att köpa en dyr borrmaskin och skitborr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testat att googla?
http://www.test.se/slagborrmaskiner/

Själv har jag mest kört Hhitachi maskiner när det kommer till slagborr och de har funkat super, fast det har väldigt många år på nacken ibland. Så när jag väll införskaffar en sådan tror jag att det blir en från dem.
Men att göra sökningar på test är nog dit bästa sätt att hitta "best bang for the buck". Att göra det på engelska brukar dessutom tiofaldiga sökresultaten men kan vara svår då det ofta skiljer på märke och modeller mellan länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Såå, jag ska köpa en borrmaskin, den ska kunna borra i betong (slagborr?) vara prisvärd och .. ja, bra. Vill inte lägga flera tusen och inte ha nån skitborr heller.

Batteri eller sladd? Tror sladd är bäst då jag har en med batteri nu, och det är alltid tomt när jag behöver den, sådär var 3e månad eller så, så jag vill nog ha sladd.

Help me, PLEASE.

Du ska ha en slagborrmaskin med sladd. Hur kraftig beror ju på hur stora hål du vill borra. Kolla på t ex Bosch grön.

Permalänk
Medlem

Ska du borra i betong/sten ska du ha en borrhammare, inte en slagborrmaskin. En slagborrmaskin vibrerar bara, det ger minimal effekt (Om inte målet är att reta grannarna). Generellt gäller att ju tyngre och dyrare destu bättre maskin.

Och kom ihåg, första centimetern kör du halvt tryck och halv fart, därefter full patte.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Är det bara några hål du ska göra. Köp en borrhammare på Biltema.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar utan tvekan en borrhammare, jag med. Det blir som att borra i smör.
Tänk på att borrhammare oftast har annat fäste för borrarna, så borrar till en vanlig borrmaskin passar inte. En bra borr kostar dock bara runt femtiolappen.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Skall du huvudsakligen borra i betong eller sten så är det en borrhammare du skall köpa. Men om du huvudsakligen skall borra i trä eller metall och endast sporadiskt små hål i betong eller sten så passar en slagborrmaskin bäst.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Rekommendera inte en slagborr till någon som ska borra i betong!!!

Det behövs en borrhammare för 399:- så kommer det gå lätt som smör.

edit: too late med smörliknelsen.

Jag har förbrukat typ 20 stycken borrar för 30-50:- på ett fåtal hål där det var nån sten eller armering. Jag rekommenderar en Hawera/Bosch X5L eller motsvarande för 100-150:- istället, som håller.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@pekkasteele:

Har en sån här, grymt nöjd och är som att borra i smör!
http://www.verktygshopen.se/borrhammare-dh24pb3-800w-hitachi/...

Till den har jag Dewalt borrar från 4mm till 12mm..

Innan hade jag nå skräp fr Clas Ohlson, typ Cotech.. Fyfan man blir bara arg när man försökte använda den..

Tips är att köpa kvalite... Inte dyraste men inte heller billigaste... Lönar sig i längden..

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Egentligen behöver du 2 st, en borrhammare för betong som andra säger och en slagborr för annat material. En borrhammare kan du köpa en billig de gör sitt jobb ändå. En borrhammare är bland de bästa köpen jag gjort, slippa stå och svära över att det inte händer nått i betongen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en sån här för typ 10 år sen http://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Cotech/40-7964
Och den håller än.
Vad som är viktigt är att köpa riktiga borrar till den, köper man en sån där cylinder med 20 borrar i och sen försöker borra i betong så går det åt många öl innan man är klar men köper man en märkesborr Made in Germany så är det inga problem alls.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

SDS fäste.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Hilti rekommenderar jag! Men prisnivån kan vara rätt hög antar jag, men kavliteten är så uppenbar så den känns i luften runtomkring maskinen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bor man i en lägenhet med betongväggar så är det ofta väldigt trevligt med en borrhammare, kraftfullare än en slagborrmaskin. Har fått erfara detta den hårda vägen, första lägenheten jag bodde i så var de första 5cm på väggen väldigt porös men sen var det ta mig fan som att man dragit rakt in i ett armeringsjärn, oavsett var man än försökte borra.

En borrhammare rådde bot på problemet.

Permalänk
Medlem

En slagborrmaskin är ju nån slags medelväg, inte bra på nåt.

Ska det borras mycket, så är ju en borrhammare att föredra. Är det enbart betong som du ska borra i, så tycker jag det borde duga med nån skapligt billig. Lägg hellre pengar på bra borrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En sådan här köpte jag för flera år sedan. Borrar betong superenkelt och en chuck medföljer om man vill borra i trä eller kanske dra lite skruv.

http://cdon.se/hem-tradgard/robert-bosch-pbh-2500-sre-p214173...

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Man får givetvis det man betalar för...
Som folket ovanför säger, Vill du borra fina hål i betong utan att värma 4 borr och svära i 25 minuter, så ska du köpa en borrhammare.
Det kostar ett par kronor extra nu. Men du slipper huvudvärken och den där blodådran i pannan slipper spricka av ren ilska...
Ett par nya borr med SDS plus-fäste så kan du göra lägenheten till en schweizerost.

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna borra bra i betong och tegel så behöver du en Hammarborr/Borrhammare.
Slagborr är aldrig bra för detta.

Är det så att du skall borra något hål ibland för hemmabruk så behöver du inga värstingmaskiner.

Köp aldrig Batterimaskin om du inte verkligen behöver det, det är många tusenlappar du sparar på att köra sladdrivet.

Du kan med gott samvete köpa en maskin på Jula eller Biltema, tex:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och...
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och...

Det du skulle vinna på att köpa en "proffsmaskin" det är tystare gång, mindre vibrationer. Men för hemmabruk behöver du inte lägga 2-5000:- på en proffsmaskin för att den skall vara lite tystare. Köp ett par hörselkåpor...

Men är du sugen på lite nörderi och lägga pengar så kan jag rekommendera tex;
http://www.toolab.se/produkt/Hitachi-DH24PG-Borrhammare-SDS-2...

Men oavsett vilken maskin du köper, skall du vara effektiv i betong/tegel så skall du ha en borr med SDS+ fäste.
Sedan lägger du lite pengar på bra borrstål.
http://www.toolab.se/produkt/DT9701-DeWalt-Borrsats-Extreme-S...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du ska ha en slagborrmaskin med sladd. Hur kraftig beror ju på hur stora hål du vill borra. Kolla på t ex Bosch grön.

För att borra i betong är slagborr totalt kasst faktiskt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Älskar sådana här trådar på sweclockers, det blir alltid typ 16 sidor långa med rekommendationer från "biltemas för 199 är bäst det slår allt annat, du kommer bli lyrisk över hur bra den är" sedan kommer nästa och säger "ska du borra överhuvudtaget så är det den förgyllda *valfritt premiummärke* som gäller går inte ens att borra genom luft med något annat", med all tillhörande pajkaatning efter. Så jag lutar mig tillbaka med en skål popcorn, God Jul!;-)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Hitta en begagnad Hilti, kommer du kunna ha livet ut samt inte så fasligt dyrt. Bara dumt att köpa skräpet från Biltema/Jula även om det bara är några hål nu, om några år kanske du har flyttat och behöver göra nya etc..

Skrivet av Litenskit:

Älskar sådana här trådar på sweclockers, det blir alltid typ 16 sidor långa med rekommendationer från "biltemas för 199 är bäst det slår allt annat, du kommer bli lyrisk över hur bra den är" sedan kommer nästa och säger "ska du borra överhuvudtaget så är det den förgyllda *valfritt premiummärke* som gäller går inte ens att borra genom luft med något annat", med all tillhörande pajkaatning efter. Så jag lutar mig tillbaka med en skål popcorn, God Jul!;-)

Hehe håller med lite här, kommer förmodligen ske igen
Känsligt med verktyg då det sannerligen finns en hel del mekare här.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

För att borra i betong är slagborr totalt kasst faktiskt.

Jag har borrat ett antal hål i betong med slagborrmaskin. Du vet inte vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Älskar sådana här trådar på sweclockers, det blir alltid typ 16 sidor långa med rekommendationer från "biltemas för 199 är bäst det slår allt annat, du kommer bli lyrisk över hur bra den är" sedan kommer nästa och säger "ska du borra överhuvudtaget så är det den förgyllda *valfritt premiummärke* som gäller går inte ens att borra genom luft med något annat", med all tillhörande pajkaatning efter. Så jag lutar mig tillbaka med en skål popcorn, God Jul!;-)

Fast denna gång är det precis rätt, minus en detalj. Julas och Biltemas borrhammare tar sig igenom betong, det gör inte en slagborr oavsett om den kommer från ÖoB eller Festool. Slagborr är helt enkelt fel verktyg för betong.

Notera att de enda som rekommenderar märkesgrejer är de som rekommenderar slagborrmaskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att alla som funderar på sådana här maskiner ska börja med att reda ut skillnaderna mellan skruvdragare, slagskruvdragare, slagborr, borrhammare etc ska läsa den här tråden.

https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/234091-...

Namnen är likartade men maskinerna skiljer sig en hel del beroende på användningsområde, och allt är så mycket lättare om man vet vad man är ute efter.

Permalänk

Är det betong som du ska göra hål i så är det en borrhammare du ska ha. Svårare än så är det inte.
Kolla på blocket, dyker upp titt som tätt.

Permalänk
Inaktiv

Visserligen så det enda jag behövt använda en borrhammare till var att göra lite hål i jobbet som elektriker, men vi hade en milwaukee M18 CHXDE som visserligen är lite väl dyr, men jag skulle gissa att diverse budgetmaskiner klarar av att göra hål så länge du spenderar tillräckligt mycket på borrar av modell bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Denna kanske, jag hade ännu hellre rekommenderat dig Festool, men då kutar lapparna iväg lite mer.

EDIT: Som sagt....

/Lifooz

Fast ingen av de där maskinerna är för att borra i betong.