Datorn vägrar att boota.
Hej!
Min dator vägrar att bota efter att datorn frös.
Händelseförlopp
För ett par dagar sedan fick jag infall av nostalgi, så jag bestämde mig för att köpa och ladda ner Star Wars: Empire at war, Gold edition.
Tyckte att spelet gick ovanligt segt trots mina komponenter. Fick fps-droppar trots att spelet är från 2006 och knappt krävande. Jag struntade i det och körde i ca en timme eller två. Till slut så bestämde jag mig för att sluta spela, men då när jag gick tillbaka till spelmenyn så frös bildskärmen. Tänkte att det bara var spelet som slutade funka, men jag kunde inte ens göra ctr+alt+del. Så jag beslutade att hålla in strömknappen (där man startar datorn) för att tvångsavsluta den. Jag lyckades att stänga av datorn så jag lämnade den ett tag. Dagen efter när jag försökte sätta på den så stod det "No signal detected" på skärmen.
Led lampan för DRAM lös, så jag drog slutsatsen att datorn hade problem att t.o.m boota. Nästa steg var att googla runt för att se vad andra har gjort för detta. Otroligt nog så har väldigt många upplevt exakt samma problem med mitt moderkort. Jag började att byta plats på RAMen. Ingen skillnad. (Har idag nu testat RAMen på annan dator och uteslutit dem). Jag bytte också grafikkortet till ett annat. (Msi radeon r7 250) Ingen skillnad. Tänkte att det kunde vara problem med processorn då jag kanske hade lite för mycket kylpasta när jag satte dit CPU-kylaren. När jag väl försökte få av kylaren från processorn så hade kylpastan nästan börjat agera som lim, så när jag fick av kylaren drog den CPUn med sig, trots att socketlåset (heter det så?) var på. Jag blev förfärad. Såg att några av kontaktpunkterna på CPUn var en aningens böjda, så jag böjde tillbaka dem lite så att de var helt raka. Jaf försökte sedan sätta tillbaka den på moderkortet, vilket jag lyckades med. Installerade sedan kylaren på med rätt mängd kylpasta. Nu när jag försöker starta datorn är det fortfarande ingen signal, och DRAM led lampan har slutat lysa.
Jag satsar mina pengar på att det är CPUn som är problemet. Om det inte var det innan så är det troligen den som är boven nu, efter mitt troligen grova misstag. Min fråga till er är vad som är bäst att göra nu. Är det helt enkelt att köpa ny CPU och testa den, eller finns det andra billigare lösningar? Fick reda på att en chassi speaker kan hjälpa mig i min trouble shooting, men jag vet inte riktigt vart jag kan få tag på en sådan.
Komponenter:
CPU: amd fx-6300
CPU-kylare: Hyper 212 evo
Mobo: Asus M5A97 R2.0
GPU: Asus GeForce 760 strix 2Gb
PSU: Fractal Design newton r3 1000w
SSD: Samsun 840 pro 128 Gb
RAM: Crucial 2x4Gb 1600 MHz
Chassi: Fractal design define R4
4 st fractal fläktar silent series R2.
Tacksam för all hjälp!